זינוק במספר אירועי זיהום הים וסגירת החופים לרחצה

מספר הימים שבהם חופי הים נסגרו לרחצה זינק ב-2019 ל-487 ימים ● דוח חדש של משרד הבריאות מציין כי הסיבה העיקרית לעלייה הזו היא הגשם – או נכון יותר חוסר המוכנות של התשתיות להתמודדות איתו ● ככל שאירועי האקלים יקצינו והתשתיות ימשיכו לפגר מאחור – תימשך העלייה בזיהום החופים ● "ההגלשות של השפכים לים מהוות מפגע ומסכנות באופן ממשי את בריאות הציבור בחופים"

שלט שעליו נכתב "מים מזוהמים, אסור לרחוץ" שנראה בים במפרץ חיפה. יוני 2016
שלט שעליו נכתב "מים מזוהמים, אסור לרחוץ" שנראה בים במפרץ חיפה. יוני 2016

עכשיו זה רשמי: התחושה שיש יותר ויותר אירועי זיהום שבהם חופי הים נסגרים לרחצה מקבלת אישוש בדוח חדש של משרד הבריאות, שמנתח את איכות המים בחופי ישראל.

לפי הדוח, בשנת 2019 מספר הימים שבהם חופי הים נסגרו לרחצה גדל בכמעט פי 4 לעומת 2018. בעוד ב-2018 נרשמו במצטבר 133 ימים של סגירת חופים (מספר החופים כפול מספר הימים), ב-2019 המספר טיפס בחדות ל-487.

הגורם העיקרי לגידול הדרמטי בזיהום, לפי משרד הבריאות, הוא הגשם – או נכון יותר חוסר המוכנות של התשתיות להתמודדות איתו: "בשל החורף הגשום ב-2019", נכתב בדוח, "במרבית נחלי החוף התקיימה הזרמת שפכים אשר הגיעו לחופי הים. ההגלשות של השפכים לים מהוות מפגע ומסכנות באופן ממשי את בריאות המתרחצים, המטיילים והשוהים על חופי הים ובסמוך לנחלים".

חשוב לשים לב שהדוח הזה, באיחור לא מבוטל, מסכם את 2019; לאור התכיפות של אירועי הזיהום בתקופה האחרונה, לא מן הנמנע שהסיכום של 2020 יהיה חמור עוד יותר. באופן כללי, ככל שאירועי האקלים יילכו ויקצינו ולעומת זאת התשתיות ימשיכו לפגר מאחור – סביר שתימשך מגמת העלייה בזיהום החופים ויירשמו יותר ימים שבהם הרחצה תהיה אסורה.

David Cohen/Flash0
מבט לחופי הכנרת. יוני 2019

כמויות חריגות של קוליפורמים בכנרת

נתון מטריד נוסף שעולה מהדוח הוא העלייה בשיעור החריגות בדגימות הקוליפורמים שנמצאו במימי הכנרת. חיידקי הקולי נחשבים לאינדיקטורים – נוכחותם בריכוז גבוה מבשרת כמעט בוודאות על זיהום צואתי, לרוב בגלל הזרמת ביוב או זיהום ממקור אחר.

בעוד ב-2017 נמצאו כמויות חריגות של קוליפורמים רק ב-0.8% מהדגימות בכנרת, וב-2018 נרשמה עלייה ל-3.6%, ב-2019 הנתון מטפס כבר ל-5.9%. שיעור החריגות הגבוה ביותר נמצא בחופי חמי טבריה (קזבלנקה וגני חמת), שבהם בכ-30%(!) מהדגימות המים נמצאו ככאלה שאינם ראויים לרחצה.

"עליה זו ייתכן ומקורה בעונת החורף הגשומה, אשר תרמה להגעת מזהמים באמצעות נחלים, סחף ואירועי גשם", נכתב בדוח, "וכן בשינויים שחלו בשטח הכנרת, בחי ובצומח בה ובסביבתה".

שיעור החריגות הגבוה ביותר נמצא בחופי חמי טבריה, שבהם בכ-30% מדגימות המים נמצאו ככאלה שאינם ראויים לרחצה. "עליה זו ייתכן ומקורה בעונת החורף הגשומה, אשר תרמה להגעת מזהמים באמצעות נחלים, סחף וגשם"

הנתון המעודד בדוח מגיע שוב, כמו אשתקד, מחופי אילת וים סוף. אלה שומרים על רמה יציבה ונמוכה למדי של זיהום, כפי שהוא משתקף בדגימות החיידקים שנלקחות מהמים. מתוך 636 בדיקות לגילוי אנתרוקוק שבוצעו בחופי ים סוף במהלך 2019, רק ב-9 (1.4%) נתגלו ריכוזים חריגים, ומתוך 122 דגימות לגילוי קוליפורמים רק ב-1 (0.8%) נרשמו תוצאות חריגות.

אשפה צפה בנהר הירדן. אוגוסט 2020
אשפה צפה בנהר הירדן. אוגוסט 2020

במשרד הבריאות מייחסים את הנתונים הטובים להשקעה של תאגיד המים המקומי בתשתיות ולמניעת הזרמות של שפכים ומזהמים מהמלונות וממתקנים נוספים הסמוכים לחוף.

בהתאם לכך, במהלך 2019 לא נרשם אפילו אירוע אחד של 'אזהרת רחצה' – סגירת החוף על ידי משרד הבריאות – בחופי אילת וים סוף. מתברר שגם מההיבט של איכות המים, אילת ממשיכה להיות, יחסית לגזרות אחרות בקו החוף הישראלי, סוג של אי ירוק.

במהלך 2019 לא נרשם אפילו אירוע אחד של 'אזהרת רחצה' – סגירת החוף על ידי משרד הבריאות – בחופי אילת וים סוף. מתברר שגם מההיבט של איכות המים, אילת ממשיכה להיות סוג של אי ירוק

עוד 456 מילים
סגירה