איילת שקד, אביגדור ליברמן, דוד אמסלם, גלעד ארדן, עמיר פרץ (צילום: פלאש90)
פלאש90

שלושה שבועות לסגירת הרשימות: חמישה ארועים בגזרה הפוליטית

התזזית שהכניס אהוד ברק למערכת הבחירות מסיטה את תשומת הלב מאירועים נוספים בשטח, חשובים לא פחות ● בישראל ביתנו מתחילים לפנטז ● גלעד ארדן נקרע בין יבשות ● בליכוד שוררת הסכמה נדירה עם שרה נתניהו ● הזכייה של עמיר פרץ מרגיזה את ממורמרי האיחוד עם כולנו ● ודודי אמסלם מגשים את מה שלא העז לחלום ● פרשנות

התזזית שהכניס אהוד ברק למערכת הבחירות, שגוררת אליה גם את בנימין נתניהו ("אין אצלו דמוקרטיה, הוא רודן קטן", כך אמר עליו ראש הממשלה ביום ראשון) מסיטה את תשומת הלב מאירועים והתרחשויות נוספים בשטח, חשובים לא פחות, בעיקר בימין ובליכוד. כדאי לשים לב אליהם.

או אה, מי זה בא

הסקרים המעודדים של אביגדור ליברמן מעלים אצלו ואצל מקורביו מחשבות גבוהות, גבוהות מאד. התסריט האחרון מדבר על זינוק של ישראל ביתנו ל-13 מנדטים בבחירות בספטמבר, לעומת ירידה של נתניהו והליכוד ל-32-30 מנדטים. במקרה כזה, ואם בכחול-לבן יישמר הווטו על ישיבה עם נתניהו, ליברמן עשוי להציע לראש הממשלה רוטציה.

חלוקת שנות הכהונה בין השניים תהיה בהתאם למספר המנדטים של שתי המפלגות (אם נתניהו יזכה ב-30 וליברמן בעשרה – החלוקה תהיה שלוש שנים מול שנה אחת).

מקורב לליברמן: "אם הוא יכול להיות ראש ממשלה ולהגשים את החלום, אז הליכוד לא מעניין אותו, גם לא חוק הגיוס, המכינות הקדם צבאיות או כל מה שהוא אמר קודם"

בסביבת ליברמן שוללים מצב שבו הוא יחזור לליכוד, ויתכתש שם עם צמרת הרשימה. "אם הוא יכול להיות ראש ממשלה ולהגשים את החלום, הליכוד לא מעניין אותו, גם לא חוק הגיוס, המכינות הקדם צבאיות או כל מה שהוא אמר קודם", כפי שהסביר אחד המקורבים.

או"ם שמו"ם

גלעד ארדן, השר לביטחון פנים, מתלבט קשות האם לקחת את תפקיד השגריר באו"ם שראש הממשלה נתניהו מציע לו, או לא. ארדן לוקח אמנם שיעורי אנגלית למתקדמים, התפקיד באו"ם מאד מפתה, והוא יכול לבלוט שם עם הקול הרועם והלוק הדיפלומטי, אבל התפקיד יכול להיות קצר מועד. אם יחול כאן מהפך פוליטי וגנץ יהיה ראש הממשלה, ארדן אולי ייקרא לשוב.

נתניהו לא אוהב את ארדן. הדברים ידועים ומתגלגלים אחורה עד מינוי המפכ"ל רוני אלשייך והחקירות של מני נפתלי. לארדן יש לכן סיבה אמיתית לדאוג שנתניהו לא רוצה את טובתו, והוא ידאג גם לשנמך אותו בממשלה הבאה.

בתוך מכלול השיקולים הללו – שאגב, העסיקו את ארדן גם לפני עשר שנים, כאשר שר החוץ ליברמן הציע לו את התפקיד – נראה כי ארדן נוטה להישאר בבית. קרוב ופחות יציב עדיף על רחוק ולא יציב.

"כולנו שרה"

אם יציעו לאיילת שקד, שרת המשפטים היוצאת והפופולרית, מקום בחמישייה הפותחת של הליכוד, היא תקפוץ על המציאה ותתרחק בשמחה מן האפליה נגד נשים באיחוד מפלגות הימין, עם הרב רפי פרץ והרב שלמה אבינר, והבלגן בימין החדש של נפתלי בנט ואולי משה פייגלין.

אבל זה לא קורה, וכנראה שלא יקרה, ולא רק בגלל שרה נתניהו. כל השרים בצמרת הליכוד לא רוצים מתחרה חדשה על ההנהגה, בעיקר בימים שבהם מעמדו של ראש התנועה תלוי בכתב אישום אחרי שימוע. מעולם לא היה איחוד אינטרסים כזה בין הגברת נתניהו ובין ישראל כץ, ארדן, מירי רגב, ניר ברקת וכל האחרים.

מעולם לא היה איחוד אינטרסים כזה בין הגברת נתניהו ובין ישראל כץ, ארדן, מירי רגב, ניר ברקת וכל האחרים

לא מפליא שאת התמיכה בליכוד מקבלת שקד רק מדמויות כמו השר חיים כץ או ח"כ דוד ביטן. הם באמת רוצים את שקד ואת טובת הליכוד, אבל זה לא משתלב עם האספירציות של החבר'ה בצמרת הגבוהה.

פרץ זעם בליכוד

הבחירה של עמיר פרץ מצליחה לעורר כעס מחודש בליכוד נגד הדיל המפוקפק שעשה בנימין נתניהו עם משה כחלון. בליכוד לא מוכנים לקבל את השריון של ארבעה חברי כנסת שקיבל כחלון עד המקום ה-35 ברשימה. לפי הטענה, הבוחרים של כחלון, שאינם אנשי ימין, ילכו עכשיו להצביע עבור עמיר פרץ, מה שמוריד עוד יותר את מניותיו הצונחות של שר האוצר.

בליכוד לא מוכנים לקבל את השריון של ארבעה ח"כים שקיבל כחלון. לפי הטענה, הבוחרים של כחלון שאינם אנשי ימין, יצביעו עבור עמיר פרץ

בבית המשפט המחוזי בתל אביב מתבררת בימים אלה עתירה שהגישו חברי הכנסת מיכל שיר ואריאל קלנר נגד ההסכם עם כחלון. בשבוע שעבר הייתי בחוג בית בירושלים עם קלנר, שנדחק עכשיו לשולי הרשימה. הטענות שלו מנומקות מאד, ונשענות על חוקי המדינה ולא רק על חוקת הליכוד. ביום רביעי יתקיים הדיון במחוזי בפני השופט מגן אלטוביה. יכול להיות מעניין.

אחינו דודי

ההנחה שעמיר פרץ ייקח את העבודה השפיעה גם על המינויו של דוד אמסלם לשר התקשורת, וגם על המינוי הבא של דוד ביטן, אם ארדן ייסע בכל זאת לאו"ם. "מול המרוקאים שהשתכנזו במפלגת העבודה, אבי גבאי או פרץ, אנחנו מציגים בליכוד אנשים אותנטיים", אומר בכיר בליכוד. "אמסלם הוא איש שכונות, בא מבית דתי, צמח מלמטה, לא נדד בין מפלגות. הוא הפריפריה האמיתית".

"מול המרוקאים שהשתכנזו במפלגת העבודה, אבי גבאי או פרץ, אנחנו מציגים בליכוד אנשים אותנטיים. אמסלם הוא איש שכונות, בא מבית דתי, צמח מלמטה, לא נדד בין מפלגות. הוא הפריפריה האמיתית"

אמסלם יושבע כשר ביום רביעי הקרוב, וייכנס ללשכתו החדשה במשרד התקשורת ברחוב יפו. לפני חמש שנים היה אמסלם ראש האגף לשיפור פני העיר בעיריית ירושלים וישב ממול, בכיכר ספרא. האם חלם, כאשר הלך למשרדו, כי יום אחד יחצה את הכביש ויהפוך לשר התקשורת? אין מצב.

עוד 734 מילים
סגירה