השליח המיוחד אליוט אברמס (צילום: AP Photo/Armando Franca)
AP Photo/Armando Franca

יועץ טראמפ לענייני איראן מוטרד מכוונת ביידן לחזור להסכם הגרעין

אליוט אברמס, השליח המיוחד של ממשל טראמפ לענייני איראן, נפגש עם נציגי ממשל ביידן בצוות המעבר ומוטרד מכוונות הנשיא הנבחר לחזור להסכם הגרעין ● "ניסינו לשכנע אותם שהשנה היא כבר לא 2015, הרבה מאוד השתנה פה", הוא אומר - אבל מתנחם באמונה שאת קמפיין "מקסימום לחץ" של טראמפ נגד איראן יהיה קשה לבטל ● ראיון

אחת הביקורות השכיחות על התנקשויות כמו זו של מדען הגרעין האיראני מוחסן פחריזאדה בחודש שעבר, היא כי אלה שהפכו למטרות פשוט מוחלפים במישהו אחר בזמן שהעימותים האזוריים מתעצמים. אבל במקרה של איראן, השליח המיוחד של ממשל טראמפ לענייני איראן, אליוט אברמס, לא מאמין שמה שהיה הוא שיהיה.

"אני חושב שזאת טעות להאמין שהפקידים האיראנים הם ברגים במערכת שניתן פשוט להחליף, אנשים שאין להם שום היבטים אישיים", אברמס אומר בריאיון לזמן ישראל.

עמדותיו של אברמס ביחס לאיראן מזכירות את אלה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שלדברי אברמס "הקדים את זמנו" כשזיהה את הסכנות בהסכם הגרעין האיראני והתנגד לחתימתו ב-2015.

עכשיו, כשהנשיא הנבחר ג'ו ביידן מתכונן לחזור להסכם המעצמות על תוכנית הגרעין האיראנית, שאותו נטש דונלד טראמפ ב-2018, פירסם אברמס אזהרה של הרגע האחרון. אך נראה שהוא מתנחם באמונה שאת קמפיין ה"מקסימום לחץ" כנגד איראן, שאותו סייע לנהל כדי לקבור את הסכם המעצמות, יהיה קשה לבטל.

כדי להגן על נוהל החיסולים הממוקדים באיראן, התייחס אברמס בתחילה להריגתו בחודש ינואר של קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס, האחראי לפעילות משמרות המהפכה האיראניים מחוץ לגבולות המדינה. ארה"ב לקחה אחריות על החיסול וטענה שהגנרל אחראי להתקפות עבר ועתיד על כוחות אמריקאים באזור.

הלווייתו של מדען הגרעין מוחסן פחריזאדה באיראן ב-30 בנובמבר 2020 (צילום: Iranian Defense Ministry via AP)
הלווייתו של מדען הגרעין מוחסן פחריזאדה באיראן ב-30 בנובמבר 2020 (צילום: Iranian Defense Ministry via AP)

אשר לפחריזאדה, המדען שישראל וארה"ב האשימו בהובלת תוכנית החימוש הגרעיני המסוכנת של איראן, אברמס נמנע מלחשוף את האחראים לחיסול, למרות שהוא מיוחס לישראל. השליח של טראמפ מסתפק בלומר ש"לישראל יש את הזכות להגן על עצמה".

הוא מציין שאין מישהו ש"יודע יותר" על תוכנית הגרעין האיראנית מאשר פחריזאדה. "הוא היה המארגן הראשי של התוכנית, ואיש הקשר המרכזי בין תוכנית החימוש האיראנית לבין ההנהגה הבכירה במדינה", אומר אברמס. "אז אני חושב שעזיבתו את העמדה הבכירה הזאת בהחלט תאט אותם".

"פחריזאדה היה המארגן הראשי של התוכנית, ואיש הקשר המרכזי בין תוכנית החימוש האיראנית לבין ההנהגה הבכירה במדינה. אז אני חושב שעזיבתו את העמדה הבכירה הזאת בהחלט תאט אותם"

"לבחירות יש השלכות"

חלק נוסף באסטרטגיה הרחבה יותר שמכוונת להאטתה של איראן הייתה הסנקציות החמורות של טראמפ על המשטר. אברמס אומר שהן נועדו לתת לארה"ב יתרון בתכנון הסכם גרעין טוב יותר עבורה, שיעצור גם את תוכנית הטילים הבליסטיים של הרפובליקה האסלאמית ויעצור את ההגמוניה שלה באזור.

בעוד שביידן ויועציו זיהו את הצורך להתייחס לשתי הסוגיות האלה, הנשיא הנבחר רמז שהעדיפות הראשונה שלו תהיה חזרה להסכם הגרעין. ביידן מתייחס להסכם המעצמות, שהציעו לאיראן הקלות בסנקציות בתמורה לריסון תוכנית הגרעין שלה, כנוסחה הטובה ביותר לעניין.

הן ממשל טראמפ והן נתניהו הזהירו כנגד הצטרפות מחודשת להסכם, וטוענים שמיקסום הסנקציות, במקום הקלות בלחצים, תשכנע את איראן ליישר קו.

ברק אובמה, ולצידו ג'ו ביידן, מכריז על ההסכם עם איראן ב-14 ביולי 2015 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
ברק אובמה, ולצידו ג'ו ביידן, מכריז על ההסכם עם איראן ב-14 ביולי 2015 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)

"אנחנו מאמינים שהסכם המעצמות הוא הסכם פגום ביותר. אנחנו שותפים לעמדתו של נתניהו בעניין", אומר אברמס, ומציין שהשלבים המאוחרים של התוכנית שאחריהם, באופן תיאורטי, תוכל איראן לייצר פצצה, מתקדמים מהר מדי ושהעלייה בהשקעה של איראן בביטחון המדינה, בעקבות ההקלות בסנקציות שהגיעו עם הסכם המעצמות, מוכיחה שהמשטר משתמש בהסכם כדי להמשיך ולזרוע הרס באזור.

אברמס אומר שהוא, ונציגים אחרים של ממשל טראמפ, נפגשו עם חברים בצוות המעבר של ביידן. "ניסינו לשכנע אותם שהשנה היא כבר לא 2015. הרבה מאוד השתנה פה, אז הנוסחות שחשבת שהן טובות למשא ומתן המקורי כבר לא כל כך טובות היום", הוא אומר.

"ניסינו לשכנע את הצוות של ביידן שהשנה היא כבר לא 2015. הרבה מאוד השתנה פה, אז הנוסחות שחשבת שהן טובות למשא ומתן המקורי כבר לא כל כך טובות היום"

השליח המיוחד מתעקש שצוותו משתף פעולה עם המעבר, אבל מבהיר ש"לצפות פה לתיאום עמדות זה טעות. לא אמור להיות פה תיאום עמדות משתי מפלגות פוליטיות שונות, שיש להן שתי עמדות שונות בעניין. כמו שהנשיא ברק אובמה אמר בזמנו, לבחירות יש השלכות".

למרות ההסתייגויות שלו מגישתו של ביידן, אברמס משוכנע שהעבודה שנעשתה על ידי הצוות של טראמפ לא תימחק לגמרי. הוא מצביע על הסנקציות הרבות שעוסקות בזכויות אדם ובלוחמה בטרור שאותן כפה הממשל היוצא, כחלק מקמפיין המקסימום לחץ.

"איך אתה יכול להסביר נסיגה מסנקציות כאלה, אם האנשים שעליהם מטילים את הסנקציות מפרים בבירור זכויות אדם? איך אתה יכול לסגת מסנקציות של טרור כנגד אדם שבבירור קשור לכוחות קודס, הכוחות המיוחדים של משמרות המהפכה?", הוא שואל.

הנשיא דונלד טראמפ חותם על צו נשיאותי המחזיר את הסנקציות על איראן, ב-8 במאי 2018 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
הנשיא דונלד טראמפ חותם על צו נשיאותי המחזיר את הסנקציות על איראן, ב-8 במאי 2018 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)

"זה לא כמו ללחוץ על מתג – כן סנקציות, לא סנקציות. אני חושב שיהיה משא ומתן מאוד מורכב בין ארה"ב לאיראן, ואני לא חושב שכל הסנקציות יוסרו", הוא אומר ומוסיף שהחרטה היחידה שלו היא שטראמפ לא התחיל את קמפיין המקסימום לחץ מוקדם יותר.

הראשון לזהות

על אף שיש לו רק דברים חיוביים לומר על המדיניות של ממשל טראמפ ביחס לאיראן, אברמס הנאו-שמרני מתייחס לעמדתו של נתניהו בעניין בצורה חיובית אף יותר.

ראש הממשלה הישראלי קנה לעצמו כמה יריבים בממשל אובמה, כמו גם בקרב הדמוקרטים והשותפות האירופאיות בהסכם המעצמות, כשיצא בקמפיין ציבורי נגד החתימה על ההסכם, שהגיע לשיאו בנאום של נתניהו בפני הקונגרס של ארצות הברית ב-2015.

"אני חושב שאם אתה מסתכל על זה מהפרספקטיבה של עכשיו, הוא הקדים את זמנו", אומר אברמס על נתניהו. "הוא ראה את הנולד כשאמר, 'זאת בדיוק הבעיה בהסכם'. הוא היה מדויק לגמרי בביקורת שלו".

"אני חושב שאם אתה מסתכל על זה מהפרספקטיבה של עכשיו, נתניהו הקדים את זמנו. הוא ראה את הנולד כשאמר, 'זאת בדיוק הבעיה בהסכם'. הוא היה מדויק לגמרי בביקורת שלו".

אברמס טוען שראש הממשלה הצליח למנף את החשש המשותף של מדינות המפרץ ביחס למשטר האיראני לכדי פיתוח יחסים פתוחים יותר עם ישראל.

נדמה שנתניהו נחוש לאמץ מחדש את האסטרטגיה הזאת, וכבר נשא דברים נגד תוכניתו של ביידן להצטרף מחדש להסכם המעצמות, תוך שהוא מכנה את הצעד הזה "טעות".

בנימין נתניהו נואם בקונגרס האמריקאי נגד הסכם הגרעין עם איראן, ב-3 במרץ 2015 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
בנימין נתניהו נואם בקונגרס האמריקאי נגד הסכם הגרעין עם איראן, ב-3 במרץ 2015 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)

כשאברמס נשאל האם זה חכם לראש ממשלה ישראלי לצאת בהצהרות כאלה כנגד המדיניות המוצהרת של הנשיא, עוד לפני שזה נכנס לתפקיד ויכול להיפגש איתו מאחורי דלתיים סגורות, הוא ממהר להגן על נתניהו.

"אני לא רואה שראש הממשלה נלחם. אני רואה שהוא אומר, 'תראו, הנה הבעיות, זאת הביקורת, אלה החולשות, וזה מה שצריך לתקן'", אומר אברמס.

"אני חושב שזה לא בסדר, זה לא הוגן לומר, 'בסדר, ממשלת ישראל לעולם לא תביע את העמדות שלה בציבור'. זאת דרישה שאנחנו לא כופים על אף אחד מהממשלות הידידותיות שסביבנו", הוא מוסיף.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
קורא תמים עוד יכול לחשוב שהפרישה של טראמפ מההסכם לא הביאה את אירן הכי קרוב לפצצה וגרמה לה להשתוללות גיאופוליטית (התקפה ישירה ומוצלחת על מתקני נפט סעודים תוך חשיפת יכולות משנות משחק). הי... המשך קריאה

קורא תמים עוד יכול לחשוב שהפרישה של טראמפ מההסכם לא הביאה את אירן הכי קרוב לפצצה וגרמה לה להשתוללות גיאופוליטית (התקפה ישירה ומוצלחת על מתקני נפט סעודים תוך חשיפת יכולות משנות משחק). היא כן. אותו קורא גם לא ידע (כי לא טרחו לציין זאת) שאברהמס היה בכיר בממשל הכושל של בוש ולשקיעה האמריקאית בבוץ הגרילה המדברי

עוד 909 מילים ו-1 תגובות
סגירה