השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל, מנכ"לית אילות-אילות דורית בנט ומייסד חברת "ערבה פאוור" יוסף אברמוביץ'

לראשונה, אילת וסביבתה מספקות לעצמן את כל צריכת החשמל מאנרגיית השמש

כעשור אחרי שהותקן השדה הסולארי הראשון באזור, אילת ויישובי חבל אילות והערבה מצליחים לספק לעצמם את כל צריכת החשמל בשעות היום מאנרגיה ירוקה ● עכשיו הם עוברים לאתגר הבא: לאגור את אנרגיית השמש לשעות הלילה ● בימים אלה נערך בקיבוץ יהל שבנגב פיילוט לאגירה של אנרגיית השמש באמצעות אוויר דחוס ● מנכ"לית אילת-אילות: "אם נצליח, זו תהיה בשורה לעולם כולו"

יוסף אברמוביץ' הרגיש השבוע כמו חתן בחופתו. הוא הצטלם עם השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, שהגיעה לביקור בשדות הפאנלים הסולאריים של הערבה הדרומית, וצייץ: "ברכות לרגל חגיגות ה-100%".

אברמוביץ', יזם בלתי נלאה בתחום האנרגיות המתחדשות, שעלה לישראל מבוסטון לפני כ-15 שנה, התכוון לכך שבתקופה האחרונה הושלם שלב חשוב בחזון הירוק שלו: העיר אילת ויישובי חבל אילות והערבה מספקים לעצמם את כל צריכת החשמל בשעות היום מאנרגיית השמש. מה שהתחיל בשנת 2011 עם השדה הסולארי הראשון בארץ שהוקם בקיבוץ קטורה, צמח בשנים האחרונות בטור הנדסי והפך למעצמה אזורית.

גגות סולאריים בחבל אילות
גגות סולאריים בחבל אילות (מתוך האתר של אילת-אילות אנרגיה מתחדשת)

"אנחנו מייצרים כיום 190 מגה-ואט מ-16 מתקנים שפזורים בכל היישובים באזור", אומרת דורית בנט, מנכ"לית "אילת-אילות אנרגיה מתחדשת". "זה מספיק לתצרוכת החשמל בשעות היום של אילת, כולל המלונות כמובן, ושל יישובי הערבה, וגם משאיר הרבה עודף. למעשה, בעונה הזו האזור צורך כ-80 מגה-ואט, ואת השאר אנחנו מייצאים צפונה באמצעות רשת החשמל".

"אילת-אילות" היא חברה לתועלת הציבור בבעלות קיבוצי הערבה הדרומית, ביניהם קיבוץ יהל, שבנט, המנכ"לית, מתגוררת בו. החברה מיישמת במרץ את חזון הפיכתו של השפיץ הדרומי של ישראל ל"עמק השמש". אחרי השדה הראשון בקטורה הבשורה התחילה להתפשט לכל הסביבה, וכיום יש שדה סולארי לצד כמעט כל יישוב באזור – יהל, לוטן, אליפז, סמר, נאות סמדר ועוד. המתקן הגדול ביותר, שמייצר 60 מגה-ואט, ממוקם בתמנע.

גם הגגות מגויסים למטרה הזו, אבל תרומתם צנועה למדי – כ-20 מגה-ואט. "כל הגגות מכוסים פאנלים – הרפתות וההנגארים בקיבוצים, בתי הספר ומבני הציבור באילת", אומרת בנט, "אבל צריך לזכור שזה אזור קטן עם מעט שטח בנוי. אנחנו לא גוש דן". תוכניות ההתפתחות כוללות 300 מגה-ואט נוספים, רק שלפי שעה לא ניתן להקים אותם בגלל מגבלות ההולכה של תשתיות חברת החשמל (כפי שפורסם כאן לאחרונה).

"אני מאמין שמדינת ישראל יכולה להגיע ל-100% אנרגיות מתחדשות ביום כבר ב-2030. מי שאומר שאי אפשר מדבר שטויות – ומה שקורה אצלנו זו ההוכחה"

אברמוביץ', אב לחמישה שנשוי לרבה הרפורמית סוזן סילברמן, ממנהיגות נשות הכותל (ואחותה של הקומיקאית שרה סילברמן), נוהג לספר שהרגע שבו ניצת בו חזון האנרגיה הסולארית היה כשהגיע בטיסה מארצות הברית היישר לזרועות השמש הלוהטת של קטורה. הוא היה משוכנע שהישראלים הוותיקים מנצלים היטב את משאב הטבע שעומד לרשותם – והתאכזב לגלות שבישראל של תחילת שנות האלפיים אנרגיות מתחדשות הן בקושי שמועה.

באותו רגע החליט אברמוביץ' שהוא יהיה האיש שיניף את הדגל הזה – וכעבור מספר ימים הקים את חברת "ערבה פאוור". "כשהתחלנו, החלום היה להגיע ל-100% מתחדשות באזור עד 2020 – והנה, בדיוק השנה נגמרת וזה קרה", הוא אומר. "השרה הגיעה לכאן כדי לתת את הגושפנקא הרשמית לזה שהמטרה הושגה. התחנה הבאה – להגיע ל-2025 עם 100% אנרגיות מתחדשות כולל הצריכה של הלילה".

בשביל להאיר ולחמם את האזור גם בלילה, שבו, כידוע, השמש יוצאת להפסקה, תצטרך להימצא פריצת דרך טכנולוגית שכל העולם תר אחריה – היכולת לאגור את אנרגיית השמש ולהשתמש בה בשעות שבהן השמש לא פעילה. בימים אלה נערך בקיבוץ יהל פיילוט לאגירת אנרגיית שמש באמצעות אוויר דחוס. "הטכנולוגיה בוודאות עובדת", קובעת בנט. "השאלה היא המחיר. אם זה יצליח – זו תהיה בשורה גם לעולם וגם לאזור, כי נוכל להשתמש בלילה באנרגיה שייצרנו במהלך היום".

מבחינתם של בנט ושל אברמוביץ', אילת והערבה הן בסך הכול המודל למה שצריך לקרות בכל הארץ. "אם אצלנו אפשר – זה אפשרי בכל מקום", מכריזה בנט. אולי בהשראת הביקור בעמק השמש, הודיעה אתמול השרה גמליאל שהיא מגישה הצעת החלטה לממשלה עם יעד שאפתני, שלפיו עד אמצע המאה משק האנרגיה הישראלי יתבסס על 95% אנרגיות מתחדשות.

קיבוץ קטורה, 13 באפריל 2010 (צילום: רחל קרוטי, פלאש 90)
קיבוץ קטורה, תצלום ארכיון (צילום: רחל קרוטי, פלאש 90)

אברמוביץ' מברך על המהלך, אבל חושב שאפשר לכוון אפילו יותר גבוה. "אני מאמין שמדינת ישראל יכולה להגיע ל-100% אנרגיות מתחדשות ביום, כלומר 50% מהסך הכל, כבר ב-2030, ו-100% באמצע המאה", הוא אומר. "מי שאומר שאי אפשר מדבר שטויות, ומה שקורה אצלנו זו ההוכחה".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
למה אתם בכוונה מטעים ומשקרים בכותרת? אין לכם טיפת כבוד עצמי? סוף סוף קורה משהו טוב אז תעמדו מאחוריו ואל תנסו לתת רושם שהוא יותר טוב מזה. מדובר בשעות היום בלבד אז למה הכותרת לא מציינת את... המשך קריאה

למה אתם בכוונה מטעים ומשקרים בכותרת? אין לכם טיפת כבוד עצמי? סוף סוף קורה משהו טוב אז תעמדו מאחוריו ואל תנסו לתת רושם שהוא יותר טוב מזה. מדובר בשעות היום בלבד אז למה הכותרת לא מציינת את זה? זה לא פרט מספיק חשוב? לא ילחצו מספיק אנשים על הלינק?

עוד 574 מילים ו-2 תגובות
סגירה