10 תובנות המאבק לחיים של נתניהו והאתגר של יריביו

היועץ האסטרטגי איל ארד מציג סדרה של תובנות על הקמפיינים המתגבשים לקראת הבחירות של 23 במרץ 2021 ● על הדמויות שגדעון סער צריך לגייס לצדו ● הסיבה שמפלגת העבודה עוד לא גמורה ● מהו הדבר האחד שיכול להציל את נתניהו ● ועל מטוסי הקרב הסמויים מהעין

איל ארד (צילום: שימוש לפי סעיף 27א׳ לחוק זכויות יוצרים)
שימוש לפי סעיף 27א׳ לחוק זכויות יוצרים
איל ארד

איל ארד הוא אחד מיועצי הקמפיינים הפוליטיים המנוסים ביותר בישראל.

הוא החל את דרכו כדובר של בנימין נתניהו כאשר נתניהו שימש כשגריר ישראל באו"ם באמצע שנות ה-80, ומאוחר יותר מילא תפקיד מרכזי בקמפיין המוצלח הראשון של נתניהו לראשות הממשלה ב-1996.

אולם השניים הסתכסכו, ולאחר מכן ארד עבד כאסטרטג עבור שורה של יריבים ישירים של נתניהו, כולל אריאל שרון, אהוד אולמרט וציפי לבני.

איל ארד, משמאל, בלשכתו של בנימין נתניהו בתל אביב ב-1992 (צילום: לע
איל ארד, משמאל, בלשכתו של בנימין נתניהו בתל אביב ב-1992 (צילום: לע"מ)

במפגש שארגן ביום חמישי האחרון מדיה סנטרל, ארגון ירושלמי ללא מטרות רווח המספק שירותים לעיתונאים, ארד הציג סדרה של תובנות על הקמפיינים המתגבשים לקראת הבחירות של 23 במרץ 2021 – סבב הבחירות הרביעי שמתקיים בישראל בתוך פחות משנתיים.

להלן עשר נקודות שארד התייחס אליהן, המובאות כאן בשינויי ניסוח ובתמצות, שכדאי להביא בחשבון עם פתיחתו של הקרב הבא על הנהגת ישראל.

1

האהדה כלפי נתניהו פוחתת, אפילו בתוך הליכוד

בדיוק כמו בשלושת הסבבים האחרונים, הבחירות האלה הן במידה רבה משאל עם לגבי נתניהו. בהשוואה לשאלה הבולטת "רק לא ביבי" או "רק ביבי", המחלוקות בעניינים מדיניים של ממש – בכלל זה הפלסטינים, ההתמודדות עם מגפת הקורונה, היחסים עם ארצות הברית, הכלכלה ועוד – קטנות יחסית לרוחב הזרם המרכזי הפוליטי.

אבל אף שמדובר בציבור בוחרים מבולבל מאוד, שאינו מעניק לשום מועמד לראשות הממשלה תמיכה שאפילו מתקרבת ל-50%, נתוני האהדה של נתניהו נמצאים בירידה – בכ-15%-20% בחודשים האחרונים, אפילו בקרב מצביעי הליכוד, ליבת בסיס התמיכה שלו.

בנימין נתניהו בדרכו לאולם המליאה בכנסת בעת ההצבעה על פיזור הכנסת, 2 בדצמבר 2020
בנימין נתניהו בדרכו לאולם המליאה בכנסת בעת ההצבעה על פיזור הכנסת, 2 בדצמבר 2020

נתניהו נלחם כעת על חייו, ללא אפשרות נראית לעין להימלט ממשפט השחיתות שלו. כחבר כנסת מן השורה, ואפילו כמנהיג האופוזיציה, לא תהיה לו עמדת יתרון לעסקת טיעון, אם העניינים יגיעו לידי כך.

2

מאבקים בתוך הגושים

הבחירות הקרובות יתאפיינו יותר במאבקים פנימיים בתוך הגושים מאשר במאבקים בין הימין לשמאל.

לראשונה בהיסטוריה, כפי שהדברים נראים כעת, אין מועמד חזק מהמרכז-שמאל, בעוד הימין מתפלג בעקבות הכרזתם של גדעון סער ונפתלי בנט כי הם מתמודדים על ראשות הממשלה, והצטרפותם בכך למחנה ה"רק לא ביבי" של הימין יחד עם אביגדור ליברמן, מהלך שאחרים נוספים עשויים לנקוט אחריהם.

3

ההפכפכות של ציבור הבוחרים גבוהה להדהים

באופן שמסבך מאוד את העניינים עבור הסוקרים, שיעור מדהים של 50% מציבור הבוחרים ציין כי אינו בטוח למי יצביע. 20% אמרו לסוקרים כי עוד לא החליטו. אולם ישנם 30% נוספים שכן הצהירו על העדפה, אבל הוסיפו את ההסתייגות כי הם אינם בטוחים.

שיעור מדהים של 50% מציבור הבוחרים ציין כי אינו בטוח למי יצביע. 20% אמרו לסוקרים כי עוד לא החליטו. אולם ישנם 30% נוספים שכן הצהירו על העדפה, אבל הוסיפו את ההסתייגות כי הם אינם בטוחים

דבר זה יכול להסביר במידה מסוימת את התנודות הגדולות שכבר ראינו, כמו הצטמצמותה של מפלגת ימינה בראשות בנט בתוך ימים מ-20 מנדטים ל-14, עם הצטרפותו של סער למרוץ.

תזוזות פראיות נוספות מצפות לנו ככל הנראה בהמשך הדרך. תחזיותיהם של הסוקרים הן, לפיכך, עוד פחות מהימנות מן הרגיל.

4

ניתן להחזיר את מצביעי המרכז-שמאל ש"חונים" אצל סער

למפלגת העבודה אין כרגע כל תקווה לשוב לכנסת – קריסה מדהימה מ-24 המנדטים שזכתה בהם כמחנה הציוני ב-2015. אבל רבים מהבוחרים האלה עדיין שם, עם אותן השקפות פחות או יותר, והם מחפשים בית.

הם תמכו באופן זמני בבני גנץ מכחול-לבן, הם לא עברו כגוש אחד ליש עתיד של יאיר לפיד, וחלקם "חונים" כרגע אצל גדעון סער. אבל נתוני הסקרים מראים שהם אינם אוהבים אותו במיוחד; תחת זאת, הם סולדים מנתניהו, ורואים בסער את המועמד בעל הסיכוי הרב ביותר להביס את ראש הממשלה נכון לעכשיו.

יאיר לפיד וציפי לבני במליאת הכנסת, כשכיהנו, בהתאמה, כשר האוצר וכשרת המשפטים, 3 בדצמבר 2014 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יאיר לפיד וציפי לבני במליאת הכנסת, כשכיהנו, בהתאמה, כשר האוצר וכשרת המשפטים, 3 בדצמבר 2014 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הדבר עשוי להשתנות אם תתגבש רשימה של המרכז-שמאל שתכלול דמויות כמו ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, שר המשפטים אבי ניסנקורן מכחול-לבן ושרת החוץ לשעבר ציפי לבני. אנשים כאלה – אם יעבדו גם עם יושב ראש ההסתדרות ארנון בן-דוד – יוכלו לנצל את התשתית הארגונית האימתנית עדיין של מפלגת העבודה ולהחיות את המפלגה.

הדבר המשמעותי בהתפתחות אפשרית כזאת יהיה שהיא תעביר מנדטים מהימין לשמאל, בעוד שכרגע הסקרים מנבאים מרוץ בחירות שבאופן חסר תקדים יתנהל בעיקרו של דבר בתוך הימין.

5

סבב חמישי?!

כפי שהסקרים נראים כעת, אין שום קואליציה ברורה התומכת בנתניהו, אבל גם אין קואליציה מעשית נגד נתניהו. אמנם יש רוב פוטנציאלי של חברי כנסת המתנגדים לנתניהו, אבל הם באים מכל רחבי הקשת הפוליטית ולא ישבו יחד בקלות, אם לנסח זאת בעדינות. לפיכך, הליכה לסבב בחירות חמישי היא תרחיש אפשרי לחלוטין.

אולם ירידה מתמשכת בתמיכה בליכוד יכולה לאפשר למחנה המתנגד לנתניהו להרכיב קואליציה בלעדיו. במקרה זה הליכוד יצטרך לבחור בין דבקות בנתניהו והליכה לאופוזיציה לבין נטישתו. לא שזה אומר הרבה כרגע, אבל סקרים פנימיים מראים שראש עיריית ירושלים לשעבר ניר ברקת הוא המועמד המועדף בבירור לרשת את נתניהו כראש הליכוד.

ניר ברקת בכנסת, 21 בדצמבר 2020 (צילום: אורן בן חקון/POOL)
ניר ברקת בכנסת, 21 בדצמבר 2020 (צילום: אורן בן חקון/POOL)

6

ריח התבוסה

אף על פי שהאהדה כלפי נתניהו פוחתת, חלק גדול מציבור הבוחרים מתקשה למצוא אלטרנטיבה. נתניהו הוא הפוליטיקאי היחיד במשקל כבד. סער, בנט, לפיד וליברמן מסתכלים זה על זה במידה של בוז. כל אחד מהם תופס את האחר כ"לא יותר טוב ממני".

סער נבון ובעל ניסיון, אבל חסר כריזמה ואינו מייצר התלהבות. זאב אלקין, שטען בנאום ההתפטרות שלו כי נתניהו בחר ללכת לבחירות באופן מחושב וציני, הן הפעם והן בסבב הקודם, הוא בבירור לא מגנט קולות. הוא הגיע למקום השלישי מתוך שלושה במרוץ לראשות עיריית ירושלים ב-2018.

זאב אלקין (צילום: Flash90)
זאב אלקין (צילום: Flash90)

עזיבתו של אלקין את הליכוד אינה מהווה מכה אלקטורלית למפלגה – אבל היא מהווה מכה פוליטית בכך שהיא מוסיפה לתחושת התפוררות הליכוד ומגבירה את ריח התבוסה.

7

הדרך האפשרית היחידה של נתניהו לישועה

המגפה תמלא תפקיד מרכזי בקמפיין הבחירות, ונתניהו כבר מדגיש את תפקידו האישי ברכישה מהירה של מיליוני מנות חיסון. אולם הנושא העיקרי שמעסיק את הבוחרים הוא המשבר הכלכלי והאבטלה הגואה.

יצחק שמיר הפסיד בבחירות של 1992, למרות שהלך לוועידת מדריד ולא התערב במלחמת המפרץ הראשונה, מפני ששיעור האבטלה עמד אז על כ-12%. היום שיעור האבטלה גבוה יותר, ונתניהו יצטרך לתת מענה לנושא. אם לא יעשה זאת, צפויה לו תבוסה גדולה, בדומה לקריסת הליכוד ל-12 מנדטים בבחירות של 2006.

יצחק שמיר הפסיד בבחירות של 1992, למרות שהלך לוועידת מדריד ולא התערב במלחמת המפרץ הראשונה, מפני ששיעור האבטלה עמד אז על כ-12%. היום שיעור האבטלה גבוה יותר, ונתניהו יצטרך לתת מענה לנושא

אפרופו זה, שר האוצר ישראל כ"ץ הוא השר הכי פחות פופולרי בממשלה היוצאת. אם נתניהו ימנה את כ"ץ ליושב ראש הקמפיין שלו (כפי שדיווח שלום ירושלמי בזמן ישראל), הוא יבריח את מצביעי הימין לסער ובנט.

שר האוצר, ישראל כ
שר האוצר, ישראל כ"ץ (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

אם נתניהו ינצל את ניסיונו האישי כשר אוצר וירכיב צוות רציני של כלכלנים, הסיכוי היחיד שלו לנצח הוא ליצור את התחושה שהוא – ורק הוא – יוכל לייצר מקומות תעסוקה ולטפל בבעיית האבטלה. מצד שני, לא בטוח שאפילו זה יוכל להציל אותו.

8

הגיוסים של סער

כדי לעמוד באתגר שעומד בפניו, סער צריך לעשות יותר מאשר פשוט לומר שנתניהו נכשל. הוא צריך להציע אג'נדה ימנית לא קיצונית מדי. והוא צריך לגייס למפלגה שלו דמויות ציבוריות אמינות.

שרן השכל מגישה התפטרותה ליו
שרן השכל מגישה התפטרותה ליו"ר הכנסת יריב לוין

ספק אם אחרים בליכוד מתכננים לעזוב, אבל נתניהו מגמד את כולם בכל מקרה. אם הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט או מנהל בית החולים איכילוב לשעבר פרופ' גדי ברבש יצטרפו לסער, תהיה לכך משמעות רבה יותר מאשר לגיוס מהספסלים האחוריים בליכוד.

9

אל תחבור ליריבים שלך

אריאל שרון תמיד אמר, "אף פעם אל תאמר אף פעם" בפוליטיקה. כפי שמדגישה התפנית שעשה גנץ – מ"לא נשב תחת נתניהו" לשותפות עם נתניהו – עובדה היא שהכול הולך. אבל מה שעוד מראה המהלך של גנץ, כמו של רבים לפניו, הוא ששותפות עם היריבים הפוליטיים שלך היא הדרך להתפוררות.

אם סער רוצה לבנות מפלגה לטווח ארוך, רוצה להוביל ממשלה, ולא יצליח לעשות את זה אחרי הבחירות הקרובות, הוא יודע שהדרך הנכונה תהיה ללכת לאופוזיציה. אבל האם הוא ועמיתיו יהיו מוכנים לעשות זאת? כאן נכנס האגו.

גדעון סער (צילום: Flash90)
גדעון סער (צילום: Flash90)

10

היזהרו מהיבריס

יכול להיות שלנתניהו יש עוד שפנים לשלוף מהכובע. קשה כרגע לראות אותם, אבל כמו שאומרים בחיל האוויר הישראלי, המטוס שאתה לא רואה הוא זה שיפיל אותך.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
10
הסוציאליסטים כועסים כמובן על על גדול מנהיגי ישראל המוביל את הימין הלאומי, והוא האיש החזק של ישראל זה 10 שנים והיום יותר מאי פעם! מצבו של נתניהו איתן אחרי כל הצלחותיו בכל תחומי החיים ועכ... המשך קריאה

הסוציאליסטים כועסים כמובן על על גדול מנהיגי ישראל המוביל את הימין הלאומי, והוא האיש החזק של ישראל זה 10 שנים והיום יותר מאי פעם! מצבו של נתניהו איתן אחרי כל הצלחותיו בכל תחומי החיים ועכשיו יותר מאי פעם הודות לטיפול מעולה במגפה מתחילתה ע"י בגרים ויכשיו הבאת חיסון, למרות הפרעות השמאל האשם ב-5000 מתים , שעשה הכל להרוס את הסגרים מתוך העדפת חוםש הםרט על חיי אדם. השמאל חסר אונים מול תמיכה גורפת של העם בנתניהו ולכן המציא את כתב האישום המופרך שלא עזר לות הצבור חא מתענין בזה ומצביע ביבי. תשלימו כבר עם המציאות!

לא צריך להיות אסטרטג גדול בכדי להגיע למסקנות של ארד. נתניהו נלחם על חייו, פשוטו כמשמעו. אם היה לו בטחון מלא בטיעוניו הציבוריים ש"תפרו לו תיקים" הוא לא היה מתעסק עם הנושא הזה מבוקר עד ער... המשך קריאה

לא צריך להיות אסטרטג גדול בכדי להגיע למסקנות של ארד.
נתניהו נלחם על חייו, פשוטו כמשמעו. אם היה לו בטחון מלא בטיעוניו הציבוריים ש"תפרו לו תיקים" הוא לא היה מתעסק עם הנושא הזה מבוקר עד ערב.
חיה פצועה שנלחמת כשגבה אל הקיר ואין לה דרך נסיגה היא מסוכנת ביותר וזה מצבו של נתניהו. המועמדים לירושה רוצים להיות ראשי ממשלה אבל , למעט גנץ, לא מוכנים לזחול בבוץ וללכלך את הידיים. המשמעות – לא יעשו באמת את הכל בכדי להגיע לתפקיד. וזה ההבדל בין נתניהו לכל היתר. גם גנץ נלחם כנגד כל העולם בגלל שכולם, הן משמאל והן מימין, רואים במחנהו מאגר מנדטים שיחסית בקלות אפשר לזכות בנתח נאה מהם. מוקדם לתת תחזית, כלי הנשק מהמחסן האסטרטגי, חומרים שנאספו במשך זמן רב עדיין לא שוחרר לפרסום. סרטי האימה הטובים ביותר עוד לא הוצגו אפילו בפרומו.

לא זוכר מערכת בחירות שלא הספידו את נתניהו והסבירו לנו בטוב טעם למה הפעם! באמת אין לו סיכוי. והעובדות כמובן היו שונות בתכלית, לתפארת מדינת ישראל. אז, בבקשה , קצת צניעות לא תזיק לכם היושב... המשך קריאה

לא זוכר מערכת בחירות שלא הספידו את נתניהו והסבירו לנו בטוב טעם למה הפעם! באמת אין לו סיכוי.
והעובדות כמובן היו שונות בתכלית, לתפארת מדינת ישראל.
אז, בבקשה , קצת צניעות לא תזיק לכם היושבים במגדל השן ואל תנסו לקבוע לנו מה ואיך לחשוב ולנהוג.

הניתוח סביר אבל הוא מתעלם מגורם מאד חשוב - טראמפ שהיה מניה בטוחה של מתנות לזמן בחירות - עוזב את הנשיאות בבושת פנים - ה"חבר" שלו כבר לא יופיע על שלטי חוצות - ובמקומו ייכנס ביידן ולמוקרטי... המשך קריאה

הניתוח סביר אבל הוא מתעלם מגורם מאד חשוב – טראמפ שהיה מניה בטוחה של מתנות לזמן בחירות – עוזב את הנשיאות בבושת פנים – ה"חבר" שלו כבר לא יופיע על שלטי חוצות – ובמקומו ייכנס ביידן ולמוקרטים יש חשבון פתוח עם ביבי – הם לא רק שלא יתערבו לטובתו להערכתי יעשו כמעט הכל כדי להבאיש את ריחו – זה בדיוק ה"מטוס" שנתניהו רואה ופוחד ממנו פחד מוות… גם שלדון שהימר על טראמפ בגדול ועכשיו יראה את רשויות המס אצלו בדלת

עוד 1,160 מילים ו-10 תגובות
סגירה