שלומי פוגל סולטן אחמד בן סליים. דצמבר 2020 (צילום: יח״צ)
יח״צ

בנו של מתמודד מדובאי על נמל חיפה נפגש עם בניו של נתניהו

מי שדאג להפגיש את בניו של נתניהו עם אחמד בין-סוליאם, יו"ר בורסת הסחורות של דובאי, היה שלומי פוגל, יו"ר מספנות ישראל ומקורבו של ראש הממשלה, שבמקרה גם מתמודד עם חברה מדובאי במכרז על רכישת נמל חיפה ● די בעובדה הזו כדי להחשיד את השותפות של פוגל ואביו של בין-סוליאם כאשר יגישו את הצעתם לרכישת הנמל ● פרשנות

לפני כשלושה שבועות פורסם בזמן ישראל דיווח על בולמוס הפגישות של אחמד בין-סוליאם, יו"ר בורסת הסחורות של דובאי, עם שורה ארוכה של אנשי עסקים ופוליטיקאים מישראל.

אחד האנשים הראשונים שפגש בין-סוליאם לאחר נחיתתו בנתב"ג, הוא עו"ד עמית חדד, המייצג את נתניהו בתיקי האלפים. לאחר מכן הוא הצטלם גם עם השרים אופיר אקוניס ואלי כהן. כמה ימים אחר כך, הוא פגש גם את יאיר ואבנר, בניו של ראש הממשלה. בתמונה שהעלה לרשת, הוסיף סוליאם את הכיתוב הבא: "תודה לך שלומי פוגל על ההיכרות".

דבר התודה הזה לפוגל עבור התיווך בפגישה, נעלם מעינינו בדיווח הראשוני, (ותודה ל-Themarker ששמו לב לפרט הזה בדיווח שפורסם אצלם לפני כמה ימים).

זו נקודה שכדאי להתעכב עליה, שכן היא מעלה חשש לערבוב בעייתי בין איש העסקים הישראלי שיש לו אינטרסים רבים במשק, לבין הדרג הפוליטי הבכיר, לרבות שני הבנים של בנימין נתניהו ולו עצמו. לכאורה, פגישה כזו עלולה להעלות את החשש כי פוגל יזכה ליתרון לא הוגן במכרז על נמל חיפה.

שלומי פוגל סולטן אחמד בן סליים. דצמבר 2020 (צילום: יח
שלומי פוגל. דצמבר 2020 (צילום: יח"צ)

מתמודד בולט על רכישת נמל חיפה

פוגל היה במשך שנים חבר מרכז ליכוד וההיכרות שלו עם נתניהו התחילה לפני כעשרים שנה. באותו זמן הוא כבר היה הבעלים של חברת מספנות ישראל, שעסקה אז בעיקר בתחזוקת אוניות.

מטבע הדברים, הוא ונתניהו חלקו תפיסת עולם דומה במה שנוגע להפרטות. נתניהו היה בתחילת המילניום שר האוצר, ופוגל פעל כדי לקבל אישור להפעיל את רציף הנמל הפרטי הראשון בישראל. ב-2007 מספנות ישראל קיבלה את האישור המיוחל.

לפני כארבע שנים, החברה החלה לייבא מלט לישראל, והפכה לאחד השחקנים המשמעותיים גם בתחום הזה. בכך, פוגל הכניס תחרות לשני שווקים שנשלטו במשך שנים בידי המונופולים החזקים בישראל: הנמלים הממשלתיים וחברת נשר הפרטית.

נתניהו היה בתחילת המילניום שר האוצר, ופוגל פעל כדי לקבל אישור להפעלת רציף הנמל הפרטי הראשון בישראל. לפני כארבע שנים החברה קיבלה גם אישור לייבא מלט, והפכה לשחקן המשמעותי גם בתחום הזה

נכון להיום, פוגל הוא גם אחד המתמודדים הבולטים על רכישת נמל חיפה, במסגרת הפרטת החברה שהמתווה שלה אושר בשבוע שעבר בוועדת הכספים.
הוא יתמודד על העסקה הזו באמצעות מספנות ישראל, שבה הוא היו"ר ואחד מבעלי השליטה. מספנות ישראל מתמודדת במכרז יחד עם ענקית הספנות מדובאי DP World שהבעליה הוא אביו של בין-סוליאם, אותו אחד שפוגל סידר לו פגישה עם ילדיו של נתניהו.

כאן המקום לציין, שלפני כחודשיים הופיעה באינסטגרם גם תמונה של בין-סוליאם הצעיר עם נתניהו עצמו בבנייני האומה, אם כי ייתכן שהתמונה הזו צולמה לפני כמה שנים. באופן מוזר, בפגישה השנייה שבה צולם בין-סוליאם עם עו"ד עמית חדד, מצולם גם חיים פינק, שגם הוא מתמודד על המכרז לרכישת נמל חיפה, בקבוצה נפרדת לזו של פוגל ובין-סוליאם.

מספנות ישראל ו-DP הן מהבודדות שכבר שילמו את הערבות כדי להיכנס לחדר המידע של המכרז על רכישת הנמל, שאמור להיפתח בתוך חודשים הקרובים.
ואולם, העסקה הזו מעלה קשיים רגולטוריים, שכן כאמור, מספנות ישראל כבר מפעילה רציף פרטי ליד נמל חיפה כך שלזכייתה במכרז עלולות להיות השלכות על הגבלת התחרות בענף.

מי שיצטרכו לשבור את הראש בעניין הזה, הם רשות התחרות ומשרד התחבורה שבראשות מירי רגב. מעל הכל, מי שתכריע על הזוכה במכרז הענק הזה, היא מי שמנהלת אותו – רשות החברות, שעליה מופקד השר דוד אמסלם.

נמל חיפה (צילום: דברות נמל חיפה)
נמל חיפה (צילום: דברות נמל חיפה)

לפי דיווחים מהשבועות האחרונים, הרגולטור אף בחן האם לפסול את ההצעה של מספנות ישראל או לחייב אותה למכור את הרציף הפרטי שאותו היא מפעילה כיום. כך או כך, ההחלטות בעניין שוות לבעלי השליטה במספנות ישראל הון עתק.

העובדה שפוגל מסדר פגישה לבניו של ראש הממשלה עם בכיר שהגיע לכאן מדובאי, מצביעה על קרבתו לבלפור.

כאן המקום להזכיר, שיש עוד שחקן שמתמודד על נמל חיפה ויש לו היסטוריה של קרבה לנתניהו: לן בלווטניק. אם למישהו יש מידע על פגישות של ילדי נתניהו עם בלווטניק מהתקופה האחרונה, נשמח לדעת ולציין גם את זה.

לן בלווטניק ורעייתו בטקס פרסי הגראמי. ניו יורק 2018 (צילום: Photo by Evan Agostini/Invision/AP)
לן בלווטניק ורעייתו בטקס פרסי הגראמי. ניו יורק 2018 (צילום: Photo by Evan Agostini/Invision/AP)

הקרב על נמל חיפה בין פוגל לבלווטניק, (ושאר המתמודדים), יהיה הסיבוב השני ביניהם, לאחר שלפני חודשים אחדים השניים התקוטטו גם על נתחי שוק המלט. מי שהכריע היה שר האוצר ישראל כ"ץ, שהחליט שלא להטיל מס גבוה על ייבוא מלט.

בעניין הזה התנהלה מלחמת עולם בין מספנות ישראל שבבעלות פוגל, המייבאת את המלט לרציף הפרטי שלה, לבין היצרנית המקומית נשר שבבעלות האוליגרך בלווטניק, (שהוא גם הבעלים של רשת 13). הקמפיין של מספנות ישראל נגד העלאת המס על הייבוא כלל התקפות אישיות בוטות על פקיד במשרד הכלכלה, שחשב שדווקא כן צריך להטיל מס.

העובדה שפוגל מסדר פגישה לבניו של ראש הממשלה עם בכיר שהגיע לכאן מדובאי, מוכיחה שיש לו רוח גבית מהמקום שבו נובעת רוח המפקד גם בהחלטות מהסוג הזה, כלומר ישר מבלפור

בסופו של דבר עמיר פרץ החליט שצריך להטיל מס על הייבוא, וזה היה צפוי מבחינתו כאיש שמאל שמקורב לוועדים הגדולים, בהם זה של נשר. אלא ששר האוצר ישראל כ"ץ בלם את המהלך מבלי להתייעץ עם שר הכלכלה.

שר האוצר, ישראל כ
שר האוצר, ישראל כ"ץ (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

כשלעצמה, ההחלטה של כ"ץ נראתה סבירה והגיונית והיו לו את כל ההצדקות לומר שהוא מאמין שהייצור המקומי צריך להתחרות גם בייבוא, בהתאם לערכי הכלכלה החופשית. לכאורה, הוא לא בא לעשות טובה לפוגל, החבר ממרכז הליכוד שמקורב מאוד לנתניהו.

ועדיין, בהתחשב בכך שפוגל הוא האיש שאליו פונה איש עסקים מדובאי כדי לפגוש את בניו של ראש הממשלה, עלולה להעמיד באור שונה גם את ההחלטה ההיא של כ"ץ. נתניהו עצמו לא התערב בהחלטה על המלט ככל הידוע.

ההחלטה על הותרת יבוא המלט נקי ממס גבוה, שווה לפוגל הון עתק, שכן הפעילות הזה מהווה מחצית מההכנסות של מספנות ישראל. זמן קצר אחרי ההכרעה של כ"ץ, מספנות ישראל הנפיקה מניות במאות מיליוני שקלים בבורסה. למעשה, כ"ץ סלל לפוגל את הדרך לאקזיט הנאה הזה.

בנימין נתניהו מרים את דגל ישראל ב-23 בספטמבר 2014, בעת טקס קבלת הצוללת אח
בנימין נתניהו מרים את דגל ישראל ב-23 בספטמבר 2014, בעת טקס קבלת הצוללת אח"י תנין, אחת מהצוללות שנרכשו מתיסנקרופ בגרמניה (צילום: AP Photo/Amir Cohen)

לפוגל ונתניהו יש ממשק אחד נוסף, רגיש לא פחות: פרשת הצוללות וכלי השיט, שבה פוגל מסר עדות במשטרה. זאת, מאחר שמספנות ישראל רצתה לגשת למכרז על כלי השיט, אך הוא בוטל ומי שנבחרה כספק יחיד היא תיסנקרופ.

נראה אפוא שבמקרה של עסקת כלי השליט הקירבה לראש הממשלה לא עזרה לפוגל ובשנים האחרונות היתה אי בהירות בקשר לעוצמת הקשרים בין השניים. העובדה שהוא מסדר פגישות לבניו של נתניהו, מראה שהם בקשר.

שלומי פוגל סולטן אחמד בן סליים. דצמבר 2020 (צילום: יח
שלומי פוגל סולטן אחמד בן סליים. דצמבר 2020 (צילום: יח"צ)

לפוגל יש תדמית של איש צללים שפועל מאחורי הקלעים וממעט בראיונות לתקשורת. העובדה שנחשף כאן כמי שמסדר לשותפו פגישה עם בניו של ראש הממשלה אמנם לא הגיעה מיוזמתו (השותף מינשן אותו באינסטגרם, כאמור). אך מהפגישה הזו עולה הקשר מטריד של הון ושלטון.

בבוא היום, כאשר יגישו בין סוליאם האב ופוגל את הצעתם הסופית למכרז על נמל חיפה, הציבור יצטרך לבחון בשבע עיניים את תהליך קבלת ההחלטות בכל הקשור להצעתם.

טרם התקבלה תגובה מרשות החברות, פוגל ומשפחת נתניהו.

עוד 980 מילים
סגירה