בתי ספר מובילים גובים דמי הרשמה בניגוד להוראות

חשיפה מבחני כניסה, דמי הרשמה, בחינות רשות: בתי ספר מובילים - ביניהם תלמה ילין, הכפר הירוק והתיכון לאמנויות בירושלים - מצאו איך לחלוב עוד כסף מההורים ● כך, בניגוד מוחלט להוראות משרד החינוך, המוסדות מעשירים את תקציבם במאות אלפי שקלים ● מומחים מזהירים שקווים בעיתיים נחצים ● משרד החינוך: הנושא בבדיקה

  • התיכון הישראלי למדעים ולאמנויות בירושלים (יאס"א) (צילום: ויקיפדיה)
    ויקיפדיה
  • השלט בכניסה לכפר הירוק (צילום: דוד שי/ויקיפדיה)
    דוד שי/ויקיפדיה
  • תלמה ילין

בתי ספר תיכוניים מובילים בתחומי האמנויות, ובהם תלמה ילין, הכפר הירוק ויאס"א בירושלים, גובים מאות אלפי שקלים עבור בחינות כניסה או דמי הרשמה, בניגוד מפורש להנחיות משרד החינוך ולעקרונות חוק חינוך חינם.

הכספים האלה מעשירים, לפחות בחלק מהמקרים, את תקציב בית הספר ואינם מוחזרים לתלמידים שאינם מתקבלים ללימודים. משרד החינוך מעלים עין מהתופעה או מטייח את ההתנהלות, על אף שגורמים במשרד מכירים אותה היטב ואף יצאו כנגדה בשיחות פרטיות.

גם במענה לרשימת שאלות מפורטת לכתבה התחמק משרד החינוך מתשובה ברורה והשיב פעמיים כי "הנושא נבחן", מבלי לאשר או להכחיש את הנתונים שהוצגו בפניו.

חצר בית הספר בתלמה ילין
חצר בית הספר בתלמה ילין

גבייה בלתי חוקית

הוראות חוזרי המנכ"ל במשרד החינוך ברורות לחלוטין: "אין לגבות תשלום עבור הרשמה, ואין להתנות רישום תלמידים בתשלום כלשהו". חוזר מנכ"ל אף מדגיש: "מנהלים שיחרגו מההוראות עלולים להיקרא לבית דין משמעתי".

הוראות חוזרי המנכ"ל במשרד החינוך ברורות לחלוטין: "אין לגבות תשלום עבור הרשמה, ואין להתנות רישום תלמידים בתשלום כלשהו". חוזר מנכ"ל אף מדגיש: "מנהלים שיחרגו מההוראות עלולים להיקרא לבית דין משמעתי"

החוזר מבהיר כי בתי ספר יסודיים ממוסד חינוכי שאינו רשמי מוחרגים מהוראה זו ורשאים לגבות דמי רישום של עד 150 שקלים, אך כל בתי הספר התיכון, לרבות אלו המוגדרים "ייחודיים" (דוגמת בתי ספר לאמנות) אינם רשאים לגבות דמי רישום ובחינה.

בתלמה ילין בגבעתיים מדובר במסורת ותיקה, לפחות שבע שנים אחורנית. גם בשנה שעברה ניגבו 300 שקלים מכל תלמיד שניגש לבחינות הקבלה. חוזר מנכ"ל במשרד החינוך מאפשר בחינות כניסה ייעודיות למגמות בבית ספר אמנותי – אך גביית כספים לבחינות אלה כתנאי סף אסורה.

בית הספר תלמה ילין נמצא במשבר מתמשך מזה כמה שנים: גרעונות קשים, אי סדרים כספיים וגביה מופרזת ובלתי חוקית של תשלומי הורים לאורך השנים, כפי שנחשף בסדרת תחקירים בזמן ישראל.

תלמה ילין
תלמה ילין

מתברר כי בנוסף לכל אלה ניגבו כספים לא חוקיים מתלמידים שנבחנו ולא התקבלו. בסך הכל שילשל בית הספר לתקציבו מבחינות כניסה:

  • 125,000 שקל בשנת 2019
  •  121,000 שקל ב-2018
  • 116,000 שקל ב-2017
  • 122,000 ב-2016

הנתונים לגבי 2020 עדיין לא פורסמו, אך בתחשיב של 300 שקלים מתלמיד על כ-450 נבחנים סביר להניח שהסכום היה דומה. מתוך הנבחנים הללו רק כשליש מתקבלים בכל שנה.

בית ספר אחר לאמנויות המנהיג שיטה דומה של גביית תשלום עבור בחינות כניסה הוא יאס"א – התיכון הישראלי למדעים ולאמנויות בירושלים. בדף ההרשמה של בית הספר נכתב כי בשלב הראשון של ההרשמה התלמיד יתבקש לעבור מבחן כניסה שעלותו 200 שקלים.

התיכון הישראלי למדעים ולאמנויות בירושלים (יאס"א) (צילום: ויקיפדיה)
התיכון הישראלי למדעים ולאמנויות בירושלים (יאס"א) (צילום: ויקיפדיה)

את המבחנים מבצע מכון "קרני", אשר מפעיל את תוכנית המחוננים של משרד החינוך, אך בבית הספר מבהירים כי אין מדובר במבחן קבלה לתוכנית מחוננים (מבחנים אשר עליהם מאשר משרד החינוך למכון "קרני" לגבות תשלום), וכי הצלחה במבחן אינה מהווה קבלה לתוכנית המחוננים. דן שטייניץ, מנהל יאס"א, סירב להתייחס לשאלה שהופנתה אליו בנושא, והפנה לדוברות משרד החינוך.

את המבחנים מבצע מכון "קרני", אשר מפעיל את תוכנית המחוננים של משרד החינוך, אך בבית הספר מבהירים כי אין מדובר במבחן קבלה לתוכנית מחוננים, וכי הצלחה במבחן אינה מהווה קבלה לתוכנית המחוננים

מבדיקה שערכנו מתברר כי ישנם בתי ספר נוספים, פרט לאלה המוזכרים בכתבה, הגובים דמי הרשמה כאלה או אחרים במסגרת תהליך הקבלה, כשגם במקרים שלהם הדבר אסור על פי הנחיות משרד החינוך.

בבית הספר היוקרתי, "הכפר הירוק", אליו מגיעים אלפי פניות של מתעניינים בכל שנה (מתוכם מתקבלים כ-500) מצאו שיטה מעניינת אחרת לגבות כספים נוספים מהורים המגיעים עם ילדיהם להיבחן לקראת קבלה לתיכון המבוקש: "בחינות רשות".

מדובר בבחינות שאינן מופיעות בפרסומים הרשמיים של בית הספר, ולכאורה אינן אמורות להשפיע על תהליך הקבלה – אך סגל בית הספר "ממליץ" בפני ההורים והתלמידים לקחת אותן ולשלם 200 שקלים במזומן "כדי להקל עלינו בשיבוץ הילדים למגמות".

הכפר הירוק (צילום: ד"ר אבישי טייכר, פיקיוויקי)
הכפר הירוק (צילום: ד"ר אבישי טייכר, פיקיוויקי)

הפרקטיקה המוזרה יוצרת בלבול בקרב ההורים והתלמידים המשתוקקים להתקבל, כפי שמתארת אחת האמהות: "בעבר היו עושים בחינות כניסה, אבל היום מתקיימת הגרלה כדי לאפשר שוויון בין המועמדים. רק שאז מודיעים לתלמידים שיש גם 'מבחן רשות'. שואלים 'מה זה מבחן רשות?' והם אומרים 'הוא לא ישפיע על הקבלה, אבל זה יעזור לנו להחליט לאן לשבץ את הילד'. מה שקורה מאותו הרגע זה התלחששויות בין הורים שמתלבטים: זה כן ישפיע, לא ישפיע".

ובסוף נבחנים?
"באנו לשם וראינו את ההתגודדות של מאות ילדים עם השטר של 200 שקל, כי מותר לשלם רק במזומן. זה מעמד מאוד מאוד מוזר. ברור שעל הילדים וההורים האלה יש לחץ מאד כבד. כי גם אם אומרים להם שהמבחן לא משפיע על הקבלה, מטרת המבחן כל כך מעורפלת ומבלבלת, שהרבה מחליטים לשלם ולהיבחן ליתר בטחון".

"באנו לשם וראינו את ההתגודדות של מאות ילדים עם השטר של 200 שקל, כי מותר לשלם רק במזומן. זה מעמד מאוד מאוד מוזר. ברור שעל הילדים וההורים האלה יש לחץ מאד כבד"

"אין בכפר הירוק בחינות כניסה והקבלה היא באמצעות הגרלה", מבהיר ד"ר קובי נווה (סיסקו) מנהל "הכפר הירוק". "ככל שההורים מעוניינים בכך, יש בחינות רשות לתלמידים, המהוות מכשיר נוסף בידם כדי להחליט באופן סופי על המסלול המתאים ביותר עבור ילדם.

"היות ומדובר בבחינות רשות המתקיימות מתוך בחירה ורצון חופשי של ההורים והילדים הרי אין בכך פסול כלשהו. ההורים יכולים לשלם בצ'ק או במזומן ישירות למכון קרני, שמקיים את המבחנים".

השלט בכניסה לכפר הירוק (צילום: דוד שי/ויקיפדיה)
השלט בכניסה לכפר הירוק (צילום: דוד שי/ויקיפדיה)

שיטת מיונים פסולה

גורמי חינוך עימם שוחחנו הביעו התנגדות חריפה לתופעת בחינות הכניסה בתשלום.

עו"ד הרן רייכמן מהקליניקה למשפט ומדיניות חינוך בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה, המתמחה בסוגיית תשלומי ההורים במערכת החינוך, מבהיר כי גביית תשלום עבור דמי הרשמה או בחינות כניסה אסור בתכלית על פי הוראות משרד החינוך וזו הפגיעה מתמשכת בעקרון "חוק חינוך חובה", שהיה אחד החוקים החברתיים החשובים של מדינת הרווחה הישראלית.

לדעתו, כל שיטת המיונים לבתי ספר ייחודיים כפי שהיא מתקיימת כיום פסולה: "מיונים על רקע כלכלי באמצעות תשלומי הורים, מובילים לכך כי חלק ניכר מבתי הספר הייחודיים למיניהם הופכים להיות בתי ספר לעשירים בלבד. כל מיון, לרבות עריכת ראיון בבית ספר לאומנות או בכל בית ספר אחר, הוא לא חוקי באופן מובהק".

"מיונים על רקע כלכלי באמצעות תשלומי הורים, מובילים לכך כי חלק ניכר מבתי הספר הייחודיים למיניהם הופכים להיות בתי ספר לעשירים בלבד. כל מיון, לרבות עריכת ראיון, הוא לא חוקי באופן מובהק"

זמן ישראל הפנה שאלות לדוברות משרד החינוך בדרישה לדעת האם המשרד אישר לבתי הספר המוזכרים בכתבה לקיים בחינות כניסה בתשלום, והאם הדבר מותר. מהדוברות נמסר כי הם פונים לגורמים המקצועיים הרלוונטיים למחוזות באותם בתי הספר כדי לקבל תשובות.

כעבור כמה ימים חזרה הדוברות עם התשובה הסתומה הבאה:  "על רקע פנייתכם בעניינו של מוסד חינוכי אשר הותר לו על פי נהלי המשרד לערוך בחינות כניסה ולגבות תשלום מהורים בשל כיסוי עלויות הבחינות, בוחן המשרד את הנושא".

לאחר שהובהר לדוברות כי התשובה אינה רלוונטית, מכיוון שהיא מניחה הנחות שלא נשאלו וכי היא מעורפלת ובלתי ברורה, התקבל המענה: "אין לנו תשובה אחרת כרגע. הנושא נבחן במשרד".

מעיריית גבעתיים, אליה משתייך בית הספר תלמה ילין, לא נמסרה תגובה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
עוד 1,013 מילים ו-3 תגובות
סגירה