מתנדבים מחלקים חבילות מזון לנזקקים בתקופת הקורונה, מרץ 2020 (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)
יוסי זמיר/פלאש90

המכרז הממשלתי הכי חשוב בתקופה זו תקוע בגלל פוליטיקה ובעיות מנהל תקין

דווקא בשעה בה רבים כל כך סובלים מחוסר בטחון תזונתי, עולים סימני שאלה גדולים סביב מכרז תלושי המזון של משרד הפנים ● ברשויות המקומיות חוששים שהעברת הנתונים לשופרסל מתנגשת עם חוקי הגנת הפרטיות ● עתירות שהוגשו בנושא טוענות: "המענק עלול להגיע לידיים הלא נכונות, ולפגוע בזכאים" ● במשרד הפנים מגיבים: "לא קיים כל חשש לפגיעה בפרטיות" ● בדיקת זמן ישראל

מכרז תלושי המזון של משרד הפנים תקוע ומעורר התנגדות בקרב עמותות מזון, שוחרי מנהל תקין וברשויות המקומיות. שתי עתירות הוגשו לבית המשפט בבקשה לעצור את המכרז, ומחר יידרש משרד הפנים לתת תשובות בעניין.

ביום רביעי שעבר התקיימה שיחת זום בהשתתפות כ-350 יועצים משפטיים וגזברים מרשויות מקומיות ברחבי הארץ וכן נציגי משרד הפנים וחברת שופרסל. אנשי הרשויות הציגו את הבעיה המשפטית שיש להם להעביר נתונים על מקבלי ההנחות בארנונה לרשת השיווק הגדולה בישראל שזכתה במכרז לחלוקת התלושים, בהיקף של 700 מיליון שקל.

מי שיזם את המכרז הוא משרד הפנים בראשות השר אריה דרעי, והמבחן העיקרי לקבלת התלושים הוא הנחות בארנונה. ברשויות המקומיות חוששים שהעברת הנתונים מתנגשת עם חוקי הגנת הפרטיות של תושביהן.

אריה דרעי (צילום: דוד כהן/פלאש90)
אריה דרעי (צילום: דוד כהן/פלאש90)

לכן, בחלק גדול מהרשויות המקומיות מסרבים להעביר את נתוני הזכאים להנחות מאחר שלא התקבל אישור לכך ממשרד המשפטים שאמון על חוק הגנת הפרטיות. מנגד, משרד הפנים מתעקש שהאישור קיים.

לעומת זאת, בעיריית עכו מצאו דרך יצירתית לעקוף את הבעיה המשפטית, אך גם היא פותרת רק חלק מהבעיה. בימים האחרונים נשלחו בעכו מסרונים לתושבים בבקשה לחתום על הסכמה להעביר את נתוניהם לצד שלישי. נכון לעכשיו, שליש מהזכאים בעיר חתמו, אך לא ברור כיצד יועברו התלושים למי שלא יחתום.

להחטיא את המטרה

לטענת ארגונים חברתיים והעתירות שהוגשו בנידון, המבחן של הנחות בארנונה ישרת בעיקר את האוכלוסייה החרדית שמצטיינת במיצוי זכויות. כך למשל ארגון עדאללה, שהביע חשש מכך שהמענקים לא יגיעו לכאלה שסובלים מחוסר ביטחון תזונתי בקרב האוכלוסייה הערבית, מאחר שהם לא בהכרח מקבלים את ההנחות במס העירוני.

על פי העותרים, דרעי מעניק הטבה לקהל מצביעיו ערב הבחירות, ומכרז תלושי המזון יחטיא את מטרתו העיקרית – מתן ביטחון תזונתי לכלל אזרחי ישראל שנתונים במשבר כלכלי מחריף והולך.

עמותת שניר בשיתוף רוזמן מחלקת סלי מזון (צילום: מיכל ניר)
עמותת שניר בשיתוף רוזמן מחלקת סלי מזון (צילום: מיכל ניר)

בתחילת השבוע עתרה לבג"ץ התנועה לאיכות השלטון בדרישה לעצור את העברת המידע באמצעות צו ביניים למכרז המזון. גם לטענת עתירה זו, הבעיה שהמכרז מעורר כפולה: המענק לא יגיע למי שצריך אותו, ויפגע בפרטיות התושבים הזכאים לו.

"המענק החשוב הזה, בוודאי שבתקופה זו, לא יגיע לידיים הנכונות. אם המענק לא יגיע לידיים הנכונות, יהיו לכך השלכות הרסניות עבור פרטים ומשפחות שזקוקים למענק כמו אוויר לנשימה. כעת עולה חשש לפגיעה בזכות הזכאים לפרטיות", נכתב בעתירה.

אם המענק לא יגיע לידיים הנכונות, יהיו לכך השלכות הרסניות עבור פרטים ומשפחות שזקוקים למענק כמו אוויר לנשימה. כעת עולה חשש לפגיעה בזכות הזכאים לפרטיות"

"הפגיעה החמורה ביותר בפרטיות הזכאים נובעת מכך שהמידע עליהם, לרבות כתובת, טלפון, מספר נפשות בבית וסוג הזכאות יעבור לתאגיד שופרסל, שעשוי לעשות שימוש במידע לשם הפקת רווחיו העתידיים. פגיעה זו נובעת ככל הנראה מרצונו של משרד הפנים לחלק את המענק בפרק זמן קצר מאוד כך שיחולק לפני מערכת הבחירות הקבועה למרץ", צויין עוד בעתירה.

העתירה מדגישה ששופרסל פנתה בעצמה לרשויות המקומיות והעבירה להם קובצי אקסל שאותם היא מצפה למלא בנתונים, והעובדה שהחברה פנתה ישירות ולא משרד הפנים, רק מדגישה את הבעייתיות של ניהול המערך כולו.

גלית גיאת ביחד עם מתנדבים מכינים משלוחי מזון לנזקקים, 24 בנובמבר 2020 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
גלית גיאת ביחד עם מתנדבים מכינים משלוחי מזון לנזקקים, 24 בנובמבר 2020 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

כל הברדק הזה בהעברת הנתונים והאיסוף שלהם, מבלי שיש הסכמה לכך, קורה כאשר הפעימה הראשונה לחלוקת כרטיסי רכישת המזון אמורה להתחיל בשבוע הבא. הפעימה השנייה בסוף פברואר והשלישית במהלך מרץ ועד יומיים לאחר הבחירות.

מעבר לפגיעה בפרטיות, בעתירה נטען שהעברת המידע למשרד הפנים עלולה לשמש לתעמולת בחירות "באופן אסור".

"רשימתו של השר דרעי, רשימת ש"ס המועמדת לכנסת ה-24, השתמשה ברשויות מקומיות שונות במענק לביטחון תזונתי כחלק מהקמפיין שלה לקראת מערכת הבחירות", נכתב בעתירה.

זו גם הסיבה שהמשרד מפעיל לחץ על הרשויות להעביר את המידע במהירות, כדי לוודא שהמענק יגיע לפני יום הבוחר, לכאורה.

"רשימתו של השר דרעי, רשימת ש"ס המועמדת לכנסת ה-24, השתמשה ברשויות מקומיות שונות במענק לביטחון תזונתי כחלק מהקמפיין שלה לקראת מערכת הבחירות".

להשתלט על נתח שוק

במקביל, גם עמותת פתחון לב עתרה, באמצעות עו"ד יניב מטלס, לבית המשפט המחוזי בדרישה לפסול את זכייתה של שופרסל במכרז או להפחית את הנקודות שלה, בהתאם למספר נקודות המכירה שבבעלותה.

פתחון לב התמודדה בעצמה על מכרז המזון, ולאחר שהוכרזה הזוכה, נמצא ששופרסל בעצם הצהירה נקודות מכירה שלא באמת נתנו את הסכמתם לכך, ו"הונתה את ועדת המכרזים וכי לפחות 100 נקודות הינן פיקטיביות".

סניף שופרסל בירושלים (צילום: אורי לנץ/פלאש90)
סניף שופרסל בירושלים (צילום: אורי לנץ/פלאש90)

ככלל, רשתות השיווק הן בין המרוויחות הגדולות של משבר הקורונה בישראל. בכל סבבי הסגרים הן היו פתוחות בשעה שמרכולים וחנויות מסחר אחרות הוכרחו להשבית את הפעילות. על הרקע הזה, לתת לשופרסל הכנסה נוספת של 700 מיליון שקל באופן אקסקלוסיבי זה בהחלט עניין שמעורר תהייה.

בפתחון לב סיכמו בעצמם עם נקודות מכירה על שיתוף פעולה בפרויקט, וכללו בהסכמים את מניעת הכיבוד של התלושים ברכישות אלכוהול, טבק ומוצרי חשמל.

"דומה כי רצונה של שופרסל לבסס את מעמדה המונופוליסטי בשוק קמעונאות המזון בישראל העביר אותה על דעתה", נאמר בעתירה. "הצעתה מושתתת על תכסיסנות וחוסר תום לב, אגב רמייה, על מנת להביא את ועדת המכרזים להכריז עליה כזוכה ולהשתלט באופן בלעדי על פרוייקט רחב ממדים זה".

"דומה כי רצונה של שופרסל לבסס את מעמדה המונופוליסטי בשוק קמעונאות המזון בישראל העביר אותה על דעתה. "הצעתה מושתתת על תכסיסנות וחוסר תום לב כדי להשתלט באופן בלעדי על פרוייקט רחב ממדים זה"

כדי להוכיח את הכדאיות המחשידה של ההצעה הזוכה, צויין בעתירה כי הרשת הסכימה לממן על חשבונה מעל 16% מתלושי המזון, בהיקף של 114 מיליון שקל. המוטיבציה של הרשת, נטען, היא לנתב את מחזיקי התלושים לסניפי שופרסל ולהשתלט על נתח שוק משמעותי על חשבון המתחרים.

חיילים בפיקוד העורף מחלקים מזון לנזקקים במהלך משבר הקורונה, אפריל 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
חיילים בפיקוד העורף מחלקים מזון לנזקקים במהלך משבר הקורונה, אפריל 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

לדעת פתחון לב, "שופרסל בודה מליבה את ההסכמה שקיבלה מ-1,200 נקודות מכירה, להעביר להן הדרכות על התלושים, להציב שלטים ולקבל מהן דוחות מכירה. 100 נקודות מכירה אפילו לא באמת קיימות והחברה הודתה שלא יצרה איתן קשר".

"שופרסל בודה מליבה את ההסכמה שקיבלה מ-1,200 נקודות מכירה, להעביר להן הדרכות על התלושים, להציב שלטים ולקבל מהן דוחות מכירה. 100 נקודות מכירה אפילו לא באמת קיימות והחברה הודתה שלא יצרה איתן קשר"

כרטיסי המזון של שופרסל יופעלו על ידי חברת ויזה כאל, אם כי לפי העתירה לא ברור שלנקודות המכירה המוצהרות יש בכלל הסכם סליקה עם חברת האשראי הזו. בסופו של דבר, העתירה מבקשת גם את תגובת רשות התחרות, מחשש שחשיפת הרשת למידע על מרכולים מתחרים תעניק לה יתרון פסול.

ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "חוות הדעת של הלשכה המשפטית במשרד הפנים קובעת כי אין מניעה להעביר את המידע, ולא קיים כל חשש לפגיעה בפרטיות. העברת המידע תיעשה בהתאם לכללים ותוך שמירה קפדנית על פרטי הזכאים.

"לבקשת הרשויות המקומיות ועל מנת למנוע את הצורך בפנייה פרטנית של כל אחת מהן, משרד הפנים פנה בשמן לרשות להגנת הפרטיות וביקש להעביר את חוות דעתה הכתובה לרשויות".

עוד 968 מילים
סגירה