מגרש המשחקים הפוליטי - תחזית

מונטז' בחירות 2021 (צילום: פלאש90/עיבוד מחשב)
פלאש90/עיבוד מחשב
מונטז' בחירות 2021

יום הבחירות קרוב, אבל מאוד רחוק. הקרב הגדול עוד לא החל, אבל יש כבר סימנים די ברורים היכן ואיך הוא יתנהל, על איזה מגרשי משחקים – כי יש כמה מגרשים – ומי יתקוף מהאגף ומי יתבצר ומי יעיף את הכדורים אל מחוץ לאצטדיון.

הקרב יתנהל בשלושה מגרשים: בין הימין למרכז-שמאל מצד אחד; בין הליכוד לשאר מפלגות הימין; ובין יש עתיד לשאר המפלגות משמאל – כולן כמעט על סף אחוז החסימה.

הקרב יתנהל בשלושה מגרשים: בין הימין למרכז-שמאל מצד אחד; בין הליכוד לשאר מפלגות הימין; ובין יש עתיד לשאר המפלגות משמאל – כולן כמעט על סף אחוז החסימה.

הקרב על ראשות הממשלה יהיה תלוי בתוצאות הקרבות בכל שלושת המגרשים, וכדי לא להכביר מילים להלן תרחישי הקרבות:

הקרב המרתק במרכז-שמאל מכיל ארבעה שחקנים:

  1. יש עתיד של יאיר לפיד;
  2. העבודה בראשות מרב מיכאלי, שקמה לתחייה אבל עדיין על רגליים רועדות;
  3. מרצ, שהיא בלוק קבוע שינוע לנצח בין חמישה לששה מנדטים;
  4. ושחקן "בלוק" – הרשימה הערבית – שתהיה בסביבות העשרה מנדטים.

לאחרונה נוספה גם מפלגתו של פרופ' ירון זליכה – אך היא נטולת כל תשתית ובעוצמת פריכות של קרוב למאה אחוז, כך שסיכויי ההישרדות שלה קלושים (למרות הצהרותיו של זליכה שחוזה כי יגיע ל-8 מנדטים).

לאחרונה נוספה גם מפלגתו של פרופ' ירון זליכה – אך היא נטולת כל תשתית ובעוצמת פריכות של קרוב למאה אחוז, כך שסיכויי ההישרדות שלה קלושים (למרות הצהרותיו של זליכה שחוזה כי יגיע ל-8 מנדטים)

ישראל ביתנו, מפלגתו של אביגדור ליברמן, היא לא שחקן ממשי, משום שהיא מפלגת ימין עם קהל מאוד קבוע שהדגל העיקרי שלה הוא אנטי-חרדים ואנטי-ביבי. לכן, מי שרצה בליברמן בשלושת המערכות האחרונות ימשיך כנראה, כך שאין כל כך מה לנתח את פעולותיו.

תרחיש העימות יהיה כדלקמן: לפיד יציג אסטרטגיה שטוענת, "כל מי שלא מצביע לי מצביע למעשה לביבי". כלומר – כל מצביעי המפלגות הקטנות שמתרוצצות על שולי אחוזי החסימה נקראים להצביע ליש עתיד.

במילים אחרות, אם הקיקיוניות לא יעברו את אחוז החסימה – ומספיק שרק אחת מהן לא תעבור – וחלום ה"לא ביבי" יתרסק. מאחר שההבדל האידיאולוגי בין כל המפלגות הללו הוא קלוש, יהיה קשה מאוד לבלום אותה ולמנוע את השפעתה. מנדט אחד או שניים שיילקחו מהעבודה וכחול-לבן – ושתיהן צוללות אל תהום הנשייה.

כנגד האסטרטגיה ההכרחית הזאת (עבור לפיד) קשה יהיה להתמודד, שכן, המפלגות הללו עומדות על סף ה-4-5 מנדטים ואילו יש עתיד בסביבות 16-18 מנדטים. כדי שמפלגה במגרש הזה תהיה מחוסנת ותבטיח את מעבר אחוז החסימה היא חייבת להיות מעל 6 מנדטים – וזה נכון לעבודה ולישראלים אם יתאחדו, וגם לגבי כחול-לבן. זה לא ישפיע במיוחד על מרצ, שקהל המצביעים שלה הוא מאוד "קבוע".

כדי שמפלגה במגרש הזה תהיה מחוסנת ותבטיח את מעבר אחוז החסימה היא חייבת להיות מעל 6 מנדטים – וזה נכון לעבודה ולישראלים אם יתאחדו, וגם לגבי כחול-לבן

כלומר – בהנחה שהאסטרטגיה הנ"ל תופעל על ידי יש עתיד בתבונה, מפלגות כמו כחול-לבן ומפלגתו של זליכה לא יעברו את אחוז החסימה. מפלגת העבודה תהיה בסיכון משמעותי – אך מצבה עדיף על כחול-לבן, משום שציבור המצביעים שלה יותר נאמן לה (רמת פריכות נמוכה יותר).

כלומר, לפיד עשוי לעבור את ה 20 מנדטים מצד אחד, אבל מצד שני שותפיו הפוטנציאליים עלולים להתאדות. במקרה כזה נתניהו יהיה ראש הממשלה הבא. הניתוח יצליח אבל החולה ימות.

אם, מצד שני, העבודה וכחול-לבן ישכילו לעבור את אחוז החסימה על ידי שימוש באסטרטגיית החיסון כנגד האסטרטגיה הצפויה של לפיד (אתגר לא קטן) יש ליש עתיד יחד עם גדעון סער פוטנציאל ניצחון. לכן, נידרש קמפיין מאוד מורכב ומסובך המחייב הרבה עומק וניסיון.

בנוסף, אם יש עתיד תצרף אליה את ציפי לבני, הסיכוי של לפיד לנצח את הבחירות לראש הממשלה גבוה ביותר. אבל, כפי שלמדנו בימים האחרונים, ללפיד אין עניין לחבר את ציפי לבני ליש עתיד. טעות יסודית.

אם יש עתיד תצרף אליה את ציפי לבני, הסיכוי של לפיד לנצח את הבחירות לראש הממשלה גבוה ביותר. אבל, כפי שלמדנו בימים האחרונים, ללפיד אין עניין לחבר את ציפי לבני ליש עתיד. טעות יסודית

לסיכום, התחזית היא כדלקמן: לפיד לא יתאפק ולא יצרף את ציפי לבני. הוא יפעל באסטרטגיית "אם לא תצביעו יש עתיד תקבלו ביבי", כחול-לבן וזליכה לא יעברו את אחוז החסימה, והעבודה תיאבק על חייה על חוט השערה.

 אם נוסיף על כך את האופן שבו נתניהו מפרק את הרשימה הערבית, אפשר לומר שהסיכוי של ביבי לנצח גבוהים מ-75 אחוז.

הניתוח לגבי הימין כבר חסר חשיבות, משום שלא משנה אם סער יקבל יותר מנדטים מנפתלי בנט או להיפך. לבנט תהיה הפררוגטיבה להצטרף לנתניהו ולהבטיח את נצחונו ואת שלטון הימין. להערכתי, מתקפה אישית על סער נשמרת בתיקים הסמויים ביותר של קמפיין הליכוד, והיא תיפתח רק לקראת סוף הקמפיין.

אם סער יפעל גם הוא באסטרטגיית החיסון, הוא יכול לצאת מזה בשלום. כלומר, אם יקדים למכת ההשמצות "חיסון" שמדמה את החיידק – אבל באופן מוחלש מאוד – יעבור בשלום את המתקפה עליו.

אם סער יפעל גם הוא באסטרטגיית החיסון, הוא יכול לצאת מזה בשלום. כלומר, אם יקדים למכת ההשמצות "חיסון" שמדמה את החיידק – אבל באופן מוחלש מאוד – יעבור בשלום את המתקפה עליו

מכאן, אפוא, בנט ישיג יותר מנדטים מסער ויידרש להחליט אם הוא תומך בביבי או ב"לא ביבי". אם יתמוך ב"לא ביבי" הוא גמר את הקריירה, כי האופק הפוליטי של בנט נמצא רק בימין, ובעיקר בליכוד. הצטרפות ללפיד תיתפס כבגידה בלתי נסבלת – ולכן היא לא תתקיים.

תוצאות הבחירות הקרובות תלויות, אם כך, בשתי אסטרטגיות חיסון לא פשוטות שסער והעבודה יידרשו לנקוט בהן. ומאחר שהן כנראה לא יעשו זאת, ניפגש שוב בסתיו במערכת הבחירות החמישית.

כדאי לכולם להתכונן אליה. זאת תהיה מערכת הבחירות הקריטית שתקבע את דמותה של ישראל.

חיים אסא מנהל "אימפקט" – מכון לאסטרטגיה ישראלית. היה אסטרטג הקמפיין של יצחק רבין (1992) וציפי לבני ( 2009). הוא כיהן כיועץ לביטחון לאומי בממשלת רבין, וכיו"ר חברת סייקן וראש המעבדה למשחקי מלחמה אסטרטגיים באוניברסיטת תל אביב

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 852 מילים ו-1 תגובות
סגירה