הממשלה אישרה הארכת הסגר למרות התנגדות שרי כחול-לבן, היועמ"ש פסל את ההחלטה

נסגרו הרשימות לכנסת ● נתניהו שריין בליכוד מפיץ תיאוריות קונספירציה ● הבית היהודי סיכמה עם ימינה שלא תרוץ ● לאחר שחתמה על ההסכם עם בנט אמרה חגית משה בראיון: ״אני רוצה שנתניהו יהיה ראש הממשלה״ ● חולדאי ושלח פרשו ● רע״מ רצה בנפרד מהמשותפת ● דיווח: אביר קארה תכנן לכלוא יריב ולמחוק לו את הטלפון ● מנדבליט שלח מכתב זועם לפרקליט נתניהו ● שטייניץ הציע בישיבת הממשלה לחסן בכפייה

בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבת הקבינט ב-7 ביוני 2020 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
Marc Israel Sellem/POOL
בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבת הקבינט ב-7 ביוני 2020

בוקר טוב! המערכת הפוליטית תעסוק היום בשני נושאים, שאחד מהם מעניין יותר מכל את הפוליטיקאים עצמם ואת הפעילים הפוליטיים, היועצים וצוותי העבודה שמסביבם, והשני את שאר הציבור: הגשת רשימות המועמדים שטרם הוגשו אתמול לבחירות לכנסת ה-24, וישיבת הממשלה שאמורה לדון בסיום הסגר.

אתמול הגישו 18 רשימות את מועמדותן. עליהן נמנו יש עתיד, ישראל ביתנו, ימינה, תקווה חדשה וכחול לבן, אנחנו, הברית המשותפת לממשלת איחוד לאומי, עולם חדש, קמ"ה – קידום מעמד הפרט, מפלגת שמע, הבלתי אפשרי – אפשרי, הישראלים (לא מפלגתו של רון חולדאי, אלא מפלגה אחרת בעלת שם זהה), משפט צדק, דמוקרטית, רפא – רק בריאות, הלב היהודי, דעם ומנהיגות חברתית.

היום, החל מהשעה 13:00 בצהריים, היום השני והאחרון להגשת רשימות מועמדים. ביום זה יגישו את מועמדותן – בין היתר – הליכוד, העבודה, ש"ס, יהדות התורה והמפלגה הכלכלית. הגשת הרשימות תימשך תשע שעות ותסתיים ב-22:00 בלילה.

הסגר אמור להסתיים מחר ב-7 בבוקר, אך הישיבה שבה יוחלט על כך נדחית שוב ושוב, ומתוכננת להתקיים היום ב-13:00 – בדיוק בתחילת הגשת הרשימות. בלשכת ראש הממשלה הסבירו אתמול שהסיבה לדחייה היא החקיקה המתמשכת בכנסת על חוק סגירת נתב"ג.

פקידי משרד הבריאות לוחצים להאריך את הסגר ככל הניתן ולבצע פתיחה מצומצמת ככל האפשר של המשק ומערכת החינוך עם סיומו. ראש הממשלה נתניהו נוטה לקבל את דרישתם, ובעיקר – להרוויח זמן עד לרגע שבו התחלואה בקורונה תתחיל לרדת והוא יוכל לנופף בתוצאות מבצע החיסונים ולצאת מהמלכוד שבו הוא נמצא, בין אותם חלקים מהציבור שחרדים מפני התפשטות המגפה, ואלה שרוצים בסיום הסגר והמגבלות, בין הציבור החרדי שנציגיו הם כרגע בעלי בריתו הפוליטיים היחידים לציבור החילוני שרואה את המשך המגבלות כהטבה נוספת לחרדים ועשוי להצביע למפלגות שינסו להחליף אותו.

יו"ר כחול לבן בני גנץ מנופף במשחק השקוף של נתניהו ואמש האשים את ראש הממשלה כי הוא "משחק בחיים אדם". "בלי בושה, בלי חמלה ובלי טיפת התחשבות – נתניהו דחה היום את ישיבת הממשלה שקבענו", כתב אתמול גנץ בעמוד הפייסבוק שלו, "נמנעו היום החלטות שיכלו להביא לפתיחה אחראית של מערכת החינוך, להגברת קצב החיסונים באוכלוסיות המבוגרות, להתחיל ליישם את התו הירוק ולאפשר אופק לעסקים. אני כבר מכיר את נתניהו, ולכן לא הסכמתי שנאריך את הסגר עד יום שני, גם שהבטיח שנקיים היום דיון באסטרטגיית היציאה ונקדים את הפתיחה של חלק מהענפים בהתאם לכך. אני לא אוותר לנתניהו, ואני אדאג שתהיה ישיבת ממשלה מסודרת למענכם. חשוב מכך, אמשיך להיאבק בהתנהלות התחמנית הזאת מתוך הממשלה, עד שנקים ממשלה חדשה של אנשים ישרים".

מהליכוד נמסר בתגובה על הדברים: "כפי שגנץ יודע, ישיבת הממשלה תתקיים כפי שתואם בין הלשכות. חבל שהפרסומאים של גנץ לא הודיעו לו על כך. זה לא הזמן לפוליטיקה קטנה, אלא לאחדות למען הצלת חייהם ובריאותם של אזרחי ישראל".

מוקדם יותר אתמול הודיע גנץ שיציג בישיבת הממשלה תוכנית יציאה מהסגר החל מיום שישי שבבסיסה: פתיחה מיידית של איסוף עצמי ממסעדות, שירותים במתכונת אחד על אחד כגון מספרות וקוסמטיקה, צימרים למשפחות גרעיניות, פתיחת שמורות הטבע, ספורט מקצועי ושיקומי וביטול מגבלת המרחק מהבית.

כמו כן ידרוש גנץ להתחיל בשבוע הבא במתווה לפתיחת בתי הספר, לפתוח את מקומות העבודה ללא קבלת קהל וכן את המסחר בתו סגול מחמיר. הדרישה המרכזית של גנץ בישיבה היא פתיחה של כל ענפי המשק למתחסנים ומחלימים בתוך 10 ימים.

בינתיים במשרד הבריאות הודיעו שיסכימו לפתיחת גני הילדים, כיתות א'-ד' וי"א-י"ב בערים ירוקות וצהובות. בערים אדומות וכתומות – שמהוות כיום 70% מתושבי המדינה וכן 14 מתוך 15 הערים הגדולות – לא יסכימו לכל פתיחה. משרד הבריאות גם הסכים לפתיחה של טיפולי אחד על אחד, איסוף עצמי ממסעדות ועבודה ללא קבלת קהל. משרד הבריאות הודיע שידרוש המשך הגבלת התקהלות של חמישה אנשים במקומות סגורים ועשרה במקומות פתוחים – כלומר, המשך הסגירה המוחלטת של בתי הכנסת.

במשרד הבריאות הסירו את ההתנגדות לביטול מגבלת היציאה ל-1,000 מטרים מהבית, אך דורשים להתחיל בהקלות רק מיום שני ולא מיום ראשון. נתניהו תומך בעמדת המשרד, ואולם לפי הערכה בסופו של דבר תימצא פשרה שלפיה הסגר יוארך עד לשבת בחצות, וההקלות יחלו יום קודם לכן. משרד הבריאות ממשיך להתנגד לפתיחת המסחר, הקניונים ומרכזי הקניות הפתוחים.

בינתיים שר האוצר ישראל כץ דורש פתיחה של המסחר החל מיום ראשון. שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ, הציע לפתוח את כל העסקים שיוכיחו שכל העובדים חוסנו. לפי הצעתו של פרץ, "כל בעל עסק שהוא ועובדיו התחסנו וקיבלו את התו הירוק, יוכלו לפתוח את בתי העסק שלהם בפני צרכנים שיוכיחו שיש בידם דרכון ירוק. החלטה זו תיתן תמריץ לבעלי העסקים ולציבור הרחב להתחסן, וכן, תאפשר פתיחת מגזרים דוגמת מסעדות, בתי קפה, תרבות, בריכות, מכוני כושר וקניונים באופן מיידי. אין הבדל בין מורה למוכר בחנות. שניהם מגעים רבים עם אנשים רבים ולכן על ידי חיסון עובדים אלה, נוכל לפתוח את רוב המשק באופן כמעט מיידי ובטוח".

בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבת קבינט משרד החוץ, יוני 2020 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבת קבינט משרד החוץ, יוני 2020 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

מליאת הכנסת אישרה אמש בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לסגירת נתב"ג (תיקון 6 לחוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש). בקריאה שלישית תמכו בהצעה 5 חברי כנסת ללא מתנגדים

על פי החוק יוחמרו תנאי הכניסה לישראל, הנוסעים ואנשי הצוות יחויבו בהצגת בדיקת קורונה שלילית טרם עלייתם למטוס גם בישראל. כמו כן, תוסמך הממשלה למנוע כניסה ארצה של אזרחים חולי קורונה למעט נסיבות מיוחדות ובאישור מנכ"ל משרד הבריאות. הממשלה תוסמך להתקין תקנות שיחייבו ביצוע והצגת בדיקות קורונה בכניסה לישראל גם במעברים היבשתיים.

תתאפשר יציאה מהארץ למי שיוצא מישראל למקום מגורים קבוע אף אם הוא מקום חדש; מי שיש לו שני בתים קבועים בארץ ובחו"ל לא יוכל לדלג ביניהם; מי שהתקבל לגביו ממצא חיובי לא יהיה רשאי להיכנס לישראל אלא לפי אישור שקיבל ממנכ"ל משרד הבריאות בנסיבות מיוחדות.

התקנות שיגבילו את הכניסה והיציאה יהיו בתוקף לתקופה שלא תעלה על 14 ימים; התקנות הנוגעות לחיוב בדיקות קורונה יהיו בתוקף ל-28 ימים.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: " מדינת ישראל מתמודדת כיום עם גל תחלואה שלישי, החמור ביותר שהיה מתחילת המגפה. בגל הנוכחי מספר החולים המאומתים הגיע לשיא של מעל 000,10 חולים מאומתים ליום (מעל 300,8 חולים מאומתים ליום בממוצע שבועי). קיימים עומס אדיר בקופות החולים ובבתי החולים ושיאי תחלואה קשה שלא נראו כמותם, וזאת במקביל למבצע החיסונים האינטנסיבי.

כבר בתחילת ההתמודדות עם נגיף הקורונה עלה הצורך בהטלת המגבלות על חוזרים לישראל מחו"ל בשל התחלואה מחוץ לישראל וכדי למנוע התפשטות של הנגיף בישראל והחמרה של רמת התחלואה במדינה כתוצאה מחזרתם של חולי קורונה מחו"ל. בתקופה האחרונה הצטרפו לחששות אלה חששות מווריאנטים (מוטציות) של הנגיף.

לעמדת גורמי המקצוע במשרד הבריאות, כאשר מדובר בווריאנט, מספיקה חדירה של מקרה אחד לישראל כדי ליצור התפרצות, התפשטות ובהמשך נזק בריאותי מהותי לאוכלוסיית ישראל. כניסה לישראל של וריאנט העלול לגרום לעמידות בפני החיסון יוצרת חשש משמעותי להחמרה בהתפשטות הנגיף ובתחלואה ממנו בישראל וכמו כן שלילת האפקטיביות של החיסונים לבלימתה. וריאנט של הנגיף עלול אף לאיים בהדבקה חוזרת בקרב מחלימים. זו סכנה ממשית לעלייה בתחלואה ובתמותה וסכנה ממשית לבריאות הציבור בישראל, ויש לנקוט צעדים מהירים כדי לבלום אותה. מאחר שהזיהוי של וריאנט במדינה מגיע באיחור, לאחר שכבר הייתה הדבקה בתוך המדינה, חשוב לנקוט פעולות מניעה שימנעו אפשרות כניסה של אותם וריאנטים למדינה."

נוסעים המגיעים לנתב
נוסעים המגיעים לנתב"ג. מרץ 2020 (צילום: פלאש90)

שלוש מתוך ארבע המפלגות שמרכיבות את הרשימה המשותפת – חד"ש, בל"ד ותע"ל – חתמו הלילה (חמישי) על הסכם ריצה משותפת בבחירות הקרובות. רע"ם בראשות מנסור עבאס צפויה להתמודד בנפרד. איימן עודה (חד"ש) ימשיך לעמוד בראש הרשימה המשותפת לשלוש המפלגות. אחריו שובצו ח"כ אחמד טיבי (תע"ל), יו"ר בל"ד הנבחר סאמי אבו שחאדח, וח"כ עאידה תומא סלימאן (חד"ש) וח"כ אוסאמה סעדי (תע"ל). אחריהם שובצוח"כ עופר כסיף (חד"ש), היבא יזבק (בל"ד), יוסף ג'בארין (חד"ש), הח"כ לשעבר ג'מעה אזברגה מבל"ד וח"כ סונדוס סאלח מתע"ל.

חברי הרשימה המשותפת בהצבעה על פיזור הכנסת. דצמבר 2019 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
חברי הרשימה המשותפת בהצבעה על פיזור הכנסת. דצמבר 2019 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

מהבוקר כל אדם מעל גיל 16 שנמצא במדינת ישראל, ואינו סובל מאלרגיה או מחלה אוטו-אימונית חמורה שמונעת זאת ממנו, יכול להתחסן. שר הבריאות, יולי אדלשטיין, אמר הבוקר בגלי צה"ל: "תנצלו את ההזדמנות שאין אותה כמעט לאף מדינה בעולם. בואו בהמוניכם, רק ככה ננצח את הקורונה".

במזכירות הממשלה החליטו שישיבת הממשלה המכרעת היום על סיום הסגר תתקיים ללא מומחים חיצוניים. כך מדווחים בגלי צה"ל. לפי הדיווח: "אף לא אחד, גם לא אלה שעובדים עם כחול לבן. רק נציגי משרד הבריאות זומנו. זאת, בניגוד לרובם המכריע של הדיונים בחודשים האחרונים שבהם נכחו מומחים חיצוניים שהציגו מגוון דעות, לפעמים גם כאלה שאתגרו את משרד הבריאות".

ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, בדיון של ועדת החוקה בכנסת, 25 בינואר 2021 (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, בדיון של ועדת החוקה בכנסת, 25 בינואר 2021 (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
סגירה