בצלאל סמוטריץ', נפתלי בנט, חגית משה, איתמר בן-גביר, בנימין נתניהו (צילום: פלאש90)
פלאש90

אימת הדין של נתניהו הולידה את רשימת הימין הקיצונית בהיסטוריה

כשמול עיניו קואליציה של 61 חברי כנסת שתעניק לו את החוק הצרפתי ודחיית משפטו הפלילי, נתניהו בישל ורקם את השילוב התקדימי והמסוכן של איתמר בן-גביר, בצלאל סמוטריץ' ומפלגת נעם הקיצונית ● הוא כמעט הצליח לחבר אל החרד"לים גם את הבית היהודי, ממשיכת דרכה של מפד"ל ההיסטורית, אבל שם קרה לו פנצ'ר: היו"ר החדשה חגית משה לא ידעה מה היא רוצה מהחיים שלה ● פרשנות

סוף שבוע שלם יידרש כדי להבין ולהכיל את הדרמות סביב הציונות הדתית על כל מרכיביה, שנמשכו אתמול עד לרגע האחרון לפני סגירת הרשימות לכנסת ה-24.

דבר אחד ברור, ראש הממשלה בנימין נתניהו ניצח על כל המהלכים הללו מתחילת הדרך, הכול כדי להשיג את המקדמה המיוחלת לקראת קואליציה של 61 חברי כנסת, שתעניק לו את החוק הצרפתי ודחיית המשפט.

נתניהו רקם תרגילים מסובכים, חתר לשילוב התקדימי והמסוכן של איתמר בן-גביר, מעריצו של הרב מאיר כהנא, ועל הדרך הכניע את הליכוד לצרכיו, ושריין ברשימה מקומות לשני אנשי הציונות הדתית, האחד מהם, אופיר סופר, הוא יבוא מבצלאל סמוטריץ' היישר למקום ה-28 (המשוריין השני, יאיר גבאי, הוא דתי-לאומי, אבל גם בליכוד הוא אלמוני למדי). וזה לא המחיר היחידי שנתניהו שילם. האם גם יקבל את הסחורה? לא בטוח.

אופיר סופר (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)
אופיר סופר (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)

נתניהו הצליח לחבר כמעט בכוח בין סמוטריץ' ובן-גביר, בניגוד לדעתו של סמוטריץ'. השניים לא שונים בדעותיהם זה מזה, אבל לא סובלים האחד את השני. פגישות הסיכום והחתימה בין השניים הזכירו סוכת אבלים ולא טקס חגיגי של איחוד רשימות בימין הדתי, שיודע לציין אירועים חשובים בשמחה גדולה.

אל השניים הצטרפה גם תנועת נעם, מיסודה של ישיבת הר המור, שהאג'נדה המרכזית שלה היא אנטי להט"בית. המנהיג של נעם, אבי מעוז, שולב במקום השישי ברשימה. כך קיבלנו את המפלגה החרד"לית הקיצונית בתולדות הכנסת.

נתניהו קיווה לצרף למפלגה הזו גם את חגית משה, יו"ר הבית היהודי. הוא הקים מטה בחירות מיוחד והפך עולמות כדי שתנצח את ניר אורבך בפריימריס על התפקיד, ואכן הצליח. אבל כאן נתניהו חטף פנצ'ר. משה לא ידעה מה היא רוצה מהחיים שלה. היא תמכה באיחוד עם סמוטריץ' אבל פסלה את בן-גביר, אחרי כן התרצתה, אבל לא קיבלה את ההצעה של סמוטריץ' למיקומים ברשימה. אתמול היא העבירה החלטה בבית היהודי, לפיה המפלגה תרוץ לבד.

חגית משה (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
חגית משה (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

כאן באה תפנית בעלילה. נתניהו הציע למשה להיות שרה תמורת התמיכה של הבית היהודי בליכוד. גם נפתלי בנט נכנס לתמונה והציע לה להיות שרה, על חשבון המכסה שלו. משה הלכה עם בנט, אבל לא קיבלה מקום ברשימה שלו.

בתמורה להבטחה לשמש כשרה, שרשומה על הקרח, משה הסכימה להעניק לבנט את האות ב' של המפד"ל ההיסטורית. "העסקה הכי מטומטמת והכי גרועה שיכולה להיות", הגדיר אתמול בכיר בבית היהודי.

בתמורה להבטחה לשמש כשרה, שרשומה על הקרח, משה הסכימה להעניק לבנט את האות ב' של המפד"ל ההיסטורית. "העסקה הכי מטומטמת והכי גרועה שיכולה להיות", הגדיר אתמול בכיר בבית היהודי

במלים אחרות: משה מחקה במחי יד את הבית היהודי, גם פרקטית וגם סמלית. הפעילים לא יבואו איתה לשום מקום, ורובם ילכו דווקא עם סמוטריץ'. ואם כל זה לא מספיק, מיד אחרי העסקה הזו הודיעה משה שהיא תומכת דווקא בנתניהו לראשות הממשלה. זיגזג פראי כזה לא נראה, אפילו במערכת הבחירות המטורפת הנוכחית. אולי משה בכלל חושבת שיש בבחירות שני פתקים – לשני ראשי ממשלה.

אגב, בימינה של בנט תפגוש חגית משה את ניר אורבך שנגדו התמודדה על ראשות הבית היהודי. אורבך הספיק בינתיים לערוק מהבית היהודי ולקחת את המקום השישי אצל בנט. עוד סימן לפוליטיקה בזויה למדי במגזר הדתי-לאומי ובכלל.

ניר אורבך (צילום: פלאש90)
ניר אורבך (צילום: פלאש90)

גם בליכוד זועמים על העסקה. אופיר סופר (מקום 28) ויאיר גבאי (מקום 36) הם משוריינים שנוחים לנתניהו בלבד ולחשבונות התועלתנים שלו מול המגזר הדתי-לאומי, אבל הם דוחקים לאחור חברי כנסת של הליכוד. גם השריונים האחרים של נתניהו מעוררים כעס, בעיקר של אורלי לוי-אבקסיס במקום ה-26 ברשימה.

נתניהו קיווה לתוצאה אחרת לפני שיצא להרפתקה בציונות הדתית. הוא לקח כהרגלו הימור עצום, ועל הדרך רמס את כל הערכים. מנחם בגין היה מתפטר אילו היה נאלץ לראות כהניסט כמו בן-גביר בכנסת, אבל נתניהו יהפוך עולמות כדי לראות את הרשימה של סמוטריץ' ובן-גביר עוברת את אחוז החסימה ומנפקת לו רוב של 61 חברי כנסת. מה לא עושים כדי לברוח מאימת הדין.

עוד 566 מילים ו-1 תגובות
סגירה