• בנימין נתניהו ופרקליטיו עמית חדד ובעז בן צור בבית המשפט המחוזי בירושלים, 8 בפברואר 2021 (צילום: ראובן קסטרו/פול)
    ראובן קסטרו/פול
  • בנימין נתניהו בשופטי ההרכב בבית המשפט המחוזי בירושלים, 8 בפברואר 2021 (צילום: ראובן קסטרו/פול)
    ראובן קסטרו/פול
  • ליאת בן-ארי, התובעת במשפט נתניהו, בבית המשפט המחוזי בירושלים, 8 בפברואר 2021 (צילום: ראובן קסטרו/פול)
    ראובן קסטרו/פול
  • ארנון מוזס בבית המשפט המחוזי בירושלים, 8 בפברואר 2021 (צילום: ראובן קסטרו/פול)
    ראובן קסטרו/פול
  • בנימין נתניהו ועו"ד עמית חדד בבית המשפט המחוזי בירושלים, 8 בפברואר 2021 (צילום: ראובן קסטרו/פול)
    ראובן קסטרו/פול
  • שאול אלוביץ' (משמאל) ועורך דינו ז'ק חן בבית המשפט המחוזי בירושלים, 8 בפברואר 2021 (צילום: ראובן קסטרו/פול)
    ראובן קסטרו/פול

דחיית משפט נתניהו בגלל הבחירות תפגע בטוהר ההליך המשפטי

בלי פמליית מפגינים, ללא פודיום ומלחכי פנכה עטויים מסכות סביבו, התייצב אתמול ראש הממשלה בבית המשפט המחוזי בירושלים כדי להשיב לכתב האישום נגדו ● נתניהו, ניתן לשער מכך, אינו חושב שניהול משפט ראוותני במהלך הבחירות ישחק לטובתו ● אלא שהשיקול מתי לקיים את שאר הדיונים, במהלך או אחרי הבחירות, כלל לא צריך לשחק בהחלטת השופטים מתי יחל שלב ההוכחות ● פרשנות

לשופטי בית המשפט המחוזי בירושלים אסור לשקול שיקולים פוליטיים במסגרת ניהול משפטו של הנאשם בנימין נתניהו. כל החלטה שלוקחת בחשבון שיקולים מהעולם הפוליטי, בין אם היא מסייעת בנקודת זמן מסוימת לפוליטיקאי נתניהו ובין אם היא מזיקה לו – תפגע בטוהר ההליך המשפטי, ותהפוך את השופטים, שלא בטובתם, לעוד כלי משחק שנתניהו מזיז על לוח השחמט של חיינו.

ההחלטה אם להתחיל את שלב ההוכחות ומצעד העדים לבית המשפט בעוד שבועיים או חודשיים, צריכה להתקבל משיקולים ענייניים בלבד. ועניינית – אין שום סיבה לתת לסנגורים יותר משבוע-שבועיים של התארגנות. הם הרי יודעים ממזמן שהרגע הזה אמור להגיע, חומרי החקירה כבר מצויים בידיהם חודשים ארוכים (רוב החומר מצוי בידיהם שנים, עוד מההכנה לשימוע בשנת 2019), כל הטענות המקדמיות מאחורינו.

ההחלטה אם להתחיל את שלב ההוכחות ומצעד העדים לבית המשפט בעוד שבועיים או חודשיים, צריכה להתקבל משיקולים ענייניים בלבד. ועניינית – אין שום סיבה לתת לסנגורים יותר משבוע-שבועיים של התארגנות

התעלמות משיקולי בחירות מתחייבת מצד השופטים, לא רק בשל שיקול ערכי אלא גם תועלתני: לא כדאי לשופטים לייצר מצב שבו יש להם בעקיפין משקל בקביעת החלטות לאומיות, במישור הקורונה (סגרים) או במישור הפוליטי (בחירות). אם קצב ניהול המשפט יושפע מההגבלות והסגרים שמטילה הממשלה ביוזמת נתניהו, הדבר ייצור עבורו תמריץ להמשיך במדיניות הקשוחה.

בנימין נתניהו ופרקליטיו עמית חדד ובעז בן צור בבית המשפט המחוזי בירושלים, 8 בפברואר 2021 (צילום: ראובן קסטרו/פול)
בנימין נתניהו ופרקליטיו עמית חדד ובעז בן צור בבית המשפט המחוזי בירושלים, 8 בפברואר 2021 (צילום: ראובן קסטרו/פול)

אם המשפט יעוכב בשל הבחירות, הרי שלנצח ניתן יהיה להצביע על אירועים המתרחשים בשדה הפוליטי – מו"מ קואליציוני, השבעת ממשלה, פיזור כנסת – כהצדקות אפשריות לעוד עיכובים במשפט. לא יהיה לזה סוף, ותמיד תופנה אצבע מאשימה כלפי השופטים ששירתו צד פוליטי כזה או אחר.

אירוע שונה בתכלית

במישור האימפקט הפוליטי שטורח הנאשם נתניהו להפיק מהליכי המשפט, ניתן להצביע על הדיון אתמול (שני) כנקודת מפנה אסטרטגית באופן ההתנהלות שלו. אם את הדיון הקודם שבו התייצב בבית המשפט, במאי 2020, הפך נתניהו לספקטקל ציבורי – כולל הפגנות תמיכה מול בית המשפט והצילום הנודע לשמצה שלו מוקף בשריו ומלחכי פנכתו עטויים מסכות – הרי שאתמול תיזמר נתניהו אירוע שונה בתכלית.

לא זו בלבד שהוא קרא לתומכיו לא להגיע למקום – כמובן, בשם הזהירות שהמגפה מחייבת – אלא שגם בין כותלי בית המשפט הוא נמנע מלהעצים את הדרמה. כשניתנה לו זכות הדיבור, במסגרת שלב תשובת הנאשמים לכתב האישום, בחר שלא להוסיף דבר על המסמך שהגישו סנגוריו, שממילא פירט את עמדתו ביחס לכלל סעיפי כתב האישום.

נתניהו גם חמק אחרי שעה קלה מבית המשפט, באישור השופטים, והותיר את עורכי הדין לנהל את קרב השוחות בעניין הטענות המקדמיות והזמן הדרוש להם ללימוד החומרים לקראת שלב ההוכחות.

בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים, 8 בפברואר 2021 (צילום: ראובן קסטרו/פול)
בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים, 8 בפברואר 2021 (צילום: ראובן קסטרו/פול)

מסקנה אפשרית מהתנהלותו של נתניהו אתמול היא שהאסטרטג הגדול הגיע למסקנה שהמשפט אינו משרת אותו. מסקנה כזו מתיישבת גם עם המאמץ שעושים עורכי דינו, בכל דרך אפשרית, למנוע את תחילת מצעד העדים לבית המשפט עד לאחר הבחירות.

ואכן, המציאות שבה בבקרים מתנהל משפטו של נתניהו ומרכז אליו את כלל תשומת הלב הלאומית, ובערבים מתנהל קמפיין בחירות לכנסת, נראית מטורללת אפילו במושגים של מדינת ישראל.

מציאות משודרת כזו עשויה – עלולה, מבחינת נתניהו – להמחיש לציבור בבירור כי הנאשם נתניהו אינו כשיר להמשיך לנהל את המדינה, בעודו מנהל את הקרב המשפטי של חייו. הדבר פשוט אינו אפשרי.

המציאות שבה בבקרים מתנהל משפטו של נתניהו ומרכז אליו את כלל תשומת הלב הלאומית, ובערבים מתנהל קמפיין בחירות לכנסת, נראית מטורללת אפילו במושגים של מדינת ישראל

משפט מתיש וממושך

יש כמה אסטרטגיות בסיסיות שסנגורים בתיקים פליליים יכולים לנקוט – אחת מהן או יותר, לפי הצורך: למשל, פירוק המעשה הפלילי לשרשרת ארוכה של פעולות קטנות, שכל אחת מהן כשלעצמה, כשהיא מוצגת בנפרד מכל הקשר, אין בה שום דבר פלילי.

או, למשל, שרטוט נרטיב חלופי המתיישב עם הראיות ומעקר את הפליליות ממעשיו של הנאשם. כשזה אינו מתאפשר – בוחרים להציג את התביעה כמי שפעלה ממניעים לא כשרים, בדרכים לא כשרות, כדי להשיג הפללה והרשעה בכל מחיר.

התובעות מטעם המדינה במשפט נתניהו, בית המשפט המחוזי בירושלים, 8 בפברואר 2021 (צילום: ראובן קסטרו/פול)
התובעות מטעם המדינה במשפט נתניהו, בית המשפט המחוזי בירושלים, 8 בפברואר 2021 (צילום: ראובן קסטרו/פול)

אם כל זה לא עוזר, מחליטים לנהל קרב איתנים על כל פעולה מינורית במשפט, ולייחס חשיבות עילאית לכל החלטה טכנית. היועץ המשפטי לממשלה לא כתב החלטה מנומקת ומסודרת במרץ 2016 המאשרת ביצוע פעולת חקירה ספציפית בתיק 1000? שומו שמיים – תקלה חוקתית! מעילה בתפקידו של היועץ, שהוא ורק הוא מורשה לאשר חקירות נגד ראש ממשלה. וכך הלאה וכך הלאה.

נדמה כי כלל הסנגורים – גם אלה המייצגים את בני הזוג אלוביץ ואת ארנון מוזס – החליטו לנהל קרבות התשה שכאלה, על כל צעד שיינקט במשפט. אין כבר כל שאיפה להציג את הנאשם נתניהו בחפותו, אלא פשוט לפורר את האישומים מבפנים.

נדמה כי כלל הסנגורים החליטו לנהל קרבות התשה על כל צעד שיינקט במשפט. אין כבר כל שאיפה להציג את הנאשם נתניהו בחפותו, אלא פשוט לפורר את האישומים מבפנים

עו"ד נוית נגב, המייצגת את מוזס במשפט, מכירה את הפרקטיקה הזו היטב: כך הצליחה לפורר, צעד אחר צעד, את האישום שבנתה המדינה נגד אהוד אולמרט בתיק ראשונטורס, למרות ראיות חותכות שהיו נגדו, בחתימת ידו.

הסאגה הזו, לפי שעה, עתידה להתרחש גם כאן. היא עשויה להוביל לקיומו של משפט מתיש וממושך, ובתרחיש אחר – להביא את הנאשם לעמדת מיקוח טובה יותר בבואו לכרות עסקת טיעון עם התביעה, אפילו במהלך המשפט.

עוד 765 מילים
סגירה