"להגיד שחזרה להסכם הגרעין מסכנת את ישראל זה הונאת הציבור"

עמר בר-לב היה היחיד שהתנגד למלחמתו העיקשת של נתניהו בהסכם הגרעין עם איראן ● יאיר גולן דיבר אז רק בדיונים ביטחוניים סגורים ● עכשיו, כשממשל ביידן בוחן חזרה להסכם הגרעין ונתניהו מחדש את מלחמתו בנושא, הקצינים הבכירים לשעבר (ופוליטיקאים בהווה) אינם שותקים ● גולן: "כשנחתם ההסכם לא הרמנו כוסית במטה הכללי, אבל אמרנו: 'זה הישג בלתי רגיל'”

יאיר גולן, עמר בר-לב (צילום: פלאש90, עיבוד מחשב)
פלאש90, עיבוד מחשב
יאיר גולן, עמר בר-לב

שניהם פוליטיקאים, שניהם אנשי צבא בכירים לשעבר, ושניהם עומדים בחזית המתנגדים לראש הממשלה בנימין נתניהו בסוגיית הסכם הגרעין. ח"כ יאיר גולן, איש מרצ, לשעבר סגן הרמטכ"ל, והח"כ לשעבר ולעתיד עמר בר-לב, איש העבודה, ומי שהיה מפקד סיירת מטכ"ל.

לפני שש שנים, כשארה"ב בהובלת הנשיא ברק אובמה הייתה בעיצומו של המו"מ לניסוח ההסכם בין איראן לבין המעצמות, בכנסת ובצמרת הממשל בירושלים, שררה שתיקה.

ולא בכדי. נתניהו תיאר – בכישרונו הרטורי הרב – חזון מבעית. הוא נהג לזרוע פחד מפני האיום האיראני עוד שנים קודם, אך עם התקדמות ארה"ב לחתימה על הסכם דיפלומטי למשך 15 שנים, הטונים של נתניהו החריפו. המודיעין היה בידיו ובצמרת השלטון הישראלי אף אחד לא העז לערער.

בנימין נתניהו נואם באו"ם נגד הסכם הגרעין עם איראן, 27 בספטמבר 2012 (צילום: AP Photo/Seth Wenig)
בנימין נתניהו נואם באו"ם נגד הסכם הגרעין עם איראן, 27 בספטמבר 2012 (צילום: AP Photo/Seth Wenig)

ההנחה הייתה שאולי בכישוריו הדיפלומטיים יצליח נתניהו לשכנע את ממשל אובמה לשנות כיוון, לוותר או לשפר את ההסכם, ומי ירצה להרוס את הסיכוי הזה? ישראל ניצבה בפני איום חמור, כפי ששרטט נתניהו, והבכירים העדיפו לדבוק בתדמית פטריוטית.

עוד לפני נאומו המפורסם של נתניהו בקונגרס, שרי הממשלה וחברי הקבינט בממשלה – יאיר לפיד, ציפי לבני, משה יעלון ואביגדור ליברמן – שתקו וגיבו ולא העזו לערער על סמכותו הביטחונית של נתניהו. האופוזיציה, בראשות יו"ר העבודה בוז'י הרצוג, התייצבה באופן מלא מאחורי גבו הרחב של ראש הממשלה.

ביולי 2015 נחתם בווינה ההסכם בין המעצמות, ה-JCPOA. כמה חודשים לאחר מכן נכנס ההסכם לתוקף, ואיראן החלה בהסרת מאגרי האורניום המועשר בדרגות בינוניות ונמוכות והפחיתה את כמות הצנטריפוגות בשני שליש.

ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית, יוקיה אמאנו, אישר ב-2018 שאיראן עמדה במחוייבות שלה לפי ההסכם. כך גם רמטכ"ל צה"ל דאז, גדי איזנקוט. "ההסכם עובד", הוא אמר להארץ. "הוא דוחה את מימוש החזון הגרעיני של איראן ב 10-15 שנה". 98% מן החומר המועשר ברמת העשרה נמוכה הוצא מחוץ לאיראן".

בנימין נתניהו נואם בקונגרס האמריקאי נגד הסכם הגרעין עם איראן, ב-3 במרץ 2015 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
בנימין נתניהו נואם בקונגרס האמריקאי נגד הסכם הגרעין עם איראן, ב-3 במרץ 2015 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)

טראמפ, כמה מפתיע, הוביל ליציאת ארה"ב מההסכם במאי 2018. במהלך 2020 הודיעה איראן שאינה רואה עצמה מחוייבת להסכם, וחזרה להעשיר אורניום, הפעם לרמה של 20% בפעם הראשונה מאז 2015. במקביל הודיעה שתבנה מפעל לייצור אורניום מתכתי, צעד קריטי לקראת הגעה לנשק גרעיני.

הרבה יותר מסטטוס בפייסבוק

בר-לב היה היחיד שהעז לצאת בשעתו בגלוי נגד נתניהו. באוגוסט 2015 הוא כתב סטטוס בפייסבוק. את הטור שלו, המעז להתנגד למהלכיו של ראש הממשלה, אף עיתון לא היה מוכן להדפיס.

"ההסכם איננו אופטימלי והוא נושא מספר נקודות תורפה חמורות שאין לפקפק בהן. עם זאת, לאחר שנחתם – והוא נחתם, אם מישהו במקרה אינו זוכר – צריך להודות שתוכנו דווקא מצמצם את האיום הגרעיני הישיר על המדינה בשנים הקרובות. אעז לומר, באופן דרמטי" כתב אז בר-לב, "מי שטוען כי ההסכם מגביר את הסיכון שהיה עד כה בוודאי מהאיום הגרעיני, עושה זאת מתוך בורות או לחלופין, בהכירו את התנאים היטב, הטעייה ביודעין של ציבור שלם".

"מי שטוען כי ההסכם מגביר את הסיכון שהיה עד כה בוודאי מהאיום הגרעיני, עושה זאת מתוך בורות או לחלופין, בהכירו את התנאים היטב, הטעייה ביודעין של ציבור שלם"

ב-2015 אף אחד לא באמת רצה לשמוע, אבל ב-2021 שני הקצינים הבכירים בדימוס אינם מסתפקים בסטטוס רגעי בפייסבוק. ב-2015, בעודו על מדים, לא יכול היה גולן לתרום לדיון הציבורי הפומבי, אך בשיחה עם זמן ישראל, אומרים השניים, שקציני צה"ל הביעו את עמדתם הברורה בדיונים סגורים.

עמר בר-לב, פברואר 2021 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
עמר בר-לב, פברואר 2021 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

הראיונות עם גולן ובר-לב התקיימו בנפרד.

קציני צה"ל הביעו את דעתם בזמן אמת, בין השנים 2013-2016, שהם חושבים שההסכם סביר ונכון עבור ישראל

גולן: "חד משמעית. כאשר ההסכם נחתם, ואנחנו בצמרת הצבא קוראים את ההסכם, אנחנו אומרים, 'זה לא הסכם מושלם, אבל זה הסכם טוב. זה הסכם שלוקח את תכנית הגרעין שנים אחורה. זה מה שרצינו'. וזה כולל את הרמטכ"ל גדי איזנקוט, הוא מכיר את זה היטב. כשנחתם ההסכם לא הרמנו כוסית במטה הכללי, אבל אמרנו: 'זה הישג בלתי רגיל'".

"כאשר ההסכם נחתם, ואנחנו בצמרת הצבא קוראים את ההסכם, אנחנו אומרים, 'זה לא הסכם מושלם, אבל זה הסכם טוב. זה הסכם שלוקח את תכנית הגרעין שנים אחורה. זה מה שרצינו'. וזה כולל את הרמטכ"ל"

בר-לב: "הקצינים של צה"ל אמרו את הדברים בזמן אמת בוועדות סודיות. הם אמרו זאת לנו, חברי הכנסת, ואין לי ספק שהם הביעו את הדברים גם בפורומים המקצועיים הצבאיים".

הטענה של נתניהו ושל בכירי ממשל טראמפ, היתה שגם בשנים שאיראן היתה תחת ההסכם, עד 2018, היא רימתה והעשירה אורניום בסתר.

גולן: "אם הם העשירו בחשאיות, הם יכולים לעשות זאת עם הסכם ובלי הסכם. אבל תחת משטר ההסכם אנחנו יודעים בוודאות שהם נפטרו מטונות של חומר מועשר. אנחנו יודעים בוודאות שהם השביתו צנטריפוגות. ולגבי הרמיזות של נתניהו שהם פעלו בחשאיות, אני לא אומר שהם לא עשו. אני לא חושד באיראנים בתום לב או אמירת אמת. מה שאני אומר זה שההסכם הביא הישגים מדהימים למדינת ישראל ולא אומרים זאת לאזרחים".

יאיר גולן, ינואר 2020 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
יאיר גולן, ינואר 2020 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

אז איפה מכבסים את הכביסה המלוכלכת

מאוד לא פשוט העניין הזה, מתיחת ביקורת ביטחונית על הנהגה מכהנת בישראל. גם פוליטיקאים בכירים עם רקע ביטחוני עשיר נעים בחוסר נוחות כאשר הם מתבקשים להתייצב בבירה זרה, כמו וושינגטון, ולמתוח בגלוי ביקורת נוקבת על מדיניות ביטחונית שמוביל ראש הממשלה.

מיד אחרי שבר-לב פרסם את עמדתו ב-2015 הוא הוזמן על ידי ג'יי-סטריט לפגישות בוושינגטון, כולל עם בכירים בממשל אובמה. "נפגשתי עם רוב מאלי, מי שמונה השבוע להיות יועצו המיוחד של ביידן לנושא האיראני. מאלי החזיק בתיק המזרח התיכון במועצה לביטחון לאומי והיה השליח של אובמה לענייני דאע"ש.

"נפגשתי גם עם כמה חברי קונגרס. כעבור כמה חודשים מאלי הגיע לישראל ונפגשנו שוב. התלבטתי מאוד אם לנסוע לוושינגטון, ושנה אחרי, כשההסכם כבר היה בתוקף, ג'יי סטריט רצו שאבוא שוב, וסירבתי. את המאבקים הפנימיים שלנו צריך לעשות כאן, בארץ".

"התלבטתי מאוד אם לנסוע לוושינגטון, ושנה אחרי, כשההסכם כבר היה בתוקף, ג'יי סטריט רצו שאבוא שוב, וסירבתי. את המאבקים הפנימיים שלנו צריך לעשות כאן, בארץ"

אז למה נסעת בספטמבר 2015, אחרי שפרסמת את דעתך נגד מדיניות נתניהו?
"ברגע שנתניהו הלך לקונגרס לנאום את עמדתו, והפך את הנושא האיראני לעניין פוליטי, כשהוא נואם שם שבועיים לפני בחירות בישראל, הוא הכריע אצלי את הכף. אבל העיקרון הוא שאת הוויכוחים הביטחוניים בינינו עדיף שנעשה כאן בעברית".

מכונות צנטריפוגה במתקן להעשרת אורניום בנתנז במרכז איראן, ב-5 בנובמבר 2019 (צילום: הארגון לאנרגיה אטומית של איראן באמצעות AP)
מכונות צנטריפוגה במתקן להעשרת אורניום בנתנז במרכז איראן, ב-5 בנובמבר 2019 (צילום: הארגון לאנרגיה אטומית של איראן באמצעות AP)

יאיר גולן, יש שורה ארוכה של בכירי צה"ל הפועלים בזירה הציבורית. כולם מפחדים לדבר או שהם מסכימים עם נתניהו?
"בעיניי זה עצוב. יש מספיק אנשים שמכירים את המידע המודיעני. האמירה הנוכחית שחזרה להסכם הגרעין מסכנת את ישראל היא הונאת הציבור. כאשר עושים הסכם עם האויב, חייבים להגיע לאיזושהי פשרה. אובמה עשה זאת והגיע להסכם לא רע.

"האמירה הנוכחית שחזרה להסכם הגרעין מסכנת את ישראל היא הונאת הציבור. כאשר עושים הסכם עם האויב, חייבים להגיע לאיזושהי פשרה. אובמה עשה זאת והגיע להסכם לא רע"

"ההסכם לא מושלם, כי אין הסכם מושלם. אך אובמה הביא הישגים שבשום דרך אחרת לא היינו יכולים להשיג אותם, ואת זה האזרחים לא מבינים. הוא לקח למעלה מ-8 טון של חומר מועשר ברמה נמוכה והוריד את הכמות ל-300 ק"ג, וגרם להם לוותר על החומר המועשר ברמה הבינונית. ההסכם הטיל מגבלות על חומרים נוספים, מים כבדים, דחיית הקמת מפעל אורניום מתכתי עד 2030. ההסכם מנע מהאיראנים ללכת לכיוון של כור גרעיני".

להוריד להם תחנת כוח כל שבוע

גולן ובר-לב ממתינים להודעות המדיניות האמריקאית לגבי אופן החזרה להסכם ה-JCPOA. הראיונות עמם נערכו לפני הצהרת הנשיא ביידן, שלא יסיר את הסנקציות הכלכליות עד שאיראן תפסיק להעשיר אורניום, והם מתנסחים בזהירות בנוגע לאפשרויות המו"מ בין ארה"ב לישראל.

עובד בכור גרעיני ליד העיר איספהאן באיראן ב-2007 (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
עובד בכור גרעיני ליד העיר איספהאן באיראן ב-2007 (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)

זה ריאלי לחזור להסכם של 2015 אחרי השינויים שהתרחשו מהיום שארה"ב יצאה ממנו?

בר-לב: "לא ברור שזו הגישה האמריקאית כרגע, לחזור לתוך ההסכם כפי שהוא. בהסכם המקורי חסרו התייחסויות לנושא פיתוח טילים בליסטיים והפעלת טרור על ידי איראן בכל האזור. ייתכן שבאותן השנים, אם נתניהו היה פחות עוין לאובמה, ואם נתניהו לא היה יוצא ראש בראש מולו בנאום בקונגרס, אז אולי אובמה היה משתף אותו, ואולי היו מגיעים להסכם יותר טוב. ועדיין, הסכם רע, עדיף על אין-הסכם".

"ייתכן שבאותן השנים, אם נתניהו היה פחות עוין לאובמה ולא היה יוצא ראש בראש מולו בנאום בקונגרס, אז אולי אובמה היה משתף אותו, ואולי היו מגיעים להסכם יותר טוב. ועדיין, הסכם רע, עדיף על אין-הסכם"

גולן: "אני לא אומר שזה קל ופשוט לחזור להסכם. מי שהפר אותו זו ארה"ב וכעת ברור שגם אם יחזרו ל- JCPOA, יהיה צורך בהסכם המשכי שיטפל בנושאים שהיו בעייתים בהסכם המקורי: הפיקוח, משך ההסכם, התוכנית הבליסטית והפעלת טרור ברחבי האזור".

איך האמריקאים יחזירו את איראן לתוך ההסכם?

גולן: "לגבי סנקציות כלכליות נוספות, אני בספק אם זה יכול לעבוד. האיראנים עברו לייצור צנטריפוגות מהירות יותר כשהם תחת סנקציות כלכליות קשות. אם רוצים להביא את האויב לשנות התנהגות, לא ניתן לעשות זאת ללא איום וללא הנכונות להשתמש בכוח. האיראנים לא יתנדבו ללכת לתוך הסכם. מה מגביל את האמריקאים להוריד להם תחנת כוח חשמלית אחת כל שבוע, עד שהם יסכימו להיכנס לתוך ההסכם?

"אני אמנם מציג זאת באופן פשטני, אבל אפשר לראות את הדוגמה של עיראק אחרי מלחמת המפרץ. בין השנים 1991 ועד 2003. האמריקאים החזיקו את העיראקים קצר מאוד, 'רוצים לשרוד? תהיו מרוסנים'. את האיראנים ניתן לצפות ואנחנו יודעים שזה לא יילך איתם ברצון טוב. רק בלחץ ואיומים מלחמתיים הם ייכנסו חזרה להסכם. כאשר האמריקאים החליטו לחסל את סולימאני, הם חיסלו. זה צעד מרתיע מאוד, כי זה היה איש מאובטח".

נשיא איראן חסן רוחאני מבקר בכור הגרעיני בבושאר, ב-13 בינואר 2015 (צילום: AP Photo/Iranian Presidency Office, Mohammad Berno)
נשיא איראן חסן רוחאני מבקר בכור הגרעיני בבושאר, ב-13 בינואר 2015 (צילום: AP Photo/Iranian Presidency Office, Mohammad Berno)

בר-לב משוכנע שזה הזמן לחתור להשפעה משמעותית על הממשל האמריקאי. "חייבים ללכת ולנסות להשפיע על ממשל ביידן, לשכנע שיהיה הסכם יותר טוב ולא להשאיר זאת רק לאמריקאים, שאולי חלקם פחות בקיאים מאיתנו בזה. יש הבדל אם הטיעונים לקראת מו"מ מגיעים מלחצים של ישראל או אם הם טיעונים של ארה"ב. ישראל יודעת ללחוץ על נקודות שונות מהאמריקאיות".

רביב דרוקר אמר משהו בסגנון 'איך מיכאלי תסתדר כשיש לה רק את בר-לב ללכת לתחנות רדיו ולדבר על איראן?' מה אתה אומר על הביקורת הזו?

בר-לב: "זו גישה שובינסטית קלאסית. מאיפה באה הגישה שאישה לא מבינה דבר בנושאים ביטחוניים? ישבתי לצידה של מיכאלי בוועדת חוץ וביטחון במשך שנים. היא היתה חברה מצוינת שם, לפניה גם שלי יחימוביץ' ישבה בוועדה הזו. דווקא הדגשים של חברות כנסת בוועדת חוץ וביטחון מוסיפים היבטים קריטיים ושונים".

"מאיפה באה הגישה שאישה לא מבינה דבר בנושאים ביטחוניים? ישבתי לצידה של מיכאלי בוועדת חוץ וביטחון במשך שנים. היא היתה חברה מצוינת שם, לפניה גם שלי יחימוביץ' ישבה בוועדה הזו"

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
לטראמפ הייתה שיטה, שנבעה משנאת אובמה: כל דבר שעשה אובמה ושניתן לבטלו בלי צורך באישור הקונגרס, מבטלים גם אם אין משהו אחר, רצוי טוב יותר, במקומו. עכשיו האיראנים מציבים לביידן אוליטימטום: ... המשך קריאה

לטראמפ הייתה שיטה, שנבעה משנאת אובמה: כל דבר שעשה אובמה ושניתן לבטלו בלי צורך באישור הקונגרס, מבטלים גם אם אין משהו אחר, רצוי טוב יותר, במקומו.
עכשיו האיראנים מציבים לביידן אוליטימטום: קודם לחזור להסכם שארה"ב ביטלה חד-צדדית, ואחר כך מו"ם, ואם לא – אין חזרה, ואנחנו ממשיכים להעשיר.
והתוצאה: לא לבלוע (למצמץ ראשון) ולא להקיא.
זאת מורשת טראמפ, מורשת האדמה החרוכה.

עוד 1,529 מילים ו-1 תגובות
סגירה