נשים וילדים מהקהילה החרדית בבורו פארק, ברוקלין, אוקטובר 2020. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: AP Photo/Kathy Willens)
AP Photo/Kathy Willens

בקהילות החרדיות בארה"ב, החיסונים והמוטציות מפחידים בעיקר את הנשים

בלייקווד, ניו ג'רזי, שם מחצית התושבים הם חרדים, שיעור הילודה הוא מהגבוהים בעולם ● זו גם העיר שבה חזרו לנהל ארועי התקהלות בחללים סגורים במהירות רבה ולמעשה, הקורונה נתפסה שם כמפחידה פחות מהרחקת הילדים מבתי הספר ● כל זה השתנה בשבועות האחרונים עם הגעתן של המוטציות לקהילה ● אך בד בבד, מידע כוזב על החיסונים מבלבל את התושבים ומותיר בעיקר את הנשים מבולבלות

לאורך רוב השנה האחרונה, האימהות הצעירות בלייקווד, ניו ג'רזי, חוו את מגפת הקורונה לא רק כעניין של חיים ומוות, אלא בעיקר כמטרד.

זה לא אומר שהקהילה לא חוותה התפרצויות כואבות של המגפה: היא כן. זה לא אומר שהמשפחות לא איבדו את יקיריהן: הן איבדו. אבל כשמקשיבים לאופן שבו האימהות הצעירות מתארות את הסיפור, החלק המשברי של המגפה חלף.

רוב האנשים החלימו מהנגיף, הן חושבות, ורק חלק מהקשישים ומהחולים בסיכון גבוה היו צריכים להישאר בבית. אם לשפוט לפי סרטוני האינסטגרם של החתונות הרבות שמתקיימות כאן בחללים סגורים בעיר, אירועים שבהם מעט מאוד מהאורחים, אם בכלל, טורחים לעטות מסכה, הימים הקודרים של מרץ כמעט ונשכחו.

עבור רבים, סגר שהשאיר בבית אלפי תלמידי ישיבה מבית המדרש הגבוה המקומי, הישיבה הגדולה ביותר בעולם מחוץ לישראל, במשך חודשים – היה מחיר גבוה מדי לשלם. כשהילדים והאנשים הצעירים נמצאים בסיכון נמוך יחסית למות או לסבול ממחלה קשה מווירוס הקורונה, הרחקת הילדים מבתי הספר נדמתה לרבים יותר מזיקה מהנגיף עצמו.

אישה חרדית בשכונה בברוקלין, ניו יורק. 29 בספטמבר, 2020 (צילום: TIMOTHY A. CLARY/AFP via Getty Images)
אישה חרדית בשכונה בברוקלין, ניו יורק. 29 בספטמבר, 2020 (צילום: TIMOTHY A. CLARY/AFP via Getty Images)

כל זה השתנה בשבועות האחרונים, אחרי שנודע על מותה של אישה בת 37, שלפי הידוע הייתה בריאה קודם לכן. החדשות נפוצו בקבוצות הווטסאפ במקביל למידע מוטעה בנוגע לכך שחיסוני הקורונה החדשים עשויים לפגוע בפוריות. בקהילה שבה ילודה ואימהות הם סמל סטטוס בקרב הנשים, שתי ההתפתחויות האלה גרמו לאימהות רבות בעיר לקחת את המגפה ברצינות.

עכשיו, כשרופאים שם וברחבי העולם החרדי יוצאים בקמפיין לשכנע נשים להתחסן כשהן יכולות, ולהיזהר יותר כל עוד הן לא, חלק מהאימהות בלייקווד שוקלות מחדש את העמדה המשפחתית שלהן ביחס לקורונה.

"הסיפורים האלה לא גורמים לנו להיות פחות מודאגות, לכל הפחות", אומרת תושבת לייקווד, 30, בהיריון. היא ציפתה לקבל את החיסון עד שבדיקת הקורונה שלה יצאה חיובית בשבוע שעבר, דבר שהופך אותה ללא זכאית להתחסן, לפחות עכשיו.

לייקווד, עם קהילה חרדית שמהווה כמחצית מאוכלוסיית העיר, שמונה 100,000 איש, היא העיר הפורייה ביותר בניו ג'רזי. ב-2015 נולדו כאן 45 תינוקות על כל 1,000 תושבים – שיעור גבוה פי ארבעה מהממוצע במדינה, ובין הגבוהים בעולם. אז כשהתחילו לצוץ השמועות על השפעות החיסון המתקרב על הפוריות, המקומיים חששו מאוד.

השמועות התחילו בערך כשניו ג'רזי התחילה להציע חיסונים, והתבססו באינסטגרם ובווטסאפ, פלטפורמות הרשת החברתית וההודעות הפופולריות בקרב נשים חרדיות.

נשים הולכות בוויליאמסבורג, בית לקהילה חרדית גדולה בניו יורק, 10 באפריל, 2019 (צילום: Spencer Platt/Getty Images)
נשים הולכות בוויליאמסבורג, בית לקהילה חרדית גדולה בניו יורק, 10 באפריל, 2019 (צילום: Spencer Platt/Getty Images)

בקבוצת ווטסאפ אחת שמנוהלת על ידי חרדים כדי לדון בקורונה, אישה אמרה שהיא חושבת לעלות לישראל, אבל שוקלת מחדש את צעדיה אחר שראש עיריית לוד הודיע כי ידרוש מהורים להתחסן לפני שילדיהם יוכלו לחזור לבתי הספר.

בקבוצה אחרת, נשים השוו את ההמלצה הישראלית לאפשר לנשים הרות להתחסן, לרופאים נאצים שמענים יהודים. "מגעיל!! הם מבצעים ניסויים ביהודים!!", כתבה אחת הנשים.

מספר אנשים שיתפו מידע על קוקטייל תרופות שיצר רופא חסידי, ולדימיר זלנקו, שקודם על ידי דונלד טראמפ אך בהמשך נמצא שהוא לא יעיל ואף מסוכן במקרים מסוימים. מישהו אחר שיתף וידאו של זלנקו שבו הוא אומר שאנשים צעירים ובריאים לא צריכים להתחסן. הוא הציע ליטול אבץ כדי לעכב את "השכפול הוויראלי" ואמר ש"לעניות דעתי הרפואית, אף אחד לא זקוק לחיסון".

בתחילת ינואר, מייקל ויינשטיין, משפיען אינסטגרם חרדי מלונג איילנד עם למעלה מ-21,000 עוקבים, העלה לייב לאינסטגרם של ד"ר לורנס פלבסקי, רופא ילדים ומתנגד ידוע לחיסונים, שאף נשא דברים בסימפוזיון של פעילים מתנגדי חיסונים ב-2019, שאליו הגיעו מאות חרדים ממונסי, ניו יורק. בסרטון, פלבסקי רומז שהחיסונים הם רק מהלך עסקי של חברות התרופות – ושהם עשויים לפגוע בפוריות.

טובה הרשקוביץ, 30, אם לארבעה שגרה בטומס ריבר, ניו ג'רזי, קהילה חרדית גדולה בקרבת לייקווד, אומרת שרבות מחברותיה מבולבלות בנוגע לחיסון ולא יודעות על מי לסמוך.

משפחה חרדית בברוקלין, אוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Kathy Willens)
משפחה חרדית בברוקלין, אוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Kathy Willens)

"מפחיד לדעת שיש נשים שם שאומרות מה שהן רוצות על החיסון הזה", היא אומרת ומציינת שמשפיעני אינסטגרם פופולריים בקהילה החרדית מפיצים מידע שגוי על החיסונים. "הרבה מהחברות שלי עוקבות אחרי האנשים האלה".

ד"ר מארק קירשנבאום, רופא ילדים עם מרפאה בבורו פארק ובוויליאמסבורג, שתי קהילות חרדיות שבהן החתונות והאירועים חברתיים חזרו להיראות כמו בחודשים שלפני המגפה, אומר שהוא מאמין שבערך 20% ממשפחות המטופלים שלו "חשדניים לגבי החיסון".

הרוב מחסנים את ילדיהם למחלות אחרות בגלל הדרישות של בתי הספר, הוא אומר, אבל חיסוני הקורונה הם עדיין עניין של בחירה – אם את בכלל מצליחה להתחסן. קצב הפיתוח המהיר שלהם, כמו גם העובדה שהם חדשים לגמרי, גורמים לו לצפות לחשדנות רבה יותר. "אנשים פוחדים יותר מהחיסון מאשר מהווירוס", אומר קירשנבאום.

כדי להילחם בחשש הזה, אנשי הרפואה החרדים שעמלו בשנה האחרונה לשכנע את הקהילות שלהם להתייחס להנחיות הקורונה ברצינות, מפנים עכשיו את כל כוחם לבניית אמון בחיסונים החדשים.

הוועד הרפואי של הנשים היהודיות, ארגון לרופאות חרדיות וסטודנטיות לרפואה, מפריך מידע שגוי באמצעות דף מידע ופודקאסט שהוא מפיק. קבוצה של אחיות חרדיות מארחות שיחה שבועית שבה ניתן לדון בחיסונים, באמצעות קווים חמים שנגישים לנשים שלא משתמשות באינטרנט מטעמי דת, ובשעה שבה רוב הילדים כבר במיטה – ימי חמישי ב-21:00 – והנשים לרוב מבשלות לקראת שבת.

הקהילה החרדית מנהלת דיאלוג עם משטרת ניו יורק בברוקלין, אוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/John Minchillo)
הקהילה החרדית מנהלת דיאלוג עם משטרת ניו יורק בברוקלין, אוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/John Minchillo)

"גם אם את לא באינטרנט, יש מתקפה של מידע ומידע מוטעה שמנסה לשכנע ולהניא אנשים מהחיסון לקורונה", אומרת טובי אש, אחות במיאמי ואחת המייסדות של EMES, ארגון שמקדם הפצת מידע רפואי שמבוסס על מדע בקהילות החרדיות. "קשה מאוד לסנן את המידע המדויק".

רופאות חרדיות אומרות שהן מקבלות עשרות טלפונים בנוגע לבטיחות החיסונים בחודשיים האחרונים, כששאלות רבות מתייחסות לבטיחות של החיסונים עבור נשים צעירים או נשים הרות.

הרב ד"ר אהרון גלאט, ראש מחלקת מחלות זיהומיות והאפידמיולוג ועוזר רב במחוז נסאו בלונג איילנד, אומר שהוא מקבל שאלות מהורים לנשים צעירות שמתחילות לצאת לדייטים וירצו להרות זמן קצת אחרי שיתחתנו – כולם רוצים לדעת האם החיסון יהווה בעיה.

"אם מישהו שואל אותי, אני בהחלט ממליץ להתחסן", אומר גלאט. "אנחנו מתמודדים עם סיכון ממשי של מוות מקורונה או סיבוכים אחרים של המחלה, לעומת סיכון תיאורטי, כשאין שום סיבה תיאורטית לכך שהוא מסוכן".

הוא מוסיף: "יש אפס ראיות שמצביעות על כך שהחיסון פוגע בפריון".

צוות רפואי מטפל באישה בהריון שחלתה בקורונה בבית החולים שערי צדק בירושלים, 3 בפברואר 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
צוות רפואי מטפל באישה בהריון שחלתה בקורונה בבית החולים שערי צדק בירושלים, 3 בפברואר 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בלייקווד, מרפאה בשם חמד התריעה על הבעייתיות של מקרי קורונה בקרב נשים צעירות, והודיעה שחלק מהחולות הפילו. "שלא כמו בתחילת המגפה, כשבעיקר קשישים וגברים היו בסיכון, עכשיו אנחנו עדים לאשפוזים של נשים בנות 35-45", הם כתבו בהודעה. הם יעצו לנשים הרות לדבר עם הרופאים שלהן לגבי החיסון, "בין אם נדבקתן בעבר בקורונה או לא".

יש בקהילות מי שמתייחסים להנחיות מרשויות הבריאות כמקור לבלבול.

החיסונים החדשים לקורונה שייצרו פייזר ומודרנה לא נבדקו על נשים הרות, מה שגרם לארגון הבריאות העולמי לייעץ בהתחלה שרק נשים בהיריון שנמצאות בסיכון גבוה לסיבוכים מקורונה יתחסנו.

אבל עם הזמן התגבש קונצנזוס שההיריון עצמו הוא גורם סיכון, וארגון הבריאות העולמי שינה את המלצתו, למרות שהוא עדיין לא ממליץ לחסן את כל הנשים ההרות, וממליץ שנשים ידברו עם הרופאות שלהן. בניו ג'רזי כללו את ההיריון ברשימת התנאים שמעניקים לאנשים את הזכות להתחסן מוקדם יותר, וגם בניו יורק הוסיפו את ההיריון לרשימה.

הקמפיינים החינוכיים האלה עשויים לקבל עידוד מסיפורים עצובים רבים, בישראל ובלייקווד. בישראל, שש נשים הרות אושפזו במצב קשה, אחרי שנדבקו במוטציה הבריטית החדשה, מה שעודד את ממשלת ישראל לחסן גם נשים הרות.

משפחה בקורונה. אילוסטרציה (צילום: istockphoto/vlada_maestro)
משפחה בקורונה. אילוסטרציה (צילום: istockphoto/vlada_maestro)

בלייקווד, המקומיים נדהמו לשמוע בחודש שעבר על מותה של בשה רנד, 37, אמא לשלושה שגרה בטומס ריבר הסמוכה. הודעה על מותה בתקשורת המקומית לא פירטה את סיבת המוות, אבל פוסט לגיוס כספים למען משפחתה של רנד, שנכתב על ידי אחותה, פירט שהיא מתה מקורונה, למרות שלא ניתן היה ליצור קשר ישיר עם משפחתה ולאמת את העובדה הזאת.

רנד לא הייתה בהיריון, אבל היא אמא חרדית טיפוסית, אחרי שעברה מנוואדה לניו ג'רזי זמן קצר לפני מותה, כדי שילדיה יוכלו ללמוד בישיבה וכדי שבתה הבכורה תוכל ללמוד בתיכון חרדי.

"בשי הייתה קלינאית התקשורת של הבת שלי בחודשים האחרונים", כתב אחד המגיבים לפוסט גיוס הכספים, פוסט שגייס מעל 600 אלף דולר. "מעולם לא פגשתי אישה אדיבה ודואגת ומסורה כמוה".

מתנדבים מקומיים ביוזמת COVID Plasma, שמחברת בין אנשים שיצאו חיוביים בבדיקת הקורונה לבין בתי חולים ומרפאות חוץ שמעניקות טיפול באמצעות נוגדנים ממחלימי המחלה, מעודד נשים הרות לשקול את הטיפול אם הן נדבקות במחלה. אבל אפילו כמה מהמתנדבים בפרויקט, כמו חדוה, מורה בתיכון בלייקווד, אומרים שהם לא בטוחים שהחיסון הגיוני לכולם.

חדוה ובעלה, שנמצא בסיכון גבוה לסיבוכים, התחסנו בשבוע שעבר. "אם הייתי חושבת שזה משהו באמת לא בטוח, לא הייתי מתחסנת בעצמי", היא אומרת.

גבר חרדי מקבל חיסון נגד וירוס הקורונה בירושלים. 12 בינואר 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
גבר חרדי מקבל חיסון נגד וירוס הקורונה בירושלים. 12 בינואר 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אבל היא לא בטוחה שהחישובים האלה תקפים לגבי בתה, צעירה בת 20 שגרה בישראל, עובדת מהבית ובעלה כבר חולה בקורונה. היא שמע שמועות על כך שהחיסון גורם לבעיות בפוריות והיא כבר לא יודעת במה להאמין, בעיקר כי החיסון חדש כל כך.

"בהחלט שמעתי מרופאים שלא מומלץ להיכנס להיריון מיד אחרי החיסון", היא אומרת. "את לא שומעת דברים כאלה לגבי חיסונים לשפעת". (המרכז לבקרת מחלות אמר ש"נשים שמנסות להרות לא צריכות להימנע מהיריון אחרי קבלת החיסון").

מצד שני, אומרת חדוה, בכל הנוגע לקהילה שלה בלייקווד, היא שמעה על שתיים או שלוש נשים הרות שחלו מאוד בקורונה בשבוע האחרון. היא מקווה שהנשים יהיו זהירות יותר.

"הגיעה אלי בשבוע שעבר בת 22 עם דלקת ריאות כפולה", היא אומרת. "הרבה יותר דברים כאלה קורים בזמן האחרון, ואנחנו מנסים להפיץ את הבשורה ולגרום לאנשים להיזהר יותר".

עוד 1,350 מילים
סגירה