ותיקי העבודה נוטשים את המפלגה - לטובת כחול-לבן

פרסום ראשון בימים האחרונים נטשו את מפלגת העבודה מספר רב של פעילים מרכזיים ● הם לא מזדהים עם הרשימה החדשה ("שמאלה ממרצ") ● נרתעים מהמועמדים ("רבין היה שם את דוברת בל"ד?") ● ובעיקר מהאופי התל אביבי ("זו רשימה בלי פריפריה, בלי נציג להתיישבות") ● היעד של כל הנוטשים: "כחול-לבן זה הפתרון. הם כולם מפא"יניקים של פעם" ● מיכאלי בתגובה: "מי שחוזר לגנץ חוזר לנתניהו"

מרב מיכאלי (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
אבשלום ששוני/פלאש90
מרב מיכאלי

אחת התעלומות שעולות מהסקרים האחרונים קשורה בזהותם של אנשים שמצביעים לכחול-לבן. מיהם האנשים שהחליטו לתת את קולם למפלגה בפירוק, אחרי שמנהיגיה רימו את המצביעים שלהם ורוב חבריה ותומכיה עזבו אותה ונפוצו לכל עבר?

כחול-לבן עומדת היום על ארבעה מנדטים, עם סכנה ממשית שלא לחצות את אחוז החסימה. למעשה, בסקר שפורסם הבוקר ב-103fm, המפלגה כבר ירדה מתחת לאחוזר החסימה. לכן, כל קול חשוב – ומי שאולי יציל אותה בסוף הם מאות מצביעים, אולי יותר, שנטשו בימים האחרונים את מפלגת העבודה.

מדובר בוותיקי המפלגה מכל הארץ, אנשים מרכזיים בעבודה, שלא מוצאים את עצמם תחת המנהיגות של מרב מיכאלי ונרתעים מהרכב הרשימה והדרכים שבהן היא נבחרה.

השישייה הפותחת של רשימת העבודה לכנסת ה-24. מימין: אבתיסאם מראענה, גלעד קריב, אמילי מואטי, מרב מיכאלי, עמר בר-לב, אפרת רייטן (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
השישייה הפותחת של רשימת העבודה לכנסת ה-24. מימין: אבתיסאם מראענה, גלעד קריב, אמילי מואטי, מרב מיכאלי, עמר בר-לב, אפרת רייטן (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

"זו בהחלט תופעה", מודה בכיר במפלגת העבודה. "הסיפור הוא הרשימה השמאלנית הזו שבחרנו, אבל בעיקר אבתיסאם מראענה במקום השביעי. לצערי, היא כבר הפכה לסמל בגלל כל הפוסטים וההתבטאויות. לא מפסיקים לדבר על זה, ולא יפסיקו לדבר עליה ועל הפוסטים שלה עד הבחירות. זה לא יעזוב אותנו".

"הסיפור הוא הרשימה השמאלנית הזו שבחרנו, אבל בעיקר אבתיסאם מראענה במקום השביעי. לצערי, היא כבר הפכה לסמל בגלל כל הפוסטים וההתבטאויות. לא מפסיקים לדבר על זה. זה לא יעזוב אותנו"

"מרב מיכאלי הרימה את הראש של המפלגה מעל המים", מוסיף הבכיר. "כל הכבוד לה. היא האמינה במפלגה הזו. אהוד ברק, רון חולדאי ואבי ניסנקורן לא האמינו במותג. אנחנו עומדים על שישה-שבעה מנדטים, אבל השאלה איך זה ייגמר בסוף.

"מצד אחד עוזבים אותנו, בעיקר בפריפריה, מצד שני יש מצטרפים חדשים, כולם באזור תל אביב. אני בטוח שאם המפלגה הייתה מאוזנת יותר, היינו קופצים קדימה.

אבתיסאם מראענה מנוחין (צילום: פייסבוק)
אבתיסאם מראענה מנוחין (צילום: פייסבוק)

"עכשיו הכול מאד לא ברור, גם מול מרצ. מעולם לא הייתה לנו מועמדת שמעוררת כל כך הרבה רעש והתנגדות. אף אחד באמת לא יודע איך להתמודד עם כל מה שקורה".

יצאנו למסע קצר בין הנוטשים והמתלבטים.

ישראל סביון הוא ראש מחוז חיפה של מפלגת העבודה ב-25 השנים האחרונות. איש ידוע ורב כוח בעיר. סביון עדיין לא החליט לעזוב את העבודה "שהפכה לסידור עבודה של השמאל", אבל כואב לו על בני גנץ, והוא בדרך אליו.

"לפני שנה הוא נכנס מתחת לאלונקה. הכל בתום לב. לא רצו בחירות, היינו במשבר הקורונה והוא בא לעזור. הוא מזכיר לי את יצחק רבין. אז עכשיו הברירה שלי בין רשימה שהיא שמאלה ממרצ ובין רמטכ"ל לשעבר?

"לפני שנה גנץ נכנס מתחת לאלונקה. הכל בתום לב. לא רצו בחירות, היינו במשבר הקורונה והוא בא לעזור. הוא מזכיר לי את יצחק רבין. אז עכשיו הברירה שלי בין רשימה שהיא שמאלה ממרצ ובין רמטכ"ל לשעבר?"

"יש אצלנו תנועה גדולה לכיוון של גנץ. איך בכלל אפשר לתת לו ליפול? גם מבחינת הגוש זו תהיה שטות, להפסיד ככה שני מנדטים לנתניהו", מחדד סביון את הדילמה.

ישראל סביון (צילום: Meir Vaknin/Flash90)
ישראל סביון (צילום: Meir Vaknin/Flash90)

יקי לב, 70, הוא חבר בכל מוסדות העבודה ב-30 השנים האחרונות, פעיל מרכזי בעיר חיפה, מי שהיה חבר בצוות האסטרטגי של יצחק רבין. הטענות של לב הן בעיקר כלפי מיכאלי.

"זו לא דמוקרטיה", אומר לב, "פתחו את השורות לחברים מתל אביב, הם קיבלו רשימת מועמדים של מיכאלי, ובחרו בחברי כנסת שהם אולטרה מרצ. זו רשימה בלי פריפריה, בלי נציג להתיישבות, עם ההתבטאויות הקשות של מראענה. זה לא שייך אליי יותר. יש עוד מאות כמוני. זה לא צחוק".

"פתחו את השורות לחברים מתל אביב, הם קיבלו רשימת מועמדים של מיכאלי, ובחרו בחברי כנסת שהם אולטרה מרצ. זו רשימה בלי פריפריה, בלי נציג להתיישבות. זה לא שייך אליי יותר. יש עוד מאות כמוני. זה לא צחוק"

"אני הולך לגנץ, כי אני רוצה לעזור לו אחרי כל ההשפלת שעבר. חשבתי גם להצביע לסער. הוא ימין קיצוני, זה נכון, אבל מי שיאזן אותו בתחום המדיני הוא הנשיא ביידן", מסכם לב.

יו"ר ההסתדרות במרחב גליל עליון יונה פרטוק, 62, הוא הדמות המרכזית של מפלגת העבודה בקריית שמונה ובסביבה. בעברו הרחוק הוא היה יו"ר המשמרת הצעירה של המפלגה. 41 שנים הוא בשטח, וכמעט תמיד נחל הפסדים ומצא את מפלגתו באופוזיציה. השבוע פרש.

יונה פרטוק, יו"ר ההסתדרות במרחב גליל עליון (צילום: ההסתדרות החדשה)
יונה פרטוק, יו"ר ההסתדרות במרחב גליל עליון (צילום: ההסתדרות החדשה)

"אין לי מה לעשת עם המסר ועם ההרכב הזה. אני לא יכול להעביר אותו בקרית שמונה, טבריה, צפת או בחצור", אומר פרטוק. "זו רשימה מצוינת לתל אביב, אבל לא אצלנו. זה מה שאני יכול להציע כאן מול הליכוד ונתניהו?"

הפריימריז במפלגת העבודה לא עושים הרבה רושם על פרטוק. הוא מקנא ביאיר לפיד שאין אצלו פריימריז אבל יש לו מפלגה יציבה עם 18 מנדטים ורשימה טובה ומאוזנת, לדבריו. "כחול-לבן זה הפתרון שלי, כי אני לא כזה שמאלני. גנץ, מיכאל ביטון, אלון שוסטר, חילי טרופר. הם כולם מפא"יניקים של פעם. אנשים מצוינים".

"כחול-לבן זה הפתרון שלי, כי אני לא כזה שמאלני. בני גנץ, מיכאל ביטון, אלון שוסטר, חילי טרופר. הם כולם מפא"יניקים של פעם. אנשים מצוינים"

אבי גבאי, מזכיר העבודה בטבריה, גם בדרך החוצה עם אנשיו. ההודעה תצא בקרוב. דודו ידגר, 54, הוא פעיל ותיק מקרית אתא. גם הוא בדרך לכחול-לבן. ידגר בוחן את מצבה של העבודה בשנים האחרונות, ובטוח שהשמאלנות חרצה את גורלה לשבט כבר מזמן, בלי שום קשר לפריצה עכשיו של מיכאלי, שאותה הוא רואה כמו תחייה זמנית בלבד.

"רק לפני חמש שנים היינו 24 מנדטים", מקונן ידגר. "מה קרה? הציבור שלנו התחיל לראות במפלגה את סתיו שפיר, יוסי יונה, את זוהיר בהלול. נטשו אותנו. פעם אנשים כמו יוסי ביילין או יעל דיין היו מיעוט. היום זו המפלגה, ואני במיעוט בפנים. איפה איציק שמולי? למה מרב מיכאלי לא חיבקה אותו? רבין היה שם ברשימה שלו את אמילי מואטי שהיתה דוברת בל"ד?"

אמילי מואטי (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
אמילי מואטי (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

ידגר בטוח כבר בבחירה החדשה שלו. "גנץ הוא שר הביטחון הכי טוב שהיה כאן בעשר השנים האחרונות", הוא אומר. "רואים איזה שקט יש כאן בתקופה שלו. אני רוצה להציל את כחול-לבן, במקום להציל את אבתיסאם מראענה, מקום שבע במפלגת העבודה. זה סדר העדיפות שלי".

"גנץ הוא שר הביטחון הכי טוב שהיה כאן בעשר השנים האחרונות. רואים איזה שקט יש כאן בתקופה שלו. אני רוצה להציל את כחול-לבן, במקום להציל את אבתיסאם מראענה. זה סדר העדיפות שלי"

גם משה סמיה נחרץ. קרוב ל-25 שנים הוא יו"ר ההסתדרות במרחב נתניה והשרון ואיש העבודה. "עזבתי לכחול-לבן", הוא אומר. הרכב הרשימה והדרך שבה נבחרה הכריעו אותו.

"הוותיקים לא חזקים בזום. אז מה עשו? אספו את כל השמאל של תל אביב, הביאו את מואטי ואת אפרת רייטן ואת מראענה, שלא היו אף פעם במפלגה הזו. היו אצלנו שמאלנים כמו עמיר פרץ, אבל כאלה?" מתמרמר סמיה.

"זה מאד קשה לי לעזוב אחרי כל כך הרבה שנים, אבל אנשים אומרים לי במשך כל סוף השבוע 'אתה צודק, אנחנו לא יכולים להיות שם'. אני רוצה רמטכ"ל ציוני שיהיה בכנסת, ולא מועמדת שמבזה את יום הזיכרון. היום העבודה האמיתית נמצאת בתוך כחול-לבן. דווקא עכשיו אני רגוע, מרגיש בבית".

משה סמיה בפריימריז לעבודה ב-2012 (צילום: משה סמיה, פייסבוק)
משה סמיה בפריימריז לעבודה ב-2012 (צילום: משה סמיה, פייסבוק)

מרב מיכאלי, יו"ר מפלגת העבודה, מסרה בתגובה: "מי שחוזר לגנץ חוזר לנתניהו. מפלגת העבודה מתחדשת ובונה עתיד טוב יותר. בחודש וחצי האחרונים הצטרפו אליה 10,000 איש, זה המקום לכל מי שרוצה בית של אמת".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
רשימת העבודה לא יותר שמאלית מרשימת המפלגה במערכות הבחירות האחרונות. מרב מיכאלי שייכת לאגף הימני, הרביניסטי, של העבודה, וכנ"ל מספר שניים שלה, עומר בר לב. אם זה היה תלוי בעסקני המפלגה, לא... המשך קריאה

רשימת העבודה לא יותר שמאלית מרשימת המפלגה במערכות הבחירות האחרונות. מרב מיכאלי שייכת לאגף הימני, הרביניסטי, של העבודה, וכנ"ל מספר שניים שלה, עומר בר לב. אם זה היה תלוי בעסקני המפלגה, לא היו פריימריס, והעבודה לא הייתה רצה לבחירות ברשימה נפרדת, אלא עם כחול לבן. המנגנון המושחת של המפלגה מפחד ממרב מיכאלי, ובצדק. היא הולכת לעשות ניקוי אורוות כולל במפלגה. בלעדיה המפלגה הייתה נמחקת מהמפה הפוליטית בישראל. העסקנים, יחד עם עמיר פרץ ואיציק שמולי, כבר לא רלוונטיים. ברוך שפטרנו …

הבוקר פעם ראשונה שכחולבן ירדו בסקר ל 2.2% ושעתיים אחר כך מופיע המאמר הגירה המונית מהעבודה לכחולבן. אמ׳מה כחולבן יורדת, העבודה יציבה מי השקרן? הסוקר, הפרשן, שניהם? מג׳אדלה – איוב קרא ... המשך קריאה

הבוקר פעם ראשונה שכחולבן ירדו בסקר ל 2.2%
ושעתיים אחר כך מופיע המאמר

הגירה המונית מהעבודה לכחולבן. אמ'מה כחולבן יורדת, העבודה יציבה
מי השקרן? הסוקר, הפרשן, שניהם?

מג'אדלה – איוב קרא של העבודה – מצא את עצמו בשולי הדרך. ועושה ביומיים האחרונים קמפיין פתטי. החתים 30 מקורבים–מחפשי–ג'וב על מכתב. שכווולם מצביעי המשותפת

יאללה חלאס

עוד 1,028 מילים ו-4 תגובות
סגירה