לו הייתי מועמד הליכוד לכנסת

בחירות אפריל 2019 (צילום: AP Photo/Dan Balilty)
AP Photo/Dan Balilty
בחירות אפריל 2019

נניח לצורך הרשומה הזו, שאני מועמד ברשימת הליכוד בבחירות הקרובות לכנסת. ביכולתי לפעול במספר דרכים כדי למנוע מנתניהו מלכהן כראש ממשלה:

  • קריאה לנתניהו לתקן מיידית את שתי העברות על החוק (שכתבתי עליהן ברשומות קודמות), שעדיין מתקיימות על ידו, או לפרוש מהרשימה ולוותר על מועמדותו לכנסת עוד לפני הבחירות.
  • הכרזה פומבית, שאין בכוונתי לתמוך בנתניהו לראשות הממשלה לאחר הבחירות אם הוא ייבחר לכנסת וינסה להרכיב ממשלה.
  • הנעת תהליך מניעה מנתניהו מלקבל זכויות כחבר כנסת ומלכהן כראש ממשלה, בגלל שהצהרות האמונים שלו כחבר כנסת וכראש ממשלה חסרות תוקף. דומני שיש מקום לטענה שליו"ר הכנסת או לבג"ץ יש סמכות למניעה כזו.

הנחות המוצא לרשומה הן שאני מחזיק בדעות המקובלות במפלגה לגבי מטרותיה, אבל יחד עם זאת אני סבור (כפי שהצגתי בהרחבה בפוסטים קודמים בזמן ישראל) שנתניהו חשוד לכאורה בהפרות אמונים – גם בגלל שלא העביר בממשלה תקנון לעבודת הממשלה, המממש את עיקרון השיויון (פריטטיות) בממשלה, וגם בגלל שהממשלה לא הגישה לכנסת הצעת תקציב לשנת 2021. וכן, שנבצר מנתניהו מלהישבע אמונים לכנסת ולממשלה כל עוד לא תיקן את שתי העברות הללו, לפחות.

נתניהו שינה דרכו בממשלה הנוכחית, ואיני יכול לתמוך בו עוד.

איך נתניהו יכול לתקן

אם הסיבה שבגללה נתניהו נמנע מהעברת הצעת תקציב בממשלה הייתה פיזור הכנסת, אז המטרה הושגה. איני מצליח להעלות בדעתי סיבה טובה להמשך ההימנעות. מדוע לא לחוקק תקציב למדינה, כשהיא כל כך זקוקה לו?

אם הסיבה שנתניהו נמנע מהעברת תקציב בממשלה הייתה פיזור הכנסת, אז המטרה הושגה. איני מצליח להעלות בדעתי סיבה טובה להמשך ההימנעות. מדוע לא לחוקק תקציב למדינה, כשהיא כל כך זקוקה לו?

האם נתניהו לא מתקן את תקנון הממשלה כדי לשמר את כוחו העודף על פני גנץ? אם כן, זה לא לגיטימי בעיני. אפשר לעשות פוליטיקה, אבל אי ציות לחוק הוא מחוץ לתחום תמיד, ובפרט כשהמחיר הוא פגיעה מהותית במשילות ובטובת המדינה, כמוסבר ברשומות הקודמות.

לפיכך, טוב יהיה אם נתניהו יתקן לפחות את שתי העברות הללו.

לחילופין, הוא יכול לפרוש מהבחירות. ההסתברות לכך היא אפסית.

אם נתניהו לא ינקוט באחת משתי הדרכים הללו, וכך אניח בהמשך הרשומה, אז האחריות עוברת אלי, ועלי למצות את האפשרויות העומדות בפני.

שמירת האמונים שלי

הואיל ואני מחויב לשמור אמונים למדינה ולשמור את חוקיה, לא אוכל בכנסת הבאה לתת את קולי ולתמוך בממשלה שנתניהו יציע, כי הוא לא שומר אמונים למדינה, להבנתי.

אבל מה עם נאמנות למפלגה? מה עם כבוד להחלטות של מוסדות המפלגה?

תחילה, אחת ממטרות המפלגה לפי חוקת התנועה היא הבטחת עליונות החוק. אני נאמן לחוקה.

ועוד: מצע המפלגה פורסם לאחרונה ב-2009. הפריימריז לרשימה לכנסת נערכו לאחרונה בפברואר 2019, והפריימריז לראשות המפלגה נערכו לאחרונה בדצמבר 2019. שתי העברות על חוקי היסוד, שגרמו לי להבין שנתניהו מפר אמונים למדינה, אירעו אחר כך.

לא הצלחתי לעורר דיון ציבורי ומשפטי לקיומן לכאורה של שתי העברות הללו ולחומרתן. לכן, הן לא השפיעו במידה הראויה על חברי למפלגה בחודשים האחרונים. קשה לדעת מי היה נבחר היום על ידי חברי המפלגה להיות מועמד לראשות הממשלה, אם היה מוסבר ומובהר להם היטב מהי משמעות מעשיו של נתניהו.

איני הולך בתלם שסוללים דובריה הקולניים של המפלגה. אני מייצג חברי מפלגה ומצביעים אחרים, שאת מספרם איני יודע:

  • את אלו שסבורים כמוני ושותקים
  • את אלו שלא היו מודעים לשתי העברות עד כה ועתה מסכימים איתי
  • את אלו שמחזיקים בדעה שבית לא עוזבים גם אם יש חילוקי דעות על המנהיג
  • את אלו שיבחרו ברשימת הליכוד לכנסת, למרות הערכתם השלילית לנתניהו הנוכחי, רק בגלל שהליכוד הכי קרוב לעמדותיהם והם חוששים משלטון ה"שמאל" (כולל סער)
  • את אלו שמצביעים למפלגות שצפויות להשתתף בקואליציה, בגלל השקפת עולמם, אבל לא חפצים בנתניהו כראש ממשלה.

אני אנהג לפי מצפוני ואהיה להם לפה – יהיו כמה שיהיו.

הואיל ואני מתנגד לנתניהו כראש ממשלה ואיני תומך בו כחבר כנסת, ראוי שאכריז כעת על עמדתי. ההכרזה תגרום לדיון ציבורי, ואולי גם לבדיקה משפטית וחקירה משטרתית ביחס לטענותי. אשתתף בדיון הציבורי, ואקשיב לטענות של האחרים. אוכל להחליט עד סמוך למועד הבחירות האם לדבוק בעמדתי או לשנותה.

הואיל ואני מתנגד לנתניהו כראש ממשלה ואיני תומך בו כחבר כנסת, ראוי שאכריז כעת על עמדתי. ההכרזה תגרום לדיון ציבורי, ואולי גם לבדיקה משפטית וחקירה משטרתית ביחס לטענותי

כך ידעו הבוחרים למי הם מצביעים, כשישקלו לשים פתק "מחל" בקלפי. ייתכן שהייתי צריך לעשות זאת לפני הגשת הרשימה לוועדת הבחירות, אבל אז עוד לא הבנתי בעצמי את חומרת שתי העברות של נתניהו, שטרם הגיעו לדיון ציבורי.

לא ראוי שאוותר על מועמדותי לכנסת כדי לכבד את החלטת המפלגה. אם ייכנס לכנסת במקומי מישהו שסבור כמוני, אז זה צעד מיותר. ואם ייכנס מישהו שיתמוך בנתניהו אז אתמוך בנתניהו בעקיפין בניגוד לאמונתי.

מדובר בהחלטה לא פשוטה: סביר שאזכה לביקורת חריפה מצד חברי למפלגה, וייתכן אף שתופסק חברותי בה. איני יודע מה יקרה בכנסת הבאה מבחינת השתייכותי לסיעת הליכוד. הרבה תלוי בשאלה כמה חכ"ים מהסיעה העתידית יהיו שותפים להתנגדותי לנתניהו כראש ממשלה. אני מקווה שהם יהיו רבים – לטובת המדינה והמפלגה.

עצימת עינים

האם יש מקום לעצום עין לנוכח שתי העברות הנדונות, לא להיות נוקשה אלא פרגמטי, ולהעדיף את נתניהו כראש ממשלה כי הוא הטוב מכולם ובליגה אחרת?

להערכתי, זה לא המצב:

יכולת ההתמודדות של נתניהו עם האיום האיראני פחתה. היתרון שהיה לנתניהו באפיק המדיני, בזכות קשריו הטובים עם טראמפ, התהפך. חישבו על הטלפון המתמהמה מביידן. פעולה צבאית תמיד על השולחן. פעולה כזו תהיה כרוכה בדמים רבים, תרתי משמע. איני רוצה לצאת למהלך כזה, כאשר חלק העם, שנמצא במרכז המפה הפוליטית ושמאלה, מודר מתהליך קבלת ההחלטות בממשלה.

גם אם אזקוף לזכות נתניהו את הסכמי השלום האחרונים, נראה שהוא לא יצליח לממש את הפוטנציאל להסכמים עם מדינות נוספות שמתעניינות בכך. בתוך הקואליציה יתנגדו לעמדה פשרנית כלפי הפלסטינים, ואותן מדינות לא יוותרו כליל על תמיכה בפלסטינים. היזכרו בהתנגדות מימין להסכמי אברהם.

איני בטוח שאני רוצה קואליצית ימין על-מלא, בוודאי שאיני רוצה קואליצית ימין עד הקצה.

אי אפשר לסמוך על מדיניותו הכלכלית של נתניהו הנוכחי, שלא מעביר תקציב ונוקט מדיניות פזרנית ונטולת ראייה מקיפה.

לא ראוי שנתניהו, שמואשם בהליך פלילי, יניע חקיקה שתסדיר את היחסים בין הרשות השופטת ובין שתי הרשויות האחרות.

אסור שיהיה ראש ממשלה שאי אפשר לסמוך על התחייבותו, אפילו כשהוא מעגן אותה בחקיקה.

האם יש מקום לעצום עין לנוכח שתי העברות הנדונות, לא להיות נוקשה אלא פרגמטי, ולהעדיף את נתניהו כראש ממשלה כי הוא הטוב מכולם ובליגה אחרת? להערכתי, זה לא המצב

ספק אם נתניהו יצליח להשיג את ההישגים שיכול היה להשיג בתנאים אחרים, כשהוא מחלק את זמנו בין תפקוד כראש ממשלה ובין התגוננות והשתתפות בהליך פלילי אינטנסיבי בגין האישומים שכבר הוגשו נגדו.

לסיכום

הגיע הזמן שנתניהו יסיק מסקנות. אחרת חברי הליכוד והמועמדים מטעם המפלגה בבחירות יצטרכו להסיק מסקנות ולמנוע ממנו מלהגיע לתפקיד ראש הממשלה הבא של מדינת ישראל.

אשמח לקבל תגובות בדוא"ל:  benigold107@gmail.com

יהודי אזרח ישראל: הדמוקרטיה חשובה ליהדות, והיהדות חשובה לדמוקרטיה הישראלית. אני מעוניין בתגובה שלך.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,009 מילים
סגירה