בני גולדברג
הזמן של
בני גולדברג

יהודי אזרח ישראל: הדמוקרטיה חשובה ליהדות, והיהדות חשובה לדמוקרטיה הישראלית.
אני מעוניין בתגובה שלך.

מעבר רציף לממשלה טובה יותר - גם בשעת מלחמה

מבנה הממשלה הנוכחית הוא רע. צריך ואפשר לשפרו ללא דיחוי על ידי החלפת הממשלה. משתתפי הקבינט המלחמה הנוכחי יוכלו להמשיך ולהשתתף בקבינט הביטחוני העתידי, וכך תישמר הרציפות של ניהול המלחמה.

בנימין נתניהו יכול לעשות זאת. אם לא יעשה זאת, אז על בני גנץ להקים ממשלה אחרת, ונתניהו ישתתף בקבינט כמו שאריה דרעי עושה היום. חברי הקואליציה צריכים לדרוש את החלפת הממשלה לאלתר, לטובת המדינה, ולוותר על האינטרסים האישיים והמגזריים שלהם. אזרחי המדינה צריכים לעודד וללחוץ על חברי הקואליציה לפעול בדרך זו.

יהודי אזרח ישראל: הדמוקרטיה חשובה ליהדות, והיהדות חשובה לדמוקרטיה הישראלית. אני מעוניין בתגובה שלך.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,049 מילים ו-3 תגובות
רעיון דומה: האופוזיציה תציע לנתניהו להקים ממשלה חדשה ובה 18 שרים, עם חלוקת תיקים יעילה ועם קווי יסוד לפי שיקול דעתו. ללא הסכמים קואליציוניים. האופוזיציה תתמוך בממשלה החדשה אם היא תהיה ט... המשך קריאה

רעיון דומה:
האופוזיציה תציע לנתניהו להקים ממשלה חדשה ובה 18 שרים, עם חלוקת תיקים יעילה ועם קווי יסוד לפי שיקול דעתו. ללא הסכמים קואליציוניים. האופוזיציה תתמוך בממשלה החדשה אם היא תהיה טובה יותר מהנוכחית, המבוססת על ההסכמים הקואליציוניים הקיימים.
אודה לתגובות ענייניות.

לא צריך לשנות את החוק בישראל כדי ליצור הפרדת רשויות. צריך להזכיר לחברי הכנסת שהסכמים קואליציוניים אינם מחייבים אותם, ושהם נשבעו אמונים למדינה. במקביל, מערכות המשפט ושמירת החוק צריכות לה... המשך קריאה

לא צריך לשנות את החוק בישראל כדי ליצור הפרדת רשויות. צריך להזכיר לחברי הכנסת שהסכמים קואליציוניים אינם מחייבים אותם, ושהם נשבעו אמונים למדינה. במקביל, מערכות המשפט ושמירת החוק צריכות להגן מכוח חוק החסינות על כל ח"כ, שלא ציית למשמעת, מפני כל פעולה משפטית שתנקט נגדו. על הציבור להקים מפלגות, שישלחו לכנסת חברים, שמראש יצהירו שיפעלו לפי שיקול דעתם לגבי טובת המדינה ולא ייכנעו לתכתיבים.

אני מוסיף: א. לשיטתו של לוין, שכל בוחרי ש"ס הביעו בהצבעתם את רצונם לראות את דרעי כשר, אז כל יתר המצביעים הביעו בהצבעתם את רצונם שדרעי לא יהיה שר. לשיטת לוין, עליו לתת לרוב לקבוע, ולמנוע... המשך קריאה

אני מוסיף:
א. לשיטתו של לוין, שכל בוחרי ש"ס הביעו בהצבעתם את רצונם לראות את דרעי כשר, אז כל יתר המצביעים הביעו בהצבעתם את רצונם שדרעי לא יהיה שר. לשיטת לוין, עליו לתת לרוב לקבוע, ולמנוע מדרעי להיות שר.
ב. כל מצביעי גוש נתניהו לא הצביעו בעד דרעי כשר. אולי אף אחד מהם לא רוצה את דרעי כשר, והם הצביעו לגוש כי הם סבורים שרק הגוש ידע לשמור על בטחון המדינה.
ג. לוין, שר המשפטים, מפספס את תפקידו של הדין ביחס לתוצאות הבחירות. כוח הדין נועד להיות חזק יותר מרצון הבוחר. אם רצון הבוחר היה צריך להיות חזק יותר, אז לא היה מקום לדין.

ייתכן, שסולברג התקומם כנגד האקטיביזם השיפוטי, שהפעם הפנה בג"ץ כלפי עצמו. היינו, חיות לא כיבדה את ההחלטה הראשונה של בג"ץ וסברה שצריך לשנותה. היא הצליחה לשנות את ההחלטה, אך נותרה המחלוקת ... המשך קריאה

ייתכן, שסולברג התקומם כנגד האקטיביזם השיפוטי, שהפעם הפנה בג"ץ כלפי עצמו. היינו, חיות לא כיבדה את ההחלטה הראשונה של בג"ץ וסברה שצריך לשנותה. היא הצליחה לשנות את ההחלטה, אך נותרה המחלוקת האם הדרך הייתה ראויה.

כנסת נכבדה, את חלשה וחבריך חזקים מדי

יש חברי כנסת חזקים מדי. אותם ח"כים שואבים את כוחם מהכנסת, אך מנצלים את הכוח שזכו לו כדי להחליש את הכנסת. האסון במירון מציף חששות לניצול לרעה של הכוח במקומות נסתרים בדרך כלל.

יש חברי כנסת חזקים מדי. אותם ח"כים שואבים את כוחם מהכנסת, אך מנצלים את הכוח שזכו לו כדי להחליש את הכנסת. האסון במירון מציף חששות לניצול לרעה של הכוח במקומות נסתרים בדרך כלל

אנחנו רגילים שאותם ח"כים סוחרים במרכולתם, שהיא זכותם להצביע בכנסת ולקבוע את החלטותיה, בעת תהליך הרכבת ממשלה. האסון במירון פתח צוהר להשפעה של המסחר הזה אחרי הרכבת הממשלה, במשך חיי הכנסת. אותם ח"כים יכולים לפעול מול עובדי המדינה ("הפקידים") ולהשפיע על החלטותיהם, בגלל כפיפותם של הפקידים לשרים. רצונם של השרים הוא להמשיך את קיום הממשלה, אך קיומה תלוי בחברי הכנסת.

מניע אחר להיענות של הפקידים לחברי הכנסת יכול להיות עניין הדדי ביחסים של תן וקח בין הרשות המבצעת ובין הרשות המחוקקת.

הדמוקרטיה מבוססת על הפרדת רשויות, והיכולת של חברי הכנסת להשפיע על הפקידים, על שני מניעיה, היא ליקוי חמור בהפרדת הרשויות. ייתכן שהאסון במירון הוא דוגמא לחומרת הליקוי.

אותם ח"כים עלולים לפעול בכנסת, במסגרת המסחר המדובר כאן ולא לגופם של העניינים הנדונים בכנסת. בכך הם מחלישים את הכנסת, מרוקנים את הכנסת (כמוסד) מכוחה, הופכים אותה לחותמת גומי ואת הדיונים המתנהלים בה להבל חסר ערך. כתוצאה מכל אלה, גם אמון הציבור בכנסת, בממשלה ובפעולותיהן נפגע.

כדי למנוע את המסחר של חברי הכנסת בכוחם ואת ההשפעה השלילית שלו צריך לנקוט פעולות שונות:

  • ככלל, הכוח שניתן לחברי הכנסת צריך להיות מופעל מול משרדי הממשלה במסגרת תהליכי העבודה המוסדרים של הכנסת: מליאה, ועדות, חקיקה, שאילתות וכד'. תהליכים אלו צריכים להיות, והם כאלה בחלקם ואולי ברובם, גלויים. הגילוי לציבור מקטין את הסיכון לשימוש לרעה בכוח או לניצולו למען אינטרסים זרים. מפגש מחוץ לתהליכים אלו צריך להיחשב כעבודה של לוביזם מול הממשלה ולא כפיקוח. כשם שצריך להסדיר את יחסי הלוביסטים מול משרדי הממשלה, ולא רק מול חברי הכנסת, צריך להסדיר גם את יחסי חברי הכנסת מול המשרדים.
  • לאסור התחייבויות על חקיקה בהסכם קואליציוני ולבטל את המשמעת הקואליציונית. לדוגמה: ההסכם יכול לקבוע שהממשלה תעסוק בחוק הגיוס. אבל צריך להשאיר את ההחלטה על נוסח הצעת החוק הממשלתית בעניין הגיוס לתהליך חופשי של הממשלה, שיסתייע בפקידים, ואת החקיקה עצמה למחוקקים ולשיקול הדעת החופשי שלהם. כך תקטן התמורה שהממשלה וחברי הכנסת יכולים להפיק מהמסחר המדובר.

הדמוקרטיה מבוססת על הפרדת רשויות, והיכולת של חכ"ים הסוחרים בקולותיהם להשפיע על 1הפקידים, היא ליקוי חמור בהפרדת הרשויות. ייתכן שהאסון במירון הוא דוגמא לחומרת הליקוי

למתעניינים מצ"ב מצגת המבקרת את המשמעת בכנסת. לא צריך לחכות למסקנות של ועדת חקירה כדי להתחיל בהכנות לל"ג בעומר במירון בשנה הבאה. בדומה לכך, לא צריך לחכות לשום דבר כדי ליישם את ההצעות שלעיל.

אודה לתגובות – כאן או בדוא"ל benigold107@gmail.com

יהודי אזרח ישראל: הדמוקרטיה חשובה ליהדות, והיהדות חשובה לדמוקרטיה הישראלית. אני מעוניין בתגובה שלך.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 427 מילים

להקים ועדת חקירה למען האמת והפיוס

בצד הקושי הגדול להתמודד עם הקמת ממשלה, צריך לתת את הדעת גם לפעולות שיועילו לעצב מחדש את מערכות השלטון. קיים צורך לשפר את פעילותן של שלוש הרשויות במדינה ואת הסביבה שבה הן פועלות. ההצעה שלהלן מנסה להתמודד גם עם הקושי וגם עם העיצוב מחדש.

ההצעה היא להקים וועדת חקירה, שתגבה עדויות על התהליכים שהתרחשו והשפיעו על ניהול ענייני המדינה. הוועדה תימנע מעיסוק בסוגיות של מהות, במובן של האם מה שהוחלט או נחקק או בוצע או דווח בתקשורת הוא טוב או לא. הוועדה תפעל לבירור השאלה איך הדברים הללו נעשו והאם הדרך הייתה טובה.

יהודי אזרח ישראל: הדמוקרטיה חשובה ליהדות, והיהדות חשובה לדמוקרטיה הישראלית. אני מעוניין בתגובה שלך.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 726 מילים

פתרון פשוט וטוב להרכבת ממשלה חדשה

שינוי בחוק יכול להבטיח הקמת ממשלה חדשה בישראל על ידי הכנסת החדשה שנבחרה. השינוי יקבע, שמספר חברי כנסת יכולים להגיש לכנסת, במקביל, הצעות שונות להרכב ממשלה בראשותם. במליאת הכנסת תתקיים הצבעה ובה כל אחד מ-120 חברי הכנסת יודיע מהי ההצעה המועדפת עליו. הממשלה שהוצעה בהצעה שתזכה ליותר קולות בהצבעה מאשר ההצעות האחרות, היא תהיה הממשלה שזכתה באמון הכנסת, והיא תהיה הממשלה החדשה.

לפי השינוי המוצע, השלבים של המלצות של חברי הכנסת לנשיא, והטלת התפקיד להרכבת ממשלה על חבר כנסת – יבוטלו. משך הזמן הנדרש להקמת ממשלה יתקצר ויעמוד על כ-10-14 ימים מיום כינון הכנסת החדשה.

יהודי אזרח ישראל: הדמוקרטיה חשובה ליהדות, והיהדות חשובה לדמוקרטיה הישראלית. אני מעוניין בתגובה שלך.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 457 מילים ו-2 תגובות

לו הייתי מועמד הליכוד לכנסת

נניח לצורך הרשומה הזו, שאני מועמד ברשימת הליכוד בבחירות הקרובות לכנסת. ביכולתי לפעול במספר דרכים כדי למנוע מנתניהו מלכהן כראש ממשלה:

  • קריאה לנתניהו לתקן מיידית את שתי העברות על החוק (שכתבתי עליהן ברשומות קודמות), שעדיין מתקיימות על ידו, או לפרוש מהרשימה ולוותר על מועמדותו לכנסת עוד לפני הבחירות.
  • הכרזה פומבית, שאין בכוונתי לתמוך בנתניהו לראשות הממשלה לאחר הבחירות אם הוא ייבחר לכנסת וינסה להרכיב ממשלה.
  • הנעת תהליך מניעה מנתניהו מלקבל זכויות כחבר כנסת ומלכהן כראש ממשלה, בגלל שהצהרות האמונים שלו כחבר כנסת וכראש ממשלה חסרות תוקף. דומני שיש מקום לטענה שליו"ר הכנסת או לבג"ץ יש סמכות למניעה כזו.

הנחות המוצא לרשומה הן שאני מחזיק בדעות המקובלות במפלגה לגבי מטרותיה, אבל יחד עם זאת אני סבור (כפי שהצגתי בהרחבה בפוסטים קודמים בזמן ישראל) שנתניהו חשוד לכאורה בהפרות אמונים – גם בגלל שלא העביר בממשלה תקנון לעבודת הממשלה, המממש את עיקרון השיויון (פריטטיות) בממשלה, וגם בגלל שהממשלה לא הגישה לכנסת הצעת תקציב לשנת 2021. וכן, שנבצר מנתניהו מלהישבע אמונים לכנסת ולממשלה כל עוד לא תיקן את שתי העברות הללו, לפחות.

יהודי אזרח ישראל: הדמוקרטיה חשובה ליהדות, והיהדות חשובה לדמוקרטיה הישראלית. אני מעוניין בתגובה שלך.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,009 מילים

נתניהו נגד מדינת ישראל יהודית ודמוקרטית

היה ראוי למנוע מנתניהו את ההשתתפות בבחירות, על בסיס שלילתו את קיומה של מדינת ישראל כמדינה ריבונית, יהודית ודמוקרטית. אני מאמין שנתניהו רוצה במדינה ריבונית, יהודית ודמוקרטית בליבו ובפיו, אבל במעשה ובמחדל הוא פוגע משמעותית במשילות ובריבונות של מדינת ישראל, באופיה היהודי של המדינה ובאופיה הדמוקרטי. פגיעות אלו צריכות להניע כל אזרח ישראלי, כל יהודי וכל מי שהדמוקרטיה חשובה לו להתגונן ולהביא את המצב לתיקונו.

ראוי למנוע מנתניהו את ההשתתפות בבחירות, על בסיס שלילתו את קיום המדינה כריבונית, יהודית ודמוקרטית. אני מאמין שנתניהו רוצה במדינה כזו בליבו ובפיו, אבל במעשה ובמחדל הוא פוגע בכך

יהודי אזרח ישראל: הדמוקרטיה חשובה ליהדות, והיהדות חשובה לדמוקרטיה הישראלית. אני מעוניין בתגובה שלך.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,652 מילים
סגירה
בחזרה לכתבה