התשתית החשאית של המוסד הישראלי בטהרן

הלווייתו של מדען הגרעין מוחסן פחריזאדה באיראן ב-30 בנובמבר 2020 (צילום: Iranian Defense Ministry via AP)
Iranian Defense Ministry via AP
הלווייתו של מדען הגרעין מוחסן פחריזאדה באיראן ב-30 בנובמבר 2020

המודיעין האיראני מעריך כי המוסד הצליח להקים תשתית מודיעינית ומבצעית מיומנת בטהרן, שאחראית לפיצוץ הגדול במתקן הגרעין בנתנז ולחיסולו של מדען הגרעין מוחסן פח'רי זאדה. גורמי מודיעין במערב מעריכים כי המוסד הישראלי נעזר בפעילי אופוזיציה איראניים וכי הוא יגביר את פעילותו באיראן במקביל למאבק המדיני של ישראל נגד החזרה להסכם הגרעין.

אקדים ואומר כי הדברים שנכתבים כאן כבר אינם סוד שמסכן את ישראל. מדובר בניתוח מידע שהתפרסם במהלך השנה האחרונה באמצעי התקשורת האיראניים, אם באיראן המידע הזה הוא נחלת הכל, אין שום מניעה שגם הציבור הישראלי יידע אותו.

הדברים שנכתבים כאן כבר אינם סוד שמסכן את ישראל. מדובר בניתוח מידע שהתפרסם במהלך השנה באמצעי התקשורת האיראניים. אם באיראן המידע הזה הוא נחלת הכל, אין מניעה שגם הציבור הישראלי יידע אותו

הנושא הוא חשוב מכיוון שהמלחמה החשאית של ישראל נגד תוכנית הגרעין האיראנית עומדת ככל הנראה להחריף במקביל למאבק המדיני של ישראל נגד החזרה אל הסכם הגרעין. צה"ל מכין את האופציה הצבאית לתקוף את מתקני הגרעין באיראן, והדיאלוג בין ישראל לממשל ביידן על הנושא כבר החל בשיחת וידאו קונפרנס בשבוע שעבר בין ראש המל"ל מאיר בן שבת לבין ג'ק סליבאן, היועץ לביטחון לאומי של הממשל החדש.

גורמי מודיעין במערב מעריכים, כי המוסד הישראלי יבצע פעולות נוספות באיראן נגד תוכנית הגרעין, כדי לאותת לאיראן ולממשל ביידן כי ישראל נחושה לשמור על האינטרסים הביטחוניים שלה.

המודיעין האיראני, על כל שלוחותיו, משוכנע שהמוסד הישראלי הצליח להקים בתוך טהרן תשתית חשאית גדולה הפועלת באופן קבוע לאיסוף מודיעין על תוכנית הגרעין האיראנית, וגם מבצעת, על פי הוראות הדרג המדיני בירושלים, פעולות מיוחדות שנועדו לחבל במאמצים של איראן בתחום הגרעין.

להערכת המודיעין האיראני, התשתית הזו ביצעה לפחות שני מבצעים גדולים שזכו לפירסום באמצעי התקשורת: פיצוץ מתקן הצנטרפוגות המתקדמות בנתנז בחודש יולי 2020 וחיסול אבי תוכנית הגרעין האיראנית מוחסן פח'רי זאדה בסוף חודש נובמבר בשנה שעברה.

ההפתעה בנתנז

האיראנים תכננו להפתיע את ישראל ומדינות המערב באמצעות מעבר להעשרת אורניום באמצעות צנטרפוגות מתקדמות, שיגבירו את קצב העשרתו ויקצרו את לוחות הזמנים להגיע לכמות האורניום המועשר הדרושה ליצור פצצת הגרעין הראשונה. אולם מסתבר, כי המתקן החדש שנבנה עבור הצנטרפוגות החדשות בנתנז היה תחת מעקב מתמיד של המוסד הישראלי, אשר חיכה לשעת הכושר המתאימה כדי לפוצץ אותו באופן מתוחכם.

האיראנים תכננו להפתיע את ישראל ומדינות המערב בהעשרת אורניום בצנטריפוגות מתקדמות. אך המתקן החדש שנבנה בנתנז היה תחת מעקב המוסד הישראלי, שחיכה לשעת הכושר המתאימה כדי לפוצץ אותו

הפיצוץ במתקן הגרעין בנתנז ב-2 ביולי היווה מכה קשה לתוכנית הגרעין של איראן, הוא פגע במבנה שהכיל צנטריפוגות מתקדמות להעשרת אורניום, ולהערכת גורמי ביטחון במערב הוא עיכב במשך כשנתיים ימים את היכולת של איראן להעשיר אורניום בקצב מזורז כדי להגיע לפצצה גרעינית, איראן זקוקה ל-25 ק"ג של אורניום מעושר ברמה של 90 אחוזים כדי להגיע לפצצה גרעינית ראשונה.

העיתון "ניו-יורק טיימס" דיווח ב-7 ביולי מפי גורם מודיעין בכיר במזרח התיכון כי ישראל היא שאחראית לפיצוץ. הוא מסר לעיתון כי ישראל השתמשה בפצצה עוצמתית לשם ביצוע ההתקפה.

עוד מסר העיתון כי על-פי חבר ב"משמרות המהפכה" האיראניים, שתודרך בסוגיית הפיצוץ שאירע במבנה בנתנז, אכן נעשה שימוש בחומר נפץ לשם ביצוע החבלה. אם אכן הדיווח נכון, הרי שמדובר בהישג מודיעיני ומבצעי גדול של ישראל, היא אכן הצליחה לחדור, למרות אמצעי הביטחון הקפדניים, ל"לב" של תעשיית הגרעין האיראנית ולהנחית עליה מהלומה כואבת.

מאז הפרסום הזה האירנים מגששים באפלה. יש להם כל מיני הערכות לגבי האופן שבו בוצע הפיצוץ במתקן בנתנז, אך הם עדיין חוקרים את נסיבות הפיצוץ ולא פרסמו עד כה גירסה רשמית המטילה את האחריות על ישראל. ייתכן שהם מתקשים להגיע לחקר האמת, או שאולי הם כבר יודעים אותה ולא מפרסמים את הפרטים כדי שהדבר לא יחייב אותם לנקוט צעדים כלפי הגוף שלהערכתם עמד מאחורי הפיצוץ.

הגרסאות המגיעות מאיראן סותרות אחת את השנייה:

  1. ג'וואד כרימי קדוסי, חבר בוועדה לביטחון לאומי של הפרלמנט האירני אמר ב-24 ביולי 2020, כי הפיצוץ במתקן בגרעיני בנתנז הוא תוצאה של "פריצה ביטחונית" והתגברות על המחסומים הביטחוניים ברמיזה ל"מתקפת סייבר" על המתקן. הוא אמר את הדברים לאחר סיור של חברי הוועדה לביטחון לאומי ומדיניות חוץ בפרלמנט האירני במתקן הגרעיני בנתנז. הוא הכחיש כי הפיצוץ הינו תוצאה של מטען חבלה שפוצץ בסמוך למתקן: "אם הדבר היה כך הרי שהיו נשארים שרידים אך החקירה העלתה שלא כך הדבר", טען.

    ב-8 ביולי טען אותו חבר פרלמנט כי הפקחים של הסוכנות לאנרגיה אטומית הם שאחראים לפיצוץ במתקן בנתנז והאשים אותם בריגול ובהסתננות למתקן. 
  2. האתר האיראני "דידה באן אירן" דיווח ב-23 ביולי שעבר כי "משמרות המהפכה" הצליחו לקבוע את זהותו של האיש אשר אחראי לפיצוץ במתקן הגרעין בנתנז, וכי הן מאשימות את אירשאד כרימי, יליד 1944, שעבד במשך שנים רבות כקבלן במתקן הגרעין והיה אחראי להתקנת הצנטריפוגות במקום.

    לטענת האתר, כרימי והצוות שלו פוצצו את אולם הצנטריפוגות המרכזי בנתנז באמצעות מטען חבלה וגרמו נזקים גדולים לתעשיית הגרעין ולמוניטין של איראן. כרימי היה, על-פי הדיווח, קשור ל"גורמי מודיעין זרים". הוא קיבל סמכויות במתקן באישור של גורמי המודיעין המוסמכים במחוז איספאהן. על-פי דיווחים נוספים מאירן, כרימי ייסד וניהל את חברת ההנדסה MEHR שמתמחה ביצור מכשירי מדידה מדויקים.

האירנים עדיין חוקרים את נסיבות הפיצוץ בנתנז, וטרם פרסמו גירסה רשמית המטילה את האחריות על ישראל. ייתכן שמתקשים להגיע לחקר האמת, או שאולי כבר יודעים ולא מפרסמים

גורמי ביטחון בישראל הזהירו מפני הגירסאות השונות שאיראן שיחררה באמצעי התקשורת שלה לגבי הפיצוץ בנתנז. לדבריהם, מדובר בשקרים ובניסיון של המודיעין האיראני לעשות "פישינג", כדי לראות את התגובות לדברים בישראל ובארצות הברית ולקבל סיוע בחקירה. בפועל, הם עדיין המומים ממה שקרה ואינם מצליחים עד כה לפענח במדויק את הדרך שבה אירע הפיצוץ.

ראש מערך ההגנה האזרחית של איראן, גנרל גולאמרזה ג'לאלי, אמר ב-23 ביולי שעבר כי טהרן איננה שוללת את האפשרות שהפיצוצים במדינה נגרמו ממעשי חבלה של קבוצות אופוזיציה או התקפות סייבר מצד ארה"ב.

האם ההדלפה, כי הקבלן אירשאד כרימי הוא החשוד המרכזי בפרשה, נועדה לרמוז כי הוא קשור לקבוצות אופוזיציה או "גורמים זרים" כמו ארה"ב, מבלי להזכיר כלל את שמה של ישראל כמי שאחראית לפיצוץ?

ההימנעות האיראנית מהכוונת אצבע מאשימה לכיוונה של ישראל בזמנו איפשרה למשטר האייאתולות להימנע מתגובה צבאית נגד ישראל ובכך לשמור על כבודה, בטענה שהחקירה העלתה שלא כך הדבר.

במקום זאת היא יכולה להגביר את דיכוי האופוזיציה האיראנית ולבצע מעצרים נרחבים ברחבי המדינה נגד מתנגדי המשטר ומחוללי ההפגנות על-רקע המצב הכלכלי הקשה. הנהגת איראן מנסה לשדר לציבור כי מנגנוני הביטחון שלה יעילים וכי הם לכדו במהירות את מי שאחראי לפיצוץ בנתנז.

השקרים האיראניים מתנפצים מהר אל קרקע המציאות. לפני כמה חודשים הוצא להורג אזרח אירני בשם מוסאווי מג'ד, שנטען כי מסר מידע למוסד הישראלי ול-CIA על תנועותיו של קאסם סולימאני לפני מותו, אך זמן קצר אחר כך התברר כי הוא בכלל היה עצור בכלא בעת שקאסם סולימאני חוסל בשדה התעופה של בגדד.

ההימנעות האיראנית מאצבע מאשימה לכיוון ישראל איפשרה למשטר האייאתולות להימנע מתגובה צבאית נגד ישראל ובכך לשמור על כבודה..במקום זאת היא יכולה להגביר את דיכוי האופוזיציה האיראנית

חיסול מדען הגרעין פח'רי זאדה

מערכת המודיעין האיראני לא מפסיקה לעסוק בחקירת ההתנקשות בחיי אבי תוכנית הגרעין האיראני מוחסן פח'רי זאדה בנובמבר שעבר באזור טהרן. היא מנסה להסיק את המסקנות הדרושות כדי למנוע התנקשויות נוספות. האיראנים האיצו את פרוייקט הגרעין ומינו מחליף לפח'רי זאדה, אך הם שומרים את שמו בסוד וחוששים כי ישראל תנסה לחסל אותו ועוד מדענים העובדים בפרויקט. האיראנים הגבירו את סידורי האבטחה שלהם מסביב לשעון.

שר המודיעין האיראני מחמוד עלווי הטיל פצצה תקשורתית כשחשף ב-14 בפברואר בראיון לסוכנות הידיעות "איסנא" כי איש "משמרות המהפכה" האיראניים שפוטר משירות פעיל, הוא שעמד מאחורי חסולו של פח'רי זאדה והיה לו חלק מרכזי בו. לטענתו, האיש עזב את איראן לפני הפעולת החיסול. מדבריו עולה כי זהותו ידועה למודיעין האיראני והוא מנסה להתחקות על עקבותיו ולעוצרו.

לטענת שר המודיעין האיראני עלווי, ישראל תכננה עוד שורה ארוכה של פעולות שנועדו לפגוע בגורמים שונים הקשורים לפרוייקט הגרעין אולם כולן סוכלו מבעוד מועד ע"י מערכת הביטחון האיראנית.

חקירת גורמי הביטחון של איראן העלתה כי פח'רי זאדה נורה למוות מרחוק באמצעות נשק מדוייק שהופעל מרחוק לעבר מכוניתו באמצעות רשת לווינית, לכן היה קשה לחוקרים האיראנים לאתר חשודים בהתנקשות, העיתון הבריטי "ג'ואיש כרוניקל" חשף שבוע שעבר כי החיסול בוצע באמצעות כלי יריה שמשקלו כטונה, הוא הוברח בחלקים לתוך איראן כדי לבצע את המשימה.

לדברי העיתון, המוסד הישראלי הוא שחיסל לבדו את פח'רי זאדה אך עדכן מראש את ה-CIA האמריקני. במבצע השתתפו סוכנים בעלי אזרחות ישראלית ואזרחות איראנית.

חקירת גורמי הביטחון האיראנים העלתה כי פח'רי זאדה נורה למוות בנשק שהופעל מרחוק על מכוניתו דרך רשת לווינית. "ג'ואיש כרוניקל" חשף כי החיסול בוצע עם כלי יריה שמשקלו כטונה והוברח בחלקים לאיראן

גורמי מודיעין במערב מעריכים, כי מה שמסייע בין היתר לתשתית החשאית של המוסד בטהרן להצליח במשימותיה הוא המאבק הפנימי בתוך מנגנוני המודיעין של איראן, שמחריף כעת לקראת הבחירות לנשיאות בקיץ הקרוב. מנגנוני הביטחון האלה עסוקים במריבות פנימיות ואיסוף מודיעין זה על זה במקום לנסות להשקיע מאמץ רציני באיתור סוכני המוסד הישראלי.

המאבק בין מיניסטריון המודיעין שבראשו עומד השר מחמוד עלווי, המזוהה עם המחנה "המתון" של הנשיא רוחאני לבין "משמרות המהפכה", הנחשבים למחנה השמרני, שנתמך על ידי המנהיג העליון ח'מינאי] הפך לגלוי ויצא לאמצעי התקשורת באיראן.

השר עלווי הטיח, באמצעות הטלוויזיה האיראנית הרשמית, האשמות פומביות כי  הייתה לו התרעה של חודשיים מראש על הכוונה להתנקש בחיי פח'רי זאדה, כולל על האזור שבו תתבצע ההתנקשות. אך לטענתו, "משמרות המהפכה" התמהמהו בשיתוף הפעולה לאיתור "הבוגד" בשורותיהם, שעזר למוסד הישראלי לחסל את פח'רי זאדה.

בסופו של דבר הם שלחו נציג למיניסטריון המודיעין כדי להשתתף בחקירה, אך זה היה מאוחר מדי. הדבר היה כמה ימים לאחר חיסולו של פחרי זאדה.

"משמרות המהפכה" דחו על הסף את ההאשמות של שר המודיעין האיראני ולגלגו עליו. כל הויכוח הזה התנהל מעל דפי העיתונות האיראנית מבלי שהמנהיג העליון ח'מינאי מתערב כדי להפסיקו.

המוסד מסתייע בשכירי חרב 

ההערכה של המודיעין האיראני היא, שהמוסד הישראלי משתמש באופן קבוע בשכירי חרב איראניים כדי לבצע את הפעילות החשאית שלו באיראן. כך חוסלו מאז 2007 לפחות 5 מדעני גרעין איראניים, כך נגנב ארכיון הגרעין האיראני מטהרן בינואר 2018 והמוסד נעזר בהם לביצוע הפיצוץ הגדול במתקן הגרעיני בנתנז ובחיסולו של מדען הגרעין פח'רי זאדה. זו היא הערכת המודיעין האיראני, שמתבססת בין היתר על  מעצר שכיר חרב בשם  מגי'ד ג'מאלי באשי וחקירתו.

הוא נלכד על ידי המודיעין האיראני והואשם בחיסולו של מדען הגרעין עלי מחמודי בינואר 2010 ונדון למוות.

 המודיעין האיראני טוען כי שכירי החרב האלה משתייכים לארגון האופוזיציה האיראני "מוג'אהדין חלק", שפועל כדי להפיל את שלטון ההיאתולות בטהרן. לדבריו, פעילים של הארגון הזה,  שמקבל כסף ואמצעי לחימה מישראל, עברו גם אימונים בנהיגה מבצעית ובחומרי חבלה במטה המוסד במרכז הארץ.

הערכת המודיעין האיראני היא, שהמוסד הישראלי משתמש בשכירי חרב איראניים בפעילותו החשאית באיראן. בחיסול 5 מדעני גרעין מאז 2007, בגניבת ארכיון הגרעין, בביצוע הפיצוץ בנתנז ובחיסול פח'רי זאדה

נראה כי חיסולו של מדען הגרעין מוחסן פח'רי זאדה יצר הלם גדול בקרב ההנהגה האיראנית, שדומה להלם שחוותה לפני יותר משנה לאחר חיסולו של קאסם סולימאני בשדה התעופה בבגדאד. היא מבינה כעת כי המערכת הביטחונית האיראנית פרוצה לחלוטין בפני המוסד הישראלי, שהצליח להקים תשתית מודיעינית ומבצעית איתנה בלב טהרן.

מדעני הגרעין ומתקני הגרעין באיראן ממשיכים להיות על הכוונת של המוסד הישראלי, עם זאת אסור שהמוסד יתפס לשאננות למרות הצלחותיו. הפעולה על אדמת האויב היא מסוכנת וכל תשתית מודיעינית ומבצעית, טובה ככל שתהייה, עלולה להיחשף בגלל טעויות. צריך לעשות הכל כדי שזה לא יקרה.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,733 מילים ו-1 תגובות
סגירה