מפוח עלים. אילוסטרציה (צילום: iStock)
iStock

בקרוב שוב ניתקל בענני עלים ואבק בסמוך לביתנו ● עשור אחרי שהשימוש בהם נאסר בחוק, מפוחי העלים חוזרים - הפעם בגירסה חשמלית ושקטה, אבל עדיין מזהמת ● החלוצה בתחום היא עיריית תל אביב, שאישרה השבוע להשתמש שוב במפוחים במסגרת הסכם עם המשרד להגנת הסביבה ● "זו שערוריה שמאפשרים לכלי שמחדיר חלקיקים מזהמים למערכת הנשימה לחזור לפעול"

כעשור אחרי שהשימוש בהם בחוצות הערים נאסר על פי חוק, מפוחי העלים חוזרים לרחובות במסגרת הסכם שקט בין המשרד להגנת הסביבה לשלטון המקומי. השילוב בין שאון הניסור הצווחני לסחרור של ענני עלים ואבק גרם לישראלים רבים לפתח תיעוב כלפי המפוחים, אבל בקרוב נזכה שוב לפגוש אותם על המדרכה הסמוכה לביתנו – והפעם לגמרי בחסות החוק.

כדי להבין איך זה קרה, צריך לחזור לימי כהונתו של גלעד ארדן במשרד להגנת הסביבה. המפוחים היו חביביהם של ראשי הערים, שראו בהם תחליף זול ויעיל למנקי הרחובות עם המגרפה. אלא שהמפוחים גם היו מפגע סביבתי משולב של רעש וזיהום אוויר, שמתבטא בחול וחלקיקים מרחפים שנשאבים לתוך מערכת הנשימה.

גלעד ארדן (צילום: פלאש90)
גלעד ארדן (צילום: פלאש90)

המתנגדים הנחרצים ביותר לנוכחות של המפוחים ברחובות היו הורים לילדים צעירים. אלה נאלצו לצעוד לגן או לבית הספר במסלולים עוקפים, בניסיון להימנע ממפגש על המדרכה עם המפוח שמפיק רעש מפחיד ומרים את הלכלוך באוויר הישר לגובה פניהם של הילדים.

ארדן החליט לשים לזה סוף, ומצא מולו חזית נחושה של ראשי הערים הגדולות – בראשם ראש עיריית תל אביב רון חולדאי – שאף עתרו לבג"ץ נגד הוצאת המפוחים מהחוק. העתירה נדחתה והמשרד להגנת הסביבה צירף את האיסור על השימוש במפוחים למה שזכה לכינוי "רפורמת השקט" – מקבץ של חוקים ותקנות שנועדו לצמצם את הרעש במרחב הציבורי.

גם אחרי שהחוק עבר, ראשי העיריות לא הרפו והמשיכו להערים כל מכשול אפשרי בפני יישומו. רובם אמנם הורו להפסיק את השימוש במפוחים על ידי עובדי העירייה עצמם, אבל סירבו לאכוף את החוק על קבלני גינון וניקיון מהמגזר הפרטי.

מפוח עלים. אילוסטרציה (צילום: iStock)
מפוח עלים. אילוסטרציה (צילום: iStock)

כשתושבים בערים התקשרו למוקד העירוני להתלונן על גנן שמפיק רעש מחריש אוזניים עם מפוח מתחת לחלונם, הם הופנו ברוב המקרים למשרד להגנת הסביבה; כשפנו למשרד, נשלחו בחזרה לעירייה. המסר של העיריות היה ברור: אתם יכולים לחוקק, אבל בלי האכיפה שלנו לחוק לא יהיו שיניים.

למרות זאת, ובגלל שהעיריות עצמן כאמור השביתו את צי המפוחים, הנוכחות שלהם במרחב הציבורי דוללה בשנים האחרונות במידה משמעותית.

אלא שעכשיו יש מפוחים מדור חדש, הפועלים על מנוע חשמלי, שכמעט לא משמיעים רעש. על הבסיס הזה התנהלו מגעים בין המשרד להגנת הסביבה לראשי השלטון המקומי, שדרשו לאפשר להם להחזיר את המפוחים לפעולה.

בעיית הרעש אמנם נפתרה, אבל בעיית זיהום האוויר וסחרור האבק והלכלוך נותרה כשהייתה. גורם בתחום הסביבה שעקב אחרי התהליך אומר: "זו שערוריה שבזמן שכבר ידוע שזיהום אוויר הורג ושעושים כל מאמץ להפחית את הפליטות מהתחבורה במרכזי הערים, מאפשרים לכלי שמחדיר חלקיקים מזהמים למערכת הנשימה לחזור לפעול על המדרכות ובקרבת אנשים. מעדיפים את הנוחות והלוגיסטיקה של מערך הניקיון על בריאות הציבור".

מפוח עלים. אילוסטרציה (צילום: iStock)
מפוח עלים. אילוסטרציה (צילום: iStock)

החלוצה בתחום, והפעם לא בטוח שלטובה, היא עיריית תל אביב. השבוע אישרה מועצת העיר תיקון לחוק העזר העירוני שמאפשר להשתמש במפוחי עלים. ההחלטה מגבילה את השימוש למפוחים שפועלים על חשמל בלבד, ומתירה את הפעלתם באזורי מגורים רק בשעות הבוקר (8:30-14:00) ובשטחים ציבוריים גם בשעות אחר הצהריים (16:00-19:00). ספק אם ההגבלות הללו ייצרו את ההפרדה הנדרשת בין התושבים לבין מפעילי המפוחים.

לא כל צמרת העירייה תמכה במהלך. סגן ראש העיר והממונה על תחום איכות הסביבה, ראובן לדיאנסקי, סבר שזו טעות והצביע במועצת העיר נגד העניין. לזמן ישראל הוא אומר: "אני מתנגד לשימוש במפוחי עלים מכל סוג שהוא. עמדתי היא שעלינו לפעול להקטנת זיהום האוויר בעיר ולא להוסיף יותר גורמים שמזהמים את האוויר שאנחנו נושמים. אני פועל על מנת לקבוע בנוהל עירוני סייגים לשימוש גם במכשיר החשמלי, שיפחיתו באופן משמעותי את פוטנציאל זיהום האוויר".

נקודת האור היא, שבמסגרת ההסכמה עם המשרד להגנת הסביבה על הפעלת המפוחים החשמליים, התחייבו העיריות לאכוף את האיסור על הפעלת המפוחים המיושנים והמרעישים. חוק העזר שאושר בעיריית תל אביב קובע קנס של 730 שקל על מי שיפעיל מפוח כזה בעיר.

ראובן לדיאנסקי (צילום: עמוד הפייסבוק של המצולם)
ראובן לדיאנסקי (צילום: עמוד הפייסבוק של המצולם)

מעיריית תל אביב נמסר: "מדובר בתיקון לחוק העזר בנושא מניעת רעש, אשר אושר על ידי מועצת העירייה. התיקון יאפשר שימוש מסויג במפוחי עלים חשמליים בלבד, שהינם שקטים, בניגוד למפוחים הקודמים ששימושם נאסר באזורי מגורים בשל הרעש.

"נבהיר כי מפוח עלים הנו כלי עזר משמעותי בניקיון העיר המספק פתרון יעיל ומיטבי לגנים ציבוריים, שלכת עצים ברחבי העיר וכן מקומות שהגישה אליהם מוגבלת (כדוגמת מתחת למכוניות חונות). ראוי לציין, ששעות השימוש במפוח החשמלי מוגבלות על מנת לשמור על איכות האוויר ככל הניתן והשימוש בו מאושר על ידי המשרד להגנת הסביבה".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "החוק למניעת מפגעים מאפשר לרשויות מקומיות להתקין חוקי עזר, אשר יכולים גם לסטות מהוראות התקנות למניעת מפגעים, באישור המשרד להגנת הסביבה.

"מרכז השלטון המקומי ביקש לקדם אפשרות להפעלה חלקית של מפוחי עלים (חשמליים ובשעות מוגבלות) באמצעות חוקי עזר. בנוסף לבקשה לחוק עזר, על הרשות המקומית המבקשת גם להודיע למשרד כיצד בכוונתה לאכוף את ההוראה בעניין מפוחי עלים, על מנת למנוע מפגעי רעש לתושבים".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 705 מילים ו-2 תגובות
סגירה