אויב המדינה

מניפולציה, אילוסטרציה (צילום: Pict Rider / iStock)
Pict Rider / iStock
מניפולציה, אילוסטרציה

כפי שרוסיה מאיינת את ריסון התנהגותה בעזרת ערעור המוסדות השלטוניים במדינות המערב, כך גם האויב ההיברידי לא נרתע ממתקפה על כלל מוסדות השלטון בישראל במטרה לשלול מהם את היכולת למנוע ממנו לפעול כרצונו. את התוצאות להחלשת המוסדות אנו רואים וחווים במשבר הקורונה. במערב, מול מתקפות היברידיות פעלו גופי מודיעין.

*  *  *

מדינה היא המוסדות שקושרים ביחד אוכלוסייה וטריטוריה; כפי שפגיעה באוכלוסייה או פגיעה בשלמות הטריטוריאלית מהווים מתקפה על המדינה וריבונותה, כך גם פגיעה במוסדותיה מהווה מתקפה על המדינה וריבונותה. מי כמו הישראלים אמור לדעת זאת; ניצחון היישוב היהודי במלחמת העצמאות נבע בעיקרו מהתארגנותו במסגרת מוסדית שלטונית-למחצה עשור קודם לכן. מידת היכולת של המדינה להניע את הציבור לביצוע משימות משותפות מול אתגרים קבועים ומשתנים תלויה במידת האמון שהציבור רוחש לאותם המוסדות והארגונים שמרכזים, מתאמים ומוציאים אל הפועל את המשימות המשותפות.

מידת היכולת של המדינה להניע את הציבור לביצוע משימות משותפות מול אתגרים, תלויה במידת האמון שהציבור רוחש לאותם המוסדות והארגונים שמרכזים, מתאמים ומוציאים אל הפועל את המשימות המשותפות

בשנים האחרונות, לצד מלחמות "קלאסיות" ועימותים מוגבלים, אנו רואים שימוש מתרחב בלוחמה היברידית, כזו המכוונת נגד מוסדות שלטוניים של מדינה במטרה להפחית את יציבותה הפנימית ולהחליש את יכולותיה.

בעזרת לוחמה היברידית שכזו רוסיה הצליחה בשנים האחרונות למנוע מהמעצמות הגדולות לרסן את התנהגותה הבינלאומית. שימוש בלוחמה לא-סדירה, הבעת נכונות לשימוש בכוח, שימוש בפייק ניוז בתקשורת הממשלתית וברשתות חברתיות, עידוד והדהוד מסרים קיצוניים מכל הצדדים במטרה להרחיב את קצוות המנעד הפוליטי ולהקשות על קבוצות מרכזיות לשתף-פעולה, ושימוש בלשון כפולה ומרובת סחרירים, הנשענים על חצאי אמיתות. זאת במטרה להקצין שסעים קיימים במדינות שיכולות להפריע למדיניות הרוסית – חברות האיחוד האירופי ומדינות נאט"ו.

המעצמה האמריקאית חוותה אף ניסיונות לגרימת דה-לגיטימציה להליכי הבחירות לנשיאות. לרוסים לא באמת אכפת מי "מנצח" בתוך ארה"ב, כל עוד ארה"ב חווה אי יציבות פנימית שמונעת ממנה להקדיש משאבים ניכרים לעצירת פעולותיה של רוסיה. היעדרו של קונצנזוס פנימי ובינלאומי במדינות המערב, מרחיב את קשת האפשרויות של המדיניות הרוסית.

כפי שרוסיה מאיינת את האיום לריסון התנהגותה בעזרת יצירת אי יציבות פנימית במדינות המערב, כך גם מוסדות מדינת ישראל חווים בשנים האחרונות מתקפה היברידית שנועדה להחלישם ולמנוע מהם לרסן את התנהגותו של האויב ההיברידי, שבמרדפו אחר מטרותיו לא נרתע מפגיעה בכלל מוסדות המדינה. מתקפה זו על היציבות הפנימית בישראל מחלישה את המדינה ופוגעת בריבונותה.

כפי שרוסיה מאיינת את האיום לריסון התנהגותה בעזרת יצירת אי יציבות פנימית במדינות המערב, כך גם מוסדות מדינת ישראל חווים בשנים האחרונות מתקפה שנועדה להחליש את היציבות הפנימית בישראל

בשנים האחרונות אין מוסד שלטוני שלא חווה מתקפה ממוקדת, מתואמת, מוכוונת, תוך שימוש בפייק ניוז, בחצאי אמיתות, בסחרירים חסרי בושה ובשקרים ישירים, שהופצו בעזרת שימוש יעיל ברשתות חברתיות, בערוצי תקשורת פרטיים שפועלים לפי הרשאות המדינה, ובערוצי תקשורת ממלכתיים שממומנים על ידי מוסדות המדינה.

אולי הדוגמה המופרכת מכל היא כשהרמטכ"ל הפך למושא ללעג בתחנת השידור הצבאית שכפופה לו. מוסד הנשיאות, הכנסת, הרשות השופטת, הפרקליטות, המשטרה, הצבא, פקידי ממשלה בכירים, מי לא? כל מוסד שלטוני במדינת ישראל זכה להיות מושא לאותה מתקפה היברידית חריפה ששחקה ופרמה את אמון הציבור. את התוצאות החמורות של המתקפות השיטתיות על מוסדות המדינה אנו רואים וחווים בתקופת הקורונה.

כבר לא ניתן להאמין להחלטות הממשלה, לא אלו שבשעות הבוקר ולא אלו ההפוכות בשעות הערב. לא ניתן להאמין למשרד הבריאות שמייצר "מודלים" שמתעלמים מהאילוצים הפוליטיים ומהנורמות החברתיות במגזרים שונים. לא ניתן להאמין למשטרה שמפרה בריש-גלי את זכויות האדם והאזרח. לא ניתן להאמין היום לפרקליטות, לרופאים, לפקידי האוצר הבכירים, למנכ"לים של משרדי ממשלה, לתובעים, לשופטים, לשוטרים, ובטח שלא למורים. בכולם התגלו פגמים, חלקם אמיתיים, חלקם שוליים וחלקם שקריים. אבל כולם מודגשים, מועצמים ומובלטים. הכל מתפרק, מתפורר ונפרם. כמו קורי עכביש.

איננו יכולים לשתף-פעולה על מנת להשיג מטרות משותפות ללא מוסדות חזקים. אך אלו שנבנו במאמץ רב מותקפים, מפוררים ומוחלשים, בכוונת מכוון. כאשר מוסדות דומים הותקפו במדינות המערב גופי מודיעין נכנסו לפעולה, איתרו ויירטו מתקפות, חשפו והבהירו את מהותן למקבלי ההחלטות ולציבור הרחב, והגבירו את חוסנן המוסדי ויציבותן הפנימית.

הסכנה לביטחונן של מדינות לא באה לכדי ביטוי רק באיום או בפגיעה באוכלוסייתן או בשלמותן הטריטוריאלית. איום או פגיעה במוסדות המדינה, שקושרים יחדיו את האוכלוסייה והטריטוריה, מהווה סכנה לא פחותה לביטחון המדינה.

מוסדות המדינה החזקים, שנבנו במאמץ רב, מותקפים, מפוררים ומוחלשים בכוונת מכוון. כאשר מוסדות דומים הותקפו במדינות המערב – גופי מודיעין נכנסו לפעולה, איתרו ויירטו את המתקפות

ניתן היה לצפות, שללא קשר למקור המתקפה ההיברידית על המדינה ומוסדותיה, הגופים במערכת הביטחון הישראלית שאמונים בשמנו על הזיהוי והטיפול בתופעות שכאלו יעשו מעשה. למרבה הצער, היעדר המעשה, וההתעלמות הגורפת והמתמשכת מהמתקפה ההיברידית על מוסדות המדינה ומהחתרנות הפוליטית שנגד ביטחון המדינה, מעוררים תהייה ומערפלים את זהות מושא נאמנותם.

ד"ר אריאל כבירי, חוקר למדע המדינה ויחסים בין לאומיים באקדמית גליל מערבי. תחום התמחותו המחקרית הוא הביטחון הבינלאומי: סיבות למלחמה ותנאים לשלום. בעבודותיו בוחן את השפעות הקשרים שבין טכנולוגיה לרעיונות על ההבנייה החברתית של מלחמה ושלום. חי באהבה עם בת זוגו אריאלה מרקס (עורכת לשונית), בעיר היפה חיפה. חובב ספרות ויצירות מדע-בדיוני טכנו-אוטופי וחתולים באשר הם

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 707 מילים
סגירה