"מגן אבות ואמהות" מתיר לבקר דיירי דיור מוגן בביתם

מעקב זמן ישראל מנהלת "מגן אבות ואמהות" הודיעה השבוע כי קרובי משפחה וחברים של דיירים בדיור מוגן יורשו מעתה לבקרם בדירתם - לראשונה מזה שנה ● הביקורים מותרים כרגע רק בדיור המוגן ולא בבתי אבות וכפופים לכללי התו הירוק ● המשמעות היא כי מחוסנים, מחלימים וכן בעלי בדיקה שלילית יוכלו לשהות בדירת הדיירים ● עם זאת, לא כל רשתות הדיור המוגן מאמצות את ההיתר החדש

דיור מוגן של משען בחולון, 4 באפריל 2020 (צילום: פלאש90)
פלאש90
דיור מוגן של משען בחולון, 4 באפריל 2020

ה"אסירים" בדיור המוגן מתחילים לצאת לחופשי. מנהלת "מגן אבות ואמהות" במשרד הבריאות החליטה השבוע להתיר לקרובי משפחה וחברים לבקר בדירותיהם של דיירי דיור מוגן, לראשונה מאז פרוץ מגפת הקורונה והסגר הראשון לפני שנה.

הביקורים נעשים לפי כללי התו הירוק, כאשר רק בעלי תו ירוק, תעודת מתחסן או תעודת מחלים (כלומר, מי שהיו חיוביים לקורונה בעבר או שהתחסנו בחיסון השני נגד קורונה יותר משבוע לפני הביקור) יוכלו לבקר בדירות.

מתוכנית "מגן אבות ואמהות" אישרו לזמן ישראל את המידע.

עם זאת, בניגוד לתנאי התו הירוק, גם מי שביצע בדיקת קורונה שלילית יומיים לפני הביקור יוכל לבקר.

בבתי האבות לא ניתן היתר דומה, והביקורים בתוך חדרי המגורים בבתי האבות הסיעודיים והמוסדות הגריאטריים עדיין אסורים.

אילוסטרציה: קשישה מתחסנת בבית אבות בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אילוסטרציה: קשישה מתחסנת בבית אבות בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

מבדיקת זמן ישראל עולה כי בעקבות ההיתר, חלק מרשתות הדיור המוגן, כולל "משען" ולפחות שלוש רשתות נוספות, שינו את הנהלים בהתאם להוראת המנהלת והחלו לאפשר ביקורים של קרובים בדירות בהתאם לתו הירוק. רשתות ובתי דיור מוגן אחרים, לעומת זאת, לא שינו את הנהלים ועדיין לא מאפשרים ביקורים בדירות כלל.

שלשום (יום שני) שלחו הנהלת "משען" ופרופ' נמרוד מימון, ראש מטה "מגן אבות ואמהות", ל-2,500 דיירי הדיור המוגן של "משען", את ההודעה הבאה:

"דיירים יקרים, משפחות יקרות,

אנו שמחים לבשר כי החל ממחר – יום שלישי, תתחדש האפשרות לארח בדירות דיירי הדיור המוגן של משען, קרובי משפחה וחברים. זאת בתנאי שהמבקרים והדיירים המארחים התחסנו והם נושאים אישור מתחסן או תו ירוק. לחילופין, ניתן להציג אישור בדיקה שלילי מ-48 השעות האחרונות. רמות הסיכון כעת כה נמוכות והחיסונים יעילים כל כך – שפתחו לנו חלון הזדמנויות אדיר לפתיחת הבתים לביקורים סוף-סוף.

בקרוב, לאחר תום סבב ערבי השירה והספרות, יתקיימו בתשעת בתי הדיור המוגן של משען, הופעות של הזמרים המובילים: קרן פלס, יהורם גאון ורמי קליינשטיין. אנו פועלים בכל דרך לחזור לחיי שגרה מלאים ולחיי תרבות עשירים. אנו מבקשים את שיתוף הפעולה מצידכם, הן בהמשך עטיית מסכה והן בשמירת כללי הריחוק והזהירות המתחייבים".

ההערכה היא שבישראל כ-30 אלף שוהים במוסדות גריאטריים ממשלתיים ופרטיים – בתי אבות סיעודיים שבהם הם שוהים יחד בטיפול צמוד. כ-18 אלף נוספים שוהים במתחמי דיור מוגן, שבהם הם חיים באופן עצמאי בדירות משלהם ומקבלים ארוחות משותפות, טיפול ומעקב רפואי ואישי ופעילויות תרבות.

עם פרוץ המגפה והסגר הראשון נאסרו כליל ביקורים בבתי האבות והדיור המוגן ונאסרה יציאתם של הדיירים מהמתחמים.

אילוסטרציה: קשישים בדיור מוגן בירושלים מדליקים נר של חנוכה, דצמבר 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אילוסטרציה: קשישים בדיור מוגן בירושלים מדליקים נר של חנוכה, דצמבר 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

עם סיום הסגר האחרון בתחילת החודש, הותרו ביקורים של קרובי משפחה, אבל במגבלות מחמירות, שכללו איסור על ביקורים בדירות ובחדרי המגורים. הביקורים התבצעו בחצר, בלובי או באוהלים שנבנו ליד המוסדות לשם אירוח מבקרים במזג אוויר חם או גשום.

בהוראות "מגן אבות ואמהות" שפורסמו באוקטובר האחרון נכתב אז:

"יש להקצות מתחם ייעודי לביקורים בתחומי המסגרת. מומלץ שיהיה באזור פתוח התחום המסגרת או במתחם מבודד תוך ריחוק משאר הדיירים. במהלך הביקור תותר למבקר שהות במרחב הביקור הייעודי בלבד".

מספר המבקרים הוגבל במשך רוב השנה לאחד או שניים, תוך הקפדה על כללי הריחוק החברתי, כולל איסור על מגע פיזי בין הדיירים לקרוביהם. גם יציאותיהם ותנועתם של הדיירים עצמם וביקוריהם אצל קרוביהם הוגבלו, כולל בתקופות שבהן לא היה סגר או מגבלות על תנועה וביקורים בבתים.

הכללים המחמירים נשארו בעינם גם בחודש האחרון, לאחר שבין 90% ל-100% מדיירי הדיור המוגן ובתי האבות עברו חיסון ראשון ושני נגד קורונה.

מהעמותה לגריאטריה, המייצגת את בתי האבות הסיעודיים והמוסדות הגריאטריים שטרם נפתחו לביקורים, נמסר בתגובה: "טרם קיבלנו שינוי בהוראות. בעמותה לגריאטריה מברכים על השינוי בנוגע לדיור המוגן וממתינים בציפיה רבה להנחיה דומה גם במוסדות הגריאטרים בהם דרים קשישים הדרושים טיפול רפואי צמוד".

עוד 527 מילים
סגירה