ראיון "בסופו של דבר, זה או בנט או ביבי"

יו"ר ימינה עשוי להיות זה שיכריע איזו ממשלה תוקם אחרי הבחירות בעוד שבועיים, והאם בנימין נתניהו יעמוד בראשה ● בראיון נרחב הוא פורס את משנתו - כלכלה, משפט, הפלסטינים, יהדות ארה"ב, חרדים ועוד - ומבקש לשכנע שיכול להיות כאן הרבה יותר טוב ● "יש דור שלם שלא מכיר שום דבר אחר חוץ מביבי, וחושב שישראל לא תשרוד בלי ביבי. אין טעות גדולה מזו. לא רק שישראל תשרוד: היא תמריא ביום שאחרי נתניהו"

נפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
נפתלי בנט

בין גוש התומכים בבנימין נתניהו לראשות הממשלה, לגוש המתנגדים לנתניהו יושב אדם אחד: נפתלי בנט, יושב ראש מפלגת ימינה.

עמדתו הייחודית של בנט כ"ממליך המלכים" של הבחירות האלה יכולה לתת תקווה למנהיגים פוליטיים לעתיד בכל מקום, היות שרק לפני פחות שנתיים נראה היה שהוא גמור. מפלגת הימין החדש שהוא הוביל בביטחון לבחירות של אפריל 2019, שהכריזה כי היא חותרת לבנות "שותפות אמיתית בין דתיים וחילונים", כשלה ביום הבחירות ולא עברה את אחוז החסימה. בנט ושותפתו הוותיקה איילת שקד לא רק מצאו את עצמם מחוץ לממשלה, אלא גם נפלטו מהכנסת.

בתצוגות הגרפיות של הסוקרים, ימינה ממוקמת כעת בסביבות ה-11-12 מנדטים ובאופן קבוע בין גוש המפלגות התומכות בנתניהו לגוש המפלגות המתנגדות לו, באופן הממחיש כי בנט הוא לשון המאזניים ביניהם. אבל, כפי שבנט מבהיר בריאיון נרחב לזמן ישראל, התמונה הזאת קצת מטעה.

דיברנו במשך שעה, באנגלית – הוריו עלו לארץ מארצות הברית, והוא מדבר אנגלית מצוינת – ומאוחר יותר הוא הוסיף עוד כמה נקודות בהודעות טקסט. הוא נראה מוכן היטב והציג עמדותיו בבהירות, מבלי להצטדק – לא על השקפתו הנצית ולא על הכבוד שבו הוא מתייחס למי שחולק עליו בתוקף.

נפתלי בנט אתמול, בוועידת המשפיעים של ערוץ 12(צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
נפתלי בנט אתמול, בוועידת המשפיעים של ערוץ 12(צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אתה מתמודד על ראשות הממשלה, אבל אתה גם לא שולל ישיבה בקואליציה עם ראש הממשלה. אתה רוצה להדיח אותו, אבל הוא לא כזה אדם נורא שאתה לא מסוגל לשבת איתו. איך אתה מסביר את זה?
"חיוני להחליף את השלטון. אנחנו צריכים להחיות מחדש את ישראל. השנה האחרונה הייתה אסון מוחלט מבחינת חוסר כשירות וניהול גרוע.

"השורה התחתונה היא שיכולנו לפעול הרבה יותר טוב [בהתמודדות עם המגפה]. אם [שרת התחבורה מירי] רגב וביבי לא היו מונעים את בדיקות הקורונה בנמל התעופה בן-גוריון, לא היינו מייבאים עשרות אלפי נדבקים, עם כל המוטציות וכל הווריאנטים.

"הכול נהיה פוליטי. הגיע הזמן להעביר את השלטון לדור הצעיר יותר של המחנה הלאומי. זאת הפעם הראשונה שאני באמת מתמודד על ראשות הממשלה. לא מסיבות אישיות, אלא כי אני חושב שכרגע אני הכי מתאים – בגלל הרקע שלי בהיי-טק, הרקע שלי כשר הביטחון – להוביל את ישראל לשלב הבא.

"זאת הפעם הראשונה שאני באמת מתמודד על ראשות הממשלה. לא מסיבות אישיות, אלא כי אני חושב שכרגע אני הכי מתאים – בגלל הרקע שלי בהיי-טק, הרקע שלי כשר הביטחון – להוביל את ישראל לשלב הבא"

"זה לא רק בגלל הקורונה. זה הרבה מעבר לזה. אנחנו נמצאים עכשיו בסבב רביעי של בחירות, לא בגלל המגפה. הנגב הוזנח; יש את כנופיות הבדואים האלה שתוקפות אנשים ושאנסו את הילדה בת העשר בבית שלה בנגב. לא בגלל הקורונה. מחירי הדיור עלו בתקופת נתניהו, לא בגלל הקורונה. הממשלה ענקית ואיטית ומגושמת על חשבון המגזר הפרטי, לא בגלל הקורונה.

"יותר מכול, הפוליטיקה בישראל, השיח הציבורי בישראל, נהיו מקוטבים. השורה התחתונה: נתניהו לא יוכל לתקן את כל זה, ואני חושב שאני אוכל. לכן אני מתמודד על ראשות הממשלה. אבל אנחנו צריכים שהציבור ייתן לי את הקולות. בסופו של דבר, זה או בנט או ביבי".

בנימין נתניהו ונפתלי בנט, ארכיון (צילום: Shlomi COhen/FLASH90)
בנימין נתניהו ונפתלי בנט, ארכיון (צילום: Shlomi COhen/FLASH90)

האם אתה שותף לביקורת של יאיר לפיד, גדעון סער ובני גנץ, שנתניהו כל כך עסוק בעצמו, שהבעיות המשפטיות שלו כל כך מרכזיות אצלו, שהמדיניות הלאומית מעוותת?
"אני לא יודע מה קורה בראש של אנשים אחרים. אני יכול להסתכל רק על מעשים. על בסיס זה, השנה האחרונה הייתה איומה. כשנלחמתי [כשר הביטחון] להנהיג בדיקות נרחבות הרבה יותר במרץ 2020, משרד הבריאות ונתניהו התנגדו לכך בתוקף מסיבה משונה כלשהי; אולי כי בנט הציע את זה.

"כשהצעתי תוכנית ב-29 במרץ, כמעט בהתחלה [של המגפה], היא כללה למעשה את כל מה שאנחנו יודעים עכשיו שהיה צריך לעשות – בדיקות בנמל התעופה בן-גוריון, הגברת הבדיקות, המעקב והבידוד, הכול – הוא בכלל לא הסתכל על זה.

"כשהוקמה הממשלה החדשה [במאי האחרון], רציתי את התפקיד שאף אחד אחר לא היה מעוניין בו – שר הבריאות. לא חיפשתי קוקטיילים במשרד החוץ. אני חושב שהסיבה שהוא לא אימץ את התוכנית הייתה: בנט עלול להצליח יותר מדי".

אז במקרה שלך, אתה אומר, להחלטות שלו היו מניעים אישיים.
"ההחלטות שלו היו גרועות. אחרי 5,800 מתים, ואחרי שישראל הגיעה למקום כמעט הכי גרוע בעולם מבחינת מספר ימי הסגר – למרות שהממשלה רכשה את החיסונים של פייזר, שזה מצוין, זה עדיין לא מחפה על שנה של חוסר תפקוד.

"לבנות את כל האסטרטגיה הלאומית שלך על חיסונים שהיה אפשר וגם היה אפשר שלא לפתח, ושאולי מחר לא יהיו עמידים בפני מוטציה חדשה ואז הכול יתמוטט, זה חסר אחריות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקבל את החיסון הראשון לנגיף הקורונה בבית החולים שיבא, 19 בדצמבר 2020 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ‎)
ראש הממשלה בנימין נתניהו מקבל את החיסון הראשון לנגיף הקורונה בבית החולים שיבא, 19 בדצמבר 2020 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ‎)

"ניו זילנד וטייוואן ואוסטרליה יצאו מהמשבר כבר לפני שמונה חודשים. הן מנהלות אותו. והן לא צריכות להתפלל כל בוקר שלא תתפתח מוטציה חדשה. הביטחון הלאומי והבריאות והכלכלה שלהן לא תלויים באיזה אירוע ביולוגי שיתרחש או לא יתרחש; שלנו כן.

"אנחנו כבר רואים שיש וריאנטים חדשים שהופכים את החיסון לפחות יעיל. זה יכול להיות עניין של זמן. יכול להיות שתוך שבועיים או תוך חמישה חודשים יהיה וריאנט, ואז יהיה מרוץ עולמי לחיסון חדש.

"אנחנו כבר רואים שיש וריאנטים חדשים שהופכים את החיסון לפחות יעיל. זה יכול להיות עניין של זמן. יכול להיות שתוך שבועיים או תוך חמישה חודשים יהיה וריאנט, ואז יהיה מרוץ עולמי לחיסון חדש"

"אנחנו צריכים למגר את הקורונה, ואנחנו יכולים. אנחנו יכולים ללמוד מהמדינות הכי טובות. אנחנו לא הכי גרועים בעולם, אבל אנחנו מאוד בינוניים והיינו צריכים להיות הכי טובים. אנחנו מדינת אי – מאוד צעירה, הרבה יותר צעירה מכל השאר: הגיל החציוני שלנו הוא 30. מצבנו היה יכול להיות טוב להפליא".

מה אתה אומר על הטענה שנתניהו שהתיקים נגדו תפורים, שפרקליטות המדינה מושחתת, שהמשטרה עשתה יד אחת להפליל אותו?
"בית המשפט יקבע את זה".

יש לך אמון בבתי המשפט?
"בבתי המשפט יש לי אמון".

אבל לא בפרקליטות המדינה?
"ההיסטוריה מלמדת אותנו שפרקליטות המדינה הפילה בעבר כמה שרים – כמו רפאל איתן; כמו יעקב נאמן, שהיה שר המשפטים. וכן, הם פברקו האשמות. לקח שנים עד שזיכו אותו. בינתיים, הצליחו למנוע ממנו לכהן כשר המשפטים. אז אם יש לי אמון מלא בזה? בית המשפט יחליט. אני כן בוטח בבתי המשפט בישראל".

"ההיסטוריה מלמדת אותנו שפרקליטות המדינה הפילה בעבר כמה שרים – כמו רפאל איתן; כמו יעקב נאמן. וכן, הם פברקו האשמות. אז אם יש לי אמון מלא בזה? בית המשפט יחליט. אני כן בוטח בבתי המשפט"

זה מפליא, מה שאתה אומר.
"אני יודע… האם אני חושב שאנחנו צריכים רפורמה רחבה במשרד המשפטים? בהחלט. כן. העובדה שמ-1996 עד היום כל ראש ממשלה היה תחת חקירה היא לא הגיונית. אנחנו מדברים על ביבי, אהוד ברק, אריאל שרון, אהוד אולמרט ושוב ביבי.

נפתלי בנט בכנסת, 24 באוגוסט 2020 (צילום: Oren Ben Hakoon/POOL)
נפתלי בנט בכנסת, 24 באוגוסט 2020 (צילום: Oren Ben Hakoon/POOL)

"אני תומך בהגבלת הכהונה [של ראש הממשלה לשמונה שנים], יחד עם החוק הצרפתי, שאומר שכל אישום נגד ראש הממשלה במהלך שמונה שנות הכהונה שלו יידחה. אחרי שיסיים את תפקידו, אפשר יהיה לעסוק בזה. אנחנו ישראל. יש לנו את חזבאללה, יש לנו את חמאס, יש לנו את איראן. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו דברים כאלה. אבל אני תומך בזה רק להבא, לא רטרואקטיבית. אני לא תומך בהצעות חוק רטרואקטיביות".

כרגע, נראה שנתניהו מנצח במאבק נגד הקורונה. אני לא חושב שזה מה שאתה עושה, אבל זה כמעט כאילו אתה מקווה שמשהו ישתבש במאבק בקורונה, כי כמו שהדברים נראים, החיסון עובד, רמות ההדבקה יורדות. ארצות הברית הגיעה לחצי מיליון מתים, והאוכלוסייה שלה גדולה פי 30 מזו של ישראל, אז אם משווים, אנחנו לא מתקרבים לשיעורים האלה.
"אף אחד בישראל לא נלחם בקורונה יותר ממני בתור שר הביטחון. אני חושב שהדבר העיקרי שהציל חיים היה התובנה המוקדמת, עוד במרץ, כשאמרתי לכולם, תשמרו על סבתא וסבא. זאת הייתה נקודה קריטית שישראל הייתה מאוד טובה בה.

"הדבר העיקרי שהציל חיים היה התובנה המוקדמת, עוד במרץ, כשאמרתי לכולם, תשמרו על סבתא וסבא. זאת הייתה נקודה קריטית שישראל הייתה מאוד טובה בה"

"כרגע יש 180 מדינות ששיעור התמותה לנפש אצלן נמוך יותר מאשר בישראל (על פי נתוני האתר וורלדומטר, נכון ל-6 במרץ, מספר מקרי המוות בישראל עמד על 637 למיליון, ובכ-165 מדינות המספר נמוך יותר – ד"ה). אני רוצה להיות כמוהם. אני רוצה להיות כמו ניו זילנד, עם 25 מתים. אני רוצה להיות כמו טייוואן. אני לא רוצה להיות מושווה למדינות שהתפקוד שלהן גרוע.

"ואם להיות הוגנים, לארצות הברית יש 300 נקודות כניסה. לישראל יש רק אחת. היה לנו דבר אחד לעשות: בדיקות. לבדוק אנשים כשהם נוחתים, לדרוש בדיקה מוקדמת ואז בדיקה נוספת בנחיתה. כמה זה כבר קשה? רמת חוסר הקומפטנטיות… בעברית אין מילה לזה, אין תרגום מדויק ל'קומפטנטיות'. אנחנו צריכים מילה לזה, ואנחנו בהחלט צריכים קומפטנטיות.

"אבל זו לא הנקודה העיקרית. הנקודה העיקרית היא לנוע קדימה.

"ובשורה התחתונה, השאלה היא מי יכול לאחד את ישראל, מי יכול להחיות את הכלכלה, מי יכול לייצר חצי מיליון משרות – כי יש מיליון מובטלים ורק לכמחצית מהם יש עבודה שמחכה להם. למי יש את האנרגיה לזה? כשאני מסתכל על עצמי לעומת נתניהו, אני אומר, זה בהחלט אני.

נפתלי בנט משתתף בהפגנה נגד סגירת פרויקט היל"ה מול הכנסת, ב-12 באוגוסט 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
נפתלי בנט משתתף בהפגנה נגד סגירת פרויקט היל"ה מול הכנסת, ב-12 באוגוסט 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"הרקע שלי בהיי-טק כיזם, הרקע שלי בצה"ל כמפקד בשטח, בסיירת מגלן, מקנה לי את מערכת הכישורים ואת יכולת המנהיגות לעשות את זה – ללא ספק בהשוואה ללפיד ולסער, שהם פוליטיקאים פיקחים, אבל אנחנו צריכים יזמות, אנחנו צריכים מנהיגות".

האם היית מחסן את הפלסטינים?
"קודם כול, ישראלים תחילה. לגבי עזה, הייתי יוצר משוואה: מעשה הומניטרי תמורת מעשה הומניטרי. אני יותר מאשמח לספק להם חיסונים, בתנאי שהם יתנהגו בצורה הומניטרית, כפי שדורש החוק הבינלאומי, ויחזירו את הבנים שלנו.

"לגבי הרשות הפלסטינית, ברגע שנסיים להתחסן בעצמנו, אני לא מתנגד לזה. אבל אנחנו צריכים להבטיח שאנחנו מנצלים את היתרון שלנו כדי לגרום להם להפסיק לשלם כספי טרור, כספי דמים. זה פשוט מטורף שבשנת 2021 יש ממשלה בעולם שנותנת פרס לטרור".

"ברגע שנסיים להתחסן בעצמנו, אני לא מתנגד לחסן את הפלסטינים. אבל אנחנו צריכים להבטיח שאנחנו מנצלים את היתרון שלנו כדי לגרום להם להפסיק לשלם כספי טרור"

בוא נדבר על האזור במפה הפוליטית שאתה בא ממנו, למרות שאתה מנסה להרחיב את קהל היעד שלך, ובייחוד על מפלגת הציונות הדתית ומספר 3 שלה, איתמר בן-גביר. האם תשב בקואליציה עם המפלגה הזאת? מה זה אומר על ציבור הבוחרים בארץ, שהמפלגה הזאת, שיש בה חסיד של מאיר כהנא והומופוב, גם הוא במקום גבוה ברשימה, עומדת לקבל ככל הנראה כ-135,000 קולות? האם אתה רוצה שהם ייכנסו?
"אני מתרכז במפלגה שלי. כשהופעל עליי לחץ עצום לרוץ יחד עם בן-גביר, אני סירבתי. זה היה רק לפני שנה. אז, אתה יודע, עשיתי מעשה. יחד עם זאת, ישראל היא דמוקרטיה. יש לנו קשת רחבה מאוד, והבוחרים יחליטו.

איתמר בן-גביר בבית המשפט השלום בירושלים, 21 בספטמבר 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
איתמר בן-גביר בבית המשפט השלום בירושלים, 21 בספטמבר 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

"הדבר העיקרי שאני מתרכז בו עכשיו הוא תוכנית סינגפור שלי, שנועדה להכפיל את איכות החיים בישראל: על ידי קיצוץ במסים, בנוסח רייגן; על ידי הפחתת עודפות ושומן בממשלה; על ידי דרישה מהשירות הציבורי לתפקד כמו בהיי-טק – להיבחן על פי מדדים; לעמוד במטרות; בעיקרו של דבר, לנהל את ישראל בצורה קומפטנטית. שוב, חזרנו לאותה מילה.

"ב-2003, לישראל ולסינגפור היה אותו תמ"ג לנפש. עכשיו, אם אתה משווה את המחירים, אם אתה מסתכל על תמחור פריטטי, הם כפולים מישראל, בזכות הניהול הקומפטנטי. בישראל הדברים תקועים תחת נתניהו. לזוג צעיר כאן אין עתיד, כי אתה עובד ממש-ממש קשה, אבל זה לא מצטבר. אתה לא יכול לגמור את החודש, ואתה יכול רק לחלום שיהיה לך בית משלך.

"הדרך שבה הכלכלה של ישראל מנוהלת היום היא לא ציונית. זה לא ציוני שזוגות צעירים ומשפחות מבוגרות יותר נמצאים במצב תמידי של הישרדות כלכלית. חלק מהם יורדים מהארץ. כשישראל תהפוך לגן עדן לאנשים עובדים, הם יישארו, לא רק מתוך ציונות, אלא כי באמת טוב כאן. ויהודי התפוצות יבואו לחיות כאן. זאת ציונות.

"הדרך שבה הכלכלה מנוהלת היום היא לא ציונית. זה לא ציוני שזוגות צעירים ומשפחות מבוגרות יותר נמצאים במצב תמידי של הישרדות כלכלית. חלק מהם יורדים מהארץ"

"אז מי ירוויח ומי לא ירוויח מהתוכנית שלי? משפחות עובדות ירוויחו. מי שלא ירוויחו מזה הם אנשים שמשתמטים מעבודה. אני אומר את זה בצורה מאוד ברורה. אלה שעובדים ירוויחו. יישאר להם הרבה יותר כסף בכיס. אנשים שלא עובדים, שמחליטים לא לעבוד, לא ירוויחו בכלל. בטווח הארוך, נתמרץ אותם לחזור לעבודה".

אני ארצה לחזור לזה. אבל אני שואל אותך על ציבור חובשי הכיפות הסרוגות ועל התמיכה הברורה באנשים שלא רצית לחבור אליהם.
"הרוב המכריע של חובשי הכיפות הסרוגות בארץ תומך בנו, תומך בימינה, תומך ברעיון שאדם חובש כיפה יכול להנהיג, צריך להנהיג, כי יש לנו מערכת ערכים של 'עם ישראל, ארץ ישראל', של יידישקייט, או מתן ביטוי לשורשים שלנו.

"ההבדל האמיתי הוא לא בהכרח רק בתחומים שאתה מדבר עליהם; הוא בהלך הרוח. האם המבט שלנו מופנה כלפי פנים, לשטעטל הקטנה שלנו, או שהוא מופנה כלפי חוץ?

נפתלי בנט במפגש עם בעלי עסקים בירושלים, ב-5 באוגוסט 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
נפתלי בנט במפגש עם בעלי עסקים בירושלים, ב-5 באוגוסט 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"למעשה נולדתי כחילוני אבל גדלתי כדתי, בבני עקיבא. ואז הלכתי לסיירת מטכ"ל והפכתי למפקד פלוגה במגלן. לא הייתי מפקד פלוגה של החיילים הדתיים. הייתי מפקד פלוגה של כולם. נהייתי מנכ"ל של חברת היי-טק. לא הייתי מנכ"ל של העובדים הדתיים, אלא של כולם. לא הייתי שר החינוך של הדתיים, או שר הביטחון של הדתיים, אלא של כולם. אז האתוס של חובשי הכיפות הסרוגות זה מנהיגות. זה לא להתעסק רק בשטעטל שלך".

האם היית מוסיף לזה מילה נוספת: סובלנות?
"בהחלט. 'ואהבת לרעך כמוך'. בהחלט. אני נשוי לגילת, שהיא ממשפחה חילונית. אם תסתכל על המפלגה שלנו, איילת שקד היא חילונית. אלון דוידי הוא ראש העיר של שדרות – של כל שדרות. מתן כהנא, שהיה טייס מדהים והיה בסיירת מטכ"ל – הוא אחד הבודדים בהיסטוריה של ישראל [ששירת בשני התפקידים האלה].

"כל העניין הוא סובלנות, כל העניין הוא הכלה, כל העניין הוא ה'ביחד'. זה כל העניין שלנו – לאחד את ישראל. לא במובן שאנחנו מנסים להתחמק מחילוקי דעות. זה בסדר לא להסכים. זה חיוני שלא נסכים.

"אנחנו ימנים. ואני גאה בזה. אני גאה להיות בעד ארץ ישראל ועם ישראל. אבל [אנחנו צריכים] לכבד אחד את השני.

"יש לי כמה קבוצות ווטסאפ. אחת מהן היא של מייסדי חברת ההיי-טק שלי. אני הימני היחיד מבין הארבעה. שלושת האחרים הם שמאל. אחד מהם היה במוסד. אחד אחר בסיירת מטכ"ל, ומיכל הייתה בשב"כ. הם לא פחות פטריוטיים ממני כהוא זה.

"בקבוצה של סיירת מטכ"ל, כחצי מהחבר'ה הם שמאל. האם הם אוהבים את ישראל פחות ממני? לא. כל הרעיון הזה שהשמאלנים הם בוגדים וכל הקשקוש הזה, זה בלתי קביל.

"בקבוצה של סיירת מטכ"ל, כחצי מהחבר'ה הם שמאל. האם הם אוהבים את ישראל פחות ממני? לא. כל הרעיון הזה שהשמאלנים הם בוגדים וכל הקשקוש הזה, זה בלתי קביל"

"אני לא הולך לשם. תמיד הדבר הכי קל, מה שביבי עשה במשך שנים, אתה יודע, ההתבטאויות נגד קבוצה זו או אחרת, אני לא הולך לשם. אני יותר ימני מביבי, אבל אני לא משתמש בשנאה או בקיטוב ככלי לקדם את עצמי פוליטית. אנחנו לא עושים את זה כי זה לא העניין שלנו. העניין שלנו הוא להתחבר".

נפתלי בנט (משמאל) ומתן כהנא בעת השירות הצבאי (צילום: באדיבות מתן כהנא)
נפתלי בנט (משמאל) ומתן כהנא בעת השירות הצבאי (צילום: באדיבות מתן כהנא)

לגבי הימניות, שעמיתיך ועמיתיך לשעבר מהשמאל יבקרו אותך עליה – לא באופן אישי, ואני בטוח שבאופן מאוד סובלני: הם בטח יטענו שהמדיניות שלך בנוגע ליהודה ושומרון תעלה לישראל או בדמוקרטיה שלה או באופי היהודי שלה.
"התוכנית שהצעתי לפני כעשור הייתה להחיל ריבונות על השטחים שבשליטה ישראלית, מה שנקרא שטחי C, לשמר את האוטונומיה [לפלסטינים] בשטחי A ו-B ולבנות חיים יותר טובים לכולם. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו מדינה פלסטינית.

"אני רוצה לספר לך סיפור על אבא שלי, זיכרונו לברכה: הוא ואמא גדלו בסן פרנסיסקו בשנות החמישים, השישים, הלכו לברקלי; הם היו שמאלנים. אבא שלי נעצר בשביתת שבת בסן פרנסיסקו בשנות השישים, בבית מלון שלא העסיק אנשים שחורים. ואני מאוד מאוד גאה באבא שהוא נעצר שם. אותו אבא שלי עשה מאוחר יותר עלייה עם המשפחה שלו… ומאוחר יותר נלחם למען ארץ ישראל בזמן אוסלו: הוא עוכב לכמה דקות על ידי המשטרה, אתה יודע…"

בזמן שהפגין?
"נגד אוסלו. ואני גאה בזה באותה מידה. הרעיון שאהבת ישראל היא מונופול של הימין, או שהאמונה בזכויות אדם ובכבוד האדם שייכת לשמאל, אני לא קונה את זה. כולם רוצים את הטוב ביותר עבור ישראל. כולם רוצים זכויות אדם. הרצון בשלום לא שייך לשמאל. אני רוצה שלום לא פחות מאף אחד בשמאל.

"איבדתי חברים בקרב. ראיתי קרבות הרבה פעמים – מהאינתיפאדה הראשונה לאינתיפאדה השנייה, מבצע חומת מגן [נגד חמאס ב-2002], מלחמת לבנון, מלחמת לבנון השנייה…"

אין סיכוי שבעתיד יתקיימו תנאים שבהם יהיה בטוח עבור ישראל להגיע להסכם עם הפלסטינים על עצמאות מלאה, מדינה? אף פעם?
"לא. כל עוד יש לי כוח ושליטה כלשהם, אני לא אמסור סנטימטר אחד של אדמה מארץ ישראל. נקודה".

לריבונות מלאה של מישהו אחר.
"נכון. נכון".

אז זה לא רק הביטחון. זה גם ההיסטוריה, הקשר הדתי.
"זה הכול. זה הכול. זה קשר עמוק לארץ ישראל. יש לנו את הארץ הקטנטונת שלנו, וכבר חילקנו אותה יותר מדי. אני לא מוותר על פיסת אדמה נוספת".

נפתלי בנט ואיילת שקד נוטעים עץ ביישוב תקוע (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)
נפתלי בנט ואיילת שקד נוטעים עץ ביישוב תקוע (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)

במילים אחרות, נשמר את השליטה ונרחיב את הריבונות לרוב השטח…
"כן".

אבל הפלסטינים לא יהפכו לאזרחים ישראלים. אנחנו נשמור על הרוב היהודי, ולהם יהיה שלטון עצמי מספיק כדי שעדיין ניחשב לדמוקרטיים?
"תראה, זה תלוי בהם אם הם יהיו דמוקרטיה או דיקטטורה או מה שזה לא יהיה. הם מדברים על בחירות וכו'. אני לא הולך להגיד להם איך לשלוט על עצמם. אני לא רוצה לשלוט עליהם. אנחנו לא שולטים עליהם, בפועל.

"זה תלוי בפלסטינים אם הם יהיו דמוקרטיה או דיקטטורה או מה שזה לא יהיה. הם מדברים על בחירות וכו'. אני לא הולך להגיד להם איך לשלוט על עצמם. אני לא רוצה לשלוט עליהם. אנחנו לא שולטים עליהם, בפועל"

"יש הרבה דברים שאנחנו יכולים לעשות כדי להימנע מחיכוכים מיותרים: אנחנו לא צריכים כל כך הרבה מחסומים, או בכלל, כל עוד יש שקט ושלווה. הם שולטים על מערכת החינוך של עצמם, על מערכת המסים, הביוב, המים, החשמל. אני לא רוצה לשלוט עליהם, הם ישלטו על עצמם.

"אבל המשמעות של 'מדינה', והסיבה לכך שאני מתנגד למדינה בתוקף כזה, היא לא רק שבטווח הארוך יותר היא תהפוך לעוד מדינת טרור כמו עזה, אלא גם כי זה אומר שהם ישלטו על הגבולות.

"ואם הם ישלטו על הגבולות, הם יכולים להכניס מיליוני צאצאים של הפזורה הפלסטינית. יש כ-8-6 מיליונים – בסוריה, בלבנון, בכל האזור. ואז, בבת אחת, היתרון הדמוגרפי שהיהודים יצרו במהלך 130 השנים האחרונות יימחק.

"כש-2 מיליון צאצאים של פלסטינים יבואו מלבנון ומסוריה ליהודה ושומרון, נניח, והם יבואו לאחים ולאחיות שלהם בשכם ויגידו, היי, אחי, אתה יכול לתת לי קצת אדמה? האחים והאחיות שלהם יגידו, רגע, רגע, רגע. לא נולדתם כאן. סבא רבא שלכם נולד בחיפה וביפו. לכו אליו.

"אני כבר יכול לדמיין את ההפגנות על הקו הירוק, על כביש 6: 'אנחנו רוצים הביתה. אני רוצה לחזור ליפו. אני רוצה לחזור'. והקהילה הבינלאומית, אחרי כמה ימים של שבחים לישראל על כך שהיא ויתרה על אדמה [בגדה המערבית], היא תשכח את זה, ויהיה לחץ בינלאומי לאפשר להם 'לחזור' לבתים שלהם".

שר הביטחון נפתלי בנט בישיבה עם המטכ"ל בעקבות חיסול קסאם סולימאני (צילום: תקשורת שר הביטחון)
שר הביטחון נפתלי בנט בישיבה עם המטכ"ל בעקבות חיסול קסאם סולימאני (צילום: תקשורת שר הביטחון)

בעוד שלערבים אזרחי ישראל הריבונית יהיה שוויון מלא?
"אה, בוודאי".

האם היית משהה את הסיפוח בגדה המערבית, כפי שעשה נתניהו, בשביל הסכמי הנורמליזציה עם איחוד האמירויות הערביות?
"אני לא מקבל את המשוואה הזאת. מדינות מנרמלות את היחסים עם ישראל בגלל האינטרסים שלהן עצמן, בלי קשר לפלסטינים".

אנחנו כבר מאבדים את הרוב היהודי בין נהר הירדן לים התיכון.
"לא, אנחנו לא. לא, לא, לא. אנחנו יודעים מה המגמות. לראשונה [מזה הרבה שנים] שיעור הפריון של היהודים גדל, הוא גבוה יותר. ואנחנו יכולים לעודד עלייה: מיליוני אמריקאים, או צרפתים. אבל אנחנו צריכים להפוך את ישראל לגן עדן.

"אם הייתי צריך לתמצת את התוכנית שלי, זה להפוך את ישראל לגן עדן. ואנחנו יכולים. כולם קוראים לי 'ממליך המלכים' ואני אכן אהיה ממליך המלכים. אבל מי יהיו המלכים? אזרחי ישראל.

"אם הייתי צריך לתמצת את התוכנית שלי, זה להפוך את ישראל לגן עדן. כולם קוראים לי 'ממליך המלכים' ואני אכן אהיה ממליך המלכים. אבל מי יהיו המלכים? אזרחי ישראל"

"דמיין לרגע מדינה שבה אתה מתקשר, נניח, למשרד הבריאות, ותוך חמש שניות מישהו אומר, אדוני, איך אפשר לעזור לך? מדינה שבה, אם אתה זקוק ל-MRI וקובעים לך תור למחר, אז הם מתנצלים שזה לוקח יום שלם".

שירותי הבריאות הם די טובים. המסים לעומת זאת… אתה תפחית במסים?
"כן, אני אקצץ במסים. אנשים שמשלמים 50% מס ישלמו 35%. איך מממנים את זה? על ידי צמיחה גדולה, כי אנחנו גם נקצץ במס החברות, מ-23% ל-15%. אז אתה תראה את בהלת הזהב להקים חברות, להצמיח חברות. ואז, במקום לבזבז את הכסף על תשלום קצבאות חודשיות למיליון מובטלים, כל הכסף ילך להצמחת הכלכלה.

נפתלי בנט (צילום: AP Photo/Matt Rourke)
נפתלי בנט (צילום: AP Photo/Matt Rourke)

"שנית, תהיה הקפאה של הוצאות הממשלה לארבע שנים. איך עושים את זה? קודם כול, מאחדים. יש יותר מדי עודפות. יש שלוש מערכות מס: מס ערך מוסף, מס הכנסה וביטוח לאומי. אפשר להפוך את זה למערכת מסים אחת.

"יש את כל משרדי הממשלה המגוחכים האלה. יש לנו את משרד המודיעין, המשרד לנושאים אסטרטגיים. מי לעזאזל צריך את החבר'ה האלה? כשהייתי שר הביטחון, לא פגשתי אותם ולא רציתי לשמוע עליהם. כל מה שאני יודע זה שבערך פעם בשבוע היה ויכוח שבו שר המודיעין דרש להיפגש עם נציגים של צה"ל, של המוסד ושל שב"כ. ובכל שבוע היה מין התקף זעם כזה, אתה יודע: תשלחו לי מישהו. אז היו שולחים איזה סרן מהמודיעין לירושלים כדי לשלם מס שפתיים לקשקוש הזה.

"יש את כל משרדי הממשלה המגוחכים האלה. יש לנו את משרד המודיעין, המשרד לנושאים אסטרטגיים. מי לעזאזל צריך את החבר'ה האלה? כשהייתי שר הביטחון, לא פגשתי אותם ולא רציתי לשמוע עליהם"

"וזה לא רק העלויות הישירות. אלה המספרים הקטנים: לבחור הזה יש מנכ"ל ונהג. אבל המשרדים המטופשים האלה באמת רוצים לעשות דברים. וכאן זה באמת מתחיל לעלות הרבה. כשהם מתחילים לעשות, אז אתה מתחיל לדבר על מיליארדים. כל היוזמות המגוחכות האלה שהן רק עוד בירוקרטיה, עוד רגולציה. ובגלל זה ישראל תקועה. אנחנו יכולים להפוך את ישראל לגן עדן".

ויש לנו מגזר באוכלוסייה שהרבה אנשים בו לא עובדים.
"זה נכון".

כבר נגעת קודם בנושא של החרדים. תהיה יותר ספציפי. האם תדרוש שירות לאומי או שירות צבאי לחרדים, ומה לגבי תפקידם במעגל העבודה?
"יש לי תוכנית מחוץ לקופסה שהיא מאוד יצירתית. מה שכולם ניסו לעשות במשך עשרים השנים האחרונות זה לגרום להם לשרת בצבא. אני מכיר בכך שזה לא הוגן שבעוד שאני שירתתי הרבה שנים בצבא, והילדים שלי ישרתו, הם לא.

"הנה הפתרון מחוץ לקופסה, שאני מודה שהוא לא הוגן אבל הוא מאוד חכם. זה להפריד את שני הנושאים, שירות צבאי ומעגל העבודה, ולומר לעצמנו, אנחנו רוצים שהם ילכו לעבוד, ובהמשך, בעוד עשור מעכשיו, נתחיל להתמודד עם השירות הצבאי. כי הצבא לא באמת זקוק לחרדים, אבל המשק לא יכול להרשות לעצמו לממן אותם.

"תוך חודש מהקמת הממשלה שלי אני אוריד את גיל הפטור מ-26 ל-21. היום, בחור ישיבה במשרה מלאה [שקיבל פטור מצה"ל] צריך לחכות עד גיל 26 כדי להתחיל לעבוד או ללכת ללמוד לקראת עבודה. אלה הן השנים הכי יצרניות. אז אנחנו מענישים את עצמנו פעמיים. מה שאני אעשה זה להגיד, בגיל 21 אתם חופשיים לעשות מה שאתם רוצים".

יעקב ליצמן ונפתלי בנט מרימים כוסית לרגל חתונת אחד מנכדיו של ליצמן, 18 ביוני 2017 (צילום: שלומי כהן/פלאש90)
יעקב ליצמן ונפתלי בנט מרימים כוסית לרגל חתונת אחד מנכדיו של ליצמן, 18 ביוני 2017 (צילום: שלומי כהן/פלאש90)

לא שירתתם בצבא, הגעתם לגיל 21, עכשיו לכו תעבדו לפרנסתכם?
"תעשו מה שאתם רוצים. אם אתם רוצים להמשיך ללמוד תורה, מה שמיעוט מהם ירצה, זה בסדר. אבל הרוב הגדול של צעירים חרדים בני 21, שאין להם נטייה ללימוד תורה, ילכו ללמוד חצי שנה, תוכנה או הנדסה, ויקבלו משרות טובות במקום לעבוד בסופרמרקט במשך שארית חייהם.

"זה משהו שאני אנהיג בתיאום עם מערכת המשפט – נעשה את זה כתחליף זמני, למשך שמונה שנים, כדי להכניס אותם למשק. זה יהיה השינוי הכי גדול בחברה הישראלית, וזה לא יאמן שליברמן ולפיד, אתה יודע, אתם משמיצים את החרדים כדי לקבל קולות. זאת לא הדרך. זה לא יעבוד. טנק לא יפתור את זה; מוח כן".

עדיין תהיה לך מחלוקת עם ההנהגה החרדית.
"אתה צודק. מי יתנגד לזה? ליברמן ולפיד יגידו, היי, בנט נותן ארוחות חינם לחרדים. וגם המנהיגים החרדים הקיצוניים יתנגדו לזה, כי חלק מהם רוצים להחזיק בחרדים, כמעט לכפות עליהם להישאר בישיבות גם אם הם רוצים לצאת. אבל מה יהיה הטיעון שלהם? האם הם יגידו, לא, אנחנו לא רוצים את החופש הזה? אנחנו נסרב לקבל [את הפתרון שלך]? אני לא לוקח להם שום דבר".

אתה אומר: אתם יכולים להמשיך בלימוד תורה במשרה מלאה אם אתם רוצים…
"כן, אבל יש לכם ברירה. אין דרך פוליטית יעילה להתנגד לזה. הבעיה היחידה תהיה בג"ץ, ולכן אנחנו נצטרך לעבוד על זה מראש [עם הרשות השופטת], כי הם יגידו שזה לא הוגן [להעניק פטור מצה"ל לחרדים ואז לאפשר להם להיכנס לשוק העבודה]. וזה אכן לא הוגן. אבל כצעד חד-פעמי לתקופת זמן מוגבלת…"

אתה חושב שזה יותר חכם מלומר, בסדר, הצבא לא צריך אתכם, אבל אתם צריכים לעשות לפחות איזה שהוא סוג של שירות לאומי?
"אני תומך בגישה הזאת. אבל זה צעד לטווח המאוד מאוד רחוק. ישראל לא יכולה להרשות לעצמה לממן ציבור כזה גדול שלא עובד. אנחנו פשוט לא יכולים. התוכנית היא להפוך את ישראל לגן עדן לאנשים עובדים. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לתמוך באנשים שיכולים לעבוד ומחליטים לא לעבוד".

"ישראל לא יכולה להרשות לעצמה לממן ציבור כזה גדול שלא עובד. התוכנית היא להפוך את ישראל לגן עדן לאנשים עובדים. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לתמוך באנשים שיכולים לעבוד ומחליטים לא לעבוד"

בתנאים הקיימים, אם אתה ממליך המלכים, וזה לפיד או נתניהו, עם מי תלך?
"אני ארכיב ממשלה בעלת ערכים לאומיים, מהמחנה הלאומי. לפיד לא יכול להיות ראש ממשלה. אין לזה קונסטלציה פוליטית. זה לא יעבוד. והוא יודע את זה. לפיד לא יהיה ראש הממשלה הבא, נקודה. אז הקרב האמיתי הוא האם נתניהו ימשיך, או שהדור הבא, כלומר בנט, יהיה ראש הממשלה".

יאיר לפיד ונפתלי בנט. 2017 (צילום: גרשון אלינסון/פלאש 90)
יאיר לפיד ונפתלי בנט. 2017 (צילום: גרשון אלינסון/פלאש 90)

בנט, עם נתניהו כשותף משני אם יהיה צורך?
"אני חושב שהגיע זמנו ללכת. אבל אני לא חלק מתנועת החרם של לפיד וליברמן וסער, שאומרים שלא משנה מה יהיו התוצאות, אנחנו מחרימים את הליכוד. אני לא אחרים אותם, אבל אני מנסה – עכשיו בריאיון שלנו – לשכנע, ואנחנו רואים שהליכודניקים מתחילים להבין שהדרך היחידה לצאת מסבבי הבחירות האינסופיים האלה ועדיין לשמר את ההנהגה של המחנה הלאומי היא בנט. זה יהיה בנט או ביבי".

"אנחנו רואים שהליכודניקים מתחילים להבין שהדרך היחידה לצאת מסבבי הבחירות האינסופיים האלה ועדיין לשמר את ההנהגה של המחנה הלאומי היא בנט"

רוטציה עם ביבי? רק אם אתה תהיה ראשון?
"המנגנונים הפוליטיים אחרי הבחירות הם כל כך מסובכים. אני חושב שהוכחתי שם יכולת מסוימת, אחרי הבחירות. אני מתכוון להשתמש ביתרון שלי ולהתעקש על ממשלה לאומית יציבה, טובה, יעילה, ולעשות כל מה שאני יכול כדי להעביר את השרביט מנתניהו לדור שלנו".

לגבי היחסים עם התפוצות: אתה מאוד ימני, כמו שאתה מאוד גאה לומר. הרבה מיהודי ארצות הברית הם לא מאוד ימניים. הם חוששים לזכויות האדם של הפלסטינים. הם חוששים ליהדות הלא-אורתודוקסית, למעמד שלה בישראל. איך אתה מתכוון להתייחס לזה?
"הנושא של יהודים בעולם הוא אחת מאבני הבניין של החזון שלי עבור ישראל. כשאני מסתכל על חמישים השנים הבאות, האחריות שלנו היא לא רק כלפי הישראלים אלא כלפי היהודים בכל העולם. והחזון שלי הוא שראש ממשלת ישראל יחבוש שני כובעים. הוא חייב לחבוש שני כובעים. אחד הוא כמנהיג של כל אזרחי ישראל, יהודים וערבים כאחד. אבל הוא גם חייב להיות המנהיג של העם היהודי.

"החזון שלי הוא שראש ממשלת ישראל יחבוש שני כובעים. הוא חייב לחבוש שני כובעים. אחד הוא כמנהיג של כל אזרחי ישראל, יהודים וערבים כאחד. אבל הוא גם חייב להיות המנהיג של העם היהודי"

"היום זה כמעט ההפך. קודם כול צריך להכיר בכך שיש לנו אחריות כלפי יהודים בכל העולם. לי באופן אישי מאוד אכפת מזה בגלל הרקע שלי. ההורים שלי גדלו כחילונים מוחלטים, רחוק מהיהדות. הייתי יכול להתבולל אם הייתה לי היסטוריה משפחתית קצת שונה.

"אני מודע לעובדה שבעיקר יהודים אמריקאים צעירים נוטים להיות יותר ליברליים ושמאליים בהשוואה לדור הצעיר בארץ, שנוטה להיות הרבה יותר שמרן וימני. אני מבין את זה. אני קורא לזה חילוקי דעות בתוך המשפחה. איך אתה פותר את זה? ובכן, אתה לא באמת פותר את זה. אתה חי עם זה, ואתה מקבל את זה באהבה.

נפתלי בנט וגדעון סער בחגיגות יום ירושלים בכותל המערבי , 2015 (צילום: Flash90)
נפתלי בנט וגדעון סער בחגיגות יום ירושלים בכותל המערבי , 2015 (צילום: Flash90)

"הנה מה שאנחנו צריכים לעשות: להיות במגע, לדבר, למצוא מטרות משותפות. תאר לעצמך שבשנה החולפת, במקום הניהול הכושל של הקורונה, ישראל הייתה מנהלת את זה נכון, ואז הייתה יוצרת כוח משימה בינלאומי של יהודים צעירים מכל העולם, יחד עם ישראלים, שהיו הולכים למדינות שונות ועוזרים להן להילחם בקורונה בהצלחה.

"תאר לעצמך שהיינו מעודדים, כמו שהיינו צריכים לעודד, את המכון הביולוגי בנס ציונה [להשלים את פיתוח החיסון הישראלי], והיינו שולחים חיסונים ועושים תיקון עולם.

"עדיין לא מאוחר מדי. ישראל יכולה להיות מגדלור. ישראל והיהודים. הם יבואו לישראל. כשאתה בא לישראל, דברים נראים פתאום מאוד שונים מאשר ממינסוטה או משיקגו. נוכל לדבר וליצור".

היה הסכם שהלא-אורתודוקסים יפקחו על תפילה ברחבה פלורליסטית בכותל המערבי. הממשלה חזרה בה. מה עמדתך בעניין? זה נושא מכריע עבור מיליוני יהודים לא-אורתודוקסים.
"אני האיש שהקים את הרחבה הישראלית. אני לא יודע אם אתה מודע לזה. ב-2013, כל חודש, נשות הכותל הלכו לכותל והיו שם הפגנות. ושרנסקי העלה את הרעיון להקים רחבה שלישית. ועשיתי את זה. הייתי השר לענייני ירושלים, ותוך חמישה ימים בניתי את זה [ליד קשת רובינסון בקצה המערבי של הכותל].

"אני לא קורא לזה [אזור תפילה] פלורליסטי. אני קורא לזה רחבת ישראל. אני בניתי אותה, באופן מילולי. אם היינו מעבירים את זה למישהו אחר, לביבי, עדיין היינו מדברים על זה. אבל פשוט עשינו את זה. בום. זה עדיין שם. וזה עזר מאוד לפתרון הבעיה.

"אין לי מרשם לכל נושא. אבל אני יודע איך לנהל את היחסים האלה. דבר אחד שאני יכול להבטיח לכל היהודים בעולם, בלי קשר לאמונות שלהם, לנטיות שלהם או לשום דבר, זה כבוד ודיאלוג. וזה מה שאני מבטיח, בזמן שאני חובש כיפה. אני לא הולך לשנות את ההלכה, אבל אין שום דבר בהלכה שאומר שאנחנו צריכים להתייחס אחד לשני בחוסר כבוד".

נפתלי בנט וראש עיריית אלעד ישראל פרוש בעת ביקור של יו"ר ימינה בעיר, 6 בספטמבר 2020 (צילום: פלאש90)
נפתלי בנט וראש עיריית אלעד ישראל פרוש בעת ביקור של יו"ר ימינה בעיר, 6 בספטמבר 2020 (צילום: פלאש90)

איך היית מתייחס לכוונה המוצהרת של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לחדש את השיחות על הסכם הגרעין עם איראן?
"אנחנו צריכים להיות ברורים מאוד לגבי הצורך החיוני לשנות את ההסכם. אנחנו לא נגד ההסכם כשלעצמו, אבל סעיפי השקיעה לא יכולים להתקיים. אנחנו לא יכולים לתת לשמש לשקוע על הביטחון של ישראל. זה מגוחך. כמו שזה נראה עכשיו, בסוף ההסכם הזה, איראן לא תהיה במרחק מילימטר מפצצה גרעינית אחת אלא מעשרים. אז אי אפשר להביא את איראן לקו הסיום…

"החלק השני הוא שאנחנו צריכים פיקוח יעיל, שלא קיים עכשיו, ואנחנו צריכים לכסות גם את רכיב החימוש ולא רק את רכיב העשרת האורניום.

"חוץ מזה, אנחנו צריכים לוודא שאיראן מפסיקה את ייצוא הטרור הבינלאומי שלה. זה מטורף שיש רפובליקה שבזמן שהאוכלוסייה שלה סובלת, הם קמים בבוקר במטרה לגרום חורבן וסבל באזור, וזה נראה קביל מסיבה כלשהי.

"אנחנו צריכים לוודא שאיראן מפסיקה את ייצוא הטרור הבינלאומי שלה. זה מטורף שיש רפובליקה שבזמן שהאוכלוסייה שלה סובלת, הם קמים בבוקר במטרה לגרום חורבן וסבל באזור, וזה נראה קביל מסיבה כלשהי"

"אז מה שהייתי עושה זה מה שתמיד עשיתי כשעבדתי עם אמריקאים בעולם העסקים, ומאוחר יותר בעולם הדיפלומטיה: להיות מאוד ברור. להיות מאוד מכבד. אנחנו לא הולכים להסכים על הכול, אבל זה אינטרס לאומי עצום של אמריקה, כי אם איראן תתגרען, או אם היא תיתפס כמתקדמת [לקראת פצצה], כל המזרח התיכון יהפוך לסיוט של נשק גרעיני. טורקיה, עיראק, מצרים, כולם יתגרענו.

"ואחת הפצצות האלה לא רק תפגע בישראל, היא תפגע גם באירופה ובארצות הברית בסופו של דבר. אם יש משהו שלמדנו מאסון התאומים, זה שאי אפשר להתעלם מהטרור המבעבע ולקוות לטוב. לקוות לטוב זה לא תוכנית ביטחון לאומי".

הרמטכ"ל אביב כוכבי, מפקד עוצבת געש תא"ל אבי גיל ושר הביטחון נפתלי בנט בעת תרגיל מבצעי של חטיבת השריון ברמת הגולן, בדצמבר 2019 (צילום: אריאל חרמוני/משרד הביטחון)
הרמטכ"ל אביב כוכבי, מפקד עוצבת געש תא"ל אבי גיל ושר הביטחון נפתלי בנט בעת תרגיל מבצעי של חטיבת השריון ברמת הגולן, בדצמבר 2019 (צילום: אריאל חרמוני/משרד הביטחון)

אתה אומר "אני אהיה ממליך המלכים, אבל אזרחי ישראל יהיו המלכים". חשבתי שתגיד, אנשים אומרים שאני אהיה ממליך המלכים, אבל אני אהיה המלך.
"אני בהחלט שואף להנהיג את האומה הישראלית. אני רוצה לשתף אותך במניעים שלי. לא תכננתי להיכנס לפוליטיקה מלכתחילה. היו לי חיים נהדרים בהיי-טק. עשיתי אקזיט והתכוונתי להקים עוד כמה חברות.

"ואז איכשהו, אחרי שמכרתי את החברה ב-145 מיליון דולר, כשהגעתי לנקודה שבה הייתי אמור לשתות קוקטיילים בקריביים, פתאום, יום אחרי שעזבתי את החברה, ב-11 ביולי 2006, התחילה מלחמת לבנון השנייה. ופתאום מצאתי את עצמי מפקד על חיילים באיזה כפר בלבנון ונלחם בחיזבאללה. זה היה הכי מוזר. ומה שראיתי במלחמה ההיא זה את החברים שלי נפצעים ומתים בגלל חוסר התפקוד או חוסר המוסריות של ההנהגה.

"זה הטריף אותי – כמה אנשים טובים סובלים בגלל מנהיגים גרועים. זה מה שדחף אותי לפוליטיקה. אני לא רוצה שהעם שלי יסבול בגלל מנהיגים גרועים.

"נתקלתי בזה שוב במבצע צוק איתן [בעזה ב-2014], כשהבנתי שיש שלושים מנהרות טרור וראיתי את כל ההנהגה תקועה ואומרת שאנחנו לא יכולים לעשות שום דבר. הכרחתי את כל הקבינט ואת צה"ל ללכת ולהרוס את המנהרות האלה, ותודה לאל, הם מנעו מתקפת טרור אדירה.

"מגפת הקורונה היא הפעם השלישית שיש לי את ההרגשה הזאת. אני יודע שכל כך הרבה אנשים איבדו את מקומות העבודה שלהם, כל כך הרבה אנשים מתו ולא היו צריכים למות, או חלו ויסבלו מהשפעות ארוכות טווח במשך שנים ולא היו צריכים, והכול בגלל ניהול לקוי, מנהיגות חסרת יכולת או לא מוסרית. אני אעשה הכול כדי להחליף את ההנהגה הזאת, כדי שאנשים לא יסבלו בגלל מנהיגים גרועים".

"כל כך הרבה אנשים מתו ולא היו צריכים למות, או חלו ויסבלו מהשפעות ארוכות טווח במשך שנים ולא היו צריכים, והכול בגלל ניהול לקוי, מנהיגות חסרת יכולת או לא מוסרית. אני אעשה הכול כדי להחליף את ההנהגה הזאת"

אחד הדברים שאתה נלחם נגדם הוא הפסיכולוגיה: גדל דור שלם שמכיר רק את נתניהו כראש הממשלה, ולא יודע איך ייראו החיים בלעדיו כראש הממשלה.
"אתה צודק. יש דור שלם שלא מכיר שום דבר אחר חוץ מביבי, וחושב שישראל לא תשרוד בלי ביבי. אין טעות גדולה מזו. ישראל שגשגה לפני ביבי ותשגשג אחרי ביבי.

בנימין נתניהו ונפתלי בנט בכנסת, ב-4 במרץ 2020 (צילום: AP Photo/Sebastian Scheiner)
בנימין נתניהו ונפתלי בנט בכנסת, ב-4 במרץ 2020 (צילום: AP Photo/Sebastian Scheiner)

"העם היהודי לא תלוי באדם אחד. מנהיג טוב לא יוצר את ההרגשה הזאת שהכול תלוי בו. מנהיג טוב אומר לעם שהעם יותר גדול מאיש אחד, בעוד שנתניהו מנסה להכניס לנו לראש שהעתיד של ישראל תלוי בכך שהוא יהיה בשלטון.

"העם היהודי לא תלוי באדם אחד. מנהיג טוב אומר לעם שהעם יותר גדול מאיש אחד, בעוד שנתניהו מנסה להכניס לנו לראש שהעתיד של ישראל תלוי בכך שהוא יהיה בשלטון"

"יש לי חדשות בשבילך: לא רק שישראל תשרוד, אלא היא תמריא ביום שאחרי נתניהו. מה שהוא לא עשה ביחס למערכת המשפט הוא כבר לא יעשה לעולם. מה שהוא לא השיג בנגב ובגליל הוא כבר לא ישיג לעולם. מה שהוא לא עשה כדי לצמצם את הבירוקרטיה הוא כבר לא יעשה לעולם.

"מה שנתניהו לא הצליח לעשות במשך שני עשורים הוא כבר לא יעשה לעולם. אנחנו נעשה את זה. ביחס למערכת המשפט, ביחס לבירוקרטיה, במשילות, בכלכלה, אנחנו נגרום לישראל להמריא קדימה.

"אם אני אהיה ראש הממשלה, אתה תראה את ישראל ממריאה כמו מדינה יזמית. אתה תראה הרבה יותר אחדות. אתה תראה הרבה יותר קומפטנטיות בניהול ענייני הפנים של ישראל. ואתה תראה יחסים בינלאומיים טובים. מצבה של ישראל יהיה טוב".

עוד 5,201 מילים
סגירה