איתמר בן-גביר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
איתמר בן-גביר

ראיון מבצע הקש בדלת

"שלום, אני יניב כרמל, אני מצביע שמאל ובאתי לבקש מכם לא להצביע לציונות הדתית. זה מאוד חשוב" ● כך פנה הפעיל החברתי מקיבוץ רביד לתושבים במעוזי הימין, בסיור שערך מבית לבית במטרה לשכנעם לא לתת לאיתמר בן-גביר להיבחר לכנסת ● בראיון לזמן ישראל, הוא מסביר מדוע יצא למסע, כיצד הגיבו בני שיחו - ולמה האחריות היא של הימין "להקיא את האיש הזה מתוכם"

יניב כרמל נחרד מהמחשבה שאיתמר בן-גביר ייבחר לכנסת ה-24, והחליט לעשות מעשה.

כרמל, 43, חבר מפלגת העבודה בעברו, נסע לפני מספר ימים לצפת וליישוב טפחות, מלווה בחבר מהצפון, וביחד עברו השניים מבית לבית, מדירה לדירה, במטרה "לדבר עם כמה שיותר מצביעים ומצביעות בימין שמתלבטות על הצבעתן", תיאר מאוחר יותר בפוסט בפייסבוק.

יניב כרמל (צילום: באדיבות המצולם)
יניב כרמל (צילום: באדיבות המצולם)

"שלום, אני יניב כרמל", הוא אמר לכל מי שפתח בפניו את דלתו. "אני מצביע שמאל ובאתי לבקש מכם לא להצביע לרשימת הציונות הדתית. זה מאוד חשוב. ההחלטה בנושא הזה היא על אחריותו של הימין, הכנסת הולכת להיות מאוד ימנית, אבל אני מקווה שהרשימה הזו לא תעבור את אחוז החסימה".

אחר כך, כרמל פירט את כל הידוע לו על בן-גביר.

הוא הסביר לנוכחים על הכהניזם, על תקופתו של מאיר כהנא בכנסת, על הוצאתה של תנועת כ"ך אל מחוץ לחוק ב-1994 וכיצד בן-גביר הוא גלגולו המודרני של מאיר כהנא.

הוא מספר להם איך ב-2015 נכח בן-גביר ב"חתונת השנאה", בה חגגו חלק מהאורחים עם תמונת הפעוט עלי דוואבשה שנרצח עם הוריו בפיגוע בדומא. בן-גביר טען מאוחר יותר כי לא ראה את ריקודי השנאה.

עוד סיפר להם כרמל על התמונה של הרוצח ברוך גולדשטיין שהייתה תלויה על הקיר בסלון ביתו של בן-גביר. "במסגרת תרגילים רטוריים, הוא מקפיד לציין שהוא לא הממשיך של כהנא…וטוען שפעולותיו האלימות והקיצוניות נעשו בתקופת נעוריו", כתב כרמל במסמך בו ריכז את המידע – לרבות ההליכים המשפטיים בהם היה בן-גביר מעורב, בכלל זה הרשעות, וארגון תהלוכות "כהנא צדק" ברחבי הארץ.

איתמר בן-גביר מעוכב על ידי המשטרה אחרי שהתפרץ לעבר אז ראש סגל הבית הלבן רם עמנואל בעת ביקורו בעיר העתיקה בירושלים, 27 במאי 2010 (צילום: AP Photo/Sebastian Scheiner)
איתמר בן-גביר מעוכב על ידי המשטרה אחרי שהתפרץ לעבר אז ראש סגל הבית הלבן רם עמנואל בעת ביקורו בעיר העתיקה בירושלים, 27 במאי 2010 (צילום: AP Photo/Sebastian Scheiner)

"התקווה שלי היא, שרשימת הציונות הדתית לא תעבור את אחוז החסימה", אומר כרמל בשיחה עם זמן ישראל. "עשיתי חישוב שיש להם כ-150 אלף מצביעים, פלוס מינוס. בחירות אפריל 2019, בהן היו חסרים לימינה 1,400 קולות, הוכיחו שהתוצאות הן על חודו של קול. ניתן לשכנע מספיק אנשים שלא לבחור בו [כדי להבטיח שהרשימה לא תעבור את אחוז החסימה]".

לפני מספר ימים קרא כרמל לחבריו בפייסבוק לסייע לו במאמץ ולהצטרף למסע השכנוע מדלת לדלת. "עשיתי ניסיון כזה שבוע שעבר והוא היה מאד מוצלח", כתב כרמל. הפרסום הוביל למפגש זום, בו נכחו כ-30 איש, וכרמל תדרך אותם כיצד להצטרף לפעילות – בדפיקה על דלתות, בטלפונים, בווטסאפים. את המאמץ המבצעי כולו העלה כעת לאתר אינטרנט חדש.

תצביעו לליכוד במקום

"דפקתי על הדלת בבניין דירות בצפת", כרמל משחזר את ביקור השכנוע הראשון שלו. "פתחה לי את הדלת אישה מקסימה. היא בדיוק הייתה באמצע שטיפת רצפות. עם שתי ילדות בבית. והיא אמרה לי, שהיא ממש מתרגשת מכך שבאנו. היא אמרה, 'מה, זה עד כדי כך חשוב לך? שבאת עד לכאן?' אמרתי לה, כן, שזה חשוב. אז היא הפסיקה את הניקיונות והתיישבה אתנו לשולחן לשמוע מה יש לנו לומר.

איתמר בן-גביר מתעמת עם נעה בן-ארצי, נכדתו של יצחק רבין, בטקס לציון 20 שנה מאז ממשלת רבין, 14 באוגוסט 2012 (צילום: רוני שוצר/פלאש90)
איתמר בן-גביר מתעמת עם נעה בן-ארצי, נכדתו של יצחק רבין, בטקס לציון 20 שנה מאז ממשלת רבין, 14 באוגוסט 2012 (צילום: רוני שוצר/פלאש90)

"בבית אחר, בטפחות, אחת הנשים אמרה לי, 'אתה מזכיר לי את עצמי בהתנתקות, כשניסינו לשכנע אנשים'. ובבית נוסף אמרו לנו, 'תבואו שוב ונעשה ביחד על האש'. צחקנו, כי החבר שהיה איתי טבעוני והם אמרו, יאללה נעשה ביחד על האש ללא בשר. יצאתי מאוד מחוזק ומעודד מהמפגשים, למרות שאני מודה שהיו לי חששות קודם לכן".

"בבית בטפחות, אחת הנשים אמרה לי, 'אתה מזכיר לי את עצמי בהתנתקות, כשניסינו לשכנע אנשים'. ובבית נוסף אמרו לנו, 'תבואו שוב ונעשה ביחד על האש'. צחקנו, כי החבר שהיה איתי טבעוני"

ומה בעצם אמרת לאנשים?
"שהכנסת הבאה תהיה מאוד ימנית ושיש אחריות לציבור שבן-גביר לא ייכנס לכנסת. אנשים מחבבים את בצלאל סמוטריץ' ורוצים שהוא יהיה נציגם בממשלה. הסברתי להם שיש נציג של האיחוד הלאומי ברשימת הליכוד, במקום 28 – ח"כ אופיר סופר. הוא שם במסגרת הקומבינות שנתניהו סידר כדי שבן-גביר יהיה ברשימה של האיחוד הלאומי. אמרתי להם שהמנדט ה-28 של הליכוד מתנדנד, אז אולי כדאי להם לחזק את האיחוד הלאומי דרך הליכוד. רק לא להצביע לבן-גביר".

כרמל אומר לזמן ישראל שהוא לא שואף לשכנע את מי שכבר החליטו וגם לא את התומכים של מפלגות אחרות. הוא רק רוצה לדבר עם אלה שעדיין מתלבטים ושוקלים להצביע לציונות הדתית.

שלט חוצות עם איתמר בן-גביר, ברוך מרזל ומיכאל בן-ארי במאחז אמונה, דצמבר 2016 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
שלט חוצות עם איתמר בן-גביר, ברוך מרזל ומיכאל בן-ארי במאחז אמונה, דצמבר 2016 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

"הנחת העבודה שלי היא שהסיפור של בן-גביר לא עובר חלק בגרון לאנשי ימין. בן-גביר עבר תהליך של נירמול, כי הוא מרואיין מוצלח ואיש תקשורת מנוסה, אבל אפילו לתומכי סמוטריץ' זה לא קל. הפערים בינו לבין סמוטריץ' הם במוכנות שלו להיות פורע חוק, לצאת למסע נקם בערבים. לקחת את הכוח לידיים. זה האיש שתלה תמונה של גולדשטיין בביתו, כך הוא מחנך את ילדיו".

"הנחת העבודה שלי היא שהסיפור של בן-גביר לא עובר חלק בגרון לאנשי ימין. בן-גביר עבר תהליך של נירמול, כי הוא מרואיין מוצלח ואיש תקשורת מנוסה, אבל אפילו לתומכי סמוטריץ' זה לא קל"

בשבוע הבא כרמל מתכוון לצאת ליישובים יהודיים באזור דרום הר חברון. התכנית שלו, לזמן הקצר שנותר עד הבחירות, היא להגיע פיזית ליישובים, ואף לערוך שיחות טלפון ואפילו – אם יתאפשר – חוגי בית קטנים בחלק מהיישובים.

"אני מטיל אחריות על הימין. כאן נבחנת המחויבות שלהם לערך של אחדות עם ישראל. אני חושב שכאשר פונים אליהם לרגש של אחדות העם, זה נוגע בהם חזק מאוד ואני לא ציני בקשר לכך. צריך לקרוע את המסכה מעל לפניו של בן-גביר. זה אדם שעושה פרובוקציות לחיילי צה"ל, שנושא באידאולוגיה שלא מכירה בסמכות המדינה, שמדינת ישראל היא פרויקט דתי".

איתמר בן-גביר נואם באזכרה לציון 27 שנים למותו של מאיר כהנא, 7 בנובמבר 2017 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
איתמר בן-גביר נואם באזכרה לציון 27 שנים למותו של מאיר כהנא, 7 בנובמבר 2017 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

זה לא הימין

כרמל עצמו אומר שטרם החליט למי להצביע בבחירות לכנסת ה-24. "הסיפור עם אבתיסאם מראענה גרם לי להבין שלא אהיה מסוגל להצביע למפלגת העבודה הפעם". הוא חבר קיבוץ רביד, נשוי ואב לשניים, עובד כמנהל חברת מחקרים כלכליים חברתיים וסביבתיים. בעברו היה העורך הראשי של אתר החדשות "דבר ראשון" ופעיל חברתי בתנועת דרור ישראל.

לפני כשנתיים, הוא מספר, הוא הגיע להפגין נגד בן-גביר בטבריה, כאשר אחד מבני פמלייתו של בן-גביר היה יצחק גבאי, מי שהורשע בהצתת בית הספר הדו-לשוני בירושלים וישב על כך שנתיים בכלא.

באותה העת, גבאי הוזמן לראיון בערוץ 20 ובן-גביר, שהיה עורך דינו, ישב איתו באולפן כשגבאי אמר: "אני לא מתחרט שהצתתי את בית הספר. אני מתחרט על שישבתי בכלא, אבל שילמתי את המחיר".

במפגש בטבריה, חזר גבאי על אמירותיו המסיתות. "אני מוכן לשרוף ילדים ערבים וילדים יהודים. שוויון", הוא אמר לכרמל.

איתמר בן-גביר בביקור בישיבת חב"ד בצפת, 28 במרץ 2019 (צילום: דוד כהן/פלאש90)
איתמר בן-גביר בביקור בישיבת חב"ד בצפת, 28 במרץ 2019 (צילום: דוד כהן/פלאש90)

כרמל מאמין שהציבור בימין משכנע את עצמו כי בן-גביר "בטח נרגע קצת", אבל, כרמל מדגיש, "אין הבדל בינו לבין בנצי גופשטיין, מיכאל בן-ארי, גולדשטיין וכהנא".

"מה שאני גם יודע – ואני מרגיש את זה בעוצמה גדולה – זה שזה לא הימין. הימין לא מתנהג כך. הימין לא מקבל זאת. אני, כמישהו מחוץ למחנה, רוצה לבוא אליהם הביתה ולבקש מהם, לדרוש מהם, תקיאו את האיש הזה מתוככם".

"מה שאני גם יודע – ואני מרגיש את זה בעוצמה גדולה – זה שזה לא הימין. הימין לא מתנהג כך. הימין לא מקבל זאת. אני רוצה לבוא אליהם הביתה ולבקש מהם, לדרוש מהם, תקיאו את האיש הזה מתוככם"

מפלגת הציונות הדתית בחרה שלא להגיב לכתבה. פנינו גם לתגובת איתמר בן-גביר, אך הוא לא הגיב עד כה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
5
ואת אלה שמוסרים את החיילים שלנו לכל דיכפין אם זה שוברים שתיקה או אלה שחוגגים את יום השהידים או אלה שלא עומדים ביום הזיכרון לחללי צהל זה מותר ? צבועים כולכם רק בן גביר ינקה אורוות ויצלי... המשך קריאה

ואת אלה שמוסרים את החיילים שלנו לכל דיכפין אם זה שוברים שתיקה או אלה שחוגגים את יום השהידים או אלה שלא עומדים ביום הזיכרון לחללי צהל זה מותר ? צבועים כולכם רק בן גביר ינקה אורוות ויצליח להציל את המדינה מהשמאל המיתייפיף

קראתי בעיון את הדברים. אמנם לא ישבתי עם מר כרמל, אבל בינתיים צר לי לומר, ממש לא שוכנעתי. בכוונתי (אמנם עדיין לא סופית, אך לשם אני נוטה כרגע) להצביע למפלגת הציונות הדתית. לא רואה שום סיב... המשך קריאה

קראתי בעיון את הדברים. אמנם לא ישבתי עם מר כרמל, אבל בינתיים צר לי לומר, ממש לא שוכנעתי. בכוונתי (אמנם עדיין לא סופית, אך לשם אני נוטה כרגע) להצביע למפלגת הציונות הדתית. לא רואה שום סיבה מדוע מר בן גביר לא יכול לכהן כחבר כנסת מעולה (למעשה אם יש מישהו שצריך לצאת נגד האפשרות שייכנס לכנסת, זה ההוא שמשווה את שלטון הליכוד למפלגה הנאצית).

עוד 1,021 מילים ו-5 תגובות
סגירה