פתרון פשוט וטוב להרכבת ממשלה חדשה

כנסת ישראל בירושלים (צילום: Hadas Parush/Flash90)
Hadas Parush/Flash90
כנסת ישראל בירושלים

שינוי בחוק יכול להבטיח הקמת ממשלה חדשה בישראל על ידי הכנסת החדשה שנבחרה. השינוי יקבע, שמספר חברי כנסת יכולים להגיש לכנסת, במקביל, הצעות שונות להרכב ממשלה בראשותם. במליאת הכנסת תתקיים הצבעה ובה כל אחד מ-120 חברי הכנסת יודיע מהי ההצעה המועדפת עליו. הממשלה שהוצעה בהצעה שתזכה ליותר קולות בהצבעה מאשר ההצעות האחרות, היא תהיה הממשלה שזכתה באמון הכנסת, והיא תהיה הממשלה החדשה.

לפי השינוי המוצע, השלבים של המלצות של חברי הכנסת לנשיא, והטלת התפקיד להרכבת ממשלה על חבר כנסת – יבוטלו. משך הזמן הנדרש להקמת ממשלה יתקצר ויעמוד על כ-10-14 ימים מיום כינון הכנסת החדשה.

בהנחה שתוגש לכנסת לפחות הצעה אחת, אז בוודאות תוקם ממשלה חדשה. ממשלה זו תתבסס על האמון המירבי שהכנסת יכולה לייצר בזמן הקמתה, והיא עדיפה על ממשלת מעבר שכלל לא זכתה באמון הכנסת.

בהנחה שתוגש לכנסת לפחות הצעה אחת, אז בוודאות תוקם ממשלה חדשה. ממשלה זו תתבסס על האמון המירבי שהכנסת יכולה לייצר בזמן הקמתה, והיא עדיפה על ממשלת מעבר שכלל לא זכתה באמון הכנסת

השינוי יגרום להיעלמות הגוש החוסם, וטוב שכך. המדינה זקוקה לממשלה. גוש חוסם נלחם בקואליציה המתהווה על חשבון אזרחי המדינה ותושביה. לפי השינוי, חברי כנסת שמתנגדים להצעה מסוימת יכולים להגיש הצעה אחרת.

בהתאם לשינוי הזה, אפשר גם לחדד את אי האמון הקונסטרוקטיבי הקיים היום. ממשלה תיפול בהצעת אי אמון רק אם הצעה להרכב אחר של ממשלה תזכה לתמיכה גדולה יותר בקרב חברי הכנסת מאשר הממשלה המכהנת. לא יהיה די במועמד לראשות ממשלה שיזכה בתמיכה כזו. כך יובטח רצף של ממשלות שזוכות לאמון הכנסת המירבי בכל עת.

לפי השינוי המוצע, יכולה להיבחר ממשלת מיעוט. היינו, ממשלה שלא תהנה מתמיכה של רוב חברי הכנסת. אני חושב שיש יתרון גדול לתוצאה כזו, והוא הפרדת הרשויות: גם הממשלה לא תוכל לכפות את רצונה על חברי הכנסת, אלא תצטרך לשכנע את רובם לגבי הצעות חוק ממשלתיות, וגם הכנסת תוכל לפקח בצורה עניינית על עבודת הממשלה. (למתעניינים מצ"ב מצגת המבקרת את המשמעת בכנסת – https://1drv.ms/p/s!AtpCn1KFE6DcrVW99Hp_9Q-VJYTY?e=2igrYN ).

יתרון נוסף יהיה הגברת היציבות של הכנסת. הואיל ומובטחת הצלחה בהרכבת ממשלה, תתבטל אחת הסיבות לפיזור הכנסת מאליה. כמו כן, ראש הממשלה לא יוכל 'לכפות' על הכנסת להתפזר, כפי שקרה בעבר.

אם השינוי יתממש אז תקטן הסחטנות במסגרת המו"מ הקואליציוני, בגלל שחברי כנסת שברצונם להשפיע על הרכב הממשלה יהיו חייבים לתמוך באחת ההצעות. הם לא יוכלו להתנגד ולהפריע לכינון ממשלה באמצעות גוש חוסם.

לפי השינוי המוצע, יכולה להיבחר ממשלת מיעוט, שלא תהנה מתמיכת רוב החכ"ים. היתרון יהיה בהפרדת הרשויות: הממשלה לא תוכל לכפות את רצונה על החכ"ים, אלא תצטרך לשכנע את רובם

שינוי החוק המוצע טוב כשינוי קבוע. הוא טוב גם לגבי הקמת הממשלה הבאה. השינוי עונה לקריטריון של "מסך הבערות" והוא אינו פרסונלי. היינו, אין לדעת מי יהיה ראש הממשלה הבא של ישראל אם יאומץ השינוי – האם נתניהו יצליח להשיג יותר קולות או אחד ממתחריו.

השינוי המוצע טוב מהחלופה של בחירות חמישיות, שצופנת בחובה בסבירות גבוהה המשך של המבוי הפוליטי הסתום.

אודה לתגובות – כאן או בדוא"ל benigold107@gmail.com  .

יהודי אזרח ישראל: הדמוקרטיה חשובה ליהדות, והיהדות חשובה לדמוקרטיה הישראלית. אני מעוניין בתגובה שלך.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 457 מילים ו-2 תגובות
סגירה