ארה"ב "ממצמצת" מול איראן

מפקד משמרות המהפכה האסלאמית חוסיין סלאמי והרמטכ"ל האיראני מוחמד בגהריי צופים בתרגיל מלחמה (צילום: Tasnim News Agency)
Tasnim News Agency
מפקד משמרות המהפכה האסלאמית חוסיין סלאמי והרמטכ"ל האיראני מוחמד בגהריי צופים בתרגיל מלחמה

בזמן שישראל שקועה במשבר פוליטי חסר תקדים, עוברת אצלנו מתחת לרדאר מגמה מדאיגה: ארה"ב הולכת ומצטיירת כמי ש"ממצמצת" בעימות עם איראן סביב תכניתה הגרעינית המתרחבת ומדיניותה האגרסיבית ברחבי האזור. מציאות בעייתית זאת מחייבת את ישראל לפעולה מיידית מול ממשל ביידן, כדי שלא להיקלע לבידוד במאמציה לבלום את התבססות איראן בגבולותיה ואת התקדמות טהראן למעמד של מדינת סף גרעינית.

בזמן שישראל שקועה במשבר פוליטי חסר תקדים, עוברת אצלנו מתחת לרדאר מגמה מדאיגה: ארה"ב הולכת ומצטיירת כמי ש"ממצמצת" בעימות עם איראן סביב תכניתה הגרעינית המתרחבת ומדיניותה האגרסיבית ברחבי האזור

בימים האחרונים ממשל ביידן מאותת כי הוא מוכן לסגת מהעיקרון שהנחה אותו עד היום במסגרת חתירתו לשוב להסכם הגרעין: חזרה של איראן לציות מלא להסכם כתנאי להסרת הסנקציות. נוכח עמדתה הבלתי מתפשרת של טהראן, בהובלת המנהיג ח'אמנהאי, המתעקש על סדר הפוך של הסרת כל הסנקציות כתנאי לציות, הממשל מגבש הצעה לחזרה סימולטנית להסכם. במסגרתה, טהראן תעצור התקנה של צנטריפוגות מתקדמות והעשרה של אוראניום לרמה של 20% ובתמורה יוסרו מעליה חלק מהסנקציות האמריקאיות.

המשטר האיראני דחה את ההצעה עוד לפני שהוגשה ומאיים להמשיך ולהרחיב את הפרות הסכם הגרעין אם דרישותיו לא ייענו. יתרה מכך, טהראן מסרבת לכל שיח ישיר עם ממשל ביידן, שמתעקש בכל זאת להעביר לה מסרים, באמצעות מתווכים, כדי לנסות להחזירה לשולחן המו"מ. גם הצהרותיו החוזרות של הממשל לפיהן "הכדור נמצא במגרשה של איראן" לא מחזיקות מים ונראה שהכדור מקפץ בעיקר במגרש האמריקאי.

גם ברחבי האזור הממשל מפגין גישה מהוססת מול קו אגרסיבי של איראן ושלוחיה. מאז כניסת ביידן לתפקידו איראן "עלתה מדרגה" במדיניותה ההתקפית, באופן המשקף תעוזה וביטחון עצמי גוברים. השינוי מתבטא ברצף התקפות מצד שלוחיה ומצד משמרות המהפכה נגד מגוון יעדים וזירות: מתקנים אסטרטגיים בסעודיה, בסיסים אמריקאים בעיראק, כלי שייט ישראלים במפרץ, מטרות במרחב הקיברנטי ועוד.

ממשל ביידן זיהה את השינוי במדיניות האיראנית, ונחלץ לבצע תקיפה נגד המליציות הפרו איראניות בגבול סוריה-עיראק, בתגובה לשיגור רקטות נגד בסיס אמריקאי בחבל הכורדי בעיראק. הממשל אמנם הוכיח כי הפעלת כוח היא חלופה בארגז הכלים שלו, אולם הפעולה שנקט מצטיירת כאירוע חד פעמי לאחר שנמנע מלהגיב על התקפות נוספות נגד אינטרסים אמריקאים באזור. זאת, ככל הנראה מחשש שמהלכי תגובה צבאיים יפגעו במאמציו הדיפלומטיים מול איראן.

אם יתממש התרחיש הסביר לפיו איראן תתמיד בקו בלתי מתפשר ובהפרות של הסכם הגרעין, לפחות עד לאחר הבחירות לנשיאות באיראן ביוני, וושינגטון צפויה להיקלע לדילמה חריפה. האם להיענות לתביעות ח'אמנהאי, להסיר את כל הסנקציות ולהסתכן בדימוי של חולשה שתקרין על מעמדה הגלובלי? או לשוב ולהדק את סד הסנקציות ובכך לחזור למעשה למדיניות טראמפ ממנה התנער ממשל ביידן בפומבי כבלתי יעילה?

גם בענין החזרה להסכם הגרעין וגם ברחבי האזור הממשל מפגין גישה מהוססת מול קו אגרסיבי של איראן ושלוחיה. מאז כניסת ביידן לתפקידו איראן עלתה מדרגה במדיניותה ההתקפית, באופן המשקף תעוזה וביטחון עצמי גוברים

נוכח להיטות הממשל "להחזיר את איראן לקופסה" כדי להתפנות למאבק, ההיסטורי, בראייתו, על ההובלה מול סין ועל ניצחון השיטה הדמוקרטית – יש להיערך לאפשרות כי הוא יבחר להמשיך ו"לרכך" את הדרישות מאיראן.

בנסיבות כאלו, ישראל תעשה טעות אם תצא לעימות חזיתי עם וושינגטון, שצפוי להותיר אותה מבודדת. תחת זאת, עליה לחתור לשכנע את הממשל לדבוק בקו תקיף מול ההתרסה המסוכנת של איראן ולפעול לייצר, כבר בשלב הנוכחי, את התנאים להסכם גרעין משופר עמה. במקביל, חיוני להגיע עם הממשל להבנות שקטות סביב הדרכים לשמור על בטחונה של ישראל, לו הוא מחויב, ולמנוע מאיראן השגת נשק גרעיני בכל דרך.

אלוף משנה במילואים אודי אבנטל שירת בצה״ל 25 שנה במגוון תפקידים באגפי המודיעין והתכנון. בין תפקידיו כיהן כקצין המודיעין של ראש הממשלה וכראש היחידה לתכנון אסטרטגי במשרד הביטחון. כיום עוסק בתכנון מדיניות ואסטרטגיה. מתעניין במזרח התיכון, בזירה הבינלאומית ובזיקות ביניהם, באתגרים ואיומים צבאיים, בטחוניים ומדיניים ובהתמודדות מולם. מוזמנים לעקוב בטוויטר: https://twitter.com/UEvental?s=08

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 521 מילים
סגירה