ליאת בן-ארי, בנימין נתניהו, בעז בן צור (צילום: ראובן קסטרו/פול, מונטז')
ראובן קסטרו/פול, מונטז'

הנה זה בא: קרב המוחות בין התביעה וההגנה במשפט נתניהו מתחיל מחר

התובעת ליאת בן-ארי תעמוד מחר בבית המשפט המחוזי בירושלים ותישא דברי פתיחה ● זה לא ייראה כמו הסצנות המוכרות מאין-ספור סרטים וסדרות טלוויזיה ● ועדיין, דבריה של בן-ארי יהדהדו בכל אתרי החדשות ויהפכו לכרטיס הביקור של התביעה ביחס למשפט נתניהו ● אחרי שנים של חקירה משטרתית, פרוצדורה והליכים מקדמיים - משפט נתניהו יוצא לדרך ● פרשנות

סעיף 156 לחוק סדר הדין הפלילי, קובע כי אם נאשם אינו מודה בעובדות שיש בהן כדי להרשיעו באישומים שהוגשו נגדו לבית המשפט, או אם הודה ובית המשפט לא קיבל את ההודאה מאחר שלא הייתה חופשית ומרצון, מוטל על התביעה להביא את ראיותיה בפני בית המשפט, והיא "רשאית להקדים להן דברי פתיחה".

המעמד של דברי פתיחה של התביעה מהדהד לציבור כעניין דרמטי ומוכר מאין-ספור סצנות קולנועיות וטלוויזיוניות. במציאות האפורה של בית המשפט המחוזי בירושלים, כאשר המשפט לא ישודר לשום מקום (אלא רק לאולם הסמוך, שם יישבו רוב העיתונאים), זה נראה קצת אחרת. ובכל זאת, גם בעניין הזה התלקחה מריבה בימים האחרונים בין התביעה לבין ההגנה.

המעמד של דברי פתיחה של התביעה מהדהד לציבור כעניין דרמטי ומוכר מאין-ספור סצנות קולנועיות וטלוויזיוניות. במציאות האפורה של בית המשפט המחוזי בירושלים, כאשר המשפט לא ישודר לשום מקום, זה נראה קצת אחרת

במסגרת בקשתו של הנאשם מס' 1 בתיק, בנימין נתניהו, לפטור אותו מהתייצבות לדיוני עדותו של העד אילן ישועה, הודיעה הפרקליטות כי היא עומדת על כך שנתניהו יחויב להתייצב לפחות לנאום הפתיחה של התובעת, ליאת בן-ארי. סנגורו של נתניהו, עו"ד בעז בן צור, נזעק.

"חוק סדר הדין הפלילי אינו מכיר ב'נאום פתיחה' כי אם ב'דברי פתיחה' הנוגעים לראיות, וההבדל אינו סמנטי", הוא כתב לבית המשפט. לדבריו, לא במקרה כינתה זאת הפרקליטות "נאום פתיחה", מאחר שכלי התקשורת כבר מהדהדים מזה ימים אחדים, שבן-ארי צפויה לשאת "נאום פתיחה דרמטי".

התובעות מטעם המדינה במשפט נתניהו, בית המשפט המחוזי בירושלים, 8 בפברואר 2021 (צילום: ראובן קסטרו/פול)
התובעות מטעם המדינה במשפט נתניהו, בית המשפט המחוזי בירושלים, 8 בפברואר 2021 (צילום: ראובן קסטרו/פול)

על סמכותה של התביעה לשאת דברי פתיחה בפתח שלב ההוכחות, אמרו בתי המשפט כי הם משמשים "אמצעי חשוב במשפט הפלילי, הנועד להבהיר ולהמחיש לבית המשפט את התמונה בכללותה".

להבדיל מהמשפט האזרחי, שבו מצויות הראיות בפני בית המשפט מתחילת הדרך, הרי שבמשפט פלילי "בית המשפט מגשש באפילה ומנסה להרכיב את העובדות נדבך אחר נדבך. דברי הפתיחה מציגים בפני בית המשפט את 'זירת האירוע' וממחישים את העדויות הצפויות מטעם התביעה וההגנה, תוך סקירה כללית והבהרות על מהות הראיות ועל התרחיש הצפוי במהלך שמיעת הראיות בתיק".

"דברי הפתיחה מציגים בפני בית המשפט את 'זירת האירוע' וממחישים את העדויות הצפויות מטעם התביעה וההגנה, תוך סקירה כללית והבהרות על מהות הראיות ועל התרחיש הצפוי במהלך שמיעת הראיות בתיק"

מה צפוי, אם כך, לקרות מחר בבוקר, בפתח שלב ההוכחות?

נוכחותו של נתניהו באולם בית המשפט תגרור עמה את כל סידורי האבטחה, כולל סגירת כבישים הסמוכים לבית המשפט והשתלטות חלקית של היחידה לאבטחת אישים בשב"כ על בניין בית המשפט, אם כי הפעם – יש להניח – ללא פודיום ממשרד ראש הממשלה לטובת נאום של הנאשם.

מגבלות הקורונה מביאות לכך שרק קומץ עיתונאים יוכלו לשבת באולם שבו מתקיים המשפט, וכל היתר יישבו באולם אחר שבו יוקרן המתרחש באמצעות שידור במעגל סגור. משם יצייצו וישדרו העיתונאים כמיטב יכולתם את המתרחש אל הציבור.

בנימין נתניהו ועורכי דינו עמית חדד ובעז בן צור בבית המשפט המחוזי בירושלים, 8 בפברואר 2021 (צילום: ראובן קסטרו/פול)
בנימין נתניהו ועורכי דינו עמית חדד ובעז בן צור בבית המשפט המחוזי בירושלים, 8 בפברואר 2021 (צילום: ראובן קסטרו/פול)

הנאשמים כולם יתייצבו לדיון, ויהיו נוכחים בעת שבן-ארי תישא את דברי הפתיחה שלה. בסיום דבריה ייקרא לדוכן העדים עד התביעה הראשון, אילן ישועה, לשעבר מנכ"ל "וואלה!" – ואחד העדים המרכזיים בתיק השוחד נגד ראש הממשלה, תיק 4000. סביר להניח שבאותו שלב נתניהו יקום ממקומו ויעזוב את המקום.

דבריה של בן-ארי יהדהדו באתרי החדשות במהלך שעות הבוקר, ויהפכו, עד הודעה אחרת, לכרטיס הביקור של התביעה ביחס למשפט נתניהו.

לאחר מכן תחל עדותו של ישועה. הוא ייחקר בחקירה ראשית, על ידי התביעה, במשך ימים על ימים, וימסור את עדותו המפלילה את נתניהו. שלב החקירה הנגדית, שבו יתושאל בידי סנגוריהם של נתניהו ושל בני הזוג אלוביץ', יגיע רק בהמשך. אפשר לנחש כי הסנגורים לא ישמרו על שתיקה במהלך ימי העדות הראשונים, ויקטעו את החקירה הראשית עם התנגדויות לשאלות כאלה ואחרות.

ישועה ייחקר בחקירה ראשית, על ידי התביעה, במשך ימים על ימים, וימסור את עדותו המפלילה את נתניהו. שלב החקירה הנגדית, שבו יתושאל בידי סנגוריהם של נתניהו ושל בני הזוג אלוביץ', יגיע רק בהמשך

שלב ההוכחות הוא השלב של פריעת הצ'קים. את כל מה שכתבה התביעה בכתב האישום, צריך עכשיו להוכיח, כמו פאזל של עשרת אלפים חלקים, פרט אחר פרט. תוך כדי עדותו של ישועה, יש להניח שהתביעה תבקש להגיש לבית המשפט ראיות שונות – מסמכים, הקלטות – שייכנסו לתיק בית המשפט. עם הגשתן הן גם יהפכו לפומביות, וניתן יהיה לפרסמן (ואף לשדרן בפומבי, באישור של בית המשפט).

קו ההגנה המתבקש על-ידי הנאשמים במצב הזה הוא לנסות לערער כמה שיותר חלקים של הפאזל, להביא לפסילה של כמה שיותר ראיות, או לטעון כי הראיות אינן מוליכות בהכרח רק למסקנה מרשיעה, אלא שניתן לסדרן גם בדרך אחרת, המשרטטת נרטיב שאינו כרוך במסקנה שנעברה עבירה.

זהו קרב מוחות מתוחכם בין התביעה להגנה, המשלב טקטיקה ואסטרטגיה, והוא נעשה על גבי הפסקול של העדויות הנמסרות באולם המשפט.

עוד 696 מילים
סגירה