ניצנים של מרד נגד נתניהו בשורה האחורית של הליכוד

חזית חדשה נפתחת: בזמן שנתניהו נאבק לקבל את המנדט להרכבת ממשלה ומיייחל לעריקים מהמחנה השני, דווקא אצלו במפלגה מאיימים חברי כנסת שלא יגיעו להצבעה אם נתניהו יקים ממשלה עם בנט ובתמיכת רע"ם ● "השותפות עם רע"ם מורידה לנו מנדטים, זה ברור, ועכשיו נתניהו בא עם שריונים לבנט על חשבוננו. אז מה נשאר, בעצם, מהליכוד?" ● פרשנות

בנימין ושרה נתניהו מוקפים בבכירי הליכוד בליל הבחירות במטה המפלגה, 23 במרץ 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90
בנימין ושרה נתניהו מוקפים בבכירי הליכוד בליל הבחירות במטה המפלגה, 23 במרץ 2021

ביום שבו מתייצב בנימין נתניהו בבית המשפט ומתחילות ההתייעצויות בבית הנשיא, ולא ברור אם הן יסתיימו בהמלצה על ראש הממשלה; בזמן שנתניהו מסתבך עם קשיים חמורים בהקמת קואליציה, אין לו 61 חברי כנסת, נפתלי בנט נוטה להצטרף לגוש המתנגדים וגדעון סער מודיע בצורה נחרצת שלא יושיט לנתניהו חבל הצלה; בעת הזו נפתחת מול נתניה חזית נוספת, בתוך הליכוד.

הכול עדיין נעשה בשיחות סגורות, בשו-שו, במפגשים קטנים עם פעילים מרכזיים, אבל המגמה היא אחת: חברי כנסת בליכוד, בעיקר מהשורות האחוריות, מאיימים שלא יגיעו להצבעה אם נתניהו יקים ממשלה עם ימינה ובנט, שנשענת על מנסור עבאס ורע"ם.

הכול עדיין נעשה בשיחות סגורות, בשו-שו, אבל המגמה היא אחת: ח"כים בליכוד, בעיקר מהשורות האחוריות, מאיימים שלא יגיעו להצבעה אם נתניהו יקים ממשלה עם ימינה ובנט, שנשענת על מנסור עבאס ורע"ם

שני החיבורים, עם בנט ועבאס, יוצרים בעיות קשות בליכוד. השריונים הפנטסטיים שנתניהו מבטיח לבנט ברשימת הליכוד – שבעה במספר, לשתי קדנציות – מעוררים את זעמם של חברי הכנסת, בעיקר בעשירייה השלישית. השותפות המדוברת עם רע"ם מחריפה עוד יותר את המצב.

"השותפות של נתניהו והליכוד עם רע"ם מורידה לנו מנדטים, זה ברור", טוען ח"כ בליכוד. "אנחנו נהיה שווים 25 מנדטים במקרה הטוב. עכשיו נתניהו בא אלינו עם רשימה בירידה ועוד שבעה שריונים לבנט, על חשבון חברי כנסת נאמנים של הליכוד. אל תשכח גם שנתניהו כבר לוקח ארבעה-חמישה שריונים לעצמו. אז מה נשאר, בעצם, מהליכוד? למה שנצביע בעד מהלך כזה? רק כדי להציל את נתניהו?"

בנימין נתניהו נואם אחרי תוצאות המדגמים, 23 במרץ 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
בנימין נתניהו נואם אחרי תוצאות המדגמים, 23 במרץ 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

בניגוד לפעמים אחרות שבהן חברי הכנסת חששו לצאת נגד נתניהו בגלל הפחד ממתפקדי הליכוד, הפעם הם מעריכים כי המצב יהיה שונה. הנחת העבודה היא כי רוב המתפקדים לא מוכנים לקבל את ההישענות על מנסור עבאס ורע"ם. לא קשה לזהות את ההתנגדות הגדולה הזו בכל קבוצות הווטסאפ של שרי הליכוד, הבכירים והפעילים מו השורה.

"המתפקדים שלנו לא אוהבים גם את נפתלי בנט. אין לנו סיבה מיוחדת לקבל אותו אצלנו, להעניק לו שריונים בלי סוף ולמסור לידיו את ההנהגה", אומר הבכיר. "אנחנו לא נצביע נגד, אבל לא נהיה באולם המליאה. כך נביע את מורת רוחנו, וכולם יבינו אותנו. זו לא תהיה בגידה בליכוד אלא בגידה במנסור עבאס".

"המתפקדים שלנו לא אוהבים גם את בנט. אין לנו סיבה מיוחדת לקבל אותו אצלנו, להעניק לו שריונים בלי סוף ולמסור לידיו את ההנהגה. אנחנו לא נצביע נגד, אבל לא נהיה במליאה"

הפתרון שעליו מדברים חברי הכנסת והפעילים הוא להזיז את נתניהו – לנשיאות המדינה או לכל מקום אחר. "נוצר מצב מיוחד, אם הוא בפנים – אנחנו בחוץ, ולהיפך". המשפט של ראש הממשלה, שיזכה במהלך היום לסיקור תקשורתי רב, רק מציף את הבעיה. "זה מהדהד. אנחנו יודעים שזה קשה, אבל הליכוד נמחק ככה. נתניהו תוקע הכול ואף אחד לא מדבר, רק בשקט. אבל זה יתפרץ בסוף".

נתניהו, כפי שזה נראה ברגע זה, לא יכול להקים ממשלה גם עם בנט – ובנט כלל לא בכיס של נתניהו.

נפתלי בנט אחרי היוודע תוצאות הבחירות, 23 במרץ 2021 (צילום: אבי דישי/פלאש90)
נפתלי בנט אחרי היוודע תוצאות הבחירות, 23 במרץ 2021 (צילום: אבי דישי/פלאש90)

ביום שישי פרסמנו כאן כי בנט חצה את הרוביקון. "בנט הולך על המרכז שמאל. לבנט אין שום ספק בעניין הזה. הוא החליט להדיח את נתניהו וזהו", אמר אז לזמן ישראל גורם המקורב לבנט.

הפגישה הממושכת של נתניהו ובנט ביום שישי לא שינתה את התמונה באופן מהותי. "לנתניהו אין כלום, רק ממשלות מעבר לנצח", אמר אמש אותו מקורב. "מה, אפשר להאמין לו? הוא ייתן שריונים, יצרף את בנט לליכוד אבל אחר כך יהרוס אותו בתוך הליכוד. זה מה שקרה כשאביגדור ליברמן רצה להצטרף לליכוד, לא?".

"לנתניהו אין כלום, רק ממשלות מעבר לנצח. מה, אפשר להאמין לו? הוא ייתן שריונים, יצרף את בנט לליכוד אבל אחר כך יהרוס אותו בתוך הליכוד. זה מה שקרה כשאביגדור ליברמן רצה להצטרף לליכוד, לא?"

אמש קרא בצלאל סמוטריץ' מהציונות הדתית בהתרגשות רבה לבנט שיחזור לגוש הימין, אבל לא זכה לתגובה. בנט מבין שאין לנתניהו רוב בלי רע"ם, הוא לא רוצה בחירות חמישיות בשום אופן ולכן יעדיף להקים ממשלה עם לפיד, סער, בני גנץ, העבודה, מרצ וליברמן, כאשר הסיעות הערביות יימנעו או ייעדרו מההצבעה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
6
נס האביב? חברי הליכוד העבירו את משקפי המציאות הרבודה לילדיהם והחלו לבחון את המציאות כמות שהיא? חילק לזה, חילק לזאת, ולמי לא נשאר? נכון! לליכודניקים הנאמנים, שכל חייהם בכלל לא חשבו על מה... המשך קריאה

נס האביב? חברי הליכוד העבירו את משקפי המציאות הרבודה לילדיהם והחלו לבחון את המציאות כמות שהיא? חילק לזה, חילק לזאת, ולמי לא נשאר? נכון! לליכודניקים הנאמנים, שכל חייהם בכלל לא חשבו על מה עושות האצבעות בקלפי, התעוררו? לא ייתכן! לא מתאים להם, לאלה שעשר שנים קבלו מאבא'לה רק קדחת במקום חינוך דיור בריאות ותחבורה ציבורית. הם היו מוכנים לעוד עשור כזה, אבל שיריוני נתניהו + בנט ואנשיו? יש גבול לכל תעלול.

עוד 603 מילים ו-6 תגובות
סגירה