סניף של ארגון אל-קרד אל-חסן, השייך לחיזבאללה והמעניק הלוואות בתנאים מקלים, 20 בינואר 2021 (צילום: Bilal Hussein, AP)
Bilal Hussein, AP

חזבאללה מנסה לשקם את תדמית הארגון בלבנון - ומגייס כסף למען נזקקים

אחרי שנים של הכחשה העולם הערבי משנה את גישתו לשואה: בבחריין ובאיחוד האמירויות התקיימו טקסים לזכר ששת המיליונים, וברשתות החברתיות שיתפו גולשים בתחושותיהם ● לאחר שבעונה הראשונה סדרת הריגול האיראנית המצליחה מתחה ביקורת על משרד החוץ של הרפובליקה, עם עליית העונה השנייה של "גנדו" חוששים הצופים מצנזורה של השלטונות ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

1

העולם הערבי משנה את יחסו לשואה

טקסים מיוחדים לציון יום השואה שהתקיימו השבוע בדובאי, באבו דאבי ובבחריין הם העדות הברורה ביותר לשינויים האדירים שמתרחשים זה זמן מה בתוך העולם הערבי.

רק לפני 15-10 שנים שתי גישות עיקריות ביחס ליום השואה שלטו במזרח התיכון – הכחשת שואה מחד ושמחה לאיד מאידך.  כתבים רבים בערבית הוקדשו להכחשה של האירועים ההיסטוריים המונצחים על ידי המספרים הכחולים על ידיהם של השורדים, וכל שנה פורסמו מאות מאמרים שלעגו ליום השואה וטענו ש"הישות הציונית מנפחת את השואה על מנת להצדיק את גזל האדמות בפלסטין".

גם היום ניתן למצוא ברשתות בשפה הערבית לא מעט תגובות זדוניות ומרושעות, שמביעות צער על כך ש"היטלר לא סיים את העבודה", ועדיין, נראה שהעולם הערבי מתחיל לשנות מהיסוד את גישתו לשואת העם היהודי. בלוגרים אמירתיים ובחריינים כותבים על יום השואה בטוויטר ובפייסבוק ונשבעים לזכור ולהנציח את זכרם של שישה מיליון נרצחים.

באיחוד האמירויות ובבחריין התקיימו אירועי זיכרון מרגשים בהם נטלו חלק גם אמירתים, בחריינים, ישראלים וחברי הקהילות היהודיות המקומיות. לפחות בחלקים אחדים של העולם הערבי השואה הפכה למוחשית מאוד והפסיקה להיות אגדה אורבנית מביכה. גם במקומות נוספים במזרח התיכון מכניסים את השואה לספרי הלימוד ובוחנים את היחס כלפיה מחדש.

הדרך להבנה והכלה עודנה ארוכה מאוד. רק לפני שמונה שנים משפחה של חסיד אומות עולם מצרי דחתה את הפרס שניתן לו לאחר מותו. בני המשפחה טענו שהם מסרבים לקבל את הפרס כיוון שהוא הגיע מישראל, אך נראה שגם המציאות שבה הכחשת השואה היא נורמה תרמה לכך. אפשר רק לקוות לכך שהתמורות שחלו בשנים האחרונות בעולם הערבי יצליחו לתקן את הנזק שנגרם בעקבות שנים ארוכות של הסתה ופייק-ניוז.

2

המשבר בירדן הסתיים לעת עתה, אך לא בטוח שלא ישוב

הסערה שקמה בירדן בעקבות הידיעות בדבר ניסיון ההפיכה נגד המלך עבדאללה שככה תוך פחות משבוע: חמזה נשבע – או אולץ להישבע – נאמנות לאחיו הגדול, המלך הבטיח אחדות בתוך המשפחה ובתוך הממלכה וזכה לאהדה גדולה במדינה ומחוצה לה. המשבר נגמר כלא היה, אך לרגע קט הידיעות שהגיעו מעמאן כמעט גרמו להתקפי לב ברחבי האזור – בישראל, וגם במדינות ערביות במפרץ הפרסי ובמצרים.

הממלכה ההאשמית שקורצה מעבר הירדן בעידן המנדט הבריטי ועוצבה על ידי מדינאים אנגלים הפכה לאחד מעמודי התווך של היציבות במזרח התיכון הגועש והסוער. מבחינתה של ישראל – ירדן חוצצת בינה לבין הכאוס שמתקיים ממזרחה לה. ירדן היא גם שותפה חשובה של ארצות הברית באזור וכך גם של המדינות הסוניות הערביות.

הממלכה ההאשמית שרדה את גלי המהפכות הערביות בשנות החמישים, את המלחמות עם ישראל, את ספטמבר השחור, את האביב הערבי וגם אינספור משברים כלכליים. העולם הספיד את ההאשמים פעמים רבות בעבר, אך למרות הכול בית המלוכה הזה קיים כבר כמעט מאה שנים.

הפעם הסערה התרחשה כולה בתוך המשפחה – הרי לא מדובר בפוליטיקאי או מנהיג פופולרי "מבחוץ" שדרש לבטל את המונרכיה ולהפוך את ירדן לרפובליקה, אלא באח שיכול בקלות לדמיין שהוא ולא אחר ישב בכיסא המלכותי. ההמונים לא נהרו אחרי חמזה ולא הלכו שבי אחריו למרות שהביע ביקורת חריפה כנגד אחיו.

האם בעתיד בני משפחה אחרים או יריבים מבחוץ ינסו לאתגר את עבדאללה ולערער את היסודות של בית המלוכה? זה תלוי, בין היתר, ביכולתו של המלך לייצב את המצב הכלכלי שהולך ומדרדר בשנים האחרונות, וביתר שאת בשנת הקורונה. אזרחים רבים חשים שהמדינה זנחה אותם ושכחה מהם ומהצרות הפיננסיות שלהם. הכוח הרב שמרוכז בידי המלך פחות מפריע לרבים מהם ממחירי המזון הגבוהים. אירועי מחאה רבים נרשמו בחודשים האחרונים ברחבי הממלכה.

הידידים הרבים של עבדאללה, שהביעו תמיכה בלתי מסויגת בו, יצטרכו להכניס את היד לכיס ולהזרים לירדן עוד מיליארדים רבים על מנת לייצב את הממלכה ולהעמידה שוב על הרגליים, כפי שנעשה בעת האביב הערבי. ניתן להצליח במשימה הזאת, כיוון שלמרות כל הביקורת, בית המלוכה הירדני עדיין נחשב למותג. אך אם המצב הכלכלי לא ישתפר בקרוב, גלי זעם עלולים לשטוף החוצה את בני מלוכה שעסוקים בקרבות פוליטיים בעת שהממלכה עולה באש.

3

חזבאללה מנסה לשנות את תדמיתו בלבנון

הצו שפרסם מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, ובו הוא מורה על הקמת הקרן אל-אימאם אל-מונטזר
הצו שפרסם נסראללה, ובו הוא מורה על הקמת הקרן אל-אימאם אל-מונטזר

בין אגירת טילים המכוונים אל עבר ישראל לאימונים לכיבוש ערים ישראליות בגליל, אנשי חזבאללה גם עוסקים בצדקה. בימים האחרונים הוציא מזכ"ל הארגון, השייח' חסן נסראללה, צו שבו הוא מורה על הקמתו של פרויקט מיוחד בשם "אל-אימאם אל-מונטזר", שיעסוק בגיוס כספים והעברתם לרווחת האזרחים הלבנוניים שנפגעו קשה מהמשבר הכלכלי השורר במדינה.

לדברי אנשי הארגון, הכספים מיועדים לא רק שיעים, אלא לכל אזרח שנקלע לחובות ומתקשה לקיים את משפחתו. ככל הנראה, גם ברובע הדאחיה מבינים שתדמית הארגון בלבנון זקוקה לשיפור משמעותי. לאחר הפיצוץ האדיר בנמל ביירות באוגוסט האחרון לבנונים רבים הפנו אצבע מאשימה אל עבר חזבאללה, ורבים גם קושרים את המשבר הכלכלי בניסיונות של חזבאללה להכתיב לראש הממשלה המיועד סעד אל-חרירי את תנאיו.

לחזבאללה יש כלים פיננסיים רבים שאינם נמצאים בשליטת הבנק המרכזי, כגון "אל-קרד אל-חסן", עמותה המעניקה הלוואה ללא ריבית או בתנאים מקלים. עתה יתווסף לכך גם הפרויקט של "אל-אימאם אל-מונטזר", שיגייס כספי צדקה עבור אזרחים נזקקים.

חסן נסראללה (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
חסן נסראללה (צילום: AP Photo/Hussein Malla)

4

מדוע לועגת סדרה איראנית לאנשי משרד החוץ?

בכירים במשרד החוץ האיראני מתלוננים על כך שסדרת המרגלים המצליחה "גנדו" לועגת להם, והצופים שואלים את עצמם האם המשטר מצנזר את הסדרה המצליחה שהוא עצמו הפיק. "גנדו" עלתה לאוויר ב-2019, ולפני מספר ימים, כאשר איראנים נהנו מחופשה לכבוד חגיגות הנורוז, עלתה לאוויר העונה השנייה.

הסדרה עוסקת במאבק בין סוכנים איראנים לבין מרגלים בריטים שמתחזים לעיתונאים ולדיפלומטים. העלילה מבוססת בין היתר על סיפורים אמיתיים, כגון הסיפור של העיתונאי ג'ייסון רזיאן שהואשם בריגול וריצה עונש מאסר בכלא האיראני.

סוכני הביון האיראניים זוכים ב"גנדו" להאדרה רבה, בעוד שאנשי משרד החוץ מתוארים כחלשים, נוכלים ובוגדניים. כאשר הטלוויזיה הממלכתית של איראן החלה לשדר את העונה הראשונה, שר החוץ ג'וואד זריף הגיש תלונה רשמית על ביזוי של אנשי משרדו, אך כמובן לא זכה למענה כיוון שהקרן שהפיקה את הסדרה קשורה במישרין אל משמרות המהפכה.

גם הצופים לא מרוצים. רבים שמו לב לכך שחלק מהפרקים ערוכים באופן מוזר וגס, והדיאלוגים בין הדמויות השונות – קטועים. היועץ של הנשיא חסן רוחאני כבר התבטא בנושא והודיע שהממשלה לא התערבה בתכני הסדרה, אך הצופים לא התרשמו – והציפו את הרשתות החברתיות בשאלות וממים בנוגע לסיבות שהביאו את המשטר לצנזר את הסדרה שהוא עצמו הפיק.

5

ארבע שנים למתקפה הכימית בח'אן שייח'ון שבסוריה

ב-4 באפריל 2017 התרחשה בעיר ח'אן שייח'ון שבמחוז אידליב מתקפה כימית. העיר נשלטה באותה עת על ידי ארגון המורדים הסורי האסלאמי הקיצוני תחריר א-שאם. ח'אן שייח'ון הופצצה על ידי המטוסים של חיל האוויר הסורי, ועדי ראייה דיווחו על ריח מוזר שנישא באוויר כעשר דקות לאחר ההתקפה, ומייד לאחר מכן עוברי אורח הפגינו סימפטומים ברורים של הרעלה.

עובדים רפואיים הצביעו על כך שההתקפה הייתה שונה מהתקפות גז כלור שחוו בעבר, שכן בעוד שבמתקפות קודמות גז הכלור המית אנשים בעיקר בבניינים שהופצצו, בהתקפה זו הקורבנות מתו כתוצאה מהרעלה ברחובות. כ-90 אזרחי סורים נהרגו ועוד כ-400, ביניהם ילדים קטנים ותינוקות, נפצעו.

אב אוחז בגופות ילדיו התאומים, שנהרגו במתקפה הכימית בח'אן שייח'ון שבסוריה, 4 באפריל 2017 (צילום: Alaa Alyousef via AP, File)
אב אוחז בגופות ילדיו התאומים, שנהרגו במתקפה הכימית בח'אן שייח'ון, 4 באפריל 2017 (צילום: Alaa Alyousef via AP, File)

איש לא נטל על עצמו אחריות למעשה הזוועה, ובארצות הברית הטילו אחריות מלאה על משטר אסד ועל רוסיה, בעלת בריתו. במוסקבה ובדמשק טענו כי האירוע התרחש כתוצאה מתקיפת מחסן נשק כימי של המורדים.

עוד 1,058 מילים
סגירה