נתניהו המציא את בורלא כתחליף לטראמפ

מנכ"ל פייזר לא המציא את החיסון נגד הקורונה ולא מכר לישראל חיסונים בשל היותו "יהודי חם" ● אך בשיווק גאוני להמונים, נתניהו הפך את בורלא לגיבור עולמי ואת קשריו עמו לכאלה שהצילו את העם היהודי ● בורלא הוא בסך הכל איש עסקים ממולח, אולם אחרי לכתו של טראמפ, נתניהו היה צריך דמות חדשה שתתחזק את התודעה הכוזבת שהוא שייך ל"ליגה אחרת" ● פרשנות

FILE – In this Feb. 26, 2019 file photo, Albert Bourla, chief executive officer of Pfizer, prepares to testify before the Senate Finance Committee hearing on drug prices, on Capitol Hill in Washington. Bourla urged global governments not to reopen economies too quickly because of the optimism created by possible COVID-19 vaccines. He says the vaccine is one tool in controlling the disease. Bourla was speaking Wednesday, Dec. 2, 2020, during an online event hosted in his native Greece. (AP Photo/Pablo Martinez Monsivais, File) (צילום: AP Photo/Pablo Martinez Monsivais)
AP Photo/Pablo Martinez Monsivais
FILE - In this Feb. 26, 2019 file photo, Albert Bourla, chief executive officer of Pfizer, prepares to testify before the Senate Finance Committee hearing on drug prices, on Capitol Hill in Washington. Bourla urged global governments not to reopen economies too quickly because of the optimism created by possible COVID-19 vaccines. He says the vaccine is one tool in controlling the disease. Bourla was speaking Wednesday, Dec. 2, 2020, during an online event hosted in his native Greece. (AP Photo/Pablo Martinez Monsivais, File)

ברחבי העולם מוקירים ומעריכים את היכולת הטכנולוגית אשר אפשרה לייצר חיסון מפני הקורונה במהירות שיא (ויש גם המטילים ספק בכך). אך בשום מקום בעולם לא קיימת התופעה הייחודית תוצרת כחול לבן של הפיכת מנכ"ל אחת משש חברות התרופות אשר ייצרו את החיסון, לגיבור עולמי.

ד"ר אלברט בורלא, וטרינר בהכשרתו, נמצא מזה כשני עשורים בצמרת הניהול של פייזר, בתפקידים שונים. הוא התפרסם ברחבי העולם בעיקר ממכירת החיסון נגד הקורונה, למרות שעד שנת 2020 כל תחום החיסונים תחת ניהולו היווה רק 15% מכלל הכנסות השנתיות של פייזר. רק לשם השוואה, התרופה אייברנס לטיפול בסרטן השד שפייזר משווקת היוותה לבדה נתח שמתקרב בהכנסותיה לאלה של כל החיסונים ששיווקה החברה באותה שנה.

ההילה שיצרו לבורלא בישראל כאילו הוא בכבודו ובעצמו אחראי לזה שיש היום את החיסון המיוחל רחוקה מהמציאות ובסך הכול נועדה לשרת את הנרטיב שמנסה להוביל ראש הממשלה בנימין נתניהו. הרי את רוב המחמאות יש להפנות בכלל לחברת ביונטק הגרמנית, שפיתחה את החיסון.

מרכז הפיתוח של החיסון נגד הקורונה של ביונטק בעיר מרבורג, גרמניה (צילום: AP Photo/Michael Probst)
מרכז הפיתוח של החיסון נגד הקורונה של ביונטק בעיר מרבורג, גרמניה (צילום: AP Photo/Michael Probst)

בורלא זיהה, בחושיו העסקיים המפותחים, את הפוטנציאל הגלום בביונטק בקידום החיסון נגד הקורונה, ומיהר לחתום עמה על הסכם שיתוף פעולה בזמן שכ-500 מעובדיה עמלו על פיתוח החיסון על בסיס טכנולוגיה שהומצאה אצלה עוד בעבר.

יותר מכך – התפיסה שהטמיע נתניהו בדעת הקהל בישראל כאילו בורלא, בהיותו "יהודי חם", מעביר לישראל את כל החיסונים הדרושים להצלתה לפני כל העולם רק בגלל קשרים חמים שיש בין השניים, אמנם נשמעת כמו פרק מרגש מתוך ספר דברי הימים של העם היהודי והמנהיג נתניהו, אבל אין לה באמת קשר למציאות.

התפיסה שהטמיע נתניהו בדעת הקהל בישראל כאילו בורלא, בהיותו "יהודי חם", מעביר לישראל את כל החיסונים הדרושים להצלתה לפני כל העולם רק בגלל קשרים חמים שיש בין השניים, אין לה באמת קשר למציאות

פייזר היא לא עמותה ללא מטרות רווח שמשרתת את קבוצת החברים היהודים של בורלא. מעל בורלא, ביושבו כמנכ"ל פייזר, נמצאים בעלי מניות, לא סלחניים במיוחד, שמודדים אותו בזכוכית מגדלת לפי כמות ההכנסות שהוא מייצר בעבורם. בסוף-בסוף, מעבר למילים היפות, הכול ביזנס וכסף.

מבט על מעבדות פייזר בפוארס, בלגיה. נובמבר 2020 (צילום: AP Photo/Virginia Mayo)
מבט על מעבדות פייזר בפוארס, בלגיה. נובמבר 2020 (צילום: AP Photo/Virginia Mayo)

ולראייה, בסוף השבוע דווח כי פייזר החליטה לעצור משלוח של 700 אלף חיסונים שהיו צפויים להגיע אלינו בקרוב, מאחר שמדינת ישראל לא העבירה לחברה את התשלום הנדרש. לפי הדיווח, בכירי החברה אף איימו כי ישראל תתדרדר בתור לחיסונים אם הכסף לא יועבר והבהירו חד משמעית לנציגי משרד הבריאות: "אנחנו לא נדבנים".

בורלא קיבל עסקה חלומית מנתניהו

עם היעלמותו של דונלד טראמפ, ובהעדר דמות עולמית אחרת שנתניהו יוכל להתגאות בקשריו עמה – לכאורה קשרים המיוחדים רק לו אשר שמים אותו ב"ליגה אחרת" ורק בזכותם עם ישראל חי וקיים – ראש ממשלה יצר למעשה "טראמפ חדש".

בשיווק גאוני להמונים נתניהו הפך את בורלא מעוד איש עסקים אנונימי עבור אוכלוסיית ישראל לדמות עולמית מובילה ונחשקת. את קשריו "החמים" עמו הציג ככאלו שהצילו את העם היהודי מעוד שואה.

בשיווק גאוני להמונים נתניהו הפך את בורלא מעוד איש עסקים אנונימי עבור אוכלוסיית ישראל לדמות עולמית מובילה ונחשקת. את קשריו "החמים" עמו הציג ככאלו שהצילו את העם היהודי מעוד שואה

נתניהו אפילו שמר ליחסיו עם בורלא מקום של כבוד בנאומו בטקס הממלכתי ליום השואה. הרי אין כמו מנכ"ל יהודי בן לניצולי שואה כדי לעטוף את כל הסיפור הזה בצלופן צבעוני של פטריוטיות.

בנימין נתניהו נושא דברים בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה ב"יד ושם", 7 באפריל 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
בנימין נתניהו נושא דברים בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה ב"יד ושם", 7 באפריל 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

בורלא, בתבונה רבה, לא נפל למלכודת הפוליטית ואף דחה הצעה של השרה מירי רגב להדליק משואה ביום העצמאות. לפי דיווחים, הוא יסתפק ככל הנראה בסרטון וידאו מוקלט.

אלא שבסופו של יום, בורלא הוא לא גיבור לאומי ולא גיבור עולמי – הוא בסך הכול ידע לזהות בזמן הזדמנות עסקית מול חברת ביוטכנולגיה גרמנית, ובמקביל ניצל עד תום את עמדת החולשה והתלות הגדולה של הלקוח נתניהו במוצר שהוא משווק.

בסופו של יום, בורלא הוא לא גיבור – הוא בסך הכול ידע לזהות בזמן הזדמנות עסקית מול חברת ביוטכנולגיה גרמנית, ובמקביל ניצל עד תום את עמדת החולשה והתלות הגדולה של הלקוח נתניהו במוצר שהוא משווק

ספק גדול אם במצב בו עתידו הפוליטי והמשפטי של נתניהו לא היה כה תלוי בחיסונים – ועוד עם דדליין קצר של עד אמצע מרץ – ראש ממשלת ישראל היה נותן לבורלא עסקת חלומות כזו על מגש של כסף. ספק אם היה מנדב את ישראל לשמש כ"מעבדה של העולם", כפי שכינה זאת בורלא, בשירות חברה ציבורית – ועוד בתמורה לתשלום מופרז בעבור כל מנת חיסון.

מנכ"ל פייזר אלברט בורלא בראיון לערוץ 12, 11 במרץ 2021 (צילום: צילום מסך)
מנכ"ל פייזר אלברט בורלא בראיון לערוץ 12, 11 במרץ 2021 (צילום: צילום מסך)

ספק אם נתניהו היה לוקח על עצמו ועל אזרחיו סיכון עצום ונותן אור ירוק לשים את כל הביצים – או במקרה זה את כל החיסונים – בסל אחד של פייזר. תופעת לוואי אחת לא במקום – כמו שקרה במדינות אחרות עם החיסון של אסטרהזניקה – וההצלחה עד כה הייתה הופכת לועדת חקירה.

ספק עוד יותר גדול אם היה מסכים להתחייב לדחוף לאישור עסקה עתידית נוספת בעלות של למעלה ממיליארד דולר מול פייזר, על קבלת 36 מיליון חיסונים ב-2022. מדובר בעסקה שצמרת הרפואה בישראל לא מבינה את הצורך בה בנקודת הזמן הנוכחית: אלו חיסונים שאמורים להתמודד עם וריאנט שטרם קיים וזריקת בוּסט שאין שום ערובה שיהיה בה צורך.

לב העניין איננו האם נתניהו פעל נכון או לא כשסגר את כל העסקאות האלה – אפשר בהחלט לטעון מנגד שכל דולר שישראל שילמה כדאי ביחס למחיר המגפה; אלא שבשורה התחתונה, בורלא קיבל מנתניהו עסקת חלומות שספק אם הוצעה לו במקום אחר – ועל הדרך הפך ליהודי משלנו, גיבור-על יחיד במינו, והשותף העולמי החדש של נתניהו, ששוב מציג את ראש הממשלה כמנהיג מ"ליגה אחרת".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
צודק בכל מילה. הרקבון של ביבי והסביבה התומכת שלו יתגלו במערומיהם בהמשך. נתן אשל, ברדוגו, טופזלוקדודו האובדני הם דוגמאות לרובוטים מקוללים אשר תוכנתו להתאבד למען השליט המיוסר והאוהב את עמ... המשך קריאה

צודק בכל מילה. הרקבון של ביבי והסביבה התומכת שלו יתגלו במערומיהם בהמשך. נתן אשל, ברדוגו, טופזלוקדודו האובדני הם דוגמאות לרובוטים מקוללים אשר תוכנתו להתאבד למען השליט המיוסר והאוהב את עמו. רמת הפסיכוזה השוררת במעגל הקרוב לביבי זה זה, זה החומר שממנו עושים סרטים של היצ'קוק. סתם לידע כללי: נתן אשל משועבד לצפייה בחשבונות ברשתות החברתיות, ועל פיהן הוא פועל, על פי עיוות נפשי, אשר יתפוצץ לו בפרצוף כשביבי יהיה בכלא. ליאיר נתניהו צפויה התנדבות כואבת בבתי תמחוי

מבחן התוצאה מוכיח שכל הכתבה מיותרת ואינה מועילה כלל. מלבד ההשחרה של נתניהו . ואיך שוב מי שלא לכך סיכון! מנסה להמעיט במהלכים שהביאו את ישראל למשק פתוח ביחס לעולם. ועצירת הנגיף שעד היום ... המשך קריאה

מבחן התוצאה מוכיח שכל הכתבה מיותרת ואינה מועילה כלל. מלבד ההשחרה של נתניהו . ואיך שוב מי שלא לכך סיכון! מנסה להמעיט במהלכים שהביאו את ישראל למשק פתוח ביחס לעולם. ועצירת הנגיף שעד היום קטל מעל שלושה מיליון איש ולא מעניין אם הוא ממנף את זה כי ממלא תמצא את החורים בגבינה מקווה שאתה מחוסן בזכותו!!!

עוד 807 מילים ו-3 תגובות
סגירה