משפחתו של פגוע הנפש שנהרג בחיפה דורשת להשעות את השוטר החשוד

מעקב זמן ישראל שלושה שבועות אחרי שמוניר ענבתאווי נורה למוות בידי שוטר, פנתה משפחתו למח"ש בתלונה על כך שהחשוד לא הושעה וכי הם טרם קיבלו את תוצאות הנתיחה שלאחר המוות ● "לא ייתכן שחייו של חולה נפש יקופחו ולא ייתכן כי משפחה הזועקת לעזרת המשטרה כגוף מקצועי, תזכה לתוצאה הפוכה בקטל של ממש" ● מח"ש בתגובה: "ההחלטה על החזרת השוטר החשוד לתפקידו אינה בסמכות מח"ש"

המשטרה במקום זירת מותו של מוניר ענבאתווי, 29 במרץ 2021 (צילום: רוני עופר/פלאש90)
רוני עופר/פלאש90
המשטרה במקום זירת מותו של מוניר ענבאתווי, 29 במרץ 2021

שלושה שבועות אחרי שמוניר ענבתאווי, פגוע נפש מחיפה, נורה למוות בתקרית עם משטרת מחוז חיפה, משפחתו של ההרוג דורשת להשעות את השוטר החשוד ולקבל לידיה את תוצאות הנתיחה שלאחר המוות. האירוע נמצא תחת חקירת מח"ש, והשוטר נמצא כרגע בחופשה.

במכתב ששלח בימים האחרונים למח"ש עורך הדין של המשפחה, אלבר נחאס, הוא קובל על כך שהמשטרה לא מצאה לנכון להשעות את השוטר למרות שהאירוע הסתיים בתוצאה קטלנית.

"אין ספק שהמנוח נורה למוות במעשה פזיז", כתב נחאס, "שכן אף אם נשקפה ממנו סכנה הרי שהסכנה יכלה להימנע ו/או להתבטל במדרג אחר של עשייה או בפעולה משטרתית אחרת במדרג ובחלופות אחרות שלא היו גורמים לקטילתו … נדרוש להשעות את השוטר ולא להחזירו לעבודתו, שכן ההחזרה לעבודה והמעבר 'לסדר היום הרגיל' כאילו לא קרה דבר הינה תוצאה אבסורדית ובלתי נסבלת".

הארוע בו נהרג מוניר ענבתאווי כפי שנתפס באחת מהמצלמות באזור. ענבתאווי מצד ימין, השוטר שירה בו משמאל.

נחאס טען כי חמורה עוד יותר העובדה שהממונים על אותו שוטר עודדו וגיבו אותו במקום לקחת אחריות ולהתנצל בפני המשפחה. "לא ייתכן שחייו של חולה נפש יקופחו ולא ייתכן כי משפחה הזועקת לעזרת המשטרה כגוף מקצועי, תזכה לתוצאה הפוכה בקטל של ממש", לשון המכתב.

בשיחה שקיימנו עם עו"ד נחאס היום הוא חזר על דרישתו "לסיים את החקירה מהר, שיעמידו את האחראים לדין ושישעו את השוטר שעשה את המעשה הזה. לא יכול להיות שהוא יחזור לעבודה כאילו לא קרה כלום. מעבר לזה, אין לנו אפשרות בשלב הזה לקבל תוצאות נתיחה.

"איך יכול להיות שמשפחה מאבדת אדם וצריכה לחכות חודשים מבלי לדעת איך הוא מת? איך זה ישפיע על החקירה של מח"ש? קודם כל, אבו-כביר (המכון לרפואה משפטית – ע"ש) עובדים בקצב איטי ואי אפשר לדבר איתם, וגם כשהם כבר נותנים אינדיקציה – תמצית ראשונית של הנתיחה – מח"ש ממשיכה לטעון שזה בחקירה ואי אפשר להעביר כלום למשפחה".

מוניר ענבתאווי ואחותו (צילום: מרכז מוסאוא)
מוניר ענבתאווי ואחותו (צילום: מרכז מוסאוא)

לדבריו, המשפחה שלחה נציג מטעמה כדי שיהיה נוכח בנתיחה ויוכל לבצע בקרה על תוצאותיה.

מפקד תחנת חיפה, ניצב משנה אמיר גולדשטיין, גיבה את השוטר בראיון שנתן לגלי צה"ל יום לאחר המקרה. עורכת דינו של השוטר היורה, תמי אולמן, אישרה כי הוא נמצא כרגע בחופשה ולא מושעה.

בתשובה לשאלה האם ומתי תועבר תוצאת הנתיחה למשפחה, במח"ש מסרו בתגובה כי "החקירה עודנה מתנהלת ומטבע הדברים לא נוכל להתייחס לפרטיה". במשטרה לא השיבו לשאלה האם בכוונתם להשעות את השוטר, ומסרו כי "הנושא מצוי בחקירת מח"ש ומטבע הדברים לא נוכל להתייחס אודותיו בשלב זה".

בתשובה לעו"ד נחאס, במח"ש ציינו שעם היוודע דבר האירוע חוקרי המחלקה "הגיעו לזירה ואספו ראיות רבות". בנוסף, הגופה הועברה לנתיחה כאמור, נחקרו עדים והשוטר היורה נחקר באזהרה.

"לא נמצאה עילה לעצור את השוטר החשוד", נמסר ממח"ש. "הוחלט להטיל עליו תנאים מגבילים במסגרתו נתפס נשקו ונאסר עליו לשוחח על האירוע עם אחרים. ההחלטה על החזרת השוטר החשוד לתפקידו במשטרה אינה בסמכות מח"ש אלא בסמכות משטרת ישראל".

האירוע החריג התרחש לפני שלושה שבועות, כאשר אמו של ענבתאווי הזעיקה שוטרים כדי שיטפלו בבנה שהשתולל עם חפץ חד בידו. שני שוטרים הגיעו למקום האירוע ברחוב אל-סלט בשכונת ואדי ניסנאס שבחיפה. בתום התגוששות קצרה שתועדה במצלמות אבטחה, ענבתאווי נורה למוות. במקום נמצאו סימנים של 8 קליעים על הרצפה במרחק של כ-15 מטר במורד הסמטה שמחוץ לבית.

המשטרה במקום זירת מותו של מוניר ענבאתווי, 29 במרץ 2021 (צילום: רוני עופר/פלאש90)
המשטרה במקום זירת מותו של מוניר ענבאתווי, 29 במרץ 2021 (צילום: רוני עופר/פלאש90)

ענבתאווי היה פגוע נפש בן 33 שגר לבד עם אמו. אבי המשפחה נפטר ושאר האחים והאחיות היו מחוץ לבית. המקרה שלו הוא העתק כמעט מדויק לזה שבו שוטרים הרגו את שיראל חבורה בראש העין לפני שנה, את יהודה ביאדג'ה בבת ים לפני שנתיים. דומה מאוד גם המקרה של איאד אל-חלאק, צעיר אוטיסטי שנהרג לפני שנה על ידי שוטרי מג"ב במזרח ירושלים.

ביום אחרי מותו של ענבתאווי, שוחחנו עם בני משפחה ושכנים שהיו בסוכת האבלים שהוקמה מול ביתו. לדבריהם, המשטרה הוזעקה למקום פעמים רבות בעבר, בתחנת חיפה הכירו את המנוח והיו אמורים להפעיל פרוטוקול מתאים כדי להשתלט עליו ולפנותו למרכז לבריאות הנפש בטירת הכרמל, כפי שקרה פעמים רבות בעבר.

"הוא היה מלאך", אמר האח אמיר ענבתאווי. "היה ילד קטן בגוף גדול. אמא הזעיקה את המשטרה לא כדי שיעצרו או יהרגו אותו אלא כבקשת עזרה. פשוט במקום להזמין אמבולנס היה לה קל יותר לחייג 100.

"לפני כן היו באים שוטרים ומפנים אותו, הכירו אותו בתחנה. זה נורמלי שאמא שלי תתקשר לעזרה עבור אדם שיש לו הפרעה נפשית ויגיע צוות לא מוכן ולא מוכשר לזה? יבוא רק עם אקדח לירות?

בני משפחתו האבלים של מוניר ענבאתווי, 30 במרץ 2021 (צילום: רוני עופר/פלאש90)
בני משפחתו האבלים של מוניר ענבאתווי, 30 במרץ 2021 (צילום: רוני עופר/פלאש90)

"לא דיברו איתנו מהמשטרה. לא יכול לומר לך שאני רוצה שהם יבואו לפה, בשביל מה? כדי שיגידו סליחה? אני לא צריך את זה. מספיק לי הכאב שלי ושל אמא שלי, בסוף איבדתי את אח שלי שגם כשהיה מנוטרל ירו בו. מה שפורסם עד עכשיו זה חלק קטן מהאירוע. יש פה הרבה זוויות ומח"ש לקחו את כל המצלמות. באו שני שוטרים לטפל באירוע וכדי להעלים את המקרה באו המון".

יום לאחר האירוע גופתו של ענבתאווי הובאה לבית המשפחה ונלקחה משם לקבורה באחד מכפרי הצפון. למקום הגיע גם ג'עפר פרח, מנהל מרכז מוסאוא, שגם שכר את העורך שייצג את המשפחה.

"אנחנו יודעים שבגופה נמצאו שרידים של שני קליעים: אחד שנכנס בחזה ופגע בכבד וגרם למוות והכדור השני נכנס בצד אחד ויצא מצד שני של פלג הגוף העליון", מתאר פרח.

"יש פה סימנים של 8 קליעים, כנראה השוטר הנוסף שהיה באירוע ירה עוד כדורים. בתחנת חיפה יש יד קלה על ההדק כשמדובר בערבים וקבוצות מוחלשות. שלושה ערבים נהרגו בחיפה בחצי השנה האחרונה, יש גם את הסיפור של סלמון טקה.

סוכת האבלים בביתו של מוניר ענבתאווי בחיפה, 30 במרץ 2021
סוכת האבלים בביתו של מוניר ענבתאווי בחיפה, 30 במרץ 2021

"כשמדובר בקבוצות מוחלשות, יש פה פיקוד משטרה שלוקח את החוק לידיים וחוויתי את זה גם על בשרי – שלוש שנים אחרי שנעצרתי ושברו לי את הרגל אנחנו עדיין בהליך פלילי שלא הסתיים. בעמותה שעוסקת בחולי נפש מדווחים על זה שלמשטרה ולמדינה אין כלים לטפל באנשים שהם חולי נפש וזקוקים לעזרה.

"התחנה מכירה את מוניר, זו לא הפעם הראשונה שהם שולחים שוטרים, ולוקחים אותו. רק לפני חודש הוא התפנה ממרכז לבריאות הנפש בטירת הכרמל. אדם שזקוק לעזרה מפונה למשפחה שלא יכולה לעזור לו ואז אתה מגיע למצב ששולחים לשם שוטרים לא מקצועיים. במקום להשתלט עליו ולהפנות לטיפול, מסיימים את האירוע בצורה הזו.

"רופא מטעם המשפחה היה בנתיחה. המשטרה לקחה סרטונים ממצלמות שתיעדו את האירוע, הוציאה צו איסור פרסום ואחרי שעה הדליפה את הסרטון. רק להם היה את הסרטון הזה, ערכו אותו והדליפו אחרי שעה. אני יודע שהם קטעו אותו כי ראינו את הסרטון המלא".

עוד 963 מילים
סגירה