אלטרנטיבות שלטוניות לישראל

משפחת המלוכה הבריטית (צילום: AP Photo/Kirsty Wigglesworth, File)
AP Photo/Kirsty Wigglesworth, File
משפחת המלוכה הבריטית

לנוכח המשבר המתמשך לגבי הרכבת ממשלה בישראל עולים רעיונות שונים, כמו בחירה ישירה לראשות הממשלה. אז לפני שיהיו בחירות חמישיות, אולי הגיע הזמן לשקול רעיונות מחוץ לקופסה. אפשר להעלות לדיון מספר הצעות נוספות, על היתרון והחסרון של כל אחת מהן:

1. הפיכת הבחירות לתוכנית ריאליטי

יתרון: הציבור בישראל מכיר היטב את תוכניות הריאליטי ויוכל להבין את הקונספט החדש במהירות.

הפיכת הבחירות לתוכנית ריאליטי. יתרון: הציבור בישראל מכיר היטב את תוכניות הריאליטי ויוכל להבין את הקונספט החדש במהירות

חסרון: גם כך הבחירות הן כמו תוכנית ריאליטי, שנמצאת בדרך לעונה חמישית (בחירות חמישיות).

2. מינוי ראש ממשלה ברוטציה שבועית ואף יומית

יתרון: כך רבים יוכלו להיות ראש ממשלה והרי רבים רוצים להיות בתפקיד זה, אז הם יוכלו למלא אותו והציבור יוכל לראות מי מתפקד הכי טוב. ניתן גם לשקול פשוט לבטל את משרת ראש הממשלה. המאבק על מי יהיה ראש הממשלה הוא אחת הסיבות העיקריות אם לא הסיבה המרכזית לכל התמשכות המשבר, על כל המשתמע מכך. ברגע שהמשרה תבוטל לא תהיה תחרות עליה וזה ימנע מתחים ובעיות.

חסרון: כאוס במדינה

3. הפיכת ישראל לממלכה

יתרון: מוסדות רבים במדינה מוגדרים ממלכתיים, כמו בחינוך. מעבר לכך רבים מדברים על כך שאין מספיק "ממלכתיות". מכאן שיש הן בסיס והן דרישה למוסד שיהיה יותר ממדינה. אז שיהיה ממלכה.

חסרון: ניסיון העבר מלמד כי ממלכות בישראל לא תמיד הובילו לתוצאות חיוביות (רשימה חלקית: מלחמות אזרחים, מרידות, חורבן וגלות).

4. למצוא מודל שלטוני במזה"ת שיתאים לישראל

רמז: קשור לממלכות אזוריות.

יתרון: מדינות ערב המוגדרות ממלכות כמו ירדן, סעודיה ומרוקו הוכיחו יציבות כולל במהלך הטלטלה העזה בעולם הערבי בעשור האחרון.

חסרון: יש בעייתיות מסוימת באימוץ מודל של ממלכה ערבית (בעיקר למי שחשובות לו זכויות אזרח בסיסיות ופיקוח על השלטון)

לאמץ מודל מזרח תיכוני. יתרון: ממלכות כמו ירדן, סעודיה ומרוקו הוכיחו יציבות בעשור האחרון. חסרון: יש בעייתיות מסוימת באימוץ מודל של ממלכה ערבית (בעיקר למי שחשובות לו זכויות אזרח בסיסיות ופיקוח על השלטון)

5. לחפש מודל מעבר למזרח התיכון

כמו למשל בארה"ב.

יתרון: אמריקה עדיין משמשת מודל לחיקוי בהיותה מעצמת–על עם כלכלה אדירה, צבא חזק, נטפליקס ואמזון (וגם פייסבוק, שיהיה).

חסרון: בחירות בארצות הברית (גם בלי שגורמים חיצוניים משבשים אותן) הן מנגנון מסובך שמוביל לעתים לבחירה של מי שלא זכה לרוב הקולות. רבים, גם בישראל, חושבים שאמריקה זה לא מה שהיא היתה פעם (גם אם מה שהיה פעם זה לא בדיוק מה שהיה פעם).

6. הקמת מדינה דו–לאומית

יתרון: אם מפלגה ערבית, רע"ם, יכולה להיות בממשלה אז למה לא לכלול גם פלסטינים שכנים מהרשות הפלסטינית? מנסור עבאס מרע"ם הפך כעת לשותף לגיטימי, אז מה הבעיה עם מחמוד עבאס (הידוע יותר כאבו–מאזן, יושב ראש הרשות הפלסטינית. רע"ם מזוהה עם האחים המוסלמים, ולא עם הפת"ח שמנהיג את הרשות הפלסטינית אבל לא צריך לדקדק בציציות. כולנו בני אדם בסופו של דבר ובמקרה הזה אף בני דודים).

חסרון: יש לישראל מספיק צרות גם כך.

7. החזרת המנדט הבריטי

יתרון: המשטר ורבים מהחוקים בישראל גם כך מבוססים על ירושה של המנדט הבריטי הזכור לטובה על ידי חלק. בריטניה, לאחר שיצאה מהאיחוד האירופאי כדי להחזיר עטרה ליושנה, עשויה במסגרת זאת לשקול בחיוב לקבל שוב שליטה בארץ ישראל. עם כל המריבה מי יישב במעון ראש הממשלה ברחוב בלפור – אם נחזור להצהרת בלפור אולי אפשר יהיה לקבל עיסקה טובה יותר. סוג של בית לאומי משופר (עם מרפסת, שיהיה לאן לצאת במקרה שהקורונה תחזור).

חסרון: למה מנדט? אם כבר אז סיפוח לממלכה הבריטית, כולל לנבחרת כדורגל שלהם, ואז סוף סוף יהיה סיכוי לישראל להגיע לשחק במונדיאל.

החזרת המנדט הבריטי חסרון: למה מנדט? אם כבר אז סיפוח לממלכה הבריטית, כולל לנבחרת כדורגל שלהם, ואז סוף סוף יהיה סיכוי לישראל להגיע לשחק במונדיאל

8. החזרת השלטון הרומאי / יווני

יתרון: זה דרך להיות חלק מהאיחוד האירופאי.

חסרון: מה נגיד למכבים? (סתם נלחמתם?) מה נעשה עם מצדה? (הרי הבטחנו שהיא לא תיפול שנית).

9. להכריז על סוף המפעל הציוני

(בכל זאת המפעל נמשך כמעט מאה וחמישים שנה מתוכם יותר משבעים שנה כמדינה. זה לא רע) ולחזור לתפוצות.

יתרון: ענפים שישראל מצטיינת בהם כמו עסקי הייטק, יהלומים, ייצור תרופות, רכיבים אלקטרונים, טפטפות ועוד אפשר להקים בכל מקום. כמו כן אפשר למכור כל מה שיש במדינה שלא ניתן לקחת אותו. ניתן יהיה לקבל תמורתם סכום הגון (בעיקר על מוצרים מבוקשים כמו של "מפעל הטקסטיל" בדימונה).

זה יכסה את החוב הלאומי שתפח בגלל הקורונה לכטריליון, וגם בתקווה ישאיר לכל אזרח (לשעבר) של ישראל די כסף לקנות איפשהו דירת שני חדרים עם חניה, אולי אפילו חניה מקורה.

חסרון: לא חבל לוותר על כל הכיף של ויכוחים ומריבות בין הישראלים על איך לנהל את המדינה היחידה שיש להם?

10. חלוקת ישראל לשבטים

(לפי ההרכב המקורי, מתקופת המקרא או הנוכחי, מתקופת הקרע).

יתרון: זה כבר מתבצע

חסרון: זה כבר מתבצע.

חלוקת ישראל לשבטים (בהרכב המקורי מתקופת המקרא או הנוכחי מתקופת הקרע). יתרון: זה כבר מתבצע. חסרון: זה כבר מתבצע

לאור הקשיים למצוא אלטרנטיבה שלטונית יש להסתפק בשיטה הקיימת. עם כל המגרעות שלה זה מה שיש גם אם זה מתסכל למדי כרגע.

אהוד עילם, חוקר של בטחון לאומי של ישראל, בעל דוקטרט בתחום. בעבר עבד בתחום עבור צה"ל, כאזרח, במשך מספר שנים. פרסם שבעה ספרים, רובם באנגלית. האחרון, מ-2019, היה על: צה"ל מול גרילה וטרור (הוצאת משרד הבטחון ומודן) https://www.booknet.co.il/prodtxt.asp?id=139278#.XUv3bPJKipo

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 744 מילים
סגירה