להשיג הסכם צד עם ממשל ביידן

חזית מלון גראנד הוטל בוינה בו מתקיימות השיחות על הסכם הגרעין האיראני, אפריל 2021 (צילום: AP Photo/Florian Schroetter)
AP Photo/Florian Schroetter
חזית מלון גראנד הוטל בוינה בו מתקיימות השיחות על הסכם הגרעין האיראני, אפריל 2021

משלחת ביטחונית ישראלית בכירה יצאה לוושינגטון לשיחות עם ממשל ביידן, בניסיון להשפיע על המשא ומתן בין ארה"ב לאיראן על החזרה להסכם הגרעין. הסיכויים שעמדות ישראל יתקבלו שואפים לאפס, הנשיא ביידן נחוש לחזור להסכם הגרעין ולהסיר את הסנקציות. ישראל צריכה לשאוף להשיג הסכם צד עם ממשל ביידן שיכלול ערבויות לבטחונה.

בכיר במשרד החוץ האמריקני ערך בסוף השבוע שעבר תדרוך לכתבים בעקבות הפירסומים על המשבר ביחסי ישראל עם ממשל ביידן על רקע השיחות בוינה בנוגע לחזרה להסכם הגרעין משנת 2015.

בכיר במשרד החוץ האמריקני ערך בסוף השבוע שעבר תדרוך לכתבים בעקבות הפירסומים על המשבר ביחסי ישראל וממשל ביידן, על רקע השיחות בוינה בענין החזרה להסכם הגרעין עם איראן

הבכיר האמריקני טען כי ארה"ב הפגינה שקיפות כלפי ישראל בנוגע למשא ומתן על החזרה להסכם הגרעין עם איראן ותמשיך לנהוג כך.

"אנו מודעים לכך שיש אי הסכמות עם ישראל ונדון איתה בשיחות", אמר הבכיר.

משלחת ביטחונית ישראלית בכירה יצאה בתחילת השבוע לוושינגטון לשיחות עם בכירי הממשל על הסכם הגרעין. חברי המשלחת ינהלו שיחות נפרדות עם עמיתיהם האמריקנים על ההשגות הישראליות לגבי ההסכמות המתגבשות בין ארה"ב לאיראן.

המשלת כוללת את: ראש המוסד יוסי כהן, את היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת, את ראש אמ"ן תמיר היימן ואת ראש אגף אסטרטגיה טל קלמן. הרמטכ"ל אביב כוכבי, שהיה אמור להשתתף במשלחת, ביטל את נסיעתו על רקע ההסלמה ברצועת עזה בעקבות האירועים במזרח ירושלים.

דברי הבכיר האמריקני בתדרוך לכתבים הינם נכונים, השקיפות האמריקנית אכן קיימת, אבל הממשל מתעלם מכל הדרישות וההמלצות של ישראל בנושא החזרה להסכם הגרעין והסרת הסנקציו מעל איראן. הבעיה נעוצה בכך שהנשיא ביידן כבר קיבל החלטה אסטרטגית לחזור להסכם הגרעין ולהסיר את הסנקציות, תוך התעלמות מוחלטת מהעמדה הישראלית. לכן אין שום סיכוי שהשליחות של בכירי מערכת הביטחון תצליח להסיט את הנשיא ביידן מהמסלול שבו הוא דוהר בו בחזרה להסכם הגרעין.

מה כן ינסו לעשות בכירי מערכת הביטחון הישראלית בוושינגטון? הם ינסו לצמצם נזקים. הם ימליצו לעמיתיהם האמריקנים להסיר את הסנקציות מעל איראן בהדרגה, ולשפר את סעיף הפיקוח בהסכם הגרעין באופן שיאפשר לפקחים הבינלאומיים להיכנס למתקני הגרעין האיראניים בהתראה קצרה, כדי שלא יספיקו להסתיר פעולות הנוגדות את ההסכם.

ביידן כבר קיבל החלטה אסטרטגית לחזור להסכם הגרעין ולהסיר את הסנקציות, תוך התעלמות מוחלטת מהעמדה הישראלית. לכן אין שום סיכוי ששליחות בכירי מערכת הביטחון תצליח להסיטו מהמסלול

השבוע צפויות להתחדש השיחות בוינה בין ארה"ב לאיראן. האיראנים מסרבים לדון ישירות עם ארה"ב ומדינות אירופה הן שמתווכות בין הצדדים. יש התקדמות בשיחות לעבר חזרה להסכם הגרעין. ההערכה במערב היא שעד אמצע חודש מאי תושג התקדמות משמעותית. האיראנים מעוניינים לסיים את המשא ומתן בניצחון מדיני לפני הבחירות לנשיאות באיראן ב-18 ביוני.

נראה כי האסטרטגיה האמריקנית במשא ומתן בוינה היא להסיר את הסנקציות בהדרגה מעל איראן. היא מוכנה להסיר את הסנקציות מעל מגזר הנפט ומעל המערכת הבנקאית האיראנית, אך איננה מוכנה למשל להוציא את "משמרות המהפכה" האיראניים ואת לשכתו של המנהיג העליון עלי ח'מינאי מרשימת ארגוני הטרור ולבטל את הסנקציות נגדם. האיראנים מתעקשים: כל הסנקציות יוסרו לאלתר או שלא יהיה הסכם!

ההערכה במערכת הביטחון הישראלית היא שבסופו של דבר הנשיא ביידן יתקפל בפני האיראנים. הוא הגיע מוחלש ומשא ומתן עם איראן ורוצה לסיים אותו במהירות כדי שיוכל לטפל בענייני הפנים של ארה"ב.

האופן שבו מנהלת ישראל את המאבק נגד הגרעין האיראני הוא כישלון אסטרטגי. פעולות המוסד הישראלי המוצלחות נגד פרוייקט הגרעין האיראני יכולות רק לעכב את הפרוייקט אך לא לעצור אותו. מה שנדרש הוא להשיג הבנות עם ממשל ביידן. נכון שאין מדובר בממשל טראמפ, שהיה האוהד ביותר לישראל מאז הקמתה, אבל זה מה שיש כרגע.

לכן, במקום להשמיע דברי נהי ובכי, יש לנקוט בגישה מעשית נוכח התעקשותו של הנשיא ביידן לחזור להסכם הגרעין ולהסיר את הסנקציות. ישראל צריכה לפעול להשיג במקביל הסכם צד עם ממשל ביידן. כזה שכולל מתן ערבויות לישראל, שימנעו מאיראן להשיג נשק גרעיני וגם אספקת מערכות נשק חדישות ביותר למקרה של אופציה צבאית.

האופן שבו מנהלת ישראל את המאבק נגד הגרעין האיראני הוא כישלון אסטרטגי. פעולות המוסד נגד פרוייקט הגרעין האיראני יכולות רק לעכב את הפרוייקט אך לא לעצור אותו. מה שנדרש הוא להשיג הבנות עם ממשל ביידן

אסור להתעמת עם הנשיא ביידן כפי שעשה נתניהו עם הנשיא אובמה, יש "להוציא מתוק מעז" ולמקסם את כל מה שניתן לקבל מממשל ביידן בעת הזו מבחינה ביטחונית, הסכם צד עם הממשל יכול להיות פיתרון פרגמטי בעת הזו עד שישתנו הדברים.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 663 מילים
סגירה