הפקה פקה האקלימי של נתניהו

בנימין נתניהו בפסגת המנהיגים בנושא האקלים, 22.4.2021 (צילום: חיים צח, לע"מ)
חיים צח, לע"מ
בנימין נתניהו בפסגת המנהיגים בנושא האקלים, 22.4.2021

שמחתי לקרוא את דברי נתניהו בפסגת המנהיגים בנושא אקלים שאירח נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, ובעיקר את דבריו:

"התחייבתי להפחית את פליטת הפחמן הדו-חמצני ולהשלים בהצלחה את המעבר מדלקים פוסיליים לאנרגיה מתחדשת בישראל עד שנת 2050".

ראש הממשלה בנימין נתניהו השתתף בפסגת המנהיגים בנושא אקלים של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן

ראש הממשלה בנימין נתניהו השתתף היום בפסגת המנהיגים בנושא אקלים של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ("Leaders Summit on Climate").דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו:"אני מודה לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ולצוותו על אירוח ועידת האקלים המקוונת שכולנו מייחסים לה חשיבות רבה. אני מכיר את הנשיא ביידן כ-40 שנים, ואני יודע עד כמה עמוקה המחויבות שלו לפעולה נחרצת בנושא האקלים. אנו, במדינת ישראל, שותפים מלאים למחויבות זו. באופן מעשי התחייבתי להפחית את פליטת הפחמן הדו-חמצני ולהשלים בהצלחה את המעבר מדלקים פוסיליים לאנרגיה מתחדשת בישראל עד שנת 2050.אני יכול לבשר שכבר השגנו התקדמות מרחיקת לכת בשני תחומים: הפחתה משמעותית בתלות שלנו בפחם, והגברה משמעותית של ייצור אנרגיה שִמְשִית (סולארית). בתחום הראשון, ישראל היא אחת המדינות המובילות בעולם בצמצום צריכת הפחם. אם לא תהיינה נסיבות בלתי צפויות, בתוך ארבע שנים מהיום – כלומר עד 2025 – לא תתבצע יותר שריפת פחם בישראל. בתחום השני, במהלך חמש השנים האחרונות הגדילה ישראל את תפוקת האנרגיה שמקורה בקרינת השמש מ-2% לכמעט 10% בשנה זו. הצבנו לעצמנו יעד שעד סוף העשור הנוכחי נפיק למעלה משליש מהחשמל שלנו באמצעות אנרגיה מתחדשת.אתגר משלים שמונח לפתחנו הוא אגירת אנרגיה סולארית. אני וממשלתי משקיעים מאמצים ניכרים בפתרון האתגר כדי להפוך את ישראל למדינה מובילה בעולם באגירת אנרגיה. הדבר יאפשר לנו לחולל מהפכה אמיתית בשימוש באנרגיה מתחדשת. מאות חברות הזנק ישראליות מתמקדות בפרויקט זה ובנושאים שקשורים בו. החברות הללו כבר קיבלו השקעות של מיליארדי דולרים, והן תקבלנה עוד. אני מאמין שהמדע הישראלי והיצירתיות הישראלית יאפשרו לנו לתרום את חלקנו למעבר העולמי לכלכלה נטולת פליטות של פחמן דו-חמצני.ישראל מחוללת שינוי כביר גם בתחום המים. השגנו פריצת דרך עולמית בפיתוח שיטות יעילות לניצול מים בחקלאות; זאת בעזרת המצאות חדשניות של טפטפות, מערכות של חקלאות הידרופונית ויישומים של בינה מלאכותית. ישראל נחשבת כמעצמה בכל הקשור לטיהור, למִחזור ולהתפלת מים. כ-93% ממי השפכים של ישראל מטוהרים, וכ-86% מהם ממוחזרים לשימוש בחקלאות. אני מבקש להוסיף ששיתוף הפעולה הבין-מדינתי בנושא האנרגיה המתחדשת ובנושא המים תופס מקום מרכזי במארג הקשרים שאנו מטפחים עם איחוד האמירויות ובחריין. חתמנו על הסכמי שלום עם שתי מדינות אלו, ויחד אנו מרחיבים את שיתוף הפעולה ההדדי. ובכן, לא רק שאנו פועלים לסיים את התלות בדלקי מאובנים ולמצוא פתרונות למשבר האקלים – אנו מרחיבים את מעגל השלום הישראלי-ערבי, וזוהי גם כן בשורה מצוינת לאזורנו ולעולם כולו".וידאו: רועי אברהם, לע"מסאונד: בן פרץ לע"מ

Posted by ‎ראש ממשלת ישראל‎ on Friday, April 23, 2021

אלא שאלו היו מילים יפות בנוסח "פקה פקה", שאינן מחייבות את ישראל. לא הייתה בדבריו כל התחייבות אמיתית, כל דיבור על חקיקה בנושא, או לפחות ציון האפשרות להטלת מס פחמן.

אלא שדברי נתניהו היו מילים יפות בנוסח "פקה פקה", שאינן מחייבות את ישראל. לא הייתה בדבריו כל התחייבות אמיתית, כל דיבור על חקיקה בנושא, או לפחות ציון האפשרות להטלת מס פחמן

מעבר ל-100% אנרגיות מתחדשות עד שנת 2050 הוא מטרה נעלה. אבל ה"התחייבות" של נתניהו היא התחייבות חלולה שאינה שווה דבר (גם בלי להתייחס למצב הפוליטי) – אלא אם הממשלה תפעל לפי תוכנית פעולה, לפי "מפת דרכים" מחייבת עם לוח זמנים, שתבהיר כיצד ישראל תגיע למטרה זו.

בנוסף לתכנית פעולה מחייבת, יש צורך גם בחקיקה. אפשר להתחיל מאימוץ הצעת המחליטים המקורית של המשרד להגנת הסביבה, שנכתבה על ידי הדרג המקצועי במשרד (וסורבה על ידי משרד האנרגיה). ובשלב הבא, חוק אקלים עם יעדים שאפתניים ומיסוי פחמן (שהוסר ממנו בתזכיר הנוכחי, לדרישת האוצר).

נתניהו לא הציג תוכנית כזו או הצעת חוק שיחייבו את הפסקת השימוש בדלקים פוסיליים ומעבר לאנרגיות מתחדשות. בינתיים יש לנו ניירות, פרסומים, ולאחרונה אפילו הצעת חוק, ממשרדי ממשלה שונים שאינם מדברים אחד עם השני, ואין באופק כל החלטת ממשלה מחייבת.

כדאי לקרוא את המסמך האחרון של המשרד להגנת הסביבה:

"בימים הקרובים יפרסם המשרד להגנת הסביבה את טיוטת חוק האקלים להערות הציבור ולשותפים בממשלה. ההערות יישקלו במהלך ניסוח טיוטת החוק, ובהמשך הדרך הטיוטה תצטרך לקבל את אישורה של ועדת השרים לחקיקה כאשר תקום, בטרם תונח על שולחן הכנסת לדיון ולהצבעה […]. באשר לנושא של תמחור פחמן. […] מכיוון שמדובר בתיקונים בחקיקה שמשרד האוצר מופקד עליהם ולא התקבלה הסכמתו, תקנון הממשלה אינו מאפשר בשלב זה להפיץ במסגרת התזכיר תיקוני חקיקה אלה".

לעומת זאת, לפני מספר ימים פרסם מוסד שמואל נאמן בטכניון מסמך, שכתבו החוקרים פרופ' עדי וולפסון, יוני ספיר, ופרופ' אופירה אילון: "המלצות מדיניות ויעדים לישראל לקראת פסגת המנהיגים בנושא משבר האקלים. אפריל 22-23, 2021".

בינתיים יש לנו ניירות, פרסומים, ולאחרונה אפילו הצעת חוק, ממשרדי ממשלה שונים שאינם מדברים אחד עם השני, ואין באופק כל החלטת ממשלה מחייבת

בעולם, נכון לאוקטובר 2020, שמונה מדינות התחייבו בחוק להגיע לאפס פליטות פחמן עד 2050, ושלושים ושלש מדינות נוספות, בהן האחוד האירופי (27 מדינות), נמצאות בשלב של הצעת חוק להשגת אפס פליטות פחמן עד 2050. כאן וכאן. לפי המחקר של פרופ' עדי וולפסון, יוני ספיר, ופרופ' אופירה אילון, "לאחרונה הציגו מעל 120 מדינות תוכניות לקידום כלכלה מאופסת פחמן".

בנאומו, נתניהו הציב את ישראל בין הראשונות בעולם במעבר ל-100% אנרגיות מתחדשות עד שנת 2050. הלוואי עלינו. אלא שאני חושש שהוא רואה את הגז הטבעי כאנרגיה מתחדשת נקייה, ולא כדלק פוסילי, והוא כולל אותו בין המקורות לאנרגיה מתחדשת.

כך לדוגמה אומר שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ:

"משרד האנרגיה בראשותי מוביל בשנים האחרונות מדיניות חדשה לטובת גמילת ישראל מדלקים מזהמים, ועידוד שימוש בגז טבעי ובאנרגיות מתחדשות".

ובדיון בכנסת ב-6 לנובמבר 2019:

"תחנות כוח בגז לא מזהמות או מזהמות זיהום אפסי"

אלא שבעולם הריאלי, לא בעולם הפנטזיות של נתניהו ושטייניץ, גז טבעי הוא דלק פוסילי מזהם.

בכל מקרה מטרה זו אינה תואמת את כוונת משרד האנרגיה להרחיב את קידוחי הגז והנפט של ישראל ואת ההסכם השערורייתי של החברה הממשלתית קצא"א עם איחוד האמירויות, להעברת כמויות עצומות של נפט – דלק פוסילי למהדרין – דרך נמלי אילת ואשקלון.

בנאומו, נתניהו הציב את ישראל בין הראשונות בעולם במעבר ל-100% אנרגיות מתחדשות עד 2050. הלוואי. אבל אני חושש שהוא כולל באנרגיה המתחדשת הנקייה גם גז טבעי, שמחוץ לעולם הפנטזיות של נתניהו ושטייניץ הוא דלק פוסילי מזהם

דברי נתניהו היום זהים כמעט לחלוטין לדבריו ב-12 לדצמבר 2020 בוועידת האקלים הבינלאומית בבריטניה. גם אז כמו עכשיו נתניהו אומר שישראל הגדילה את ייצור האנרגיה שמקורה בקרינת השמש מ-2% לכמעט 10% בשנה זו. הנתונים מורים שייצור החשמל מאנרגיה מתחדשת בישראל ב-2020 עמד על 6% בלבד, רחוק מהמספר בו נקב נתניהו. פרופ' עדי וולפסון הגדיר אז היטב את דברי נתניהו:

"נתניהו מעגל למעלה את הנתונים, ישראל לא עמדה ביעדים שהציבה לעצמה בתחום".

נתניהו דיבר בהרחבה על אגירת אנרגיה, אבל בניגוד לדבריו, אין (ככל הנראה) מאות חברות הזנק ישראליות המתמקדות באגירת אנרגיה, ולא בטוח שאלו העוסקות בכך כבר קיבלו השקעות של מיליארדי דולרים מהממשלה.

ולבסוף, היכן היית נתניהו במהלך השנים האחרונות בהן התברר יותר ויותר הצורך במעבר מדלקים פוסיליים לאנרגיות מתחדשות כמענה למשבר האקלים והתחממות כדור הארץ. מדיניות הגז והנפט הישראלי בשנים אלו ועד היום, בהיותך ראש הממשלה, הייתה, והינה עדיין בכיוון ההפוך.

אמנון פורטוגלי הוא חוקר תאגידים, ניאוליברליזם ואנרגיה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 708 מילים
סגירה