מה החמצתם לגבי יחסי ישראל ארה"ב כשהתעלמתם מועידת J Street?

הסנטורית אליזבת' וורן בזום בוועידת ג'יי סטריט 2021, צילום מסך מיוטיוב
הסנטורית אליזבת' וורן בזום בוועידת ג'יי סטריט 2021, צילום מסך מיוטיוב

ועידת j Street, ארגון השדולה היהודית התומכת בישראל ובשלום, התקיימה ב-18,19 באפריל וזכתה להדים מרשימים בארה"ב, אך אבל למעט מאד תשומת לב בישראל. חוסר תשומת הלב בישראל לועידה מעיד על קוצר ראייה וכשל בהבנת התהליכים שמתחוללים בארה"ב.

ממשלת ישראל והציבור הישראלי לא מודעים לשינוי הדרמטי שמתחולל ביחס של ארה"ב לישראל ובעיקר ביחס של הקהילה היהודית האמריקאית. שינוי זה הגיע לשיא חדש בועידה האחרונה בה נכחו (באופן וירטואלי בשל נסיבות הקורונה) מנהיגי המפלגה הדמוקרטית בשני בתי הקונגרס ונציגים בכירים מהממשל לצד מנהיגים של שלושת הזרמים הדתיים של יהדות ארה"ב.

חוסר תשומת הלב בישראל לועידת j Street מעיד על קוצר ראייה וכשל בהבנת התהליכים בארה"ב. ממשלת ישראל והציבור הישראלי לא מודעים לשינוי הדרמטי ביחס ארה"ב, ובעיקר הקהילה היהודית האמריקאית, לישראל

בתקשורת בארץ היה כיסוי מזערי לוועידה, למעט מספר אזכורים לדברים שהשמיעו הסנטורית אליזבת' וורן ממסצ'וסטס והסנטור ברני סנדרס מוורמונט לגבי הצורך בפיקוח על השימוש בסיוע הצבאי לישראל.

התקשורת הציגה תמונה מוטעית, לפיה מדובר בארגון שולי בו מתבטאים נציגי האגף הפרוגרסיבי של המפלגה הדמוקרטית. במציאות הופיעו בועידה, לצד הסנטורים שהוזכרו, גם מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר ויו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי, לצד שגרירת ארה"ב באו"מ וחברת הקבינט לינדה תומאס גרינפלד.

חוסר ההתיחסות לועידה בארץ נובע מבורות באשר למגמות השינוי בארה"ב, הבנה שהיא קריטית ליחסינו עם בת הברית החשובה ביותר שלנו. היחסים המיוחדים עם ארה"ב הם כידוע מרכיב מרכזי בבטחון הלאומי של ישראל וכך גם הקשר עם הקהילה היהודית הגדולה בעולם מחוץ לישראל, שהוא אסטרטגי למדינה שמגדירה את עצמה מדינת הלאום של העם היהודי.

במשך שנים התרגלנו לתמיכה אמריקאית גורפת, בלי קשר למדיניות של ממשלותינו ולהתבססות על הארגונים היהודיים המסורתיים בארה"ב כדי להבטיח שמצב זה ימשך לנצח.

J Street הוקם משום שהרוב הגדול של יהודי ארה"ב אינם מסכימים יותר להמשיך לתמוך באופן "עיוור" בממשלת ישראל, ומשום שהארגונים היהודיים הממוסדים מתעלמים מהערכים ומהדעות של רוב יהודי אמריקה. ליהודי ארה"ב נמאס שישראל מצפה מהם לתמוך בה כספית ולקדם את עמדות ממשלת ישראל על ידי פעילות לובי, בעוד שישראל מתעלמת מעמדותיהם, מפלה את הזרמים הליברלים ביהדות ובזה לאופן בו הם מקיימים את יהדותם.

J Street הוקם משום שהרוב הגדול של יהודי ארה"ב אינם מסכימים יותר להמשיך לתמוך באופן "עיוור" בממשלת ישראל, ומשום שהארגונים היהודיים הממוסדים מתעלמים מהערכים ומהדעות של רוב יהודי אמריקה

רוב יהודי ארה"ב מחפשים בית ו"קול" לאלו מהם שרוצים לתמוך ישראל בבטחונה, בשגשוגה ובמוסר יותר, מבלי לוותר על הערכים הליברליים שלהם. לפני הקמת J Street האופציות היחידות ליהודים אמריקאים שלא מזדהים עם עמדות ממשלת ישראל היה להתנתק או להצטרף לארגוני BDS, אבל כיום יש להם אופציה ציונית ליברלית.

J Street  הפך בתקופה קצרה יחסית מסטארט-אפ שלא ייחסו לו סיכוי להשפיע מול הארגונים הממוסדים לכוח משמעותי בפוליטיקה האמריקאית בנושאים שקשורים למדיניות חוץ בהקשר הישראלי.

במפלגה הדמוקרטית חל שינוי לא בשל סנטימנטים אנטי ישראלים כפי שנהוג לחשוב בארץ. השינוי לעמדה יותר ביקורתית נבע:

  • מנטישה של ממשלות נתניהו את הגישה הדו-מפלגתית בה נקטה ישראל מאז הקמתה והחלטתה לנקוט עמדה בפוליטיקה האמריקאית לצד הרפובליקנים והנוצרים האוונגליסטיים.
  • בנוסף, ההתרחקות ההולכת ונמשכת של ממשלות ישראל מהערכים הליברלים של שתי המדינות, שמתבטאים בהכרזת העצמאות שלנו ובחוקה האמריקאית, מקשים על תמיכה של דמוקרטים במדיניות ממשלות ישראל האחרונות. אם כי המחוייבות לבטחון ושגשוג ישראל לא נפגעה.

הסיבה שהרפובליקנים ונציגי ממשלת ישראל לא השתתפו בועידה שלנו למרות שהוזמנו היא, שלא מדובר בעוד ארגון בלי טעם ובלי צבע. מדובר בארגון, שמייצג השקפת עולם ברורה, שאינה עולה בקנה אחד עם עמדתה של ממשלת הליכוד בישראל ועם עמדות המפלגה הרפובליקנית, שאיבדה בעידן טראמפ את הגורמים המתונים שהיו בה לאורך ההיסטוריה.

ישנם ארגונים טובים וחשובים שעוסקים ביחסי ישראל ארה"ב, על מנת שהיחסים יהיו הדוקים בלי קשר לערכים ולמדיניות שהברית הזאת מייצגת. J Street הוא לא ארגון כזה. מבחינתנו יחסים הדוקים שמחסלים כל סיכוי לשלום ופוגעים בזכויות אדם של פלסטינים הם לא מטרה ראויה. אנחנו בהחלט רוצים ביחסים מיוחדים שמחזקים את בטחון ישראל, אבל גם מסייעים לישראל להשיג הסדר שימנע את המשך הסטטוס קוו הרעיל שמוביל לקטסטרופה דו לאומית.

הסיבה שהרפובליקנים ונציגי ממשלת ישראל לא השתתפו בועידת J Street למרות שהוזמנו היא, שמדובר בארגון המייצג השקפת עולם ברורה, שאינה עולה בקנה אחד עם עמדתה של ממשלת הליכוד בישראל

בלי קשר לשאלה אם מסכימים אתנו או לא, לכל מי שחשוב לו.ה יחסי ישראל ארה"ב כדאי להבין את מגמות השינוי בארה"ב ולייחס חשיבות לועידת J Street וזאת משום שאין ארגון שמייצג יותר את הרוב הגדול של הקהילה היהודית האמריקאית ואין ארגון שיותר מקורב למפלגה הדמוקרטית שנמצאת כיום בבית הלבן ויש לה רוב בשני בתי הקונגרס.

נדב תמיר מכהן כמנכ"ל בישראל של JStreet - הבית הפוליטי של אמריקאים תומכי ישראל ותומכי שלום, חבר הועד המנהל של מכון מתווים למדיניות אזורית וכיועץ לעניינים בינלאומיים למרכז פרס לשלום וחדשנות. לשעבר דיפלומט בנציגויות ישראל בוושינגטון ובוסטון ויועץ מדיני לנשיא המדינה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
אין ספק כי גישתו של נתניהו וחבר מרעיו מחבלים באופן הרסני ביותר בקשר של ישראל ויהודי אמריקה. גם j street לא בדיוק מסייעים בזה שלא מבינים את המרחב בו ישראל נמצאת, וחושבים על פתרונות בזווי... המשך קריאה

אין ספק כי גישתו של נתניהו וחבר מרעיו מחבלים באופן הרסני ביותר בקשר של ישראל ויהודי אמריקה.
גם j street לא בדיוק מסייעים בזה שלא מבינים את המרחב בו ישראל נמצאת, וחושבים על פתרונות בזווית ראיה מערבית ולא תואמת את המזרח התיכון. כמו גם התיחסות מתנשאת ופטרונית, עם דגש על "זכויות אדם" וזאת בשעה שארה"ב אחת הצדינות הכי מזוויעות מבחינת גזענות ואפרטהייד…

ג'י סטריט לדידי היא אוייב ולא חלק מהעם היהודי ג'י סטריט אין את הזכות או שמץ של זכות לבוא ולקבוע ליהודים בארץ אך לחיות איך להתנהל . אני והורי לא קבלנו שקל מהתרומות של יהודי ארהב לך תבדוק... המשך קריאה

ג'י סטריט לדידי היא אוייב ולא חלק מהעם היהודי ג'י סטריט אין את הזכות או שמץ של זכות לבוא ולקבוע ליהודים בארץ אך לחיות איך להתנהל . אני והורי לא קבלנו שקל מהתרומות של יהודי ארהב לך תבדוק בתל אביב ובחיפה הכן שמפאי שלטו תמצא את התרומות . ג'י סטריט הם גוף פושע שמסייע לרוצחי היהודים הערבים שרצחו יהודים ושדדו את אדמתם לא רק פה בארץ ישראל אלה בכול ארץ וארץ שהם כבשו ג'יסטריט מעניין אותם לעשות כסף דמים עם הערבים את הכסף הערבי צובעים דם יהודי שהערבים רצחו

עוד 689 מילים ו-2 תגובות
סגירה