מה החמצתם לגבי יחסי ישראל ארה"ב כשהתעלמתם מועידת J Street?

הסנטורית אליזבת' וורן בזום בוועידת ג'יי סטריט 2021, צילום מסך מיוטיוב
הסנטורית אליזבת' וורן בזום בוועידת ג'יי סטריט 2021, צילום מסך מיוטיוב

ועידת j Street, ארגון השדולה היהודית התומכת בישראל ובשלום, התקיימה ב-18,19 באפריל וזכתה להדים מרשימים בארה"ב, אך אבל למעט מאד תשומת לב בישראל. חוסר תשומת הלב בישראל לועידה מעיד על קוצר ראייה וכשל בהבנת התהליכים שמתחוללים בארה"ב.

ממשלת ישראל והציבור הישראלי לא מודעים לשינוי הדרמטי שמתחולל ביחס של ארה"ב לישראל ובעיקר ביחס של הקהילה היהודית האמריקאית. שינוי זה הגיע לשיא חדש בועידה האחרונה בה נכחו (באופן וירטואלי בשל נסיבות הקורונה) מנהיגי המפלגה הדמוקרטית בשני בתי הקונגרס ונציגים בכירים מהממשל לצד מנהיגים של שלושת הזרמים הדתיים של יהדות ארה"ב.

חוסר תשומת הלב בישראל לועידת j Street מעיד על קוצר ראייה וכשל בהבנת התהליכים בארה"ב. ממשלת ישראל והציבור הישראלי לא מודעים לשינוי הדרמטי ביחס ארה"ב, ובעיקר הקהילה היהודית האמריקאית, לישראל

בתקשורת בארץ היה כיסוי מזערי לוועידה, למעט מספר אזכורים לדברים שהשמיעו הסנטורית אליזבת' וורן ממסצ'וסטס והסנטור ברני סנדרס מוורמונט לגבי הצורך בפיקוח על השימוש בסיוע הצבאי לישראל.

התקשורת הציגה תמונה מוטעית, לפיה מדובר בארגון שולי בו מתבטאים נציגי האגף הפרוגרסיבי של המפלגה הדמוקרטית. במציאות הופיעו בועידה, לצד הסנטורים שהוזכרו, גם מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר ויו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי, לצד שגרירת ארה"ב באו"מ וחברת הקבינט לינדה תומאס גרינפלד.

חוסר ההתיחסות לועידה בארץ נובע מבורות באשר למגמות השינוי בארה"ב, הבנה שהיא קריטית ליחסינו עם בת הברית החשובה ביותר שלנו. היחסים המיוחדים עם ארה"ב הם כידוע מרכיב מרכזי בבטחון הלאומי של ישראל וכך גם הקשר עם הקהילה היהודית הגדולה בעולם מחוץ לישראל, שהוא אסטרטגי למדינה שמגדירה את עצמה מדינת הלאום של העם היהודי.

במשך שנים התרגלנו לתמיכה אמריקאית גורפת, בלי קשר למדיניות של ממשלותינו ולהתבססות על הארגונים היהודיים המסורתיים בארה"ב כדי להבטיח שמצב זה ימשך לנצח.

J Street הוקם משום שהרוב הגדול של יהודי ארה"ב אינם מסכימים יותר להמשיך לתמוך באופן "עיוור" בממשלת ישראל, ומשום שהארגונים היהודיים הממוסדים מתעלמים מהערכים ומהדעות של רוב יהודי אמריקה. ליהודי ארה"ב נמאס שישראל מצפה מהם לתמוך בה כספית ולקדם את עמדות ממשלת ישראל על ידי פעילות לובי, בעוד שישראל מתעלמת מעמדותיהם, מפלה את הזרמים הליברלים ביהדות ובזה לאופן בו הם מקיימים את יהדותם.

J Street הוקם משום שהרוב הגדול של יהודי ארה"ב אינם מסכימים יותר להמשיך לתמוך באופן "עיוור" בממשלת ישראל, ומשום שהארגונים היהודיים הממוסדים מתעלמים מהערכים ומהדעות של רוב יהודי אמריקה

רוב יהודי ארה"ב מחפשים בית ו"קול" לאלו מהם שרוצים לתמוך ישראל בבטחונה, בשגשוגה ובמוסר יותר, מבלי לוותר על הערכים הליברליים שלהם. לפני הקמת J Street האופציות היחידות ליהודים אמריקאים שלא מזדהים עם עמדות ממשלת ישראל היה להתנתק או להצטרף לארגוני BDS, אבל כיום יש להם אופציה ציונית ליברלית.

J Street  הפך בתקופה קצרה יחסית מסטארט-אפ שלא ייחסו לו סיכוי להשפיע מול הארגונים הממוסדים לכוח משמעותי בפוליטיקה האמריקאית בנושאים שקשורים למדיניות חוץ בהקשר הישראלי.

במפלגה הדמוקרטית חל שינוי לא בשל סנטימנטים אנטי ישראלים כפי שנהוג לחשוב בארץ. השינוי לעמדה יותר ביקורתית נבע:

  • מנטישה של ממשלות נתניהו את הגישה הדו-מפלגתית בה נקטה ישראל מאז הקמתה והחלטתה לנקוט עמדה בפוליטיקה האמריקאית לצד הרפובליקנים והנוצרים האוונגליסטיים.
  • בנוסף, ההתרחקות ההולכת ונמשכת של ממשלות ישראל מהערכים הליברלים של שתי המדינות, שמתבטאים בהכרזת העצמאות שלנו ובחוקה האמריקאית, מקשים על תמיכה של דמוקרטים במדיניות ממשלות ישראל האחרונות. אם כי המחוייבות לבטחון ושגשוג ישראל לא נפגעה.

הסיבה שהרפובליקנים ונציגי ממשלת ישראל לא השתתפו בועידה שלנו למרות שהוזמנו היא, שלא מדובר בעוד ארגון בלי טעם ובלי צבע. מדובר בארגון, שמייצג השקפת עולם ברורה, שאינה עולה בקנה אחד עם עמדתה של ממשלת הליכוד בישראל ועם עמדות המפלגה הרפובליקנית, שאיבדה בעידן טראמפ את הגורמים המתונים שהיו בה לאורך ההיסטוריה.

ישנם ארגונים טובים וחשובים שעוסקים ביחסי ישראל ארה"ב, על מנת שהיחסים יהיו הדוקים בלי קשר לערכים ולמדיניות שהברית הזאת מייצגת. J Street הוא לא ארגון כזה. מבחינתנו יחסים הדוקים שמחסלים כל סיכוי לשלום ופוגעים בזכויות אדם של פלסטינים הם לא מטרה ראויה. אנחנו בהחלט רוצים ביחסים מיוחדים שמחזקים את בטחון ישראל, אבל גם מסייעים לישראל להשיג הסדר שימנע את המשך הסטטוס קוו הרעיל שמוביל לקטסטרופה דו לאומית.

הסיבה שהרפובליקנים ונציגי ממשלת ישראל לא השתתפו בועידת J Street למרות שהוזמנו היא, שמדובר בארגון המייצג השקפת עולם ברורה, שאינה עולה בקנה אחד עם עמדתה של ממשלת הליכוד בישראל

בלי קשר לשאלה אם מסכימים אתנו או לא, לכל מי שחשוב לו.ה יחסי ישראל ארה"ב כדאי להבין את מגמות השינוי בארה"ב ולייחס חשיבות לועידת J Street וזאת משום שאין ארגון שמייצג יותר את הרוב הגדול של הקהילה היהודית האמריקאית ואין ארגון שיותר מקורב למפלגה הדמוקרטית שנמצאת כיום בבית הלבן ויש לה רוב בשני בתי הקונגרס.

הדיפלומט לשעבר נדב תמיר הוא מנכ"ל J Street בישראל וחבר ועד מנהל במיתווים - המכון הישראלי למדיניות-חוץ אזורית ויועץ לעניינים בינלאומיים במרכז פרס לשלום וחדשנות. נדב שימש כיועץ המדיני לנשיא פרס, שירת בשגרירות וושינגטון ושימש כקונסול כללי למדינות ניו אינגלנד ובוסטון. כמו כן, הוא חבר בוועדת ההיגוי של יוזמת ז'נבה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
אין ספק כי גישתו של נתניהו וחבר מרעיו מחבלים באופן הרסני ביותר בקשר של ישראל ויהודי אמריקה. גם j street לא בדיוק מסייעים בזה שלא מבינים את המרחב בו ישראל נמצאת, וחושבים על פתרונות בזווי... המשך קריאה

אין ספק כי גישתו של נתניהו וחבר מרעיו מחבלים באופן הרסני ביותר בקשר של ישראל ויהודי אמריקה.
גם j street לא בדיוק מסייעים בזה שלא מבינים את המרחב בו ישראל נמצאת, וחושבים על פתרונות בזווית ראיה מערבית ולא תואמת את המזרח התיכון. כמו גם התיחסות מתנשאת ופטרונית, עם דגש על "זכויות אדם" וזאת בשעה שארה"ב אחת הצדינות הכי מזוויעות מבחינת גזענות ואפרטהייד…

ג'י סטריט לדידי היא אוייב ולא חלק מהעם היהודי ג'י סטריט אין את הזכות או שמץ של זכות לבוא ולקבוע ליהודים בארץ אך לחיות איך להתנהל . אני והורי לא קבלנו שקל מהתרומות של יהודי ארהב לך תבדוק... המשך קריאה

ג'י סטריט לדידי היא אוייב ולא חלק מהעם היהודי ג'י סטריט אין את הזכות או שמץ של זכות לבוא ולקבוע ליהודים בארץ אך לחיות איך להתנהל . אני והורי לא קבלנו שקל מהתרומות של יהודי ארהב לך תבדוק בתל אביב ובחיפה הכן שמפאי שלטו תמצא את התרומות . ג'י סטריט הם גוף פושע שמסייע לרוצחי היהודים הערבים שרצחו יהודים ושדדו את אדמתם לא רק פה בארץ ישראל אלה בכול ארץ וארץ שהם כבשו ג'יסטריט מעניין אותם לעשות כסף דמים עם הערבים את הכסף הערבי צובעים דם יהודי שהערבים רצחו

עוד 689 מילים ו-2 תגובות
כל הזמן // יום שני, 10 במאי 2021
מה שחשוב ומעניין עכשיו

זה עכשיו או לעולם לא

ממשלת לפיד-בנט לא תושבע השבוע, למרות כל המאמצים ● יש עדיין מחלוקות רבות ופינות שצריך לסגור, ועדיין לא ברור אם לממשלה הזו יש בכלל רוב ● בליכוד מוכנים להישבע שברגע האמת, רע"ם תצביע נגד ממשלת בנט ● בעבודה עדיין לא הגיעו להסכמה על התיקים ● אבל היתרון של הגוש הוא האמון בין הצדדים והמנהיגות של לפיד, שמנהל את המו"מ בחוכמה ונדיבות מתוף מרתף ביתו ● פרשנות

עוד 674 מילים

השאלות שנתניהו לא נשאל

בימים אלה, כשנתניהו ושלוחיו עושים כל שביכולתם כדי לחבל בהקמת ממשלת שינוי, להסית בכל דרך נגד העומדים בראשה, ולטעון שרק ממשלת "ימין על מלא" לגיטימית ואילו ממשלה אחרת היא "ממשלת שמאל מסוכנת", צריך היה לשאול את ביבי נתניהו שלוש שאלות ישירות. והפעם, גם לעמוד על קבלת תשובות ברורות לגבי סוגיות חשובות מאד לחיינו בארץ הזו. סוגיות שהוא עצמו כשל בטיפול בהן. אלו שאלות שהוא לא נשאל באין ספור ההזדמנויות בהן דיבר עם ומול התקשורת.

השאלה הראשונה נוגעת למערכת המשפטית:

שש פעמים (אחת בתור שר) עלית לדוכן הנואמים בכנסת והצהרת

"אני בנימין נתניהו, בן צילה ובן ציון, זכרם לברכה, מתחייב כראש הממשלה לשמור אמונים למדינת ישראל ולחוקיה, למלא באמונה את תפקידי כראש הממשלה ולקיים את החלטות הכנסת".

כיצד חשבת להסביר את הבטחתך לשמור אמונים למדינה ולחוקיה ולמילוי חובותיך באמונה כראש ממשלה, בעודך מתקיף ללא הרף את מערכת החוק והמשפט, במיוחד מאז שהחליטה על העמדתך לדין על שוחד, מרמה והפרת אמונים, כולל בעצם הימים שהמשפט שלך כבר מתנהל?

כיצד אתה מסביר את הבטחתך לשמור אמונים למדינה ולחוקיה ולמילוי חובותיך באמונה כראש ממשלה, בעודך מתקיף ללא הרף את מערכת החוק והמשפט, במיוחד מאז שהחליטה על העמדתך לדין על שוחד, מרמה והפרת אמונים?

כיצד הצהרת האמונים התיישבה עם סירובך המתמשך למנות פרקליט מדינה ושר משפטים (ואז לנסות למנות אחד בניגוד לחוק שאתה עצמך חוקקת ובניגוד להתראת היועץ המשפטי לממשלה) ושרים נוספים, למרות שהתחייבת לכך בהסכם הקמת הממשלה שהקמת? כיצד היא מתיישבת עם סירובך המתמשך לחתום על מסמך ניגוד העניינים עליו התחייבת בפני בג"ץ?

כיצד חשבת להסביר את סירובך המתמשך לאשר את חוק תקציב המדינה, אבן יסוד בהתנהלותה של הממשלה וסדרי שלטון תקינים ומקובלים? האם סכנת "שריפת המועדון" עלתה אי-פעם במחשבותיך?

כיצד חשבת ליישב את מאבקך ברשויות החוק והסדר עם העובדה שבכל פעם שביה"ד הבינלאומי בהאג יצא חוצץ נגד מדינת ישראל אתה נאחזת בשוליה של אותה מערכת משפט מושמצת כדי להתגונן ולהסביר את חיוניותה, יעילותה וחשיבותה? ביבי, לאן חשבת שאתה מוליך את המדינה כאשר פגעת בשרשיה?

השאלה השנייה מתייחסת למבנה השלטוני בישראל:

בארבע מערכות הבחירות בשנתיים האחרונות לא הושגה הכרעה, עד כדי הטלת צל כבד על דמותה של המדינה. זו שמתגאה אמנם בתואר הסטרטאפ-ניישן אבל איננה מסוגלת לייצר מערכת שלטונית בריאה, איתנה ומתפקדת. כ-15 שנים במצטבר ניהלת את ענייני המדינה אבל מעולם לא נתת דעתך לצורך בשינוי אמתי בשיטת הבחירות, שמטרתה להביא ליציבות שלטונית שאיננה נתונה לסחטנות פוליטית מזדמנת ועשויה למנוע את החזיונות המבישים של השנים האחרונות.

כ-15 שנים במצטבר ניהלת את ענייני המדינה אבל מעולם לא נתת דעתך לצורך בשינוי אמתי בשיטת הבחירות, כדי להביא ליציבות שלטונית ולמנוע סחטנות פוליטית מזדמנת ואת החזיונות המבישים של השנים האחרונות

בעשורים הראשונים למדינה הועלו לא פעם רעיונות שונים לשינוי שיטת הבחירות שאמורים היו לשפר את השיטה הקיימת בייצוג נכון למגזרי האוכלוסייה השונים. בשל שיקולים פוליטיים של אותם מגזרים ההצעות לא הבשילו הלכה למעשה. התבשיל היחיד שהועמד למבחן הייתה הבחירה הישירה של ראש ממשלה, שבשלוש מערכות הסתברה כפתרון לא מוצלח. ביבי, שהיה בין שושביני השיטה הזו, לא שכח אותה למרות כישלונה, בהציעו לשוב ולנסותה כתרופת פלא למחלה הכרונית ממנה סובלת הפוליטיקה הישראלית.

ביבי, כמי שידע והבין את סימניה של המחלה, מדוע לא ניסית לאורך כל השנים להביא לה מרפא? מדוע שיקולים פוליטיים אישיים היו לך עדיפים על פני שיקולים של טובת הכלל, ובמקרה זה של המדינה בעיני עצמה ובעיני העולם כולו?

השאלה השלישית מתייחסת לזירה החיצונית ונוגעת בסוגיית הגרעין של איראן:

כפי שעשית לאורך השנים, חזרת גם לאחרונה והכרזת כי מדינת ישראל לא תאפשר לאיראן להתחמש בנשק גרעיני כדי למנוע שואה נוספת, ואם יהיה צריך ישראל תפעל לבדה נגד איראן. הצלחת בזמנו לשכנע את הנשיא טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין אותו קינח בסנקציות כלכליות חריפות. אלא שכיום נדמה כי זו הייתה שמחה מוקדמת וגם מתבררת כחרב פיפיות, כיוון שאיראן, במקום שתכרע ברך, האיצה את פעילותה והיום היא נמצאת בשלב יותר מתקדם בפיתוח תשתיתה הגרעינית מאשר לפני שש שנים, כאשר הופעת בפני הקונגרס בוושינגטון בדרישה לפרוש מההסכם עליו הייתה חתומה ארה"ב יחד עם מעצמות אחרות.

המדיניות של מניעת נשק גרעיני מאיראן, האויבת הגדולה של ישראל, היא כמובן מוצדקת מכל בחינה. השאלה היא כיצד משיגים את המטרה הזו. בעשרות השנים האחרונות ידוע רק על שני מקרים שזה בוצע באמצעים צבאיים: תקיפה והשמדת הכורים בבגדד ב-1981 ובדיר-א-זור בסוריה ב-2007 על ידי חיל האוויר שלנו, בטרם הפכו למבצעיים. מה שנקרא כורים "חמים". במקרה אחר החליטה לוב, בסוף 2003, על התפרקותה מרצון מאמצעי הלחימה הלא קונבנציונליים בהם עסקה בחשאי כולל גרעיניים, כימיים וביולוגיים. בכל המקרים האחרים נחישותן של המדינות הסתיימה בפיתוח נשק גרעיני, ובראשן צפון קוריאה ופקיסטן.

באיראן בניגוד לעיראק וסוריה לא מדובר בכורים אלא בתשתית טכנולוגית נרחבת ומתקדמת של מדינה גדולת אוכלוסין בעלת אוריינטציה דתית קיצונית, הרואה בהפצתה יעד לאומי מעשי. פיתוח גרעיני ואמונה דתית הם בהחלט שילוב מאד בעייתי מבחינת ישראל, אבל האם אנחנו יכולים להתמודד לבדנו עם האתגר הזה וגם לפתור אותו?

הצלחת בזמנו לשכנע את הנשיא טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין אותו קינח בסנקציות כלכליות חריפות. אלא שכיום נדמה כי זו הייתה שמחה מוקדמת וגם מתבררת כחרב פיפיות, כיוון שאיראן, במקום שתכרע ברך, האיצה את פעילותה

ביבי, לפני למעלה מעשור הבטחת לחסל את החמאס בעזה, ולאחר מבצעים צבאיים גדולים ואין ספור התנגשויות מקומיות הוא נותר כעצם בגרוננו, כפי שהוכח גם השבוע. והרי עזה איננה דומה כלל לאיראן. בחשיבה כזו האם נבון מצדך לאיים ולהתגרות פומבית באויב, בתהליך שעלול להתדרדר להרפתקה צבאית ולגבות כאן אצלנו מחירים כבדים בחיי אדם בנוסף לנזקים חומריים? בעוד ששם חיי האדם אינם שיקול, כפי שהוכח במלחמתה נגד עיראק בשנות ה-80' ושוב בשנים האחרונות של הסנקציות הכלכליות? האם לשיקולי המחיר הללו היו אי-פעם משקל באסטרטגיה שלך מול איראן?

בצלאל לביא הוא בעל תואר שני ביחסים בינ"ל ומדעי המדינה מהאוניברסיטה העברית. בכתיבה פובליציסטית עושה שימוש בעובדות ואירועים היסטוריים כדי לדון באירועי דיומא שוטפים בארץ ובעולם. היה עורך של עיתון אזורי בשרון ופרסם ספר היסטורי על חיפושי הנפט בא"י ומאמרים אקדמיים בכתבי עת בארץ ובחו"ל בנושאי ארץ ומדינה ותולדות היהודים באירופה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 861 מילים

סמוטריץ׳: החלטה אומללה; רוטמן: בושה וחרפה

במחאה על החלטת המפכ״ל, בן גביר הודיע למנהלי סיעת הליכוד שלא יקראו לו בשבוע הקרוב להצבעות ● מצעד הדגלים צפוי לעבור היום בשער שכם ● עודה: הבערה מכוונת של השטח בשירות מדיניות הכיבוש ● המגעים להקמת ממשלה: דיווח כי מרצ צפויה לקבל את תיק הבריאות או התחבורה ● 11 יום לאחר האסון במירון: המהנדס ויועץ הבטיחות של ההילולה עוכבו לחקירה

עוד 10 עדכונים

כשחרדי פגש רב רפורמי בקריית יובל  

לפני כמה שנים, כאשר ישבתי בבית הכנסת ועסקתי בדברי תורה, הבחנתי בחסרונה של מסכת תלמודית. הצטערתי, אך מיד נזכרתי בקיומו של "כולל אברכים" ממש למרגלות בית הספר תל"י בשכונת קריית היובל הירושלמית, אותו אני משרת.

לפני כמה שנים, כאשר ישבתי בבית הכנסת ועסקתי בדברי תורה, הבחנתי בחסרון מסכת תלמודית. הצטערתי, אך נזכרתי ב"כולל אברכים" ממש למרגלות ביה"ס תל"י בשכונת קריית היובל הירושלמית, אותו אני משרת

שמחתי על ההזדמנות להיכנס "בין כותלי בית המדרש" כדי להשלים את כתיבת הדרשה. הזדמנות נהדרת "לתלמוד תורה ותיקון עולם" חייכתי לעצמי. דילגתי מטה ונכנסתי אל בית המדרש, מצאתי את שחיפשתי, התיישבתי ולמדתי. היו סביבי כאלה שהרימו גבה, אך חשתי בנוח עד שניגש אליי אחד האברכים ושאל: "אתה הרב הרפורמי?"
״כן״, עניתי.
"אם הייתי רואה אותך בשער, לא הייתי נותן לך להיכנס" הוא אמר.
הייתי נבוך, לא ממש ידעתי כיצד להגיב ויצאתי בבושת פנים.

אולי היה זה קצת תמים מצדי לצפות לתגובה אחרת, אך בנסיבות שכונתיות יצא לי להכיר את ראש הכולל, וחשבתי לתומי שכל עוד אנו עוסקים בתלמוד תורה, לא צריכה להיות בעיה.

לאורך הדורות, בית המדרש היה זירה למאבקי כבוד וכוח, אך יחד עם זאת, מקום בו היה ניסיון להתעלות על הבלי היום יום ולחסות באוהלה של תורה. או כפי שכתב המשורר, מקום בו ניתן ליצר "שלוות עולמים" ולהיפגש כבני אדם החולקים זה על זה ונהנים מהשיח הפורה.

אני כל כך תמים, ומתעקש להישאר כזה! התום הוא חלק משליחותי הרבנית. לא אוותר על אמונתי בטוב האדם, היא זו המכוונת אותי להושיט יד לכל אדם ובפרט לשכניי החרדים. תמיד שאפתי להיות "רב שכונתי" ולמרות שהמדינה לא ממנה אותי ככזה, חשוב לי להדגיש כי יש כל מני סוגים של רבות ורבנים. אני רב קהילתי, שליחותי הרבנית מתרחשת ברחוב ולא במגדל השן.

שכונת קריית יובל בירושלים היא "שכונת חיים", בה מתגוררים תושבים המייצגים דעות וזרמים רבים ומגוונים. המפגש בינינו מתרחש במכולת, בבית הקפה, בבנק ובמתנ"ס. לעיתים הוא גם מאורגן, ואז אני מרגיש כמו הילד הבעייתי שעלול לפוצץ את המסיבה אם יוזמן.

התיישבתי ולמדתי, עד שניגש אליי אחד האברכים ושאל: "אתה הרב הרפורמי?" ״כן״, עניתי. "אם הייתי רואה אותך בשער, לא הייתי נותן לך להיכנס" הוא אמר. הייתי נבוך, לא ממש ידעתי כיצד להגיב ויצאתי בבושת פנים

אנחנו חכמים וביקורתיים מאוד כאשר אנו מתבוננים בעבר. כולנו מטיפים נגד שנאת חינם אבל חבר'ה, "קמצא ובר קמצא" זה כאן!

אין לרוב הציבור האורתודוקסי בעיה עם שיח והדדיות בין דתיים וחילונים, כל עוד ברור שצד אחד של המתרס מייצג את הדת היהודית נאמנה והשני "חסר תורה".

אנו, חברי הזרם הרפורמי, יהודים דתיים בדרכנו. ארון הספרים היהודי שלנו שואב מאותם "צינורות" וכך גם עיקרי האמונה אך אנו מאמינים שערכים הומניסטים כגון שוויון וחירות אישית הם חלק מהמשוואה – סליחה.

אנו לא אדונים של האמת, אדון האדונים הוא אחד בשמיים ובארץ. "ואלו ואלו דברי אלוהים חיים". יש לנו כבוד רב לדעות שונות, אך לחלק נרחב מהציבור האורתודוקסי קל להדיר אותנו, מבחינתם אנו שקופים.

אנו לא מערערים על זכותם של שכנינו לחיות על פי דרכם ויחד עם זאת לא נסתיר את דרכנו וזהותנו. ציבור רחב מאוד בישראל משתלב ביהדות פתוחה, סבלנית ושוויונית. הזרם הרפורמי מציע אפיק דתי שוויוני ופתוח, בו לא קיימת חציצה בין קודש לחול ביחס לערכי השוויון והחירות.

בבחירות האחרונות קרה דבר בישראל ונבחר הרב הרפורמי הראשון לכהן בכנסת, ובית הדין הגבוה לצדק הוא זירה המאפשרת לנו לרדוף אחר צדק, אך אני וחברות/ים נוספים לא מבקשים רק להניף שלטים ולנאום בהיכלות. אני חלק מהמרחב בו אני חי, אני גאה במי שאני, גאה בקהילת הדרור, הקהילה הרפורמית אותה אני משרת, במנהל הקהילתי יובלים הירושלמי המשלב אותנו בעשייה השכונתית, ויותר מכל שמח להיפגש עם מגוון כל כך גדול של תושבים בשכונה ולרקום איתם קשרים.

אנחנו כאן להישאר ולהשפיע על הנעשה במדינה, בעיר ובשכונה. לא ניתן ליהדות להיצבע בצבע אחד ולהדיר קולות מגוונים – גם בזירה הדתית.  

כולנו מטיפים נגד שנאת חינם, אבל חבר'ה, "קמצא ובר קמצא" זה כאן! אין לרוב הציבור האורתודוקסי בעיה עם שיח והדדיות בין דתיים וחילונים, כל עוד ברור שצד אחד של המתרס מייצג את הדת היהודית נאמנה והשני "חסר תורה"

במסכת סוכה בתלמוד נכתב על הלל הזקן שכשהיה שמח בשמחת בית השואבה אמר:

"למקום שאני אוהב, שם רגליי מוליכות אותי, אם אתה תבוא אל ביתי אני אבוא אל ביתך, אם אתה לא תבוא אל ביתי, אני לא אבוא אל ביתך, שנאמר 'בכל מקום אשר אזכיר את שמי אבוא אליך וברכתיך'".

אשמח להפנות את דבריו גם לשכניי החרדים.

אני מאמין שאם נשכיל להבין שהאמת היא תוצאה של היכולת שלנו לחיות זה עם זה הצדק יהיה נצחי וישמור על הזכויות של כולנו.

הרב עזרא אנדי הוא רב רפורמי בקהילת קריית היובל בירושלים וחבר ברשת הארגונים של רשות הרבים, שותפות ארגונים המקדמים יהדות מתונה ועיר פתוחה לכל באיה (צילום: מיכל קלירס נזרי)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 690 מילים

למקרה שפיספסת

עודכן עכשיו
זירת הבלוגים
הזמן שלך לומר את דעתך
הצטרפות

התנגדות העיקשת שלא לתת לשקד לחזור למשרד המשפטים איננה נובעת מהאידאולוגיה שמרנית שלה - אלא מעוצמת הנזק הכלכלי והבריאותי שפעילותה גרמה לכלל הציבור ● כך, למשל, פעלה לדחיית יישום רפורמת סימון מוצרי המזון - רפורמה שלפי הערכת משרד הבריאות, הייתה צפויה למנוע את מותם של כ-2,200 אזרחים ולחסוך למערכת הבריאות כ-600 מיליון שקל בשנה ● פרשנות

עוד 620 מילים ו-1 תגובות

תגובות אחרונות

 הריבון האמיתי במזרח ירושלים הוא משטרת ישראל

יחסן של הרשויות לתושבי מזרח ירושלים משקף את ההדחקה וחוסר הרצון לקבל החלטות אסטרטגיות בשאלות הנוגעות לגבולותיה וגבולות אחריותה של המדינה על אוכלוסיות שונות ● בהיעדר קבלת החלטות בדרג המדיני, נותר הדרג הביצועי בשטח ללא כל הכוונה ● פרשנות

עוד 558 מילים

פצצת האסבסט ממשיכה לתקתק

תחקיר זמן ישראל האסבסט, שעלול לגרום לסרטן נדיר ולמוות גם שנים ארוכות אחרי החשיפה אליו, מוסיף לבצבץ ברחבי נהריה ● הליך הסרתו פשוט, אבל הרשויות מתקשות להתמודד עם המחדל ומגלגלות את האחריות מאחת לשנייה ● לצדי כביש 89 שיירי האסבסט ממשיכים לעוף ברוח ● ויש גם תזוזה חיובית: אחרי שההורים איימו בשביתה, פונה החומר המסוכן מהשביל שמוביל מאות תלמידים לבית הספר

עוד 2,852 מילים

מסתמן שסער יתמנה לשר המשפטים; שקד תסתפק בתיק אחר, ייתכן הפנים או הבט"פ

דיווחים: התקדמות ניכרת חלה במגעים בין בנט למנסור עבאס ● ליברמן: ייתכן שעוד השבוע נוכל להקים ממשלה ● שלמה קרעי: נתניהו מעולם לא התכוון להקים ממשלה תוך שיתוף פעולה עם רע"ם ● נתניהו שיתף דיווח, שבו נטען שבנט ולפיד ימנו את שי ניצן ליועץ המשפטי לממשלה; לפיד: "ביבי כרגיל משקר במצח נחושה" ● הממשלה אישרה את הרפורמה באגף השיקום במשרד הביטחון

עוד 52 עדכונים

שד הר הבית יצא מהבקבוק. לא בטוח שישראל תצליח להחזיר אותו במהירות

נקודת ההתחלה של גל המהומות הנוכחי בירושלים הייתה ההחלטה לסגור את המדרגות ברחבת שער שכם במהלך חג הרמאדן ● זו נפלה כפרי בשל לידי חמאס, בימי מתיחות פנים-פלסטינית, סביב דחיית הבחירות לרשות הפלסטינית ● מאותו רגע, הלבה המזרח ירושלמית החלה מבעבעת - וההתפרצות בלתי נמנעת ● כעת החשש הגדול הוא זליגה של המהומות לגדה ולעזה ● פרשנות

עוד 670 מילים

מהומה אלימה בשער שכם, הסהר האדום: "המשטרה מונעת פינוי פצועים"

החלה תפילת לילת אל קאדר ● המשטרה עיכבה מתפללים בדרך וחסמה בפניהם את כביש 1, אבל רבבות הגיעו לאל אקצה ● הפגנה בשייח ג'ראח ● שוטרים במזרח י-ם הותקפו באבנים, שוטר נפצע ● מנדלבליט מנסה לדחות את הדיון על שייח ג'ראח בבג"צ ● הממשלה תשקול להגביל את אירועי יום ירושלים ● חמאס מאיים על ישראל, פיצוצים בגבול הרצועה ● צה"ל פורש סוללות כיפת ברזל ומבטל אימונים ● ברחביה מתקיימת ההפגנה ה"רגילה" נגד נתניהו

עוד 27 עדכונים

ראיון עם מייקל קרניק שכתב וביים את הסרט "משאלה אסורה", אשר במרכזו מפגש טעון בין רב אתיופי-ישראלי לבין יהודי אמריקאי לשיחה על גזענות, אמונה ומשמעות החיים

עוד 696 מילים

טיול לשבת היסטוריה, מיסטיקה ומסתורין מתכנסים יחד בקבר דוד

חוקר מפינלנד ואיש אצולה בריטי הם מי שאחראים לגילוי קבר המלך דוד ● אך לצד תרומתם לארכיאולוגיה המקומית הם גם שדדו אוצרות עתיקים מהאזור ● בעיר דוד אפשר לפגוש כמה ממצאי החפירות שערכו, וכן ניתן לבקר בביתם של ראשוני היהודים שיצאו מחומות העיר העתיקה

עוד 944 מילים

על רקע הרוחות החדשות שמנשבות בוושינגטון, הסעודים מנסים להתקרב לאיראן ואנקרה מגששת את דרכה לריאד ● עם ההבנה שלא ייערכו בחירות, חמאס עשוי לנסות להבעיר את הגדה כדי לערער את שלטונו של אבו מאזן ● סעודיה מנסה לקדם את תעשיית האופנה המקומית ● ו-27 שנים מלאו השבוע להסכם קהיר, עליו חתמו רבין וערפאת ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

עוד 1,089 מילים

מסעות החוצנים בגלקסיה

איך נראים חייזרים? כמו מיסטר ספוק או בסגנון עדות האי.טי? ● הזואולוג אריק קרשנבאום יצא למסע ארוך בנפתולי הנושא המסתורי ● התוצאה היא ספר חדש שמחבר בין מחקרו על שפני סלע בישראל לבין התנהגות של חוצנים ● "מדענים באמת מאמינים שלא רחוק היום בו נגלה חיים בחלל החיצון", הוא אומר, "זה דורש מאיתנו לחשוב על החלל באותו אופן שבו אנחנו חושבים על כדור הארץ" ● ראיון

עוד 1,315 מילים ו-1 תגובות
סגירה
בחזרה לכתבה