יונתן אוריך שוב הפסיד בבחירות. הפעם באלבניה

פרסום ראשון יונתן אוריך, דובר הליכוד ויועץ הניו-מדיה של נתניהו, הצטרף בחודש שעבר לקמפיין של מפלגת הימין השמרני באלבניה - אשר הפסידה בבחירות שנערכו שם בשבוע שעבר ● המנצח אדי רמה, ראש ממשלת אלבניה מאז 2013, העסיק אף הוא מספר יועצים ישראלים, ביניהם טל זילברשטיין, שהיה עד לאחרונה צמוד לגדעון סער ● בסך הכל עבדו בבחירות האלבניות לפחות שמונה יועצים מישראל

יונתן אוריך (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
יונתן אוריך

ביום ראשון שעבר התקיימו הבחירות הכלליות באלבניה. בבחירות ניצח האמן והצייר וראש הממשלה מאז 2013 אדי רמה עם מפלגת הסוציאליסטים. מול רמה התמודד לולזים באשה, לשעבר ראש עיריית טירנה, בירת אלבניה, ומנהיג המפלגה הדמוקרטית, המייצגת את הימין השמרני בפוליטיקה המקומית.

באשה, בעברו פרקליט בבית הדין הבינלאומי בהאג אשר ניהל את התביעה בפשעי המלחמה שביצעו הסרבים בקוסבו, מתמודד מזה עשור מול רמה במערכות בחירות מקומיות ולאומיות.

האירוע הפוליטי הזה לא היה מעניין אותנו אלמלא פרט אחד: הן בקמפיין של רמה והן בזה של באשה עבדו יועצים פוליטים ישראלים אשר ייבאו לאלבניה את הידע שלהם בתפעול הרשתות החברתיות, הנעת שיח פוליטי וטירגוט של קהלים, כל זאת מבלי שהם יודעים מילה באלבנית.

הן בקמפיין של רמה והן בזה של באשה עבדו יועצים ישראלים אשר ייבאו לאלבניה את הידע שלהם בתפעול הרשתות החברתיות, הנעת שיח פוליטי וטירגוט של קהלים, כל זאת מבלי שהם יודעים מילה באלבנית

למעשה, יועצים ישראלים עובדים באלבניה עם שני הצדדים מזה כעשור – כפי שהם גם פועלים משני הצדדים גם במדינות נוספות כמו סרביה, אוקראינה, קוסבו, רומניה ועוד.

ראש ממשלת אלבניה אדי רמה בעצרת ניצחון בטירנה, 27 באפריל 2021. על הדוכן כתוב "אלבניה ניצחה" (צילום: AP Photo/Hektor Pustina)
ראש ממשלת אלבניה אדי רמה בעצרת ניצחון בטירנה, 27 באפריל 2021. על הדוכן כתוב "אלבניה ניצחה" (צילום: AP Photo/Hektor Pustina)

במפלגה הסוציאליסטית, זו שניצחה את מערכת הבחירות, עבדו טל זילברשטיין, אסף אייזן, עדו שטסל ושוקי שפירא – שהיה הדובר של ח"כ אילן גילאון ממרצ.

זילברשטיין היה עד לאחרונה צמוד לגדעון סער כיועץ אסטרטגי במערכת הבחירות של מרץ 2021. אייזן עובד שנים ארוכות באלבניה ובמדינות רבות נוספות. שטסל שימש כיועץ בקמפיין של מפלגת העבודה בבחירות מרץ 2021.

בצד המפלגה הדמוקרטית (השמרנית) – זו שהפסידה את הבחירות – עבדו אסי שריב, לשעבר יועץ התקשורת של ראש הממשלה אריאל שרון וקונסול ישראל בניו יורק; ישראל איינהורן, בעלי משרד הפרסום "אלנבי" ולשעבר בכיר בצוות ניהול הקמפיין של הליכוד ושל ראש הממשלה בנימין נתניהו; ועדי טימור, יועצת תקשורת עם מומחיות בקמפיינים בינלאומיים כולל באפריקה.

טימור, אגב, עבדה לצדו של זילברשטיין בקמפיין הבחירות של סער עד לאחרונה.

זהותו של היועץ הרביעי, היא המעניינת מכל: יונתן אוריך, דובר הליכוד, מנהל הניו מדיה של ראש הממשלה ואחד היועצים הקרובים ביותר למשפחת נתניהו. אוריך עבד בכל הקמפיינים האחרונים בצמוד עם ראש הממשלה נתניהו.

יונתן אוריך וטופז לוק בכנס "בשבע" בירושלים ב-14 במרץ 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן אוריך וטופז לוק בכנס "בשבע" בירושלים ב-14 במרץ 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

נמצאה האבידה

אוריך נעלם מהזירה הציבורית לפני כשנה, אחרי תקופה אינטנסיבית שבה בלט בציוציו העוקצניים נגד יריבי נתניהו והופעה טלוויזיונית בלתי נשכחת אחרי הבחירות במרץ 2020.

הציוצים האחרונים של יונתן אוריך לפני שגזר על עצמו שתיקה ציבורית
הציוצים האחרונים של יונתן אוריך לפני שגזר על עצמו שתיקה ציבורית

ב-24 במאי 2020, יום פתיחת משפטו הפלילי של נתניהו, אוריך צייץ ארבעה ציוצים – ומאז קולו נדם ברשת לחלוטין.

ולמרות שהוא ממשיך להחזיק בתפקיד משמעותי במערך הדוברות של הליכוד, למעשה הפסיק להשיב לפניות עיתונאים מאז.

גם הפניות של זמן ישראל אל אוריך בבקשה לתגובה בנוגע לפעילותו החדשה, עלו בתוהו.

ההערכות בקרב מכריו של אוריך בתקשורת הן כי הוא החליט להוריד פרופיל ציבורי בעקבות החקירה הפלילית המתנהלת נגדו בחשד להטרדת עד המדינה שלמה פילבר.

אוריך כשלעצמו ממשיך לעבוד בצמוד לנתניהו, ורק לאחרונה צייץ ניר חפץ, יועץ אחר של נתניהו שהפך בינתיים לעד מדינה, את תמונתו של אוריך בסביבת שאר יועצי נתניהו כאשר הקבוצה בדרכה למסיבת עיתונאים.

בנוסף, כשבוע לפני הבחירות פרסם אתר ישראל היום הקלטת אודיו בה נשמע אוריך מדבר עם נתניהו בנוגע לאפשרות להשיג עריקים שיצטרפו לליכוד אחרי הבחירות.

ובדצמבר האחרון חשפנו בזמן ישראל שאוריך נפגש עם אנשי עסקים מדובאי במשרדו של עו"ד עמית חדד, גם אז ככל הנראה במסגרת החיפוש אחר הדבר הבא בסופן של שנות ייעוץ אינטנסיביות רבות לנתניהו.

באשר לאלבניה, לזמן ישראל נודע כי אוריך הצטרף לקבוצה המייעצת לקראת סוף הקמפיין דרך החיבור האישי שלו עם ישראל איינהורן. הוא טס לטיראנה בשלבים האחרונים של הקמפיין בחודש אפריל.

היועצים הישראלים נוהרים ליבשת

ההצלחה של הצד הסוציאליסטי באלבניה, עם היועצים זילברשטיין, אייזן, שפירא ושטסל, הייתה מובהקת. רמה נכנס לראשות הממשלה בפעם השלישית ברציפות – דבר שטרם קרה באלבניה, מדינה שהייתה דיקטטורה קומוניסטית עד לפני 35 שנה.

הפרלמנט של אלבניה מונה 140 מושבים ורמה זכה ב-74 מושבים. המפלגה הדמוקרטית (לאומית-שמרנית) זכתה ב-59 מושבים, כאשר שאר המושבים הלכו למפלגות קטנות.

הביבי האלבני של יונתן אוריך: לולזים באשה בעצרת האחרונה לפני הבחירות באלבניה, 23 באפריל 2021 (צילום: AP Photo/Visar Kryeziu)
הביבי האלבני של יונתן אוריך: לולזים באשה בעצרת האחרונה לפני הבחירות באלבניה, 23 באפריל 2021 (צילום: AP Photo/Visar Kryeziu)

באלבניה חיים פחות מ-3 מיליון איש, אך לאזרחי המדינה בתפוצות יש זכות הצבעה ולכן מספר הבוחרים עמד על כ-3.6 מיליון בוחרים, כאשר רבים מהם פעילים ברשתות החברתיות מחוץ למדינה.

כאן נכנסת המעורבות העמוקה של יועצי התקשורת הישראלים. שני הצדדים באלבניה הגיעו למסקנה שהיועצים הפוליטים הישראלים הם המנוסים ביותר בשטח – איך לא, אחרי ארבע מערכות בחירות ברצף.

הישראלים הפכו לדבר הכי חם בקמפיינים במזרח אירופה. הסיבה המרכזית היא ההבנה של הישראלים בזירות הדיגיטליות, בכלל זה כתיבת מסרים מדויקים לרשתות, פילוח מאגרי מידע ובוחרים פוטנציאלים.

הישראלים הפכו לדבר הכי חם בקמפיינים במזרח אירופה. הסיבה המרכזית היא ההבנה של הישראלים בזירות הדיגיטליות, בכלל זה כתיבת מסרים מדויקים לרשתות, פילוח מאגרי מידע ובוחרים פוטנציאלים

הם מסתובבים באתרים במזרח אירופה עם ההילה של הסטרט-אפ ניישן – וגם הקירבה הגיאוגרפית (משך הטיסה מתל אביב לטירנה הוא שלוש שעות) מקלה לשכור את שירותיהם.

יונתן אוריך בכפר המכביה, ב-27 באוגוסט 2019 (צילום: פלאש90)
יונתן אוריך בכפר המכביה, ב-27 באוגוסט 2019 (צילום: פלאש90)

עם זאת, לפי כתבה שהתפרסמה באלבניה בנושא הפעילות הדיגיטלית בקמפיין, הצד המנצח של אדי רמה הוציא במהלך הקמפיין סכום של 88 אלף דולר על פרסום בפייסבוק, והצד המפסיד של באשה הוציא סכום של 36 אלף דולר – סכומים מזעריים ביחס להוצאות קמפיין דיגיטל ממוצע בישראל.

עוד 751 מילים ו-1 תגובות
סגירה