נתניהו טעה כשדחה את המלצת הרמטכ"ל

d7a8d794d79e-d791d7a0d799d79ed799d79f-d7a0d7aad7a0d799d794d795-d795d794d7a8d79ed798d79bd79c-d790d791d799d791-d79bd795d79bd791d799-d791d79ed794d79cd79a-d7a1d799d795d7a8-d791d799d798d797d7 (צילום: צילום: חיים צח, לע״מ.)
צילום: חיים צח, לע״מ.
רה"מ נתניהו והרמטכ"ל כוכבי השבוע, בסיור בצפון לאחר התקיפה בסוריה.

הדרג המדיני עשה טעות קשה כשדחה לפני כשבועיים את ביצוע תוכנית הרמטכ"ל להרתעת ארגון חמאס ברצועת עזה. מתקפת הרקטות של חמאס על ירושלים וישובי עוטף עזה משקפת את כישלון מדיניות ההבלגה של נתניהו. קיים חשש שגם עכשיו הוא לא יאפשר לצה"ל להכות בחוזקה את חמאס.

הקבינט הביטחוני בראשות ראש הממשלה נתניהו עשה טעות קשה לפני כשבועיים כשדחה את המלצת הרמטכ"ל אביב כוכבי לפעול בתקיפות נגד חמאס בעקבות שיגור כ-40 רקטות מרצועת עזה לעבר ישראל בעקבות האירועים בהר הבית ובמזרח ירושלים.

הקבינט הביטחוני בראשות נתניהו עשה טעות קשה לפני כשבועיים, כשדחה את המלצת הרמטכ"ל כוכבי לפעול בתקיפות נגד חמאס, בעקבות שיגור כ-40 רקטות מרצועת עזה לעבר ישראל

הרמטכ"ל, שהבין שישראל הולכת להסלמה במזרח ירושלים ובגבול רצועת עזה, ביטל את נסיעתו לוושינגטון ביחד עם משלחת בכירי מערכת הביטחון, כדי לדון עם בכירי הממשל בהסכם הגרעין. הוא הציג בפני הקבינט תוכנית צבאית סדורה "להרתעת ארגון חמאס", אולם הקבינט בראשות נתניהו וגנץ דחה את ביצוע התוכנית, אם הדרג המדיני היה מקבל את תוכנית הרמטכ"ל, היינו היום בתמונת ניצחון ואירועי "יום ירושלים" היו מתקיימים כסדרם.

במקום זאת, ישראל שוב הופתעה ונגררה למערכה צבאית כשארגון חמאס מפתיע אותה.

הוא היוזם והוא זה שצורב אצל הפלסטינים את תמונת הניצחון, הרמטכ"ל כוכבי הצליח לצמצם את מימדי הנזק של הקבינט הביטחוני כשהכין מראש את הצבא לקראת המתקפה של חמאס. הוא בודד את מרחב עוטף עזה ופרס בזמן את מערכות ההגנה האווירית ו"כיפת ברזל".

צה"ל תוקף כעת על פי תוכנית מבצעית סדורה, שמטרתה לפגוע קשות בתשתיות הצבאיות של חמאס. הצלחת המבצע תלויה בכך שצה"ל יקבל מספיק אוויר וזמן מהדרג המדיני כדי להשלים את המשימות שאושרו בקבינט. אולם קיימת סכנה שנתניהו וגנץ יתקפלו במהירות בגלל הלחצים הבינלאומיים ויפסיקו את המבצע כדי לאפשר לפלסטינים לחגוג את עיד אלפיטר.

כבר היינו בסרט הזה בסבבי לחימה קודמים מול החמאס והג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה.

ישראל שוב נגררה למערכה צבאית ע"י חמאס שהפתיע. הוא היוזם וזה שצורב אצל הפלסטינים את תמונת הניצחון, הרמטכ"ל כוכבי הצליח לצמצם את מימדי הנזק של הקבינט הביטחוני כשהכין מראש את הצבא

כישלון מדיניות ההכלה וההבלגה

מתקפת הרקטות של חמאס על ישראל הייתה צפוייה ברגע שמוחמד דף, הרמטכ"ל של חמאס, פירסם אזהרה רשמית לישראל בעניין הנעשה בשכונת שיח' ג'ראח במזרח ירושלים והבטיח כי היא "תשלם מחיר יקר על מעשיה". כל מומחי המודיעין שמכירים את החמאס ידעו כי פירוש הדברים הוא שחמאס נערך להנחית מכת פתע על ישראל ב"יום ירושלים".

מייד לאחר פירסום הודעתו של מוחמד דף, ביקש דיפלומט אירופי בכיר להיפגש עמי בדחיפות. בפגישה הוא סיפר לי שמדינתו ומדינות אירופאיות נוספות מודאגות מאוד מהצהרתו של מוחמד דף ושאל אותי להערכתי.

הוא אמר שניסה לשתף את המועצה לביטחון לאומי בישראל בדאגותיו אך נתקל באדישות.

הסברתי לו שממעקב שלי אחרי מוחמד דף מאז 1995 ועד היום, מדובר ברב מחבלים מסוכן שעומד במילתו וכי הוא יממש את איומיו וישראל הולכת לסבב לחימה נוסף מול חמאס בעל כורחה.

האירועים האחרונים בהר הבית, במזרח ירושלים ומתקפת הרקטות של החמאס על ישראל משקפים את הכישלון המוחלט של מדיניות ההכלה וההבלגה שעיצב ראש הממשלה נתניהו מול החמאס ברצועת עזה.

לאחר פירסום הודעת דף, ביקש דיפלומט אירופי בכיר להיפגש עמי בדחיפות. הוא סיפר שבאירופה מודאגים מהצהרת דף ושאל להערכתי. לדבריו, ניסה לשתף את המועצה לביטחון לאומי בדאגותיו אך נתקל באדישות

התברר כי הכניעה לסחטנות של חמאס והתשלום של דמי הכופר החודשי במיליוני דולרים במזומן לחמאס בתמורה לשקט יחסי, הן טעות גדולה. חמאס ממשיך להתעצם מבחינה צבאית ורוצה להחזיק את המקל משני קצותיו. להמשיך ולקבל את הכסף, לשקם את התשתית האזרחית ברצועת עזה, ולהמשיך באותה העת בירי רקטות לעבר ישראל כדי לחזק את מעמדו בקרב תושבי השטחים.

מדיניות הרגיעה של נתניהו פשטה את הרגל ושחקה לגמרי את ההרתעה של ישראל. עכשיו הגיעה העת לשקם את ההרתעה. אין דרך אחרת מאשר להכות בחוזקה על ראש הנחש של החמאס ולחסל את מנהיגי הזרוע הצבאית ובראשם מוחמד דף ויחיא סינוואר.

סינוואר הוליך שולל את האו"ם, את מצרים ואת ישראל, בהציגו את עצמו כמוביל מהלך הרגיעה עם ישראל. זאת כשבפועל הוא תיאם עם מוחמד דף את סבב הלחימה הנוכחי.

שאר חברי הקבינט הביטחוני, להוציא את שר החוץ גבי אשכנזי שהיה רמטכ"ל, חיים בלה לה לנד. הם אינם מבינים דבר בענייני ביטחון והם מריונטות של נתניהו. דווקא שר הביטחון בני גנץ, הרמטכ"ל הכושל של מבצע "צוק איתן", היה צריך לתמוך בעמדת הרמטכ"ל ולנסות לכפות על נתניהו את ביצוע התוכנית המבצעית של הרמטכ"ל.

סינוואר הוליך שולל את האו"ם, מצרים וישראל, בהציגו עצמו כמוביל מהלך הרגיעה עם ישראל, כשבפועל תיאם עם דף את הלחימה. שאר חברי הקבינט הביטחוני, להוציא שר החוץ אשכנזי שהיה רמטכ"ל, חיים בלה לה לנד

חג שבועות מתקרב ויש חשש ממשי שנתניהו וגנץ יפסיקו את ההתקפות על חמאס ברצועת עזה בגלל החג וישראל שוב תחמיץ הזדמנות לפגוע בתשתית הצבאית  ובמחבלי חמאס על פי תוכנית הרמטכ"ל.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
בואו נקרא לילד בשמו: הערבים הכריזו בריש גלי שהם גייס חמישי ומקבלים הוראות מאויבינו הרוצים להשמידנו. מדוע אין ישראל נוהגת כפי שמקובל בעולם נגד הגייס החמישי בעת מלחמה? להזכירכם שבזמן מל... המשך קריאה

בואו נקרא לילד בשמו: הערבים הכריזו בריש גלי שהם גייס חמישי ומקבלים הוראות מאויבינו הרוצים להשמידנו. מדוע אין ישראל נוהגת כפי שמקובל בעולם נגד הגייס החמישי בעת מלחמה? להזכירכם שבזמן מלחמת העולם השנייה הכניסה ארצות הברית את כל האמריקאים ממוצא יפאני למחנות הסגר. הם לא עשו דבר נגד ארה"ב. הם רק נחשדו שאולי יפעלו נגד ארה"ב. ולמה להרחיק לארה"ב. הבריטים ששלטו בארצנו הגלו לאוסטרליה את כל האזרחים הגרמנים בארץ בגלל שהיו חשודים כנאצים. אז מדוע אין ישראל נוהגת כמו שנהגו ארה"ב ובריטניה נגד הגייס החמישי בארץ שפועל בארצנו בגלוי ונלחם בנו עפ"י הוראות החמאס בהרג אזרחים ובהתפרעויות

עוד 729 מילים ו-1 תגובות
סגירה