"משרד הפנים הערים עלינו כדי שנמסור שמות"

51 מחברי קהילת העבריים מדימונה נדרשים לעזוב את ישראל בתוך חודשיים ● חלקם שוהים בארץ שנים ארוכות, לרבים מהם נולדו כאן ילדים ● חברי הקהילה טוענים כי רומו, שוקלים הליכים משפטיים ומתכננים קמפיין נגד הגירוש ● "יש כאוס במדינה, ומנצלים את זה כדי להתנהג אלינו כגנבים בלילה" ● רשות האוכלוסין: "אנחנו מבקשים מהם לחזור לארה"ב, למדינה שלהם, לא לסודן"

קהילת העבריים מדימונה (צילום: עיריית דימונה)
עיריית דימונה
קהילת העבריים מדימונה

העבריים מדימונה משיקים קמפיין במטרה לסכל את ניסיונות משרד הפנים לגרש מהארץ עשרות מאנשי הקהילה. על פי רשות האוכלוסין, 17 מכתבים נשלחו ל-51 מבני הקהילה. המכתבים מורים להם לעזוב את המדינה בתוך 60 יום.

כל 51 האנשים שקיבלו צווי גירוש נכנסו לישראל כתיירים מארצות הברית ונשארו במדינה באופן בלתי חוקי מרגע שפגה אשרת השהייה שלהם, אשר תקפה לשלושה חודשים. לחלקם יש ילדים משלהם שנולדו בישראל. מבין המיועדים לגירוש – אשר שמורה להם הזכות לערער – יש גם כאלה שאינם זכאים לאזרחות אמריקאית או ויתרו עליה, והם חסרי מדינה ולמעשה אין להם לאן ללכת.

אשריאל מור, שמנהל את הקמפיין לעצירת הגירוש, אומר כי הוא אינו מוצא הסבר לגירוש מלבד יחס גזעני כלפי שחורים, ומציין כי מהגרים לא יהודים ממזרח אירופה שיש להם סבא יהודי או סבתא יהודית קיבלו אזרחות ישראלית אף על פי שאינם מקיימים את מצוות התנ"ך, בניגוד לעבריים מדימונה.

ילדים מקהילת העבריים בדימונה (צילום: קרן פרימן/פלאש90)
ילדים מקהילת העבריים בדימונה (צילום: קרן פרימן/פלאש90)

"אין אף קהילה אחרת שנתנה כל כך הרבה במשך חצי מאה ועדיין מאוימת בגירוש", אומר מור.  הקמפיין זוכה לתמיכתם של ראש עיריית דימונה בני ביטון ושל ח"כ מאיר כהן מיש עתיד, לשעבר ראש עיריית דימונה. חברי הקהילה שוקלים הליכים משפטיים, ומתכננים אירועי תמיכה בקמפיין, שנדחו בינתיים בשל המצב הביטחוני.

"הכול היה שקר"

חברי הקהילה, שמאמינים כי מוצאם משבט ישראלי קדום, החלו להגיע לישראל ב-1969, בעקבות בן קרטר המנוח, פועל פלדה משיקגו ששינה את שמו לבן-עמי בן-ישראל וטען כי הוא שליחו של אלוהים עלי אדמות.

על פי אתר האינטרנט של הקהילה, שמתירה פוליגמיה, אנשיה אינה משתייכת לשום דת, "משום שדתות רק פילגו בין בני אדם". אבל חברי הקהילה שומרים שבת ואת החגים היהודיים המוזכרים בתנ"ך, מלים את בניהם כשהם בני שמונה ימים ודורשים מנשים להקפיד על דיני הטהרה המקראיים. הם אינם מוכרים כיהודים על ידי רשויות הדת הישראליות.

רבים מחברי הקהילה קיבלו תושבות קבע ב-2003. מאז 2004, הצעירים משרתים בצה"ל. אלה מהם שמשלימים שירות צבאי זכאים להגיש בקשה לאזרחות. רוב הבקשות מאושרות.

החיילים הראשונים מקרב קהילת העבריים בדימונה, ב-2010 (צילום: Jorge Novominsky/Flash90)
החיילים הראשונים מקרב קהילת העבריים בדימונה, ב-2010 (צילום: Jorge Novominsky/Flash90)

ב-2014 הודיע שר הפנים דאז גדעון סער כי תושבי קבע יוכלו לקבל אזרחות אם יוותרו על אזרחותם האמריקאית. אלה שהשלימו שירות צבאי היו זכאים להגיש בקשת אזרחות גם מבלי לוותר על הדרכון האמריקאי שלהם, אם יש להם כזה.

מור, בן 30, בנו של אחד ממייסדי הקהילה ואזרח ישראלי הודות לשירותו הצבאי, אומר כי מנהיגי הקהילה מנסים מזה שנים להשיג מעמד חוקי לחסרי המעמד, ומאז תקופתו של סער מגישים את אותה רשימה של 64 שמות בכל פעם שמתחלף שר הפנים. ארבעה שרים שירתו בתפקיד מאז סער, כולל ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"בכל פעם שיש שר חדש שואלים אותנו למה עוד לא הסדרתם את זה?" אומר מור. "תמיד היו סיפורים – אנחנו לא יכולים לעשות את זה עכשיו, או אנחנו צריכים לבדוק. לפעמים אפילו לא עונים לנו.

אשריאל מור (צילום: באדיבות המצולם)
אשריאל מור (צילום: באדיבות המצולם)

"לא משנה מה אנחנו עושים, תמיד יש איזושהי בעיה. כשדיברנו עם רשות האוכלוסין בשנה שעברה הם אמרו שהם רוצים להסדיר את העניין אחת ולתמיד, לפתוח דף חדש.

"היו לנו אותם 64 שמות מהרשימה שהגשנו לגדעון סער, אבל לחלק מהאנשים האלה נולדו מאז ילדים. היו גם אחרים שההורים שלהם באו ב-1969 וקיבלו מעמד ישראלי, אבל אז איבדו אותו כשחוק השבות השתנה ב-1970.

"אמרו לנו לבדוק את כל השמות, והכנו רשימה של 135 איש, שכללה את 64 המקוריים. אבל אז, במקום לקבל מעמד, האנשים האלה קיבלו צווי גירוש! הכול היה שקר!"

"אמרו לנו לבדוק את כל השמות, והכנו רשימה של 135 איש, שכללה את 64 המקוריים. אבל אז, במקום לקבל מעמד, האנשים האלה קיבלו צווי גירוש! הכול היה שקר!"

"כל כמה שנים הם ממציאים רשימות חדשות"

אחד מצווי הגירוש מציין כי הנמענת שלו הגיעה לישראל עם אשרת תיירת לשלושה חודשים לפני 23 שנים, ונשארה בארץ באופן לא חוקי כאשר האשרה פגה. מאז נולדו לה שבעה ילדים. במקרה אחר, אישה בעלת אזרחות ישראלית ששוהה כעת בארצות הברית, לאחר שנולד לה שם ילד, אינה מורשית לחזור לארץ עם הילד, אומר מור.

"שלחו אותה לקונסוליה הישראלית, ושם אמרו לה שהילד זכאי אוטומטית לאזרחות ישראלית, ושמשרד הפנים צריך לטפל בזה, אבל בישראל לא נתנו לה להיכנס".

"שלחו אותה לקונסוליה הישראלית, ושם אמרו לה שהילד זכאי אוטומטית לאזרחות ישראלית, ושמשרד הפנים צריך לטפל בזה, אבל בישראל לא נתנו לה להיכנס"

מקרה שלישי נוגע למשפחה שהגיעה לישראל ב-1969. "לאב יש אזרחות ישראלית", מסביר מור, "אבל לא נותנים אזרחות לאמא או לילדים, ורוצים לגרש אותם". כשהוא נשאל לפשר העיתוי, מור עונה: "סוף סוף הם קיבלו את הרשימה המלאה של חסרי אזרחות או תושבות קבע, ולחצנו עליהם לקבל תשובה. יש כרגע כאוס במדינה, והם התנהגו כמו גנבים בלילה".

יואל ליפוביצקי (צילום: רשות האוכלוסין וההגירה)
יואל ליפוביצקי (צילום: רשות האוכלוסין וההגירה)

ראש מנהל האוכלוסין יואל ליפוביצקי, המסיים בימים אלה את תפקידו, אומר כי גם אם אדם שוהה בארץ באופן בלתי חוקי מאז שנות ה-90, הוא עדיין נחשב לשוהה בלתי חוקי. "חלק מהם הולידו כאן ילדים, אבל לידת ילד בישראל אינה מעניקה לו אזרחות.

"אמריקה היא לא מדינה ענייה כמו סודן. אנחנו מבקשים מהם לחזור למדינה שלהם, שהיא אחת המפותחות ביותר בעולם, לא לשום מקום. אמרנו להם, 'נתתם לנו את הרשימות ב-2003. התהליך הזה הסתיים לפני יותר מ-17 שנה, וכל מי שלא היה ברשימה ההיא לא זכאי לתושבות קבע'.

"אבל כל כמה שנים הם ממציאים רשימות חדשות, עם אנשים חדשים שצצים. הם אומרים לנו שגילו עוד אנשים ששייכים לקהילה, שמשום מה אין להם מעמד והם מבקשים לבדוק את האפשרות להעניק להם מעמד. ראיינו השנה 17 משפחות, בסך הכול 51 אנשים. אם יש עוד, הם לא באו ואנחנו לא יודעים איפה הם. לא מצאנו סיבה לאפשר להם להישאר.

"כל כמה שנים הם ממציאים רשימות חדשות, עם אנשים חדשים שצצים. הם אומרים לנו שגילו עוד אנשים ששייכים לקהילה, שמשום מה אין להם מעמד והם מבקשים לבדוק את האפשרות להעניק להם מעמד"

"החוק הישראלי קובע בבירור מי חוקי ומי לא. אותו הדבר גם לגבי עובדים זרים ששוהים כאן באופן בלתי חוקי. מנקודת המבט של המדינה, האם אנחנו אמורים לעודד אנשים שנמצאים כאן באופן בלתי חוקי ללדת ילדים ולהישאר בארץ באופן לא חוקי?"

עוד 897 מילים
סגירה