חמאס מתחזק כשחקן אזורי

מנהיג חמאס בעזה יחיא סנוואר בתהלוכת ניצחון של חמאס בעיר עזה, 22 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Mohammed Mohammed)
AP Photo/Mohammed Mohammed
מנהיג חמאס בעזה יחיא סנוואר בתהלוכת ניצחון של חמאס בעיר עזה, 22 במאי 2021

המלחמה האחרונה בין ישראל לחמאס חיזקה את מעמדו של ארגון הטרור כשחקן אזורי, המחזיק באזרחי ישראל כבני ערובה. ישראל חייבת להכריע מבחינה צבאית את חמאס, שהפך לחלק מ"ציר הרשע" השואף להשמיד את מדינת ישראל.

מצרים נכנסה בכל כוחה למאמץ לייצב את הפסקת האש בין ישראל לחמאס ולפתוח במשא ומתן בקהיר בין ישראל לחמאס ולרש"פ על הסכם רגיעה ארוך טווח. הסכם שבמסגרתו תשוקם רצועת עזה ותתבצע עסקת חילופי שבויים בין ישראל לחמאס.

מצרים נכנסה בכל כוחה למאמצי ייצוב הפסקת האש בין ישראל לחמאס ולפתיחת מו"מ בקהיר בין ישראל, חמאס והרש"פ על הסכם רגיעה ארוך טווח. הסכם שבמסגרתו הרצועה ותתבצע עסקת חילופי שבויים עם חמאס

מצרים נזהרת מאוד מארגון חמאס שהינו זרוע של תנועת "האחים המוסלמים", התנועה הזו היא תנועת האופוזיציה הגדולה ביותר במצרים והיא מוגדרת כ"ארגון טרור".

בעבר סייעה תנועת חמאס לתנועת "האחים המוסלמים" במצרים ולשלוחת דאע"ש בצפון סיני לעשות פיגועים במצרים, ולקח למצרים זמן רב לנתק את ארגון חמאס מפעילות הטרור במצרים. הנשיא א-סיסי רוצה שקט בגבול רצועת עזה כדי שחמאס לא יערער את יציבות שלטונו. הוא מתייחס ברצינות רבה לסכנה הנשקפת לשלטון המצרי מצד חמאס.

הגיע הזמן שגם ישראל תתייחס ברצינות לאיום הנשקף לה מצד ארגון הטרור חמאס. סבב הלחימה האחרון בין ישראל לחמאס חיזק את מעמד חמאס כשחקן אזורי שיכול לערער את יציבות המשטרים הערבים במזרח התיכון. הוא הכריז מלחמה על ישראל בחודש רמדאן הקדוש במטרה "לשחרר את ירושלים ומסגד אל-אקצא" והצליח למצב את עצמו כמי שמגן על ירושלים והמקומות הקדושים שבה.

ישראל לא הצליחה למצוא פתרון צבאי לירי הרקטות מרצועת עזה על הערים המרכזיות שבה והיא הייתה נתונה במשך 11 ימים להתקפה של כ-4600 רקטות מבלי יכולת להפסיק את הירי.

ארגון חמאס מנסה כעת לקחת את תושבי ישראל כבני ערובה והוא מאיים לחדש את הירי אם לא יתקבלו דרישותיו בענין ירושלים ומסגד אל-אקצא.

הגיע הזמן שגם ישראל תתייחס ברצינות לאיום החמאסי. סבב הלחימה האחרון חיזק את מעמד חמאס כשחקן שיכול לערער יציבות משטרים במזה"ת והצליח למצב עצמו כמגן ירושלים והמקומות הקדושים בה

מדיניות ההכלה של ישראל נחלה כישלון חרוץ. אם ישראל לא תכריע את המערכה נגד חמאס מבחינה צבאית ותכה אותו מכה ניצחת, היא תתגלגל מסבב לחימה אחד למשנהו.

מדיניות "שקט תמורת שקט" כשלה, הנוסחה הזו איננה רלוונטית עוד, ארגון חמאס איננו מסתפק עוד ברגיעה בגבול הרצועה בתמורה להקלות במצור וקבלת "גזרים כלכליים", הוא רוצה להשתלט של שטחי הגדה ומזרח ירושלים ולגרש את שלטון הרש"פ המושחת כפי שגירש אותו מרצועת עזה ב-2007.

ראש הממשלה נתניהו חיזק את ארגון חמאס במסגרת מדיניות הבידול. הוא איפשר לארגון לקבל עשרות מיליוני דולרים כל חודש מקטאר, שהינה מדינה תומכת טרור שמארחת בשטחה את הנהגת חמאס ואת מנהיגי "האחים המוסלמים" שנמלטו ממצרים. הכל נעשה כדי להתחמק ממשא ומתן מדיני עם הרש"פ על הקמת מדינה פלסטינית.

הכסף הקטארי שהגיע לרצועה במזומן הלך להתעצמות הצבאית האדירה של ארגון חמאס, מדובר במאות מיליוני דולרים.

הכישלון הישראלי בחוסר הטיפול בהתעצמות הצבאית של חמאס אחרי מבצע "צוק איתן" ב-2014, כמו הכישלון של ישראל בטיפול בהתעצמות הצבאית של ארגון חזבאללה אחרי מלחמת לבנון השניה ב-2006, הביא לכך שחמאס הפך לכוח צבאי חזק, הוא רואה את עצמו כחלק בלתי נפרד מ"ציר ההתנגדות" בראשות איראן שמטרתו להשמיד את מדינת ישראל.

נתניהו חיזק את חמאס במסגרת מדיניות הבידול ואיפשר לו לקבל עשרות מיליוני דולרים בחודש מקטאר תומכת הטרור, שמארחת בשטחה את הנהגת חמאס ואת מנהיגי "האחים המוסלמים" שנמלטו ממצרים

יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה, שישראל נכשלה פעמיים בניסיון לחסלו, אמר במפורש כי קיימת רמת תיאום גבוהה בין ארגונו לארגון חזבאללה, וגם חסן נסראללה אישר את הדברים.

נסראללה הודיע גם כי ארגונו מוכן להתערב בכל עת שיצטרך כדי לסייע לרצועת עזה מבחינה צבאית. בכך מחבר חזבאללה את רצועת עזה לחזית הצפונית נגד ישראל.

הסחרור הביטחוני באזור החל בגלל הרש"פ שיזמה תהליך של בחירות, למרות התנגדות ישראל מצרים וירדן, ואחר כך ביטלה אותו מחשש שתפסיד את השלטון לחמאס. לכך נוספו טעויות שעשתה ישראל בטיפול במזרח ירושלים ובהר הבית במהלך חודש רמדאן.

ביטול הבחירות בשטחים הגביר את התסכול והזעם ברחוב הפלסטיני, הנהגת הרש"פ נחלה כישלון חרוץ בעיני הפלסטינים, מעמדו של ארגון חמאס התחזק מאוד וישראל צריכה להתמודד כעת עם הנהגה פלסטינית דו-ראשית, שגם המלחמה לא הצליחה לאחד בין שני ראשיה. מצד אחד ארגון חמאס הטרוריסטי ששולט ברצועת עזה ומצד שני הרש"פ "המתונה" שרוצה להסיג את ישראל לקווי 67' ולהביא לשטחה מיליוני פליטים פלסטינים במסגרת "זכות השיבה".

יש מקום לדאגה רבה. הרש"פ איננה מאיימת על ישראל מבחינה צבאית אך חמאס הפך לאיום צבאי משמעותי. ישראל תצטרך להכריע אותו מבחינה צבאית ולהנחית עליו מכה אנושה כדי להרתיע את חזבאללה בחזית הצפון ואת איראן העומדת בראש "ציר הרשע" ששואף לחסל את מדינת ישראל.

יש מקום לדאגה רבה. הרש"פ אינה מאיימת על ישראל מבחינה צבאית אך חמאס הפך לאיום צבאי משמעותי. ישראל תצטרך להנחית עליו מכה אנושה כדי להרתיע את חזבאללה בחזית הצפון ואת איראן העומדת בראש "ציר הרשע"

הגיע הזמן להפסיק לשמר ולשמן את ארגון חמאס. כסף לא יקנה שקט. מה שדרוש הוא למוטט את ארגון הטרור, לחסל את מנהיגיו ולהרוס את התשתית הצבאית שלו מהר ככל האפשר. זוהי החלטה אסטרטגית שישראל חייבת לקבל בהקדם!

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 777 מילים
סגירה