שמש בבלפור דום, וירח בנווה-אילן

עמית סגל מפרשן פוליטית את סיכויי ממשלת השינוי, צילום מסך מערוץ 12
עמית סגל מפרשן פוליטית את סיכויי ממשלת השינוי, צילום מסך מערוץ 12

התרגלנו. התרגלנו לכיסוי תקשורתי שכמעט כל-כולו ממוסגר ומוטה לטובת משטר נתניהו. כן, זה משטר. משטר במובן של שיטה, של מערכת, של אקו-סיסטם פוליטי-תודעתי-כלכלי-חברתי שלם. היקום הזה בנוי מחלקיקים מסוגים וגדלים שונים. מליוני פיסות מידע מרכיבות איתו, שנוצרו לאורך דור שלם, כ-25 שנים, מאז עלה נתניהו לשלטון בפעם הראשונה. והיקום הזה מעצב את התודעה הישראלית בכיוון מסוים מאוד.

התרגלנו. התרגלנו לכיסוי תקשורתי שכמעט כל-כולו ממוסגר ומוטה לטובת משטר נתניהו. כן, זה משטר. משטר במובן של שיטה, של מערכת, של אקו-סיסטם פוליטי-תודעתי-כלכלי-חברתי שלם

הנה דוגמה, ידיעה תמימה לכאורה של אחד הכוכבים המרכזיים ביקום הביביסטי – עמית סגל. קיראו אותה, ואז קיראו שוב. ואז חישבו רגע – הפרשן הזה, הדומיננטי בישראל כבר עשור בערך, ורבים רבים כמותו, עיצבו ומעצבים תודעה של מדינה שלמה.

דיווח בטלגרם של עמית סגל
דיווח בטלגרם של עמית סגל

מה הבעיה עם הידיעה הזו? ובכן, הכל. מה שיש בה ומה שאין בה, הטקסט והסאב-טקסט, בחירת המילים, ו-איך אמרה מירי רגב, עוד מטאור ביקום הזה? כל הסיפור, הרמיזות והנגיעות הנכונות.

"אם לוי יחליף את לוין, אז נגמרה האופציה לממשלת ימין".

סליחה? הרי ממשלת בנט-לפיד היא לא פחות ואולי אף יותר "ממשלת ימין" מאשר הממשלה שאליה עורג סגל. אבל זהו כמובן המיסגור הביביסטי השולט.

"אם לוי יחליף את לוין, אז נגמרה האופציה לממשלת ימין". סליחה? הרי ממשלת בנט-לפיד היא לא פחות ואולי אף יותר "ממשלת ימין" מהממשלה שאליה עורג סגל. אבל זהו כמובן המיסגור הביביסטי השולט

."וזה יחליש את האפשרות שניר אורבך ואחרים יעברו צד".

מעילה באמון הבוחרים ועריקה למחנה השני הופכת במחי מקלדת ל"מעבר צד", ככה בקלילות, כמו שחוצים כביש במעבר חציה מוסדר. על ניר אורבך שמענו, אבל מי הם ה"אחרים" השוקלים עריקה? את זה סגל לא כותב, משום שככל הידוע אין כאלה. אבל מדוע לא ליצור דימוי של חבורת ח"כים, אם זה מסייע לנראטיב?

"בימין מבטיחים לאלקין את תפקיד יו"ר הכנסת".

באמת? שוב ה"ימין" הזה? כלומר הליכוד וסמוטריץ' והחרדים, בניכוי ימינה, תקווה חדשה, ישראל ביתנו וכחולבן, "מבטיחים" לאלקין 61 קולות שאין להם?

ודוק, נתניהו עצמו, שמש העמים, אינו מוזכר כאן כלל. זה לא הוא, זה הם, ה"ימין"… ומה עוד לא מוזכר, נחתך ומושלך על רצפת חדר העריכה? העובדה הפשוטה, החותכת, שאין לנתניהו יכולת להרכיב קואליציה. והעובדה שלכל בכיר אחר מן הליכוד יש ויש יכולת כזו, ללא צורך בעריקים, בטריקים או בשטיקים.

הידיעה התמימה הזו, שמחליקה בקלות בגרונם של רוב הישראלים כדיווח חדשותי שגרתי ואובייקטיבי, היא רק אילוסטרציה. נקודה קטנטנה בתוך תמונה עצומת-מימדים, תמונה שמוסגרה באופן מקצועי, מבוסס-מחקרים, כך שתתאים באופן מיטבי למטרה – שימור, תחזוק וחיזוק משטר נתניהו.

אבן הראשה, מרכז הכובד של המיסגור, הוא נתניהו. נתניהו הוא השמש, והמערכת הפוליטית חגה סביבו. מה שטוב לנתניהו ול"ימין" – הוא מה שטוב למדינה. כל מהלך, כולל הכל – שוחד פוליטי, עריקות, שלמונים, אלימות מילולית, וגם – לפחות במשתמע – אלימות פיזית, הכל כשר והכל הולך, ובלבד שהסדר הזה יישמר, השמש תמשיך להקרין ולשרוף, והכוכבים ימשיכו להסתדר ולנוע סביבה.

ועכשיו? כאשר מסתמן לראשונה איום ממשי על היקום הממוסגר, הממושטר, מה יהיה עכשיו? העתיד לא ברור, אבל כנראה, אם אכן ימומש רצונו הברור של הריבון – העם הישראלי – אם יואילו נציגיו בכנסת למלא את רצונו, יחל עידן חדש. השמש בבלפור תידום, קרינתה הרעילה תעומעם, והכוכבים יסתדרו מחדש. והירח בנווה אילן? מה יהא עליו?

מרכז הכובד של המסגור: מה שטוב לנתניהו ול"ימין" – הוא מה שטוב למדינה. כל מהלך – שוחד פוליטי, עריקות, שלמונים, אלימות מילולית, וגם – לפחות במשתמע – פיזית, הכל כשר, ובלבד שהסדר הזה יישמר

ברור מי כשיר לפרשן את העידן החדש, ומי לא. העידן החדש צריך לכלול רפורמה עמוקה בתקשורת הישראלית, בסטנדרטים המקצועיים שלה, ובאחריות ובשליחות של עיתונאיה. עידן שבו יהיו כוכבות וכוכבים חדשים, מכל מיני סוגים. עידן של שקיפות. של ניתוק השילוש הון-שלטון-עיתון. של יקום תקשורתי דמוקרטי, שבו לא יוכל לקום ולשרוד עוד משטר סמכותני, אלים ורדיו-אקטיבי נוסח משטר נתניהו, ולא ישגשגו כוכביו ושופריו.

ערן עציון הוא יזם מדיני ופוליטי, דיפלומט בכיר לשעבר, כיהן כסגן ראש המועצה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה, וכראש התכנון המדיני במשרד החוץ. המוטו שלו הוא: Speak Truth to Power. מאמין שהמפתח לעתיד ישראל, והעולם החופשי, הוא מהפיכה בשיטה הדמוקרטית

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
שיא העיוות הוא ש׳ממשלת ימין׳ אינה אופציה כלל לפי החוק, גם אם ימצאו חמישים עריקים מחר. מרגע שלפיד הודיע שעלה בידו, אי קבלת אמון בכנסת משמעו בחירות חמישיות. אין ספק שסגל יודע זאת אבל נוח ... המשך קריאה

שיא העיוות הוא ש'ממשלת ימין' אינה אופציה כלל לפי החוק, גם אם ימצאו חמישים עריקים מחר. מרגע שלפיד הודיע שעלה בידו, אי קבלת אמון בכנסת משמעו בחירות חמישיות. אין ספק שסגל יודע זאת אבל נוח לו להציג את הנרטיב הרצוי לשולחו

קול קורא במדבר. הרי הנראטיב של ביבי שהתקשורת שמאלנית מוקצה, ואצה אומר שהתקשורת משרתת את ״המלך״. אתה לדעתי צודק לחלוטין, מהנדסים לנו את התודעה. אנשים מעריצים את התחכום של ביבי, שוכחים שה... המשך קריאה

קול קורא במדבר. הרי הנראטיב של ביבי שהתקשורת שמאלנית מוקצה, ואצה אומר שהתקשורת משרתת את "המלך". אתה לדעתי צודק לחלוטין, מהנדסים לנו את התודעה. אנשים מעריצים את התחכום של ביבי, שוכחים שהכלא מלא בגאונים. אני מקווה שהצדק יעשה וביבי ימצא את המקום שבאמת מתאים לו.

עוד 581 מילים ו-4 תגובות
סגירה