חלוקה נדיבה של ג'ובים והבטחות שיעלו הרבה כסף

חלוקה מנופחת של תיקים, ועדות וסמכויות ● תקציבים גבוהים לנושאים חברתיים והעלאת השוויון בין מגזרים ומגדרים ● פריטטיות בין הגושים ● וגם לא מעט סתירות ● ההסכמים הקואליציוניים של ממשלת בנט-לפיד עוסקים רבות במשק הישראלי, בזכויות הפרט, דת ומדינה ובמערכת המשפט - ואף מילה על המצב המדיני ● פרשנות

שובה של ברית האחים: יאיר לפיד ונפתלי בנט אחרי שסיימו להקים ממשלה בכפר המכבייה, 2 ביוני 2021
שובה של ברית האחים: יאיר לפיד ונפתלי בנט אחרי שסיימו להקים ממשלה בכפר המכבייה, 2 ביוני 2021

ההסכמים הקואליציונים של ממשלת בנט-לפיד נחשפו אתמול בלילה על ידי עמית סגל בחדשות 12. בשלב זה, בדוברות הסיעות השונות טוענים כי מדובר בטיוטות ולא בהסכמים הסופיים, אך מהניסוחים ניכר כי גם אם אלו אינם ההסכמים הסופיים, הרי שמדובר בגרסאות האחרונות שיש בנמצא.

מבנה הממשלה ה-36 הוא, בדומה לקודמת, מבנה שיוויוני (פריטטי). שני הגושים אינם שווים בגודלם. מצד אחד הגוש של נפתלי בנט הכולל את 12 חברי הכנסת של מפלגות ימינה ותקווה חדשה; ומצד שני הגוש של יאיר לפיד הכולל את רוב המפלגות: יש עתיד, כחול-לבן, ישראל ביתנו, העבודה, מרצ ורע"ם.

ימינה

כדי לחבר בין הגושים, כתבו הצדדים "הסכם גג" בין יש עתיד לימינה והוא מחייב את כלל הסיעות של הקואליציה. אם ירצו הצדדים להרחיב את הקואליציה באמצעות צירוף סיעות, הדבר יעשה רק בהסכמה הדדית של בנט ולפיד.

יאיר לפיד ונפתלי בנט בכנסת, 2 ביוני 2021 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
יאיר לפיד ונפתלי בנט בכנסת, 2 ביוני 2021 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

הנה עיקרי הדברים העולים מההסכמים:

1

בדומה לממשלה הקודמת, החוק הנורווגי יאפשר להרחיב את הממשלה שלא על חשבון הכנסת. השרים מכל הסיעות יוכלו להתפטר ולהכניס ח"כים שיבצעו את עבודת החקיקה. המפתח הנורווגי הוא לפי גודל הסיעה. יש עתיד תוכל להוסיף עוד 5 ח"כים; כחול-לבן, ישראל ביתנו, והעבודה עוד 4 ח"כים כל אחת; ותקווה חדשה וימינה יוכלו להוסיף כל אחת עוד 3 ח"כים.

עבור סיעת ימינה התפטרות השרים הינה בעייתית שכן אחרי הבאה בתור, שירלי פינטו, משובצים מועמדים שאינם תומכים בממשלה בצורתה הזו.

השרים מכל הסיעות יוכלו להתפטר ולהכניס ח"כים שיבצעו את עבודת החקיקה. יש עתיד תוכל להוסיף עוד 5 ח"כים; כחול-לבן, ישראל ביתנו, והעבודה עוד 4 ח"כים כל אחת; ותקווה חדשה וימינה – עוד 3 ח"כים כל אחת

2

כל מבנה הממשלה הוא שיוויוני, כלומר הממשלה וועדות השרים ידונו בנושאים שהעלאתם תיקבע בהסכמה על ידי בנט ולפיד. לשניהם זכות וטו הדדית. כח ההצבעה בממשלה ובועדות הוא שיוויוני. הקבינט הבטחוני מדיני, יכלול 12 שרים שיחולקו באופן שווה.

3

בהסכם הגג העיקרי בין ימינה ליש עתיד נקבע שמועד חילופי הרוטציה הוא 27 באוגוסט 2023, עוד קצת יותר משנתיים. תוך 140 יום (ארבעה חודשים ושלושה שבועות) תהיה חייבת הקואליציה להעביר את תקציב המדינה לשנים 2021-2022.

4

עוד בהסכמים: העברת הרשות להסדרת הבדואים למשרד הרווחה, כלומר תחת אחריות יש עתיד. משרד הדיגיטל (כיום בידי השר דוד אמסלם) ייסגר ותחומי האחריות שלו יועברו למשרד הכלכלה (הנמצא בידי יש עתיד). רשות החדשנות תעבור ממשרד הכלכלה למשרד המדע.

דוד אמסלם: שר הדיגיטל הראשון והאחרון של ישראל (צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב)
דוד אמסלם: שר הדיגיטל הראשון והאחרון של ישראל (צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב)

רשות החברות הממשלתיות תעבור למשרד האוצר (אצל ישראל ביתנו).
משרד משאבי המים ייסגר והאחריות תחזור למשרד התשתיות. המשרד לקידום קהילתי (אורלי לוי-אבקסיס) ייסגר והרשויות למלחמה בסמים ואלכוהול יועברו למשרד לבטחון פנים (הנמצא בידי עמר בר-לב, מפלגת העבודה).

סמכויות המשרד לעניינים אסטרטגיים (המאבק ב-BDS) יועברו למשרד החוץ, ומרכז ההסברה יוצא מידי משרד ראש הממשלה ויישאר בידי שר התרבות והספורט (חילי טרופר, כחול-לבן).

5

מנהלת השירות הלאומי תהיה תחת אחריות שר ממפלגת ימינה, והרשות לפיתוח כלכלי-חברתי של החברה החרדית תועבר למשרד לשוויון חברתי (מרב כהן, יש עתיד)

6

תפקיד יו"ר הכנסת יהיה בידי יש עתיד במשך כל הקדנציה. יושבי ראש הקואליציה יתחלפו. בשנתיים הראשונות, תהיה זו ח"כ עידית סילמן מימינה ובשנתיים שלאחר מכן, ח"כ/ית מטעם יש עתיד.

עידית סילמן. מיועדת לתפקיד יו"ר הקואליציה (צילום: Sraya Diamant/Flash90)
עידית סילמן. מיועדת לתפקיד יו"ר הקואליציה (צילום: Sraya Diamant/Flash90)

7

חלוקת ועדות הכנסת: ההסכמים מסדירים גם את החלוקה של הועדות בכנסת, כולל החלפות בועדות במהלך הרוטציה.

  • ועדת הכנסת וועדת הבריאות – יהיו בידי ימינה.
  • ועדת העבודה והרווחה (לאחר שתפוצל מועדת הבריאות) תהיה בידי מפלגת העבודה.
  • ועדת חוק חוקה ומשפט תהיה גם היא בידי מפלגת העבודה, בכפוף להסדרי רוטציה (התלויים במבנה הוועדה למינוי שופטים).
  • ועדת הסמים והאלכוהול – העבודה.
  • הוועדה לעובדים זרים – העבודה.
  • ועדת המדע והטכנולוגיה – יש עתיד.
  • הוועדה לקידום מעמד האישה – יש עתיד.
  • ועדת האתיקה – יש עתיד.
  • ועדת חוץ וביטחון – יש עתיד.
  • ועדת הכלכלה – כחול-לבן.
  • הועדה לפניות הציבור – כחול-לבן.
  • ועדת העלייה – מרצ.
  • ועדת הקליטה והתפוצות – מרצ.
  • ועדה מיוחדת לענייני הקרן לאזרחי ישראל (תמלוגי הגז) תוקם ובראשה יעמוד/תעמוד ח"כ ממרצ.
  • ועדת החינוך תהיה בידי תקווה חדשה.
  • הוועדה לזכויות הילד גם כן בידי תקווה חדשה.

8

בהסכם בין יש עתיד לימינה סוכם כי מבנה הוועדה לבחירת דיינים ישונה בחקיקה כך שמתוך 4 נציגי הממשלה והכנסת יהיו לפחות 2 נשים (ח"כית ו/או שרה). השינוי יופקד בידיו של השר לשירותי דת, ח"כ מתן כהנא מימינה.

מתן כהנא מגיע למלון בכפר המכביה לדיונים על ההסכמים הקואליציוניים, 2 ביוני 2021 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
מתן כהנא מגיע למלון בכפר המכביה לדיונים על ההסכמים הקואליציוניים, 2 ביוני 2021 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

9

עוד בנושא שירותי דת, אחד הסעיפים בין יש עתיד לימינה קובע שהשר לשירותי דת יקדם חקיקה בתחום הכשרות ליצירת תחרות בין גופי הכשרות והאחדת סטנדרטים בתחום.

בנוסף, הצדדים יקדמו בחירת רב ראשי ציוני (מדובר על רבני צהר), ופתיחת האפשרות לגיור באמצעות רבני ערים. סעיף זה לא היה יכול להיות חלק ממו"מ והסכמים, אם הסיעות החרדיות היו מצטרפות לקואליציה כלשהי.

למעט נושא הכשרות והגיור לעיל, ימינה ויש עתיד הסכימו לשמירה על הסטטוס קוו, כלומר לא יקדמו נושאי תחבורה ציבורית בשבת ו/או חתונות אזרחיות.

10

אחד הסעיפים המסקרנים אשר מנוסח באופן עמום הוא: "הממשלה תפעל לטובת קידום השקיפות בארגוני עובדים והענקת האפשרות לבחור בין ארגוני מעסיקים שונים".

אחד הסעיפים המסקרנים אשר מנוסח באופן עמום הוא: "הממשלה תפעל לטובת קידום השקיפות בארגוני עובדים והענקת האפשרות לבחור בין ארגוני מעסיקים שונים"

השקיפות מכוונת, כמובן, לתחולת חוק אגודות עות'מאניות המאפשר להסתדרות או ללשכת עורכי הדין לחסות מאחורי סודיות בכל הנוגע לדיונים בהנהלות ובאישור תקציב.

באשר להענקת האפשרות לבחור בין ארגוני מעסיקים שונים, לא ברור מה היא כוונת הצדדים.

רע"ם

בהסכם הקואליציוני בין רע"ם ליש עתיד נמצאים הסדרים רבים, כולל פיצול ועדת הפנים של הכנסת לשתי ועדות – הראשונה ועדת פנים והגנת הסביבה, והשנייה ועדה לנושאי ביטחון פנים.

רע"ם תעמוד בראשות ועדת הפנים (ללא ביטחון הפנים) ובראשות הוועדה לנושאי החברה הערבית. כמו כן, תקבל הסיעה את האפשרות למנות סגן שר במשרד ראש הממשלה ותפקיד של סגן יו"ר הכנסת.

מנסור עבאס, נפתלי בנט ויאיר לפיד חותמים על הסכם קואליציוני היסטורי ראשון עם מפלגה ערבית, 2 ביוני 2021 (צילום: רע"ם)
מנסור עבאס, נפתלי בנט ויאיר לפיד חותמים על הסכם קואליציוני היסטורי ראשון עם מפלגה ערבית, 2 ביוני 2021 (צילום: רע"ם)

תוכנית החומש לצמצום פערים בחברה הערבית תהיה בהיקף של 30 מילארד שקל למשך חמש שנים. בנוסף תאושר תוכנית למיגור האלימות בחברה הערבית בגובה של 2.5 מיליארד שקל למשך חמש שנים.

כמו כן, תוכנית תחבורה ליישובי החברה הערבית תעמוד על סך של 20 מיליארד שקל (עד לשנת 2030) – ובתור התחלה, מיליארד שקל עבור השנים 2023-2022.

באשר לתכניות דיור, יעד השיווק של דירות בחברה הערבית יועמד על 10,000 יחידות בשנה, הממשלה תחתום על עוד חמישה הסכמי גג (לבנייה) עם רשויות ערביות, הממשלה תתקן את קצב פריסת הסיבים האופטיים בחברה הערבית ותחל עבודה ממשלתית לפתרון מצוקת הדיור והקרקעות ובעיות התכנון ביישובים הערבים.

באשר לחוק קמיניץ נכתב כי "הממשלה תבחן תוך 120 ימים את הצורך בתיקונים הנדרשים לתיקון 116 לחוק התכנון והבנייה, זאת בשים לב לאינטרס הציבורי הכולל ולעקרונות המנהל התקין".

באשר לחוק קמיניץ נכתב כי "הממשלה תבחן תוך 120 ימים את הצורך בתיקונים הנדרשים, זאת בשים לב לאינטרס הציבורי הכולל ולעקרונות המנהל התקין"

סעיף זה בהסכם הקואליציוני מתייחס לחוק (שהוקפא זה מכבר), המאפשר צווי הריסה במקרה של עבירות בנייה ללא הליכים שיפוטיים. כבר במערכת בחירות ספטמבר 2019, הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו שהוא יפעל להקפאת החוק, בשל התחולה שלו על חקלאים יהודיים, ואכן כך היה במהלכה של הכנסת ה-23.

מרצ

בהסכם הקואליציוני בין יש עתיד למרצ צוין כי "הצדדים מסכימים כי בתחום המדיני יש להימנע מצעדים חד-צדדיים".

ניצן הורוביץ ותמר זנדברג בחדר סיעת מרצ בכנסת, 26 באפריל 2021 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ניצן הורוביץ ותמר זנדברג בחדר סיעת מרצ בכנסת, 26 באפריל 2021 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בנוסף, מספר סעיפים בהסכם עם מרצ סותרים את ההסכם הראשי בין יש עתיד לימינה. למשל, קידום זכויות הקהילה הגאה וקידום תחבורה ציבורית בשבת – סעיפים אלה סותרים את ההסכמה הכללית שלא לשנות את הסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה.

ישראל ביתנו

בנוסף למשרד האוצר, ועדת הכספים ומשרד החקלאות, תקבל סיעת ישראל ביתנו את ועדת הרפורמות שתעסוק בקידום פרויקטים לאומיים ורפורמות שונות מטעם משרד האוצר. עוד בהסכם עם ישראל ביתנו: תוקם ועדת שרים לענייני רגולציה שבראשה יעמוד שר האוצר והיא תעסוק בהפחתת הנטל הרגולטורי.

סעיף נוסף בהסכם ישראל ביתנו מציין כי "הצדדים רואים יעד לאומי בכך שכל תלמידי ישראל ילמדו לימודי יסוד, מתוך הכרה כי שילובם בשוק העבודה הכרחי לעתידה הכלכלי של מדינת ישראל. לצורך כך יבוא הדבר לידי ביטוי בתקציב המדינה בתמריצים חיוביים ושליליים". סעיף זה כבר מעורר ביקורת חריפה בעיתונות החרדית וזאת למרות שמדובר בתמריץ ללימודים חיוניים של מתטיקה ושפות.

"הצדדים רואים יעד לאומי בכך שכל תלמידי ישראל ילמדו לימודי יסוד, מתוך הכרה כי שילובם בשוק העבודה הכרחי לעתידה הכלכלי של מדינת ישראל. לצורך כך יבוא הדבר לידי ביטוי בתקציב בתמריצים חיוביים ושליליים"

סעיפים שמופיעים בהסכם עם ישראל ביתנו בלבד, הם פיתוח רמת הגולן והעיר קצרין וכן פיתוח רווחת וכלכלת תושבי אשקלון ויישובי עוטף עזה.

גם בהסכם עם ישראל ביתנו מופיעים סעיפים הסותרים את ההסכמות הכלליות בנושא שמירת הסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה. למשל, ביטול סמכות שר הפנים לסגירת עסקים בימי מנוחה, פתרון למעמד הזוגיות של בני זוג מנועי חיתון, הסדרת מעמד הכותל, אימוץ הסדרי תפילה שונים מהקיימים כיום וקידום תחבורה ציבורית בשבת.

העבודה

בהסכם הקואליציוני של מפלגת העבודה סוכם על ועדה ציבורית אשר תמליץ על מתווה להארכת חופשת לידה והורות.

מרב מיכאלי מגיעה לפגישת כל ראשי הסיעות בממשלת לפיד-בנט, במלון דן תל אביב, 6 ביוני 2021 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
מרב מיכאלי מגיעה לפגישת כל ראשי הסיעות בממשלת לפיד-בנט, במלון דן תל אביב, 6 ביוני 2021 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

עוד בהסכם, סעיף הדן ביצירת שוויון מלא בין גברים לנשים במגזר הציבורי, בשכר ותקנים, תוך התמקדות במקצועות "הצווארון הוורוד" (מורות, סייעות, עובדות סוציאליות, אחיות ועוד). נושא מעמדן של עובדות "הצווארון הוורוד" היה חלק מהתחייבות מפלגת העבודה במהלך הקמפיין.

עוד בהסכם, סעיף הדן ביצירת שוויון מלא בין גברים לנשים במגזר הציבורי, בשכר ותקנים, תוך התמקדות במקצועות "הצווארון הוורוד" (מורות, סייעות, עו"ס, אחיות ועוד)

בנוסף, סוכם כי הממשלה תאפשר רכישת זכויות על ידי חברים באגודות שיתופיות חקלאיות, ותיקון עיוותים בנוגע לרכישת דיור על ידי חברי קיבוצים ומושבים.

כמו בהסכמים עם מרצ וישראל ביתנו, גם בהסכם עם מפלגת העבודה מוכנסים נושאים כגון קידום זכויות להט"ב, תחבורה ציבורית בשבת, ביטול חוק המרכולים ושינוי מתווה הכותל. הדברים הללו, כאמור, סותרים את ההסכם הראשי בין יש עתיד לימינה.

כחול-לבן

ההסכם עם כחול-לבן מכיל סעיף ובו התחייבות להקים ועדת חקירה ממלכתית לחקר אסון הר מירון. בנוסף, בהסכם עם כחול-לבן הוסכם על חוק שיסדיר את הטיפול הלאומי במצבי חירום – ויש סעיף מיוחד לפעולה לרווחתם הכלכלית ובטחונם של תושבי אשקלון ועוטף עזה.

בני גנץ נואם בפתח ישיבת סיעת כחול-לבן בכנסת, 7 ביוני 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בני גנץ נואם בפתח ישיבת סיעת כחול-לבן בכנסת, 7 ביוני 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

עוד מצוין בהסכם על קידום ותיקצוב של התוכנית להעברת אגף המודיעין של צה"ל לנגב וקידום תוכניות לאומיות למען הצרכים המיוחדים של האוכלוסיות הערביות, הדרוזיות והצ'רקסיות.

גם ההסכם עם כחול-לבן כולל התחייסות לתחבורה ציבורית בשבת, שינוי הסדרי הכותל ושינוי הסדרי הכשרות.

תקווה חדשה

ההסכם הקואליציוני של תקווה חדשה נחתם בינם לבין מפלגת ימינה וכולל התחייבות להוביל חקיקת פיצול תפקידו של היועץ המשפטי לממשלה, הובלת חוק יסוד החקיקה וחקיקת חוק הגבלת כהונת ראש ממשלה.

ההסכם הקואליציוני של תקווה חדשה נחתם בינם לבין מפלגת ימינה וכולל התחייבות להוביל חקיקת פיצול תפקידו של היועץ המשפטי לממשלה, הובלת חוק יסוד החקיקה וחקיקת חוק הגבלת כהונת ראש ממשלה

בנוסף, נקבע בהסכם כי חבר כנסת מתקווה חדשה יהיה בוועדת האיתור ליועץ המשפטי לממשלה.

עוד הוסכם כי תוקם ועדה לטיפול בהצעות חוק בתחום הקנאביס וכי ח"כ מטעם תקווה חדשה יעמוד בראש ועדה זו. בועדה ידונו בהצעות חוק לאי-הפללה של צרכני קנאביס והסדרת שוק הקנאביס.

עוד 1,586 מילים
סגירה