ממשלה חדשה ללא תקווה לפלסטינים

מחמוד עבאס וג'ו ביידן בפגישתם ב-10 במרץ 2010 (צילום: AP Photo/Tara Todras-Whitehill)
AP Photo/Tara Todras-Whitehill
מחמוד עבאס וג'ו ביידן בפגישתם ב-10 במרץ 2010

למרות חילופי השלטון בישראל, הסיכויים להשיג פריצת דרך בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני הם נמוכים מאוד. ההנהגות בשני הצדדים אינן בשלות לקבל החלטות היסטוריות והממשל האמריקני עסוק בענייניו הפנימיים. הפלסטינים מאבדים תקווה, המחלוקות בין חמאס לפת"ח גוברות, וחמאס הרוצה בהשמדת ישראל משתלט על הרחוב הפלסטיני.

ממשלת בנט-לפיד היא יצור פוליטי משונה המורכב מ-8 מפלגות מהימין ומהשמאל, ביחד עם מפלגה ערבית, שהדבק שהדביק אותן זו לזו היה השנאה העמוקה לבנימין נתניהו והרצון העז להוציא אותו מהמערכת הפוליטית. המשימה צלחה רק בחלקה. נתניהו סולק מראשות הממשלה והפך לראש האופוזיציה.

ממשלת בנט-לפיד היא יצור פוליטי משונה המורכב מ-8 מפלגות מהימין ומהשמאל, יחד עם מפלגה ערבית, שהדבק שהדביק אותן היה השנאה העמוקה לנתניהו והרצון העז להוציא אותו מהמערכת הפוליטית

עכשיו מנסה הממשלה החדשה לטפל בנושא הדחופים של המדינה ובראשם סוגיית התקציב. ממשלת בנט-לפיד צלחה את האתגר הביטחוני הראשון שלה בירושלים כשטיפלה באופן נכון בסוגיית "מצעד הדגלים" שנתניהו גילגל לחיקה כתפוח אדמה לוהט בתקווה להכשילה, אולם קשה לראות כיצד הממשלה הזו תטפל בסוגייה הפלסטינית, אם בכלל.

המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים הופסק באפריל 2014, על רקע סירובה של ממשלת נתניהו להפסיק לבנות בהתנחלויות ולהסכים שהבסיס למשא ומתן יהיה נסיגת ישראל לקווי 67 ושחרור כל האסירים הביטחוניים הפלסטינים מבתי הכלא בישראל.

קווי היסוד של הממשלה החדשה בכלל לא מזכירים את הנושא הפלסטיני. העמדות של ראש הממשלה בנט מוכרות וידועות. הוא מתנגד להקמת מדינה פלסטינית, רוצה בסיפוח חלקים גדולים משטחי הגדה ושואף לחזק ולעבות את ההתנחלויות.

הפלסטינים כבר מיואשים מממשלת בנט-לפיד למרות שהיא רק בימיה הראשונים. מבחינתם היא העתק של ממשלת נתניהו בכל הקשור לסכסוך הישראלי-פלסטיני.

"אין בממשלה הזו שום מסר של תקווה עבור הפלסטינים", אומר גורם בכיר בתנועת פת"ח. "זוהי ממשלה משונה, שהשיגה כבר את מטרתה, סילוק נתניהו מהשלטון, אבל היא תהייה ממשלת שיתוק בכל הקשור לסוגייה הפלסטינית. זהו נושא חשוב ומעורר מחלוקת, ושום מפלגה בקואליציה החדשה לא תרצה להתעסק בו מכיוון שהוא יגרום לפירוק הקואליציה נוכח חילוקי הדעות העמוקים בין חבריה".

הפלסטינים מיואשים מממשלת בנט-לפיד למרות שהיא רק בימיה הראשונים. מבחינתם היא העתק של ממשלת נתניהו בענין הסכסוך הישראלי-פלסטיני. "אין בה מסר של תקווה עבור הפלסטינים", אומר בכיר בפת"ח

הנשיא ביידן הודיע כי ממשלו מחוייב לעבוד עם הממשלה החדשה בישראל "כדי לחזק את השלום והביטחון של הישראלים, של הפלסטינים ושל עמי האזור". זוהי סיסמא כוללנית ובלתי מתחייבת. ביידן מכיר היטב במשך עשרות שנים את המזרח התיכון ואת הסכסוך הישראל פלסטיני, הוא יודע היטב כי מדובר בנושא מסובך מאוד. לכן הוא מעדיף לנהל את הסכסוך הישראלי-פלסטיני, תוך ניסיון לשפר את חייהם של תושבי השטחים, אך לא לנסות לפתור אותו. במיוחד לאחר כישלון תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

הפלסטינים אינם תולים תקוות רבות בנשיא ביידן שעסוק בבעיות הפנימיות של ארה"ב אחרי משבר הקורונה.

בכירים באש"ף סבורים כי רק לחץ מסיבי של הנשיא ביידן על ממשלת בנט-לפיד יכול להשיג תוצאות, להביא לחידוש המשא ומתן בין ישראל לרש"פ ולנסות להתקדם לקראת הסדר. בדיוק כפי שהנשיא אייזנהאור הפעיל לחץ על ישראל לסגת מחצי האי סיני אחרי "מבצע קדש" ב-1956.

האם ראש הממשלה נפתלי בנט שהיה מנכ"ל מועצת יש"ע יכנע ללחץ אמריקני בעניין הפלסטיני כדי לרצות את הנשיא ביידן? ספק רב. גם אם יעשה זאת בהסכמת כל מרכיבי הקואליציה, הוא יעשה זאת כדי לנקוט סחבת עד אין קץ, כפי שעשה בנימין נתניהו בכל שנות כהונתו.

בכירים באש"ף סבורים כי רק לחץ מסיבי של הנשיא ביידן על ממשלת בנט-לפיד יכול להשיג תוצאות, להביא לחידוש המשא ומתן בין ישראל לרש"פ ולנסות להתקדם לקראת הסדר

גם ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס יש דרישות. הוא לא מוכן יותר למשא ומתן בחסות ארה"ב כמתווך העיקרי בין ישראל לפלסטינים. הוא הציע כבר לפי כשנתיים יוזמת שלום חדשה המבוססת על כינוס ועידת שלום בינלאומית בנושא הפלסטיני ומשא ומתן ישיר עם ישראל בחסות הרביעיה הבינלאומית (קוורטט) על בסיס ההחלטות הבינלאומיות.

הסיכוי שממשל ביידן יסכים לוותר על תפקידו ההיסטורי כמתווך בין ישראל לפלסטינים הוא נמוך, וגם ממשלת בנט-לפיד לא תסכים לכך. אם  יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס אכן רוצה בחידוש המשא ומתן עם ישראל, ויש ספק גדול בכך, הוא יצטרך לרדת מהעץ של דרישותיו ולהסכים למתווה חדש למשא ומתן שיקבע ממשל בייידן ויהיה מקובל על כל הצדדים.

למרות שלממשלת בנט-לפיד אין שום בשורה ותקווה לפלסטינים, גם מצבם הפנימי הוא עגום מאוד ואיננו מאפשר התקדמות כלשהי לקראת חידוש המשא ומתן עם הממשלה החדשה בישראל. המחלוקות בין פת"ח לחמאס הן קשות מאוד, ללא שום יכולת להגיע לפיוס לאומי.

מעמדו של ארגון חמאס, הדוגל בהשמדת ישראל, התחזק מאוד ברחוב הפלסטיני בעקבות מבצע "שומר החומות". סקר שפירסם השבוע המרכז למחקר מדיני ברמאללה בראשות ד"ר פתחי שקאקי, מצביע על כך ש-53 אחוזים מהציבור הפלסטיני סבורים שארגון חמאס הוא שצריך להנהיג את הפלסטינים וכי רק 14 אחוזים מעדיפים את מחמוד עבאס כמנהיגם.

במצב הזה, הסיכויים להתקדמות לקראת הסדר מדיני בין ישראל לפלסטינים הם נמוכים ביותר. שני הצדדים זקוקים למנהיגים נועזים שיכולים לקבל החלטות אמיצות והיסטוריות, אלה אינם נפתלי בנט או יאיר לפיד ובטח שלא מחמוד עבאס.

הסיכויים להתקדמות להסדר מדיני בין ישראל לפלסטינים נמוכים ביותר. שני הצדדים זקוקים למנהיגים נועזים שיכולים לקבל החלטות אמיצות והיסטוריות, אלה אינם נפתלי בנט או יאיר לפיד ובטח שלא מחמוד עבאס

למרות חילופי השלטון בישראל, אין שום תקווה לשינוי בסכסוך העיקרי של ישראל במזרח התיכון, הסכסוך עם הפלסטינים. שום הסכם נורמליזציה חדש עם מדינה ערבית לא יעזור, ושני הצדדים ימשיכו להתבוסס בביצה המכוערת של סכסוך הדמים.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 813 מילים
סגירה