לשקם את היחסים עם ירדן

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקשיב לדברי המלך ירדן עבדאללה השני בפגישתם בארמון המלכותי בעמאן, ירדן, 16 בינואר 2014 (צילום: AP/יוסף אלן, הארמון המלכותי הירדני)
AP/יוסף אלן, הארמון המלכותי הירדני
ראש הממשלה בנימין נתניהו מקשיב לדברי המלך ירדן עבדאללה השני בפגישתם בארמון המלכותי בעמאן, ירדן, 16 בינואר 2014

הממשלה החדשה בישראל חייבת לשקם את היחסים עם ירדן שהגיעו לשפל במהלך תקופת שלטונו של ראש הממשלה נתניהו. שמירה על הסכם השלום עם ירדן חשובה מאוד לביטחון ישראל, וממשלת בנט-לפיד חייבת ליזום שורה של מהלכים לשיקום היחסים עם הממלכה ההאשמית.

שר החוץ יאיר לפיד ייצא בשבוע הבא לביקור ראשון באיחוד האמירויות, שהייתה המדינה הראשונה במפרץ שחתמה על הסכם הנורמליזציה עם ישראל, אולם הממשלה החדשה בישראל חייבת לתת את הדעת על היחסים עם ירדן שעימה יש לישראל הסכם שלום מאז 1994, שעליו חתמו אז ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל והמלך חוסיין, המכונה "הסכם ואדי ערבה".

שר החוץ לפיד ייצא בשבוע הבא לביקור ראשון באיחוד האמירויות, שחתמה על נורמליזציה עם ישראל. אולם הממשלה החדשה בישראל חייבת לתת את הדעת על היחסים עם ירדן, שעימה יש לישראל הסכם שלום מאז 1994

לאחר שיחסי ירדן עם ישראל הגיעו לשפל בתקופת ראש הממשלה בנימין נתניהו שנמשכה 12 שנים. הגיעה העת שהממשלה החדשה בראשות נפתלי בנט תשקם את היחסים עם הממלכה ההאשמית שלישראל יש עמה את הגבול הארוך ביותר שיש לה עם מדינה ערבית.

גורמים ירדנים אומרים כי המלך עבדאללה מעוניין בפתיחת דף חדש ביחסים עם ההנהגה הישראלית החדשה. שר הביטחון בני גנץ, שביקר בירדן לפני הבחירות, שמע ממנו הסבר מפורט כיצד התדרדרו היחסים בין שתי המדינות בתקופת נתניהו ועל הרצון העז לשפר את היחסים. היחסים בין מערכת הביטחון הישראלית למערכת הביטחון הירדנית נותרו טובים גם בתקופות הקשות והסוערות בתחום המדיני.

יחסי ישראל-ירדן בתקופת ראש הממשלה נתניהו התאפיינו בשורה של אירועים, שמבחינת ירדן היו בבחינת חציית "קו אדום" והעיבו על היחסים בין שתי המדינות. בראשן התוכנית הישראלית לספח את בקעת הירדן בצידה המערבי במסגרת תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

כמו כן היו כמה משברים:

א

מותו של השופט הירדני ראיד זועייתר מירי ישראלי ב-2014 בגבול ישראל ירדן.

ב

מאבטח ישראלי ירה למוות ב-2 אזרחים ירדנים לאחר שהותקף על ידי אחד מהם במתחם השגרירות הישראלית בעמאן ביולי 2017. לאחר שהמאבטח שב לארצו, הצטלם עמו ראש הממשלה נתניהו בחיבוק והבעיר את חמתם של הירדנים.

ג

ביטול ביקורו של יורש העצר הירדני חוסיין בן עבדאללה בהר הבית בחודש מרץ השנה בעקבות מחלוקת על סידורי הביטחון. בעקבות ביטול הביקור אסרה ירדן על מטוסו של ראש הממשלה להיכנס למרחב האווירי הירדני בדרכו לביקור באיחוד האמירויות.

ד

מבצע "שומר החומות" ברצועת עזה הביא לתסיסה גדולה בקרב הפלסטינים והשבטים הבדואים בירדן. אלפים מהם צעדו לעבר הגבול עם ישראל אך נבלמו בידי כוחות הביטחון של ירדן.

המלך עבדאללה מעוניין בפתיחת דף חדש עם ההנהגה הישראלית החדשה. שר הביטחון גנץ, שביקר בירדן לפני הבחירות, שמע ממנו הסבר מפורט על התדרדרות היחסים בתקופת נתניהו ועל הרצון העז לשפרם

השנאה לישראל ברחוב הירדני היא גדולה. הרחוב מתנגד לנורמליזציה עם ישראל. מדי שבוע יש הפגנות נגד ישראל בדרישה להקפיא את הסכמי השלום והגז בין ירדן לישראל ודרישות לגרש את השגריר הישראלי מעמאן ולהחזיר את השגריר הירדני מתל אביב.

בירדן אומרים כי הכדור הוא במגרשה ממשלת בנט-לפיד. לירדן חשוב מאוד שהממשלה הישראלית החדשה תכיר במעמד המיוחד שיש לה על פי הסכם השלום כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים.

הסיוט הירדני הוא שישראל תיתן לסעודיה "דריסת רגל" בהר הבית ובכך תפגע במעמדה בירושלים.

ממשלת בנט-לפיד צריכה להחליט לאן מועדות פניה. שיפור היחסים עם ירדן חשוב מאוד לביטחון ישראל, ירדן שומרת על גבול שקט ונקי מחדירות מחבלים לשטח ישראל והיא מהווה את החיץ בגבול המזרחי מפני הגעת מליציות איראניות לגבול עם ישראל.

תהליך שיקום היחסים בין ישראל לירדן הוא תהליך ארוך ואיטי. ממשלת בנט-לפיד יכולה לעשות מחווה לירדן ולשחרר את 2 הירדנים מצעב אלדעג'ה וחל'יפה אלעזוז שנעצרו לאחר שחדרו לישראל משטח ירדן עם סכינים במהלך מבצע "שומר החומות", צעד בונה אמון כזה מצד ממשלת ישראל החדשה יתקבל בחיוב על ידי בית המלוכה הירדני.

ממשלת בנט-לפיד צריכה להחליט לאן מועדות פניה. שיפור היחסים עם ירדן חשוב מאוד לביטחון ישראל. ירדן שומרת על גבול שקט ונקי מחדירות מחבלים לשטח ישראל ומהווה חיץ בגבול המזרחי ממליציות איראניות

גם ממשל ביידן תומך בשיפור היחסים בין ישראל לירדן, המלך עבדאללה יבקר בקרוב בבית הלבן ויהיה המנהיג הערבי הראשון שעמו נפגש הנשיא ביידן מאז נכנס לתפקידו.

הכדור נמצא כעת במגרשה של ממשלת ישראל החדשה.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 624 מילים
סגירה