זמן גמילה מנתניהו

נפתלי בנט יורד מדוכן הנאומים ומתחבק עם יאיר לפיד שעולה לנאום, בישיבת אישור הממשלה ה-36. 13 ביוני 2021 (צילום: דוברות הכנסת / נועם מושקוביץ)
דוברות הכנסת / נועם מושקוביץ
נפתלי בנט יורד מדוכן הנאומים ומתחבק עם יאיר לפיד שעולה לנאום, בישיבת אישור הממשלה ה-36. 13 ביוני 2021

בשעה טובה ומוצלחת הושבעה ממשלה חדשה בישראל. אמור מעתה: ראש ממשלת ישראל, מר נפתלי בנט. בנימין נתניהו, מי שהיה ראש הממשלה כאן בשתים־עשרה השנים האחרונות, עבר לספסלי האופוזיציה והוא מעתה: ראש האופוזיציה, ח"כ בנימין נתניהו.

אלא שיש מי שהמצב החדש לא ברור להם והם לא מקבלים אותו או לא מסכימים איתו. בראשם ראש האופוזיציה החדש, בנימין נתניהו, שממשיך להתנהל כאילו הוא ראש הממשלה ודבר לא השתנה.

יש מי שהמצב החדש לא ברור להם והם לא מקבלים אותו. בראשם ראש האופוזיציה החדש, בנימין נתניהו, שממשיך להתנהל כאילו הוא ראש הממשלה ודבר לא השתנה

ואגב, נתניהו הוכיח שלא הכמות קובעת אלא האיכות. כל כך הרבה זמן היה בשלטון והשאיר אדמה חרוכה, הזנחה מתמשכת וכאוס.

אבל לפני שארחיב על ראש האופוזיציה, כמה מילים על התקשורת שנדמה שמתקשה לעכל שנתניהו כבר לא ראש הממשלה של ישראל.

זה שבוע ימים שיש כאן ממשלה חדשה, וכבר השינוי מורגש באוויר בכל הרמות. אלא שבתקשורת ממשיכים לראיין את אנשי האופוזיציה החדשה ודנים בשאלות של אתמול ושלשום, חדשות ישנות ולא רלוונטיות.

אז יש לי חדשות בעבורכם: יש ממשלה חדשה בישראל, ראש הממשלה הוא נפתלי בנט, הוא לגיטימי בדיוק כמו שקודמו היה לגיטימי, הוא חוקי בדיוק כמו שקודמו היה חוקי והוא מוסרי הרבה יותר מקודמו. והוא בעיקר לא חייב שום דבר לקודמו או למלחכי פנכתו של קודמו, לא אחרי מה שקודמו עשה לו והשאיר אחריו.

לדבר עם אנשי האופוזיציה על שאלת הלגיטימיות של בנט ולאפשר להם לשקר ולהסית נגדו בתקשורת זה דבר לא לגיטימי, לא רלוונטי ולא מעניין. ובעברית פשוטה: אתם שם בתקשורת, תחליפו דיסקט, נתניהו כבר לא ראש הממשלה.

לעומתם ראש האופוזיציה ואנשיו נדמה שעוברים את מה שעובר כל מי שעבר אובדן ואבל. כרגע רובם נמצאים עדיין בשלב הראשון בשלבי האבל: שלב ההכחשה. מעטים מהם עברו לשלב הכעס. הם עדיין רחוקים מאוד משלב ההפנמה והקבלה של המציאות.

נדמה שראש האופוזיציה ואנשיו עוברים את מה שעובר מי שעבר אובדן ואבל. כרגע רובם נמצאים עדיין בשלב הראשון: שלב ההכחשה. מיעוטם עברו לשלב הכעס, אך עדיין רחוקים משלב ההפנמה וקבלת המציאות

הם ממאנים לתפוס ולהאמין שנתניהו כבר לא ראש הממשלה והם מתייחסים אליו כאילו הוא עדיין ראש הממשלה ועדיין קובע ומחליט החלטות הרות גורל. וכולנו זוכרים את חבר הכנסת אריה דרעי שהתקשה לומר "ראש הממשלה לשעבר" ונתניהו השיב לו במין ילדותיות מתפרצת, חסרת ביטחון ומטופשת: "אריה, אל תילחם בזה. תגיד: הוד מעלתך".

וכעת אנחנו שומעים מחבר הכנסת דוד ביטן, שנתניהו עצמו הנחה את אנשיו ומקורביו לפנות אליו בתואר "ראש הממשלה", מעין ניסיון להנדס תודעה בציבור ששום דבר לא השתנה לכאורה ושנתניהו עדיין ראש הממשלה כאן.

נתניהו הבטיח העברת שלטון מסודרת ונקייה. הוא גם נתפס אומר במסדרונות הכנסת שלא תהיה הפיכה ולא יהיה ניסיון הפיכה. אבל כולנו כבר יודעים שכאשר נתניהו מבטיח משהו, משמע שהוא מתכוון לקיים את ההפך הגמור.

ואכן זה מה שקרה: לא הייתה שום העברת שלטון מסודרת, לא מצד נתניהו ולא מצד שרי ממשלה היוצאת – למעט חריגים קטנים כמו השר היוצא יובל שטייניץ או השר היוצא גבי אשכנזי. לא היה טקס רשמי ולא חפיפה רצינית וראויה לשמה. אפילו לא נישאו ברכות ואיחולי הצלחה לממשלה החדשה מטעם הממשלה היוצאת. כללי הטקס חוּללו, הממלכתיות והרשמיות נעלמו ואינן. העברת השלטון נעשתה בצורה ילדותית, מבולגנת, בלתי אחראית, לא ממלכתית, בלתי ראויה ובלתי הולמת. בושה לממשלה היוצאת.

כללי הטקס חוּללו, הממלכתיות והרשמיות נעלמו ואינן. העברת השלטון נעשתה בצורה ילדותית, מבולגנת, בלתי אחראית, לא ממלכתית, בלתי ראויה ובלתי הולמת. בושה לממשלה היוצאת

על פי הדיווחים בתקשורת, נתניהו הורה בניגוד לחוק לגרוס מסמכים רבים ממש לפני שבנט נכנס ללשכת ראש הממשלה והחליף אותו. ביום ההשבעה עצמו נתניהו הזמין בקבוקי שתייה ב־6,000 שקל למעון הרשמי בבלפור על חשבון המדינה, השד יודע למה.

ואם כבר הגענו לבלפור, ראש האופוזיציה, בנימין נתניהו, עדיין מתגורר במעון הרשמי בבלפור, המעון הרשמי של ראש הממשלה – ולא זו בלבד, אלא שברוב חוצפתו הוא מזמין לשם אישים, מקיים ישיבות רשמיות ומאפשר להציג אותו כראש ממשלת ישראל. בהמשך דווח שהוא "ניאות" לפנות את המעון הרשמי עד 10 ביולי ולא לקיים שם אירועים רשמיים. כלומר, הוא "הסכים" לפנות את המעון הרשמי לאחר כחודש מהשבעת הממשלה החדשה. חוצפה שלא תתואר.

רק לשם השוואה, ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, פינה את המעון הרשמי בבלפור ארבעה ימים אחרי השבעת הממשלה החדשה (ולא חודשיים לאחריה, כפי שעמית סגל ובֹעז ביסמוט טענו באופן שקרי).

אגב, אתם מאמינים לנתניהו? אתם מאמינים שהוא באמת לא יקיים פגישות ואירועים רשמים בבלפור ושיתפנה כשיידרש? אני לא מאמין לו. אני חושב שצריך לוודא שהוא אכן לא מקיים שם אירועים רשמיים ושהוא יֵצא במועד שסוכם.

ועדיין כמה סימנים חיוביים: דווח בתקשורת שכל עובדי המעון פוטרו בימים האחרונים (מטעמי "משרת אמון"), כך שנראה שמתחילים להתרגל למציאות שבה נתניהו כבר לא ראש הממשלה. הגיע הזמן.

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו הפליא לעשות וכינס מסיבת עיתונאים שבה הבטיח להצהיר הצהרה מדינית. כן, שמעתם מצוין, ראש האופוזיציה, בנימין נתניהו, הודיע שיצהיר הצהרה מדינית. כאילו הוא עדיין בעמדת שליטה, כוח והשפעה וכאילו יש לו בכלל סמכות להצהיר הצהרות מדיניות עמוק מספסלי האופוזיציה.

אני הרשיתי לעצמי שלא לצפות בהצהרה שלו, אבל ממה שקראתי הבנתי שהוא תקף את שר החוץ לפיד וכינה אותו ראש הממשלה בפועל וניסה לחבל ביחסי ישראל־ארצות הברית. ניסה ולא הצליח וגם לא יצליח, אפשר להירגע: הנזק המהלך הזה כבר לא ראש הממשלה.

הרשיתי לעצמי לא לצפות בהצהרה המדינית שלו, אבל הבנתי שתקף את שר החוץ לפיד, כינה אותו רה"מ בפועל וניסה לחבל ביחסי ישראל־ארה"ב. ניסה ולא הצליח וגם לא יצליח, אפשר להירגע: הנזק הזה כבר לא רה"מ

זאת ועוד: כשהשרים וראש הממשלה החדשים נכנסו ללשכותיהם הדבר הראשון שהבחינו בו היה הבלגן שנתניהו וממשלתו היוצאת השאירו. לפי הדיווחים בתקשורת, הממשלה הקודמת השאירה להם תוהו ובוהו איום, הרס וחוסר תפקוד מוחלט. ראש הממשלה החליפי ושר החוץ החדש, מר יאיר לפיד, כתב ברשתות החברתיות:

וזה מצב בלתי נתפס. עוד לא היה כדבר הזה בישראל. נתניהו הבטיח שלא תהיה הפיכה ולא יהיה ניסיון הפיכה, ומה שעשה היה ניסיון הפיכה במלוא מובן המילה. אבל לא יעזור לו, בונים את הכול מחדש, בלעדיו.

מי שעובר על ההודעות והרשומות של לפיד ולא רק שלו, אלא של חברי הממשלה החדשה, יכול להרגיש ברוח חדשה, רעננה, אחרת, חיובית – רוח של עשייה, עידוד, אופטימיות וחזרה לשפיות ולשגרה. חוזרים לעבוד ולשרת את אזרחי ישראל.

אז לכל מי שעדיין לא קולט ולא תופס: אחרי שתים־עשרה שנים רצופות בשלטון נתניהו כבר לא ראש הממשלה. זו עובדה. אז אם הוא רוצה לנבוח – שינבח. לא צריך להתייחס לכל נביחה שלו, בוודאי לא עכשיו, כשהוא באופוזיציה ולא קובע בשום דבר מהותי. יש לנו מדינה לנהל, וברוך ה' הוא כבר לא מחליט ולא נמצא בעמדת השפעה הרסנית כל כך למדינה, הוא כבר לא יכול להפריע או להזיק. למזלנו, ישראל עברה לידיים טובות, הידיים של בנט ולפיד, תנו להן ולהם לעבוד – הם כבר עובדים קשה למעננו – ותתעלמו מרעשי הרקע של נתניהו ואנשיו. הם יתרגלו למצב החדש וקולם ייחלש ויפוג עד שייעלם לגמרי.

יאיר בן־חור הוא עורך ספרות, עורך לשון, נקדן, עורך שירה ומשורר. פרסם עד כה חמישה ספרי שירה פרי עטו וספר מאמרים פילוסופיים, וערך וניקד מאות ספרים אחרים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,052 מילים
סגירה