זו ההזדמנות של ישראל לחזור ללב הקונצנזוס הדו-מפלגתי בארה"ב

חבר הקונגרס לשעבר רוברט וקסלר, שביקר החודש בירושלים, רואה בממשלה החדשה הזדמנות לשיקום היחסים עם המפלגה הדמוקרטית, שבה הוא חבר ● וקסלר מודע לכך שבנט מתנגד לפתרון שתי המדינות, אבל מאמין שהדבר לא יהווה מכשול, כי בשלב הנוכחי ממשל ביידן לא מעוניין להתקדם בכיוון זה ● ויש לו גם הצעות מעשיות מה על ישראל לעשות כעת לטובת טיפוח היחסים ● ראיון

רוברט וקסלר בשארלוט שבקרוליינה הצפונית, 4 בספטמבר 2012 (צילום: J. Scott Applewhite, AP)
J. Scott Applewhite, AP
רוברט וקסלר בשארלוט שבקרוליינה הצפונית, 4 בספטמבר 2012

בשעה שהביקורת כלפי ישראל נעשית רווחת יותר ויותר במפלגה הדמוקרטית, חבר קונגרס לשעבר, שהיה מועמד לתפקיד השגריר הבא של ג'ו ביידן בישראל, מאמין שהממשלה החדשה בירושלים מציגה הזדמנות להפוך את המגמה הזאת.

"אני מאוד מעודָד מהאפשרויות שמביאה איתה הממשלה החדשה בישראל וממה שנראה כמו רצון כן לבנות מחדש את הבסיס הדו-מפלגתי של יחסי ארצות הברית וישראל", אומר רוברט וקסלר, ראש מרכז ס' דניאל אברהם לשלום במזרח התיכון.

ישיבת הממשלה, 20 ביוני 2021 (צילום: Amit Shabi/POOL)
הממשלה החדשה בישיבתה השבועית, 20 ביוני 2021 (צילום: Amit Shabi/POOL)

שוחחתי עם וקסלר בטלפון החודש, עם תום ביקורו בישראל, לאחר שנפגש עם ראשי המפלגות השונות שמרכיבות את הקואליציה החדשה וקיים איתם התייעצות באשר לניהול היחסים שלהם עם וושינגטון ההולכת ומתקטבת.

נציג פלורידה בבית הנבחרים מאט גייטס צייץ ביום השבעת הממשלה ש"שנאה לביבי" היא "העיקרון המארגן היחיד" של קואליציית בנט – דבר החושף איך השסעים בפוליטיקה הישראלית חצו את האוקיינוס האטלנטי

וקסלר אומר כי המסר שביקש להעביר באותן פגישות עם נפתלי בנט, שהפך בשבוע שעבר לראש הממשלה; גדעון סער, כעת שר המשפטים; מרב מיכאלי, כעת שרת התחבורה; ניצן הורוביץ, כעת שר הבריאות; יושב ראש רע"ם מנסור עבאס ואחרים היה הנחיצות שב"בנייה מחודשת של בסיס התמיכה הדו-מפלגתית בישראל בארצות הברית".

האם ניתן להשיב את הדו-מפלגתיות?

זו לא תהיה משימה קלה עבור הממשלה החדשה של בנט.

לנשיא לשעבר של ארצות הברית, דונלד טראמפ, שטען כי יהודים שאינם תומכים במפלגה הרפובליקאית מראים "חוסר נאמנות גדול" כלפי ישראל, יש עדיין השפעה רבה בקרב הרפובליקאים.

אחד מתומכיו האדוקים בבית הנבחרים, נציג פלורידה מאט גייטס, צייץ בטוויטר ביום השבעת הממשלה כי "שנאה לביבי" היא "העיקרון המארגן היחיד" של הקואליציה החדשה בראשותו של בנט – דבר החושף כיצד השסעים הפנימיים בפוליטיקה הישראלית חצו את האוקיינוס האטלנטי.

בקרב הדמוקרטים, האגף הפרוגרסיבי וחזון ההצטלביוּת (Intersectionality – הצטלבות בין השתייכויות לכמה קבוצות מיעוטים שונות), זוכים להשפעה גוברת, דבר המוביל יותר ויותר לתפיסת מצבם של הפלסטינים כדומה למאבקם של השחורים וקבוצות מיעוטים אחרות בארצות הברית.

הוא אומר שעל מנת לפלס דרך אל הדמוקרטים באקלים שכזה יהיה על הממשלה החדשה בישראל לקדם מדיניות כלפי הפלסטינים, שאותם מחוקקים יוכלו לתמוך בה.

וקסלר מציע לשפר את תנאיהם של הפלסטינים. למשל, להגדיל את חופש התנועה שלהם בגדה, להרחיב את אפשרויות המגורים שלהם בשטחי C ולבחון נוסחאות שונות לאיחוד משפחות שחיות משני צדי הקו הירוק

"רובם הגדול של הדמוקרטים רוצים להיות בעד משהו שקשור בישראל", טוען וקסלר, לשעבר מחוקק דמוקרטי שייצג את מחוז הקונגרס ה-19 של פלורידה. "אז אנחנו, כמי שתומכים ביחסי ארצות הברית וישראל, צריכים לסייע בקידום מדיניות שתהיה מוסכמת על הממשלה החדשה, תתייחס לדאגות הביטחוניות שלה ותשפר את תנאי החיים עבור ישראלים ופלסטינים כאחד".

עובדים מהרשות הפלסטינית מחכים לעבור במחסום ליד מעלה אדומים, 30 ביוני 2020 (צילום: AP Photo/Oded Balilty)
עובדים מהרשות הפלסטינית מחכים לעבור במחסום ליד מעלה אדומים בשנה שעברה (צילום: AP Photo/Oded Balilty)

כשהוא מתבקש לתת דוגמאות, וקסלר מציע להגדיל את חופש התנועה לפלסטינים בגדה המערבית, להרחיב את אפשרויות המגורים לפלסטינים בשטחי C שבשליטה ישראלית ולבחון נוסחאות שונות לאיחוד משפחות של פלסטינים שחיים משני צדי הקו הירוק.

חבר הקונגרס לשעבר אומר כי הוא לא נכנס לפרטים כאלה עם ראשי המפלגות, אלא פשוט התעקש שעליהם להפגין "רצון כן לצמצם את הסכסוך".

מוקדם יותר החודש אמר בנט לערוץ 12: "התפיסה שלי בהקשר הזה זה לצמצם את הסכסוך. אנחנו לא נפתור [אותו], אבל איפה שאפשר – יותר מעברים, יותר איכות חיים, יותר ביזנס, יותר תעשייה – נעשה".

בנימין נתניהו ורוברט וקסלר (צילום: S.Daniel Abraham Center for Middle East Peace)
בנימין נתניהו ורוברט וקסלר (צילום: S.Daniel Abraham Center for Middle East Peace)

יוזמות כאלה לא הועלו לעתים קרובות בשנים האחרונות, שכן ראש הממשלה הקודם בנימין נתניהו הוביל מדיניות שהעניקה עדיפות לשיפור יחסיה של ישראל עם שכניה הערבים על פני הקשרים עם הפלסטינים.

עוזרת בכירה של חברת קונגרס אומרת שלא יהיה די בכך שישראל תעלה את הנושא הפלסטיני, ושדמוקרטים פרוגרסיביים ירצו לראות פעולות בשטח, אף שהם מבינים שרק הושבעה ממשלה ושדברים כאלה לוקחים זמן

את הוואקום הזה מילאו קריאות גוברות מצד הדמוקרטים להפעיל לחץ על ישראל להרחיב את זכויות הפלסטינים ואף הצעות חוק חסרות תקדים לעצור את מכירת הנשק לירושלים במהלך סבב האלימות האחרון עם עזה. היוזמות הללו כשלו היות שממשל ביידן ורוב הדמוקרטים בקונגרס עדיין תומכים בישראל יותר מאשר האגף הפרוגרסיבי של המפלגה, אבל המיעוט הזה לא הולך לשום מקום.

נראה שביידן הכיר בעובדה הזאת באחת משיחותיו עם ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו במהלך העימות עם חמאס בחודש מאי. על פי מקור יודע דבר, במאמציו לתווך הפסקת אש, ביידן הסביר כי לא יוכל להדוף עוד לזמן רב את הלחץ מצד חברי מפלגתו שהיו מוטרדים ממניין ההרוגים הגבוה ומההרס הרב בעזה.

שינוי האקלים אאוט, פעולות בחזית הפלסטינית אִין

עוזרת בכירה של חברת קונגרס פרוגרסיבית מסכימה כי יוזמות ישראליות לשיפור תנאיהם של הפלסטינים יתקבלו בברכה על ידי הדמוקרטים.

ההריסות בעזה בעקבות תקיפות חיל האוויר במהלך מבצע "שומר החומות", 22 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Khalil Hamra)
ההריסות בעזה בעקבות תקיפות חיל האוויר במהלך מבצע "שומר החומות", 22 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Khalil Hamra)

"יתייחסו אליהן ברצינות רבה יותר מאשר הרבה מהמאמצים שראינו עד עכשיו", אומרת העוזרת, וטוענת כי ניסיונות ההידברות האחרונים של גורמים ישראלים עם הדמוקרטים סביב שינוי האקלים ונושאים פרוגרסיביים אחרים נתפסו פעמים רבות כ"מאמצים לא כנים שנועדו להתחמק מהתמודדות עם הנושא הפלסטיני".

העוזרת, שביקשה להישאר בעילום שם, מוסיפה כי לא יהיה די בכך שישראל תעלה את הנושא הפלסטיני, ושהדמוקרטים הפרוגרסיביים ירצו לראות פעולות בשטח, אף על פי שהם מבינים שהממשלה החדשה רק הושבעה ושדברים כאלה לוקחים זמן.

"לבוא לכאן ולהגיד כמה אתם רוצים שלום זה כבר לא מספיק", ממשיכה העוזרת, שמתייחסת בלגלוג להמלצות שהשמיעו לאחרונה מנהיגי הזרם המרכזי של הקהילה היהודית בארצות הברית – שישראל תשלח לוושינגטון את מרב מיכאלי היונית יותר כדי להציג את ישראל בצורה פרוגרסיבית יותר בפני המחוקקים הדמוקרטים.

מרב מיכאלי יורדת לפגוש את העיתונות בלובי המלון בכפר המכביה אחרי שכל ההסכמים הקואליציוניים נסגרו, 2 ביוני 2021 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
מרב מיכאלי בכפר המכבייה שברמת גן, החודש (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

אף על פי שהתנגדותו רבת השנים של בנט למדינה פלסטינית עשויה להגביל את גודל החיבוק הדמוקרטי, וקסלר סבור כי לא מדובר בבעיה של ממש, היות שממשל ביידן לא חותר כרגע לחדש את המשא ומתן לקראת פתרון של שתי מדינות.

וקסלר מודה שבמפלגה הדמוקרטית ישנו דיון ער לגבי ישראל, אך הוא סבור שהממשלה החדשה נותנת "סיכוי לכוון מחדש את הדיון לתוצאה חיובית". הסכמי אברהם הם הזדמנות פז, שסביבה יוכלו שתי המפלגות להתכנס

הוא מבהיר שצעדים שתנקוט ישראל כדי "לצמצם את הסכסוך" יצטרכו גם להיענות בצעדים מצד הרשות הפלסטינית, כגון הפסקת ההסתה נגד מדינת ישראל בספרי הלימוד שלה ועריכת רפורמה במדיניות הרווחה שלה, שכוללת תשלום קצבאות לאסירים ביטחוניים היושבים בבתי כלא ישראליים.

הכמעט שגריר

ההיכרות העמוקה של וקסלר עם יחסי ישראל וארצות הברית ועם הסכסוך הישראלי-פלסטיני, בעקבות עשורים של עבודה בנושא, הן לפני והן אחרי 13 שנותיו בקונגרס, הובילה לכך ששמו עלה פעמיים כמועמד לתפקיד שגריר ארצות הברית בישראל. הוא סירב להצעה הראשונה, שהגיעה מהנשיא דאז ברק אובמה, והעדיף להמשיך בתפקידו כראש המרכז לשלום במזרח התיכון, היושב בוושינגטון.

תומאס ניידס בישיבה של ועדת החוץ של הסנאט של ארצות הברית, 20 בדצמבר 2012 (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite, File)
תומאס ניידס בישיבה של ועדת החוץ של הסנאט של ארצות הברית, דצמבר 2012 (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite, File)

לאחר דיווחים באפריל שלפיהם תומאס ניידס, ששירת בעבר במחלקת המדינה האמריקאית, הוא המועמד המוביל לתפקיד השגריר בממשל ביידן, כמה ארגונים יהודיים, גורמים ישראליים וקומץ חברי קונגרס דמוקרטים החלו להפעיל שתדלנות בבית הלבן לטובת מינויו של וקסלר במקומו.

בסופו של דבר הממשל החליט על ניידס, שלו קשרים קרובים עם שר החוץ אנתוני בלינקן ועם אובמה. וקסלר, שמשתדל להיראות כמי שהדבר אינו מטריד אותו, אומר כי הוא עדיין מתכנן לעשות כל שבכוחו "כדי לסייע לממשל ביידן ולחברי שתי המפלגות לחזק את הקשרים בין ארצות הברית וישראל".

"הזדמנויות פז"

וקסלר מודה כי קיים "דיון ער בתוך המפלגה הדמוקרטית" בנוגע לישראל, אבל אומר שהממשלה החדשה בירושלים "מציגה הזדמנות לכוון מחדש את הדיון לתוצאה חיובית".

הוא טוען כי הסכמי אברהם, המקדמים את הנורמליזציה של ישראל באזור, מספקים "הזדמנות פז", ששתי המפלגות בארצות הברית יכולות להתכנס סביבה.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ (במרכז), עם שר החוץ הבחרייני עבד אל-לטיף אל-זיאני (משמאל), ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ של איחוד האמירויות הערביות עבדאללה בן זאיד אל-נהיאן, בטקס החתימה על הסכמי אברהם במדשאה הדרומית בבית הלבן בוושינגטון, 15 בספטמבר 2020 (צילום: Alex Brandon/AP)
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ (במרכז), עם שר החוץ הבחרייני עבד אל-לטיף אל-זיאני (משמאל), ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ של איחוד האמירויות הערביות עבדאללה בן זאיד אל-נהיאן, בטקס החתימה על הסכמי אברהם בבית הלבן בוושינגטון, ספטמבר 2020 (צילום: Alex Brandon/AP)

"ממשל ביידן יכול לעשות מה שממשל טראמפ לא יכול היה, שזה להכניס את הפלסטינים לתהליך של קידום הסכמי אברהם. זה יוצר מצב ששלושת הצדדים ירוויחו ממנו – ישראל, הפלסטינים וארצות הברית", הוא אומר.

"ראיתי שמנהיגי הממשלה החדשה של ישראל מחויבים באמת, בצורה הכנה ביותר, לבנות את היחסים החזקים ביותר שאפשר עם ארצות הברית", הוא מוסיף, וקורא לממשל ביידן להתייחס לכל ראשי הסיעות מרחבי הקשת הפוליטית כאל שותפים, ולא לרכז את מאמציו רק בדמויות היוניות יותר בממשלה.

"הכללתה של המפלגה הערבית האסלאמית בממשלה החדשה היא סיפור יוצא דופן. זה דבר היסטורי, ורמת הגיוון הזאת צריכה לעורר באמריקאים גאווה על היחסים המיוחדים שלהם עם ישראל", אומר וקסלר

חבר הקונגרס לשעבר ממליץ שבנט ושר החוץ יאיר לפיד, שאמור להיכנס לתפקיד ראש הממשלה באוגוסט 2023, ימלאו שניהם תפקיד פעיל בקשריה של ישראל עם ארצות הברית.

נפתלי בנט ויאיר לפיד בישיבתה הראשונה של הממשלה בראשותם, 13 ביוני 2021 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
נפתלי בנט ויאיר לפיד בישיבתה הראשונה של הממשלה בראשותם, 13 ביוני 2021 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"אני חושב שזה יהיה מקור נהדר לאחדות עבור מר בנט ומר לפיד לפנות לאמריקה ביחד", הוא אומר. "הכללתה של המפלגה הערבית האסלאמית בממשלה החדשה שלהם היא סיפור יוצא דופן. זה דבר היסטורי, ורמת הגיוון הזאת צריכה לעורר באמריקאים גאווה על היחסים המיוחדים שלהם עם ישראל.

"באמריקה, אנחנו תמיד מדברים על דו-מפלגתיות כעל מטרה. מר בנט ומר לפיד הצליחו להרכיב ממשלה כזאת. אנחנו צריכים להריע להם ולקדם זאת בברכה", הוא מוסיף.

עוד 1,260 מילים
סגירה