חנייה בכחול-לבן בתל אביב (צילום: אמיר בן-דוד)
אמיר בן-דוד

חשיפה עיריית ת"א מחלקת רבבות תווי חנייה בניגוד לחוק

יותר תחבורה ציבורית? הקלה על הפקקים? לא ולא ● מסמכים שהגיעו לידי זמן ישראל חושפים כי עיריית תל אביב מחלקת 55,000 תווי חנייה כפולים למרות שהחוק מתיר תו חנייה אחד לכל תושב בעל רכב ● תוך שבע שנים הוכפל מספר התווים הכפולים, ואף למעלה מכך ● בעירייה אומרים: "יש ביקוש" ● מיטל להבי, סגנית ראש העיר: "המצב לא יכול להימשך, צריך לחלק את החנייה בצורה הוגנת"

עיריית תל אביב מאשרת ואף מקדמת מדיניות של חלוקת תווי חנייה כפולים המאפשרים לתושב העיר להחנות בחינם שני רכבים, וזאת בניגוד מפורש למדיניות הרשמית, להוראות החוק ולהנחיות ביקורת הפנים.

התוצאה היא הצפה של העיר בתווי חנייה שפעמים רבות אינם נחוצים, השייכים לרכבים של קרובים או חברים מחוץ לעיר, וחותרים נגד ההצהרות על מעבר לתחבורה ציבורית והקלה במצוקת החנייה בעיר.

ממסמכים שהגיעו לידי זמן ישראל עולה כי למעלה מ-55,000 תושבי העיר מחזיקים בתווי חנייה כפולים – כלומר, שני תווי חנייה לשני כלי רכב עבור אותו התושב.

ממסמכים שהגיעו לידי זמן ישראל עולה כי למעלה מ-55,000 תושבי העיר מחזיקים בתווי חנייה כפולים – כלומר, שני תווי חנייה לשני כלי רכב עבור אותו התושב

המספר הזה הוא יותר מכפול ממספר תווי החנייה הכפולים שהוחזקו ברשות תושבים לפני שבע שנים, אז נבדק הנושא על ידי ביקורת הפנים, והעירייה ננזפה. למרות ההבטחה להפיק לקחים, המדיניות המאפשרת לתושב לבקש שני תווי חנייה לתושב אחד נמשכת בגלוי.

חוק העזר העירוני אוסר על העירייה לחלק תווי חנייה כפולים, ומגביל את מספר התווים לתושב לאחד בלבד. החוק קובע כי "לאדם לא תינתן יותר מתווית חנייה אחת והיא תינתן לרכב אחד בלבד".

חנייה בכחול-לבן לבעלי תו חנייה בלבדבתל אביב (צילום: אמיר בן-דוד)
חנייה בכחול-לבן לבעלי תו חנייה בלבדבתל אביב (צילום: אמיר בן-דוד)

לתו חנייה בתל אביב, המאפשר חנייה חינם בצמוד למדרכות המסומנות בכחול-לבן, וכן הנחה של 75 אחוז בחניונים העירוניים, ערך כלכלי אדיר המוערך בעשרות שקלים ביום.

כדי לקבל שני תווי חנייה, התושב אינו נדרש להוכיח בעלות יחידה על רכבו או שימוש יחידני. בתשובתה מבהירה העירייה כי היא מעניקה שני תווי חנייה לשני כלי רכב שונים עבור כל מי שמוכיח רישום בעלות על רכב ומגורים בתל אביב. כך יכולים תושבי תל אביב להעניק תו חנייה לחבריהם ולבני משפחותיהם מחוץ לעיר, ובלבד שיוסיפו שמם לבעלות על הרכב.

במצב הנוכחי נוצר מצב לא חריג שבו בבית אב יכולים להיות ארבעה, חמישה או יותר תווי חנייה: שניים לכל אחד מההורים ותווי חנייה נוספים לילדים שמחזיקים ברשיון רכב. מתשובת העירייה עולה כי היא מחלקת תו שני גם למי שמחזיק ברכב פרטי על שמו, ובנוסף מקבל רכב ממקום העבודה או מי שמחזיק ברכב שכור בנוסף לרכב הפרטי.

הטבה כלכלית משמעותית

55,000 תווים נוספים מהווים הטבה מצטברת בשווי כולל של 800 מיליון שקלים. בפועל, גם במקרה שבו כל בעלי התו משתמשים ברכב הנוסף רק פעם אחת בשבוע למשך חמש שעות בלבד, נגרעים מתקציב העירייה כ-80 מיליון שקלים.

חנייה בכחול-לבן בתל אביב (צילום: אמיר בן-דוד)
חנייה בכחול-לבן בתל אביב (צילום: אמיר בן-דוד)

גם העירייה עצמה יודעת היטב עד כמה רב ערכו הכלכלי של התו, וכאשר נוח לה – היא מנפנפת בפני בית המשפט בערכו הגבוה. כך, למשל, בהליך שהסתיים באחרונה בו סירבה לתת תו לרכב בגלל שגודלו חורג, הבהירה בתשובתה כך:

"בערים צפופות בהן הביקוש לחנייה הינו גבוה ביותר וההטבה הניתנת בדמות תו חנייה הינה הטבה כלכלית משמעותית וברורה צריכה הרשות להגביל את מתן תווי החנייה".(ההדגשה במקור)

בדו"ח ביקורת הפנים של 2014 הקדישה מבקרת הפנים פרק נרחב לסוגיית החניות הכפולות. באותה תקופה נמצאו בידי תושבי תל אביב רק 23,000 תווים כפולים, והמבקרת מצאה כי בכל שנה מחולקים עוד כ- 5,000 תווים כפולים.

המבקרת ניסתה להבין את מדיניות העירייה ומצאה כי זו מתעתעת, מטעה ורבת-קולות. כך, למשל, כאשר ניסתה לברר עם היועצת המשפטית של העירייה מדוע המדיניות מנוגדת לחוק העזר העירוני, היועצת השיבה באופן מטעה כי "נראה לי כי ההנחיה מכוונת למצבים שבהם שני אנשים (או יותר) הם בעלים משותפים של שני כל רכב".

לעומתה מנהל אגף החנייה מסר כי "לגבי נושא מדיניות הנפקת שני תווים לזהות – יתקיים דיון בראשות מנכ"ל העירייה בהשתתפות המשנה למנכ"ל, הדובר, היועץ המשפטי ומנהל אגף החנייה".

חנייה בכחול-לבן בתל אביב (צילום: אמיר בן-דוד)
חנייה בכחול-לבן בתל אביב (צילום: אמיר בן-דוד)

בפועל, מצאה המבקרת, אין בכלל ניטור של הכללים, וניתן לקבל אפילו יותר משני תווים לתושב. "מערכת תווי החנייה אינה מגבילה את כמות התווים הניתנים לניפוק לאותו אדם/ לאותו הרכב. אגף החנייה לא מבצע בקרה ממוחשבת לאיתור ובדיקת המקרים בהם, בניגוד לנהלים, נופקו לתושב יותר מ- 2 תווי חנייה".

בבדיקת המבקרת את הרשומות עלה כי בחלק המקרים תושבים שאינם גרים עוד בתחומי תל אביב ממשיכים להחזיק בתו. היא הצביעה על מקרה בו שלושה בני משפחה קיבלו חמישה תווים (שניים לבעל, שניים לאישה ואחד לבן). כמו כן איתרה 16 מקרים בהם עובדי עירייה שאינם מתגוררים בגבולות תל אביב יפו החזיקו בתו.

נתונים משונים מאוד

כבר ב- 2019 הכריזה העירייה על רפורמה שתפחית את מספר כלי הרכב בעיר ותצמצם את השימוש במאגרי החנייה המדולדלים. במסגרת הרפורמה שקלה העירייה להפחית את מספר תווי החנייה לתו אחד לכל בית אב (כלומר, אפילו לא לכל תושב). בפועל מתברר שקרה ההפך – העירייה ממשיכה לחלק תווים כפולים לכל תושב, ללא הגבלה על מספר התווים לבית אב.

סגנית ראש העיר תל אביב, מיטל להבי, הבהירה בשיחה עם "זמן ישראל" כי המדיניות הרשמית הינה צמצום מספר הרכבים הפרטיים בעיר וצמצום מספר החניות. "אנחנו בתהליך שינוי. כבר אי אפשר להוציא שניים. עיריית תל אביב הולכת לעשות רפורמה מאד גדולה בעניין החניות".

מיטל להבי עומדת על שבילי אופניים חדשים שנסללו בתל אביב ב-2020 (צילום: עמוד הפייסבוק של מיטל להבי)
מיטל להבי עומדת על שבילי אופניים חדשים שנסללו בתל אביב ב-2020 (צילום: עמוד הפייסבוק של מיטל להבי)

הגירסה הרשמית של הדוברות אומרת ההפך. העירייה אומרת "לאור הביקוש והצורך בעיר, מדיניות העירייה מאפשרת קבלה של עד שני תווי חנייה לתושבי העיר". כלומר, אפילו ללא הגבלה. הנתונים מצביעים על כך שחולקו 55,000 תווים כפולים.
"תצטט אותם. אני פועלת לשינוי כל הסדרי החנייה בעיר. שיהיה מחיר דיפרנציאלי ושתושבי העיר גם יצטרכו לשלם, שיהיה מספר מוגבל של תווים. ואנחנו נגביל את המספר למשק בית, שלא לדבר על תווים כפולים לנפש.

"המצב כפי שהוא היום לא יכול להמשיך. מצב החנייה נמצא בגריעה ובצמצום, ואת מעט החנייה שנותרה בעיר צריך לחלק בצורה הוגנת. חלוקת תווי החנייה, תעריף החנייה למבקרים חיצונים ולתל אביבים, וחנייה קיצרת טווח – כל הנושאים האלה צריכים לעבור שינוי, ויעברו שינוי אם לא בשנה הקרובה, לכל היותר בשנה הבאה".

תגובות סותרות

בתגובתה הראשונה מסרה עיריית תל אביב-יפו כי מדיניות התווים הכפולים נחוצה ותימשך:

"לאור הביקוש והצורך בעיר, מדיניות העירייה מאפשרת קבלה של עד שני תווי חנייה לתושבי העיר. הזכאים נדרשים להוכיח כתובת מגורים מעודכנת בתל אביב-יפו, בעלות על הרכב, רישיון רכב בתוקף ורישום בארנונה כמחזיק.  במקרים שבהם התושב אינו בעל הרכב יש להגיש מסמכים רלוונטיים כנדרש".

לאחר סבב שאלות נוסף שלחה העירייה תגובה נוספת, משלימה:

"מדיניות העירייה הינה לצמצם את השימוש ברכב הפרטי לטובת הליכה, שימוש בתחבורה ציבורית, שימוש באמצעי תחבורה שיתופיים ומערכות להסעת המונים. בימים אלה נעשית עבודת מטה בעירייה בנושא תווי החנייה לתושבים ולכשתסתיים נוכל לעדכן במסקנותיה.

"נבהיר כי מתן שני תווי חנייה לאדם הניתנים עד כה נובע ממצב נתון של משפחות רבות בעיר בעלות שני כלי רכב בבעלות בן משפחה אחד, המשמשים בני משפחה שונים. נכון להיום, בתל אביב- יפו ישנם 28,233 תושבים המחזיקים בתו כפול. אופן קבלת תו חנייה קבוע בחוק העזר, מבטיח מתן תווים למי שזכאי להם. להערכתנו ניצול לרעה של המדיניות הליברלית שלנו הינה בשוליים".

חנייה בכחול-לבן בתל אביב (צילום: אמיר בן-דוד)
חנייה בכחול-לבן בתל אביב (צילום: אמיר בן-דוד)

הנתונים שמוסרת העירייה בתגובתה זו סותרים באופן ניכר נתונים אחרים שמסרה לאחרונה במסגרת הליך חופש המידע. ב-22 במרץ השיבה העירייה לשאלת תושב באמצעות הליך חופש המידע:

"נכון למועד מכתבינו זה, ל-55,267 זהויות קיימים שני תווי חנייה פעילים".

העירייה הבהירה בתשובתה כי הנתון מתבסס על "נתונים שהתקבלו באגף החנייה, היחידה המטפלת בגביית דוחות חנייה, ותווי חנייה לרכבים".

עוד 1,046 מילים
סגירה