החממות בשטחי התיכון לקיימות ואחריות חברתית בכפר סבא (צילום: גפן דידי)
גפן דידי

תיכון חדש לקיימות פותח את שעריו בכפר סבא

פאנלים סולאריים על גג בית הספר ● תלמידים מגדלים ירקות בחממות ולוקחים אחריות על הפסולת שהם מייצרים ● פעילות במרחב העירוני על אופניים ● ובחירה בין תנאי פנימייה לתיכון רגיל ● בית הספר לקיימות ואחריות חברתית יחל לפעול השנה בכפר סבא, עם תפיסה מעודכנת שמחברת בין סביבה לחברה ● מנהל בית הספר מומיק נבו מבטיח לגייס תלמידים מכל המגזרים: "לא נהיה בועה"

ביום הראשון: למידת כימיה דרך טעמים. שיעור אנגלית תוך כדי הכנת כדורי שוקולד טבעוניים. ביום השני: מבצע ניקיון בחוף הדסה נעורים, כולל צילומי לפני ואחרי שינציחו את ההבדל. אחר כך הכנת ארוחה על מתקן ביו-גז (שמייצר גז בישול משאריות מזון), ולקינוח הכנת רהיטים ממשטחי עץ מפורקים.

זה לא סדר היום של מחנה הקיץ של גדוד צופים אי שם בארץ. זהו הלו"ז לגיבושון, שיתקיים בשבוע הבא, של התיכון החדש לקיימות שיתחיל לפעול השנה בכפר סבא.

המועמדים שישתלבו בבית הספר יגלו שגם שנת הלימודים עצמה לא אמורה להיות קונבנציונלית במיוחד, ותכלול שיעורים ופעילויות במקומות שונים ברחבי העיר שאליהם הם אמורים להגיע ברכיבה על אופניים. את מסלולי הלימוד יוכלו לבחור מבין 5 יחידות קיימות, 5 יחידות אחריות חברתית, וגם מגוון אופציות מסורתיות יותר כמו כימיה או תיאטרון.

שנת הלימודים עצמה לא אמורה להיות קונבנציונלית במיוחד, ותכלול שיעורים ופעילויות ברחבי העיר שאליהם הם אמורים להגיע ברכיבה על אופניים

משהו משתנה בממשק שבין מערכת החינוך וההשכלה לעולם הסביבה. לפני מספר שנים צצו בכל פינה גנים ובתי ספר ירוקים. חלקם לא היו זקוקים ליותר מפינת מיחזור וערוגה סמלית כדי לזכות בתואר הנחשק.

גיבושון לקראת הקמת התיכון לקיימות ואחריות חברתית בכפר סבא (צילום: גפן דידי)
גיבושון לקראת הקמת התיכון לקיימות ואחריות חברתית בכפר סבא (צילום: גפן דידי)

עכשיו עושים צעד קדימה: ההקמה של בית הספר לקיימות באוניברסיטת בן גוריון, הפריחה של גני ובתי ספר יער, ועכשיו גם ההשקה של תיכון עם תפיסה מעודכנת שמחברת בין סביבה לחברה (שמו המלא: התיכון לקיימות ואחריות חברתית) מעידות על תהליך של התבגרות ועל כך שעוד ועוד אנשי חינוך והשכלה מאמצים השקפה סביבתית-פדגוגית רחבה, כזו שמשתרעת הרבה מעבר למיחזורית הקרובה.

המנהל המיועד של בית הספר החדש, מומיק נבו, נשאב בקיץ הזה כל כולו למבצע ההקמה. הוא רק בן 39, ירושלמי, שימש כמחנך בתיכון בויאר בעיר. המרחק בין עיר מגוריו למקום העבודה החדש הפגיש אותו עם האתגר הראשון של איש חינוך בבית ספר ירוק: התחבורה.

"אם אסע כל יום בתחבורה ציבורית מירושלים לכפר סבא וחזרה אהיה רוב היממה על הכביש", הוא אומר. "זה לא ריאלי. הפתרון הוא שאגיע במכונית חשמלית ומדי פעם אשאר לישון בבית ספר כדי לחסוך את הנסיעות".

למעשה, נבו יישאר לעבוד תחת אותו מעסיק: היוזמה להקמת התיכון הירוק היא של האגודה לקידום החינוך, שמפעילה 16 תיכונים ופנימיות ברחבי הארץ, המפורסם ביניהם הוא בויאר שממנו נבו מגיע.

גיבושון לקראת הקמת התיכון לקיימות ואחריות חברתית בכפר סבא (צילום: גפן דידי)
גיבושון לקראת הקמת התיכון לקיימות ואחריות חברתית בכפר סבא (צילום: גפן דידי)

התיכון החדש, שייצא לדרך בתור כיתה או שתיים ומקווה לצמוח משנה לשנה, יפעל בתוך אחת הפנימיות הוותיקות של הרשת – שטיינברג בכפר סבא, שבשטחה יש קמפוס לימודים ומשק חקלאי. חלק מהתלמידים יהיו מה שנבו מכנה 'ילדי ירח' – כאלה שנשארים לישון בפנימייה, והאחרים 'ילדי שמש', שיגיעו רק בשעות האור.

המדובר בבית ספר ממלכתי-ציבורי לכל דבר ועניין – לא פרטי ולא מוכר-שאינו-רשמי ושאר מסלולים שבדרך כלל בתי ספר ייחודיים פוסעים בהם. אפשר לקרוא לזרם הזה ממלכתי-סביבתי. בהתאם לזה, אומר נבו, "לא יהיו מיונים ומבחנים, וההורים ישלמו תשלומי הורים כמו שמשלמים בכל תיכון רגיל".

המדובר בבית ספר ממלכתי-ציבורי לכל דבר ועניין – לא פרטי ולא מוכר-שאינו-רשמי ושאר מסלולים שבדרך כלל בתי ספר ייחודיים פוסעים בהם. אפשר לקרוא לזרם הזה ממלכתי-סביבתי

אז מה יהיה ירוק בתיכון הירוק? בין השאר – הוא מתוכנן להיות מאוזן אנרגטית מיומו הראשון באמצעות פאנלים סולאריים שמעטרים את גגות המבנה, התלמידים יגדלו ירקות בחממות, ייקחו אחריות על הפסולת שהם מייצרים וירכבו על אופניים לפעילויות במרחב העירוני והקהילתי.

איך קורה שפרח כה שונה מצליח לפרוח בערוגה הממלכתית המקובעת? ממתי משרד החינוך, ועוד בימי יואב גלנט, תומך בהרפתקאות כאלה? נבו: "זה עוול להתייחס אל משרד החינוך כאל מקשה אחת. מנהל החינוך ההתיישבותי שאנחנו כפופים אליו מאוד חיובי ודוחף, וגם מנהלת המחוז במשרד החינוך רק אומרת כל הזמן שנביא מערכות לימודים חדשניות, שנצא ללימודים מחוץ לבית הספר.

מומיק נבו (צילום: באדיבות המצולם)
מומיק נבו (צילום: באדיבות המצולם)

"הבעיה היא לא בגישה, אלא כשפורטים את הדברים לפרטים. למשל, הבהירו לי שאם אני רוצה לצאת עם התלמידים ברכיבה מחוץ לבית הספר, אני צריך לקחת מדריך אופניים מוסמך שילווה אותנו אחרת אני לא מכוסה. זה כמובן מאוד יקר, ומדובר בתלמידים שחלקם ממילא יגיע לבית הספר על אופניים באופן עצמאי, אבל בזמן הלימודים – זה מסוכן.

"מצד אחד אומרים לי 'קדימה, תהיו חדשניים', ומצד שני כל חריגה מהמסגרת המוכרת מחייבת המון ביורוקרטיות שצריך להתמודד איתן".

איך תשברו את המחסום התדמיתי של תחום הסביבה, ותמנעו מצב שתלמידי בית הספר ישתייכו למעמד כלכלי וצבע מאוד מסוימים?
"אני מאוד מקווה לפרוץ את המחסום הזה. יש בשרון הרבה בועות, אנחנו לא בועה. בית ספר ציבורי עם תשלומים כמו כל בית ספר רגיל. חלק מהילדים יהיו מהפנימייה, שמלכתחילה האוכלוסייה שבדרך כלל מגיעה אליה היא לא של פריבילגים.

"יש בשרון הרבה בועות, אנחנו לא בועה. בית ספר ציבורי עם תשלומים כמו כל בית ספר רגיל. חלק מהילדים יהיו מהפנימייה, שמלכתחילה האוכלוסייה שבדרך כלל מגיעה אליה היא לא של פריבילגים"

"אנחנו עושים גיוסים חזקים גם בג'לג'וליה וכפר קאסם, היינו שם בפגישות עם ראשי הערים ואנחנו מקווים שהן יניבו תוצאות. השם של בית הספר הוא ה'תיכון לקיימות ואחריות חברתית', ואנחנו מתכוונים ליישם את זה בפועל".

עוד 734 מילים
סגירה