ריבלין לאבו מאזן: בוא נשכח מהעבר, נועדנו לחיות יחד

שקד לרע"ם: אם לא תצביעו איתנו, נקדם את חוק יסוד ההגירה עם האופוזיציה ● האופוזיציה לטופורובסקי: "אפס, אתה צריך אשפוז" ● הליכוד ממשיכים עם הביוש לח"כים שלא התייצבו לפיליבסטר ● ריבלין למזכ"ל האו"ם: שלום לא יושג באמצעות החלטות אנטי־ישראליות ● חוק האזרחות: ההצבעה שוב נדחתה ● לפיד חנך את השגרירות באבו דאבי

  • יאיר לפיד באבו דאבי, 29.6.2021 (צילום: הטוויטר של יאיר לפיד)
    הטוויטר של יאיר לפיד
  • שר החוץ יאיר לפיד והרב רבי לוי דוכמן מבית חב"ד באבו דאבי, חונכים את השגרירות הישראלית, 29 ביוני 2021 (צילום: שלומי אמסלם/לע"מ)
    שלומי אמסלם/לע"מ
  • שר החוץ יאיר לפיד ושרת התרבות של איחוד האמירויות נורה אל קעבי, חונכים את שגרירות ישראל באבו דאבי, 29 ביוני 2021 (צילום: שלומי אמסלם/לע"מ)
    שלומי אמסלם/לע"מ
  • חבר הכנסת דודי אמסלם מוצא מהדיון בוועדה המסדרת, 29 ביוני 2021 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
    דני שם טוב, דוברות הכנסת
  • חבר הכנסת דוד ביטן מוצא מהוועדה המסדרת, 29 ביוני 2021 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
    דני שם טוב, דוברות הכנסת
  • נשיא המדינה ראובן ריבלין ומזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש במטה האו"ם בניו יורק, 29 ביוני 2021 (צילום: חיים צח לע"מ)
    חיים צח לע"מ
  • נשיא המדינה ראובן ריבלין במטה האו"ם בניו יורק, 29 ביוני 2021 (צילום: טל שניידר)
    טל שניידר

שר החוץ, יאיר לפיד ימריא בדקות הקרובות לאיחוד האמירויות לביקור היסטורי רישמי ראשון. המשלחת הכוללת אנשי משרד החוץ ובראשם המנכ"ל אלון אושפיז תנחת לקראת הצהריים באבו דאבי ותתקבל שם בטקס קבלת פנים.

יקבל את שר החוץ הישראלי בשדה התעופה השר לעניינים כלכליים במשרד החוץ האמירתי, אחמד אל סייג

האופוזיציה ממשיכה להתיש את הקואליציה עם עוד לילה לבן בכנסת שנגמר רק בשעה שבע בבוקר. למרות הכל הקואליציה ממשיכה לנצח ואישרה בקריאה ראשונה חוק נורבגי מורחב, מנגנון פריטטיות והבטחת קיום הרוטציה, פיצול מפלגה מ-4 ח"כים ודחיית המועד בו ניתן להגיש תקציב.

עוד במליאה הלילה: 

  • 2 הצעות אי אמון נדחו
  • הוקמה ועדת חוקה חוק ומשפט
  • מונו 2 סגני יו"ר זמניים
  • הושבעו 2 חכים ו2 סגני שרים
  • אושרו בקריאה ראושנה הוראות מיוחדות לעניין החל"ת כתוצאה ממשבר הקורונ, הארכת תוקף הוראות מעבר לעניין מתן רשיונות להפעלת קווי שירות במוניות בהליך תחרותי
  • .אושר בקריאה ראשונה: הארכת תוקף חוק קורונה המאפשר קיום דיונים שלא בנוכחות פיזית של אסירים ועצורים תוך שימוש בזום.

בין השאר היו גם כמובן העלבות והתקרבנויות:

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק הכנסת (תיקון מס' 49), התשפ"א-2021- מוצעים שני תיקונים לחוק הכנסת: הראשון הוא לקבוע כי מועדי ישראל לא יבואו במניין התקופה שבה יש להעביר את חוק התקציב לאחר הקמת הממשלה.

התיקון השני מבקש לאפשר לקבוצה של ארבעה חברי כנסת להתפלג מסיעתם, אך אם אינם מהווים שליש ממנה.

ח"כ דודי אמסלם: "אני חושב שהתפצלות בכנסת היא דבר לא מוסרי. אני בז לך שר המשפטים. מעבר כזה זה שוחד ואני בז לעולם המושגים שלך ושל אלקין".

ח"כ אריה דרעי: "אנחנו מצביעים עכשיו על חוק שמאפשר לארבעה חברי כנסת לפרוש. רק לפני זמן קצר היו בחירות. אנשים נבחרו על סמך הבטחה. אנחנו מעבירים כאן הצעת חוק ממשלתית לעודד גניבת דעת או רמאות. זה עובר בקלות כאילו זה לגיטימי. מה פתאום בכלל לפרוש, אתה לא רוצה להיות במפלגה שנבחרת אליה לך הביתה. לא ימצאו גם אחד מהליכוד שיפרוש. מה אנחנו משדרים לציבור?"

השר לשיתוף פעולה אזורי עיסוואי פריג' השיב לדברים ואף הטיח בחברי האופוזיציה הזועמים "יש לנו עדיין איפה להשתפר, אבל אתם עוד תבלו הרבה שנים בספסלים האלו".

ההצעה אושרה בקריאה ראשונה ברוב של 57 בעד אל מול 42 נגד.
הצעת החוק תעבור לוועדה המסדרת, שתחליט איזו ועדה תכין אותה לקריאה שניה ושלישית.

ועדת החוקה אישרה לפנות בוקר את המלצת הוועדה המסדרת ובחרה בח"כ קריב לעמוד בראשה. 10 ח"כים תמכו בבחירתו ולא היו מתנגדים. ח"כ גלעד קריב נבחר לכנסת מטעם סיעת העבודה. הוא עו"ד ורב רפורמי, שכיהן בעבר כמנכ"ל התנועה הרפורמית בישראל, חבר הנהלת ההסתדרות הציונית העולמית ובחבר הנאמנים של הסוכנות היהודית.

יו"ר הכנסת מיקי לוי בירך את היו"ר קריב לאחר בחירתו:

"מוסרים לידיך את אחת הוועדות יותר חשובות בכנסת ישראל והחשש מפניך יפוג במהרה. אתה אדם חושב עם ראיה לטווח ארוך. זהו מינוי ראוי מאוד והימים יוכיחו זאת. השיח בשבועות האחרונים הפך להיות אלים ובוטה. יורדים לגופו של אדם ולא לגופו של עניין. חצינו בימים האחרונים את הגבול הזה. ביליתי כאן לא מעט לילות כדי להעביר או למנוע חוקים, וצוות הוועדה שאני מכיר היטב ימשיך ללוות אותך. הצלחתך היא הצלחתה של כנסת ישראל ואני מאחל לך הצלחה מכל הלב".

יו"ר הוועדה ח"כ גלעד קריב הודה לצוות הוועדה, ליו"ר הכנסת, ליו"ר מפלגת העבודה על האמון והשותפות, להנהלת הקואליציה, לחברים ולשותפים והשותפות בוועדה ואמר:

"כראשון ליו"רי הוועדות הקבועות בכנסת הזו אני מקווה שזהו סימן לבאות שיתממש בימים הקרובים.
במשך 20 שנים הגעתי לבניין הזה כנציג התנועה הרפורמית ותנועת ההתחדשות היהודית הפלורליסטית. אני נרגש להיכנס לנעליהם של דמויות לחיקוי כגון חברי הכנסת לשעבר מיכאל איתן ומנחם בן ששון, בוועדה זו, שנחשבה תמיד בעיניי כיהלום בכתר הכנסת".
אני מתכוון לסייע לממשלה בקידום המדיניות שלה לטובת החברה הישראלית על כל חוגיה וקהליה ולטובת כל האזרחים והאזרחיות במדינת ישראל.

לצד המשימה הזו ובמידה רבה גם למעלה ממנה, אשקוד על חיזוק ההגנה על זכויות האדם, על החוסן הדמוקרטי של מדינת ישראל ועל העצמאות של מערכת המשפט, שאני רוחש לה כבוד רב, תוך הבטחת הנגישות לצדק, היעילות, והיכולת של האזרחיות והאזרחים למצות את זכויותיהם עד תום. והכל מתוך מחויבות עמוקה לעקרונות שבהכרזה על הקמת המדינה.
במיוחד בתום שנה של מגיפת הקורונה ובתום שנתיים מורכבות פוליטית ומשטרית אני מקווה שהוועדה תחזק את הפיקוח הפרלמנטרי מתוך שיח פורה עם משרדי הממשלה ועם אנשי ונשות השירות הציבורי. למרות שהוועדה פטורה על פי התקנון מדיוני מעקב אחר פעולת הרשות המבצעת אני בהחלט מתכוון להשתמש בכלי הזה יחד עם חברי הוועדה.

לוועדת החוקה יש כידוע מעמד מיוחד כמי שיכולה ליזום מהלכי חקיקה, ואני בהחלט מתכוון לנצל גם כלי זה לטובת ביצור חוקי היסוד והובלת מהלכים בתחומים נוספים.

אין זה סוד שאנחנו בתקופה מורכבת ומתוחה פוליטית, דווקא משום כך אני מקווה שנדע לצד השיח הסוער והנוקב, שמעולם לא חששתי ממנו, גם לפעול במשותף לטובת אזרחי ישראל בדגש על האזרחים המוחלשים והקהילות והקבוצות המודרות ואלו הסובלות מאפליה ומחוסר נגישות לזכויות יסוד פוליטיות וחברתיות.

ברוח זו אציין שאנחנו מקיימים את הישיבה החגיגית הראשונה בשבוע בו אנחנו קוראים את פרשת פנחס בה נזכר סיפורן של בנות צלפחד שנגשו אל משה ותבעו צדק והוגנות.
אני מקווה שנדע לנהל יחד את הוועדה בשיח מכבד וקונסטרוקטיבי, שיח של מחלוקות לשם שמיים ושל אהבה למדינת ישראל ולחברה הישראלית שאינה תלויה בדבר".
חה"כ קריב חתם את דבריו בציטוט מתוך תפילת רבי אלימלך מליז'נסק:
"וְתַצִּילֵנוּ מִקִּנְאַת אִישׁ מֵרֵעֵהוּ וְלֹא יַעֲלֶה קִנְאַת אָדָם עַל לִבֵּנוּ וְלֹא קִנְאָתֵנוּ עַל אֲחֵרִים, אַדְּרַבָּה, תֵּן בְּלִבֵּנוּ שֶׁנִּרְאֶה כָּל אֶחָד מַעֲלַת חֲבֵרֵינוּ וְלֹא חֶסְרוֹנָם, וְשֶׁנְּדַבֵּר כָּל אֶחָד אֶת חֲבֵרוֹ בַּדֶּרֶךְ הַיָּשָׁר וְהָרָצוּי לְפָנֶיךָ, וְאַל יַעֲלֶה שׁוּם שִׂנְאָה מֵאֶחָד עַל חֲבֵרוֹ חָלִילָה".

יו"ר מפלגת העבודה, השרה מרב מיכאלי: "ועדת החוקה מעבר להיותה חשובה במיוחד היא מיוחדת גם בהיותה מועדון אקסקלוסיבי בכנסת עם חברות וחברים שהולכים איתה שנים ארוכות. ח"כ סעדי וח"כ בגין, מיכל רוזין ונוספים לצד ח"כים חדשים. זו פעם ראשונה למיטב ידיעתי שיעמוד בראש הוועדה משפטן ורב, זה ציון דרך לכנסת. גלעד קריב מבלה כ"כ הרבה משנות חייו במאבקים על הדמוקרטיה הישראלית וזה אך ראוי ומתבקש שיישב בראשות הוועדה. צוות הוועדה הוא צוות מדהים ואין לי אלא לאחל שתיעשה כאן עבודה מעולה לטובת מדינת ישראל".

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק-יסוד: הכנסת (תיקון מס' 51).
מוצע לתקן את ההסדר הנוגע לחקיקת התקציב בנסיבות המיוחדות כשהיו בחירות לכנסת, התפזרות הכנסת או הבעת אמון בממשלה חדשה, לפני שאושר תקציב מדינה.

מוצע כי במצבים אלה תוארך התקופה לאישור חוק התקציב לשלושה חודשים מתחילת שנת התקציב או עד תום 135 ימים ממועד כינון הממשלה, לפי המאוחר. במידה והניחה הממשלה את חוק התקציב על שולחן הכנסת לפני היום ה-85 מיום כינונה, תהיה התקופה לאישור חוק התקציב 50 ימים ממועד ההנחה. במניין תקופות אלו לא יימנו מועדי ישראל וערביהם.

עוד מוצע להגדיל את מכסות הרשאים להפסיק חברותם בכנסת לפי "החוק הנורווגי" כך שבסיעה שבה ישנם ארבעה עד שישה חברי כנסת יוכלו להפסיק חברותם שלושה חברי כנסת, בסיעה שבה ישנם שבעה עד תשעה חברי כנסת יוכלו להפסיק חברותם ארבעה חברי כנסת, ובסיעה שבה עשרה חברי כנסת ומעלה יוכלו להפסיק חברותם חמישה חברי כנסת.

בנוסף, מוצע לתקן את חוק-יסוד: משק המדינה כך שהיום הקובע להנחת חוק התקציב לאחר כינון ממשלה חדשה יהיה 50 ימים לאחר המועד שקבעה ועדת הכספים ללא מועדי ישראל וערביהם.

בדברי ההסבר נכתב:

המועד הנדחה נקבע בשים לב, מצד אחד, לפרקי הזמן הנדרשים למעשה לממשלה חדשה או לכנסת חדשה לצורך גיבוש הצעת התקציב ולצורך ליבון מעמיק ואישור חוק התקציב, ומצד שני, לצורך באישור חוק תקציב שנתי בהקדם האפשרי כדי לצמצם את התקופה שבה הממשלה מתנהלת שלא על בסיס תקציב מאושר ומעודכן".

לאורך דיון ממושך במליאה טענו חברי אופוזיציה שמדובר בחוק בזבזני ואף ציטטו את חברי הקואליציה הנוכחית עוד כשאלה היו חברי אופוזיציה בכנסת הקודמת שמחו לדבריהם על אותו החוק.

שר המשפטים ח"כ גדעון סער: "לחוק נורבגי יש יתרונות בעבודת החקיקה. ראשי ממשלה תומכים בשנים האחרונות בחוק הנורבגי משום שהוא מרחיב את עבודת החקיקה של האופוזיציה". השר סער התייחס לטענות שעלו לאורך הדיון הלילי ואמר כי השר המקשר בין הכנסת לממשלה היה מוזמן בשנים האחרונות לישיבות נשיאות הכנסת. "זה לא דבר חדש והוא סביר והגיוני. אינני זוכר אופוזיציה שלא התלוננה על 'דורסנות הקואליציה' אבל אני חייב לומר שאין פה דורסנות. יש פה דיון ארוך וממצה והזכויות נשמרות ולכן אין צורך להפריז ולהגזים ואני קורא למליאה לאשר את החוק ולהעבירו לוועדת החוקה, חוק ומשפט".

בתום הצבעה שמית עבר החוק בקריאה ראשונה ברוב של 61 ונגד 53.

סגירה