מתווה החל"ת החדש מתעלם מהעצמאים

30 אלף עצמאים עדיין מובטלים ● התכנית של שר האוצר ליברמן, שעברה אתמול בקריאה ראשונה בכנסת, אינה לוקחת אותם בחשבון ● תשלום המענקים לעצמאים ובעלי העסקים הקטנים יופסק כליל ● יו"ר ארגון העצמאים רועי כהן: "שר האוצר הבטיח מענה, אבל אלה דיבורים ריקים" ● ח"כ אביר קארה: "אין סיבה להמשיך את המענקים בעת הזו"

הפגנה של בעלי עסקים נגד הסגר ברחוב אילת בתל אביב, 15 באוקטובר 2020 (צילום: פלאש 90)
פלאש 90
הפגנה של בעלי עסקים נגד הסגר ברחוב אילת בתל אביב, 15 באוקטובר 2020

ביום חמישי תסתיים התקופה שבה עובדים שפוטרו במהלך משבר הקורונה מקבלים דמי אבטלה, ועצמאים ובעלי עסקים קטנים שהכנסתם נפגעה מקבלים השלמה לגובה של כ-70% מהכנסתם בשנה הקודמת.

לקראת תום התקופה פרסם שר האוצר אביגדור ליברמן מתווה חדש, שעבר אתמול (שני) בקריאה ראשונה בכנסת. במסגרת המתווה, מובטלים בגילאים 67-45 ימשיכו לקבל דמי אבטלה בתנאים מקלים יותר מאשר בתקופות רגילות עד סוף 2021, וכך גם שכירים בענף התיירות.

מבדיקת זמן ישראל עולה כי תשלום המענקים לעצמאים ובעלי העסקים הקטנים יופסק כליל. במשרד האוצר הבהירו כי עצמאים לא יקבלו שום מענק על הפגיעה בעסקיהם בחודשים יולי ואילך. גם עצמאים בגילאי 67-45, ובינתיים גם עצמאים בענפי התיירות יוותרו בלי מקור הכנסה.

בכך חוזרים העצמאים למצב שבו נמצאו עד יולי שעבר, שבו שכירים כבר קיבלו דמי אבטלה בלא הגבלת זמן, ואילו עצמאים שעסקיהם נסגרו בשל הסגר נותרו בלא כל מקור הכנסה.

נפתלי בנט במפגש עם בעלי עסקים בירושלים, ב-5 באוגוסט 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
נפתלי בנט במפגש עם בעלי עסקים בירושלים, ב-5 באוגוסט 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

זה היה המצב שדחף להפגנות ההמוניות של העצמאים בקיץ הקודם – הפגנות שאותן הוביל ארגון השולמנים, שבראשו עמד אביר קארה, שכיום הוא חבר כנסת בימינה, מפלגתו של ראש הממשלה נפתלי בנט.

מאז תחילת המשבר שולמו לעצמאים מענקים בהיקף כולל של כ-37 מיליארד שקל.

לפי נתוני ארגון להב (לשכת ארגוני העצמאים והעסקים), יש עדיין כ-30 אלף עצמאים מובטלים שזקוקים למענקים כדי להתקיים, מתוך כ-300 אלף עצמאים מובטלים בשיא המשבר.

לפי נתוני ארגון להב, יש עדיין כ-30 אלף עצמאים מובטלים שזקוקים למענקים כדי להתקיים, מתוך כ-300 אלף עצמאים מובטלים בשיא המשבר

על העצמאים שנותרו ללא עבודה גם עכשיו נמנים מורים בחינוך הלא פורמלי, בעיקר בחוגי התל"ן בבתי הספר וגני הילדים, שלא חזרו לעבוד גם כשבתי הספר נפתחו מחדש; מורי דרך עצמאים; נהגים, בעיקר בחברות שעובדות עם תיירים; בעלי מסעדות קטנות באזורים המתקיימים מתיירות (הגליל, ים המלח ואילת) וכן בעלי חנויות בפריפריה.

מחאת העצמאים בכיכר רבין, 11 ביולי 2020 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מחאת העצמאים בכיכר רבין, 11 ביולי 2020 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

"חייבים לתת לאנשים הללו מענה. זה לא רק הפרנסה שלהם, אלא גם של השכירים שעכשיו מפסיקים לקבל חל"ת ואמורים לחזור לעבוד אצלם", אומר יו"ר להב רועי כהן.

לדברי כהן: "המתווה היה אמור לכלול תוכנית שתאפשר גם לעצמאים במקצועות קצה, כמו תיירות או חינוך לא פורמלי, להמשיך לקבל מענה, וליברמן הבטיח שיהיה מענה כזה".

"אבל בינתיים, שלושה ימים לפני סוף החל"ת, אלה דיבורים ריקים. כשאני מנסה להבין מה בדיוק המתווה השרים והפקידים אומרים לי 'אל תדאג, אנחנו יושבים על זה' כאילו מדובר באיזה סוד ביטחוני גדול".

המענקים על החודשים יולי-אוגוסט ישולמו בספטמבר, אולי עד אז יימצא מתווה?
"יכול להיות, אבל תחשוב מה יעבור על עשרות אלפי האנשים האלה עד אז. בינתיים הם מתחילים את יולי בלי שום מתווה".

בהסכמים הקואליציוני יש הסכמה על יצירת דמי אבטלה לעצמאים. זה יפתור את הבעיה?
"יש הסכמה כזאת כבר שש שנים וזה לא קורה. בינתיים, אנחנו מתכוונים להגיע לישיבות ועדת הכספים ולהיאבק על כך שהמתווה יכלול פתרון מיידי".

ח"כ אביר קארה, ימינה (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
ח"כ אביר קארה, ימינה (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

מלשכתו של אביר קארה נמסר בתגובה: "ח"כ אביר קארה מביא בימים אלה את מהפכת השולמנים דרך הדלת הראשית והופך מחאה למדיניות כלכלית. במסגרת זו עוסק בשלל רפורמות שיקדמו את הכלכלה בישראל".

"בנוגע למענקים ולחל"ת, באופן עקרוני קארה אינו רואה סיבה להמשיכם בעת הזו. עדיף לתת למשק לחזור לפעילות מלאה. עם זאת, יש צורך בטיפול נקודתי במקצועות ומקרי קצה שנפגעו מהקורונה ואינם יכולים להתאושש".

"כך, בין השאר, מקצועות התיירות שעליהם לקבל החרגה באופן מיידי, כזה שיעלה בימים הקרובים דרך הממשלה. ח"כ קארה מטפל כעת במקרים חריגים נוספים שיאפשרו רשת בטחון לעצמאים שנפלו בין הכסאות ואינם מסוגלים להתאושש ללא סיוע".

עוד 508 מילים
סגירה