הפגנות ברמאללה במחאה על הירצחו של ניזאר בנאת, 24 ביוני 2021 (צילום: AP Photo/Nasser Nasser)
AP Photo/Nasser Nasser

מעבר לגבול: המחאה נגד הרשות הפלסטינית היא גם מחאה נגד ישראל

הרצח הברוטלי של ניזאר בנאת עלול להוביל לנפילתה של הרשות הפלסטינית - ולישראל יש סיבה לדאגה ● החום שובר שיאים בבגדד - והאשמים הם כרגיל היהודים ● פרויקט תעלת איסטנבול של ארדואן מדאיגה את רוסיה ● החות'ים בתימן מעמידים למשפט דוגמנית צעירה ● ובמצרים מציינים 8 שנים ל"הפיכה מהפכנית" בקהיר ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

חאלד סעיד, מוחמד בועזיזי, ניזאר בנאת

הרשות הפלסטינית רוכשת כמויות אדירות של אמצעים לפיזור הפגנות, ראש הרשות (אבו-מאזן) טס לעמאן לפגישה עם המלך עבדאללה – ורק ישראל מתנהגת כאילו הכול כרגיל בשטחים.

מזה שבוע הערים בגדה סוערות בגלל הרצח המזעזע של ניזאר בנאת, פעיל פוליטי מחברון שנעצר והוכה באכזריות על ידי אנשי כוחות הביטחון הפלסטיניים. המכות הקשות הביאו למותו של בנאת, אחד המבקרים החריפים של הרשות הפלסטינית, ומאז המצב בשטחים מסרב להירגע.

בנאת איננו הראשון שנגרם לו עוול, הוא גם לא הראשון שמת בנסיבות של מעצר או התנגשות עם אנשי כוחות הביטחון הפלסטיניים. אך המוות שלו יכול להפוך לסמל בגלל הסמיכות למלחמה בעזה ולצניחה המשמעותית בפופולריות של הרשות והעומד בראשה.

בנאת איננו הראשון שנגרם לו עוול, אך המוות שלו יכול להפוך לסמל בגלל הסמיכות למלחמה בעזה ולצניחה המשמעותית בפופולריות של הרשות והעומד בראשה

האם ניזאר בנאת יהפוך לח'אלד סעיד או למוחמד בועזיזי בפלסטיני? ח'אלד מוחמד סעיד, הבלוגר המצרי, עונה ונרצח על ידי השוטרים המצרים בשנת 2010. מוחמד בועזיזי התוניסאי הצית את עצמו בעקבות החרמה של עגלת הירקות שלו בעיר סידי בוזיד. גם המוות שלהם לא היה האירוע האלים הראשון, אך רצה הגורל והגברים האלמונים הללו הפכו במותם לסמלים של מחאה ומהפכה נגד אי-צדק ודיכוי בארצם.

לישראל יש סיבה לדאגה: פלסטינים רואים ברשות הפלסטינית ובאנשיה משת"פים של ישראל, והאירוע הנוכחי הוא ממש לא רק פנים-פלסטיני. גם חמאס מנסה לתפוס טרמפ על מותו של בנאת, אך במקרה הזה לא מדובר במפגן כוח חמאסי, אלא במחאה של פלסטינים נגד כל מה שהם תופסים כלא צודק ומדכא – הרשות הפלסטינית וישראל יחדיו.

כוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית מתנגשים עם מפגינים המוחים נגד הירצחו של ניזאם בנאת ברמאללה, 24 ביוני 2021 (צילום: AP Photo/Nasser Nasser)
כוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית מתנגשים עם מפגינים המוחים נגד הירצחו של ניזאם בנאת ברמאללה, 24 ביוני 2021 (צילום: AP Photo/Nasser Nasser)

ברמאללה מודאגים, ובצדק. גם בישראל צריכים להתכונן לבאות ולהיערך לרגע שבו הרשות הפלסטינית לא תהיה עוד. מאז הסכמי אוסלו הייתה זאת כרית נוחה שישראל אהבה לחבוט בה, אך ידעה שברגע האמת ניתן יהיה לסמוך עליה. המשחק הזה נמשך יותר מדי זמן. מאוד יכול להיות שמותו של ניזאר בנאת יהיה הטריגר שישים לכך סוף.

חם מאוד בבגדד. האשמים הם כרגיל היהודים

הטמפרטורות בבגדד שוב שברו שיאים השבוע ועלו ל-54 מעלות בצל. לא קל לשרוד את החום הלח והדביק בבגדד, במיוחד לאור הפסקות החשמל התכופות ובעיות באספקת המים. שר החשמל מאג'ד מהדי הנטוש הגיש השבוע את התפטרותו בעוד שאיראן, הספקית הגדולה ביותר של חשמל לעיראק, הקטינה את אספקת האנרגיה על מנת ללחוץ על הממשלה בבגדד.

מהא א-דורי, חברת הפרלמנט העיראקי בעבר ומתמודדת בהווה, עשתה גלים ברשתות החברתיות בעיראק כאשר האשימה דווקא את ישראל בתשתיות הלקויות במדינת סדר (רובע שיעי גדול בבגדד). א-דורי התראיינה לערוץ טלוויזיה מקומי ואמרה שישראל מונעת מעיראק לפתח את התשתיות במדינת סדר בגלל "ההוראות בתלמוד ובתורה".

ברשתות החברתיות בעיראק רבים לעגו לא-דורי ושאלו אותה האם תוכל להרים טלפון למוסד ולשאול האם ניתן יהיה לקלח היום את הילדים. א-דורי מייצגת את "סיירון", המפלגה של מקתדא סדר – מנהיג שיעי פופולרי שהנהיג פעילות מזויינת נגד כוחות אמריקאים בשנות האלפיים.

למרות החום הכבד, בשבת לפני שבוע התקיים במחוז דיאלה מצעד צבאי של המיליציה החמושה אל-חאשד א-שעבי. אנשי הארגון ציינו שבע שנים להיווסדו: ביוני 2014 אייתוללה עלי סיסתאני קרא לשיעים לקחת את הנשק בידיים על מנת להילחם באנשי דאע"ש שהשתלטו על העיר מוסול ואיימו בפלישה לבגדד. ראשי אל-חאשד אל-שעבי דרשו לקיים את המפגן הצבאי בבגדד אך נענו בסירוב של ראש ממשלת עיראק, מוסטפא אל-כאזמי.

תעלת איסטנבול: עוד לבנה בפירמידה על שמו של ארדואן

הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן השיק השבוע את הפרויקט המטורף שלו, המכונה תעלת איסטנבול. התעלה תחבר בין ים מרמרה לים השחור ותעבור במקביל למצרי הבוספורוס.

נמל קרבורון בים השחור, נקודת ההתחלה בתעלת איסטנבול המתוכננת (צילום: AP Photo/Emrah Gurel)
נמל קרבורון בים השחור, נקודת ההתחלה בתעלת איסטנבול המתוכננת (צילום: AP Photo/Emrah Gurel)

ארדואן הצהיר בעבר שלפרויקט יש חשיבות כלכלית גדולה, כיוון שהספינות שיעברו בה יידרשו לשלם דמי מעבר, בעוד שעל פי ההסכמים הבינלאומיים הקיימים, המעבר במצרי הבוספורוס אינו כרוך בתשלום.

ארדואן הצהיר בעבר שלפרויקט יש חשיבות כלכלית גדולה, כיוון שהספינות שיעברו בה יידרשו לשלם דמי מעבר, בעוד שעל פי ההסכמים הבינלאומיים הקיימים, המעבר במצרי הבוספורוס אינו כרוך בתשלום

האם אכן יש היגיון כלכלי בהקמה של התעלה החדשה? בעשרות השנים האחרונות לא קרתה אף תאונה משמעותית במצרי הבוספורוס, וכמות הספינות שעוברות בה דווקא הצטמצמה. כמו כן, התעלה החדשה תהיה פחות עמוקה ובהכרח יותר מסוכנת.

מתנגדיו של ארדואן מעריכים שמדובר בפרויקט פופוליסטי שנועד להעלות את קרנם של נשיא טורקיה ומפלגתו לאור הקשיים הכלכליים אותם חווה טורקיה בשנים האחרונות. אנשי האופוזיציה אף הכריזו שאם יגיעו לשלטון, "הם לא ישלמו גרוש על התעלה הזאת".

היו גם מי שהשוו את הפרויקט להרחבת תעלת סואץ על ידי הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי לפני מספר שנים. גם במצרים המתנגדים של הרחבת התעלה האשימו את הנשיא בכך שהוא מקדם מהלך פופוליסטי, למרות שתאונת השיוט האדירה שגרמה לחסימת התעלה השנה דווקא הדגימה את חשיבותה ונחיצותה של הרחבת התעלה.

צילום לוויין המראה את ספינת המשא "אבר גרין" תקועה בתעלת סואץ ליד מצרים, 26 במרץ 2021 (צילום: Maxar Technologies via AP)
צילום לוויין המראה את ספינת המשא "אבר גרין" תקועה בתעלת סואץ ליד מצרים, 26 במרץ 2021 (צילום: Maxar Technologies via AP)

ברוסיה מודאגים מכך שבעתיד, כשתקום התעלה החדשה של ארדואן, טורקיה תוכל להכניס ספינות מלחמה זרות לים השחור. בימים אלה מתקיים שם התרגיל הצבאי הבינלאומי "רוח ים" בו משתתפות עשרות מדינות משש יבשות (כולל טורקיה) במסגרת של נאט"ו.

ברוסיה חוששים מהמשך ההרחבה של הברית הצבאית ומכך שבעתיד תתערב הברית בסכסוכים בינה לבין אוקראינה או גאורגיה שגם להן יש מוצא לים השחור.

החות'ים בתימן מעמידים למשפט דוגמנית צעירה

אינתיסאר אל-חמאדי, דוגמנית ממוצא תימני-אתיופי, חלמה בילדותה להיות שחקנית או דוגמנית. סביר להניח שאפילו בסיוטי לילה היא לא דמיינה שהמקצוע בו בחרה יגרום למעצרה ולמשפט ראווה.

אינתיסאר נולדה בתימן לאם ממוצא אתיופי ולאב תימני. בעמוד האינסטגרם שלה ניתן למצוא תמונות יפיפיות שלה גם בלבוש המסורתי וגם בלבוש מערבי וללא חיג'אב. במדינה מסורתית ושמרנית כמו תימן, התמונות הללו נחשבות לפרובוקטיביות, גם אם בעיניים מערביות מדובר בצילומים שגרתיים למדי.

בחודש אפריל משפחתה של חמאדי דיווחה כי בתם נחטפה על ידי החות'ים, ארגון שיעי פרו-איראני קיצוני שהשתלט על הבירה התימנית בשנת 2014 ושולט בחלקה הצפוני של תימן.

בחודש מאי, הארגון Human Rights Watch מנע את ביצועה של "בדיקת הבתולין" המשפילה, ועתה החות'ים -שבשבועות האחרונים מנהלים מסע "להצלת המוסר" בסגנון דאע"שי – החליטו להעמיד את הדוגמנית הצעירה למשפט. היא מואשמת ב"חטאים נגד המוסר ובהחזקת סמים".

השבוע בהיסטוריה של המזה"ת: "הפיכה מהפכנית" בקהיר

ב-30 ביוני 2013, אחרי חודשים של מחאות נגד הפעילות של הנשיא מוחמד מורסי, איש האחים המוסלמים, מיליוני מצרים חזרו לכיכרות ודרשו את הדחתו. רק שנתיים וחצי עברו מאז שאותם ההמונים מחו נגד הנשיא חוסני מובארכ והביאו להפלתו, ושנה אחת בלבד חלפה מאז המועמד הבלתי צפוי מורסי הפך לנשיא החמישי של מצרים.

מורסי התמודד רק בגלל שוועדת הבחירות המרכזית פסלה את ח'יירת א-שאטר, המנהיג הבכיר של האחים המוסלמים, והצליח לגבור על יריבו, אחמד שפיק, שנתפס כמועמד הצבא והמשטר הישן.

הפגנות בכיכר תחריר בקהיר ב-3 ביולי 2013 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)
הפגנות בכיכר תחריר בקהיר ב-3 ביולי 2013 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)

במהלך השנה שחלפה בין עלייתו לשלטון להפלתו, מורסי שינה את החוקה, קידם את השריעה, חיזק את הברית עם טורקיה וביקר בטהרן – כלומר, חצה את כל הקווים האדומים במדיניות הפנים ובמדיניות החוץ.

בשבועות שקדמו לאירועי ה-30 ביוני התארגנה במצרים תנועת "תמארוד" שאספה מיליוני חתימות נגד מורסי. התנועה הזאת קיבלה תמיכה רחבה מהצבא וככל הנראה גם מכמה מדינות ערביות במפרץ.

כאשר פרצה המחאה בקהיר ובערים אחרות במצרים, הצבא הודיע על כך שהוא איננו מתכוון לעמוד מנגד ו"לצפות בכאוס והרס של מצרים". הגנרלים הציבו לנשיא מורסי אולטימטום, ובחלוף 48 שעות כוחות מיוחדים פרצו אל תוך ארמון הנשיאות ועצרו את הנשיא.

נשיא מצרים לשעבר מוחמד מורסי בכלא, אוגוסט 2013 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)
נשיא מצרים לשעבר מוחמד מורסי בכלא, אוגוסט 2013 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)

המהומות והקרבות נמשכו במצרים עוד שבועות אחדים והסתיימו בהתנגשות האלימה במסגד רבעה אל-עדוויה בקהיר שהפך למעוזם של האחים המוסלמים.

האם אירועי ה-30 ביוני 2013 היו הפיכה או מהפכה? המצרים, שידועים בחוש ההומור שלהם, לפעמים קוראים לתופעה הזאת "הפיכה מהפכנית" ברומזם לכך שבמקביל להשתתפות עממית רחבה, הייתה גם יד מכוונת מלמעלה.

עוד 1,115 מילים
סגירה